beantwoord

Samenreiskorting begin van het jaar al geboekt

  • 2 May 2024
  • 3 reacties
  • 97 Bekeken

Ik heb samen met mijn partner ( zonder ns flex ) al een treinreis geboekt met de samenreiskorting . Voorheen kan die persoon dan achteraf samenreizen op zijn kaart zetten. Dat kan dus nu niet meer!!

 

Nu het volgende Als ik nu de samenreiskortingcode stuur naar de persoon met wie ik ga reizen krijgt die persoon te zien dat hij opnieuw een kaartje moet kopen. 

 

Mijn vraag, Kan mijn medereiziger zonder extra kosten 40% korting aan een bestaande reis toevoegen, want dat zie ik nergens… Of is de medereiziger verplicht om een nieuwe reis te moeten kopen????

icon

Beste antwoord door Daniel 2 May 2024, 12:25

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Als het een binnenlandse reis is, waarom koopt u dan al begin van het jaar een kaartje? Gezien de onmogelijkheid tot annuleren is dat niet aan te bevelen.

Mocht het gaan om een internationaal ticket dan is de 40% korting binnen Nederland al verwerkt in de prijs van het ticket. U checkt dan ook niet in- en uit en toont uw OV-chipkaart als bewijs van het recht op korting. Dat lijkt me voor de hand liggend ook gelden voor de samenreiskorting, want die code valt ook te tonen. En daarbij is het volgens mij überhaupt niet mogelijk een samenreiscode toe te voegen aan een internationaal ticket, terwijl binnen Nederland wel de samenreiskorting gebruikt kan worden. (Overigens zou lang vooraf boeken aannemelijk dan toch een goedkoop ticket betreffen, waarbij de vraag is of er nog extra korting op gegeven is).

Maar u vermeld niet waar u reist, dus dit is beide een aanname.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi den010nis,

Je hebt het over Samenreiskorting laden op een OV-chipkaart. Dan heb je dus niet begin van het jaar al een kaartje met Samenreiskorting gekocht.

Als je partner destijds wel een los ticket met Samenreiskorting heeft kunnen kopen, is deze uiteraard nog gewoon geldig. Dan hoef je ook niks meer te activeren. Ik weet alleen niet meer hoe lang van tevoren je zo'n ticket kon kopen.

We hebben dus iets meer informatie nodig. Wat heb je precies al gekocht?

Reputatie 7
Badge +3

Nog een aanvulling. 

Voor internationale tickets is er niets veranderd. De abonnementhouder (40% of 100% korting in NL) mag iemand meenemen tegen samenreiskorting voor de gehele reis. Op voorwaarde dat de tickets gelijktijdig worden gekocht.

Gebruik de internationale tickets om poortjes te passeren. Gebruik in geen geval een OV-chipkaart tijdens een internationale reis om een poortje te openen. Laat bij controle eerst de internationale tickets zien en pas daarna de OV-chipkaart waar het abonnement op staat.

Reageer