beantwoord

Tussenstop tijdens lange treinreis (meer geld kwijt dan zonder stop?)

  • 28 April 2024
  • 19 reacties
  • 469 Bekeken

Beste leden,

 

binnenkort wil ik samen met mijn partner een lange treinreis maken binnen Nederland.
Als wij de (korste) reis-afstand raadplegen via de reisplanner van de NS website, zien we dat er in een midden van de route een interessante stad ligt die wij beide willen bezoeken.

Nu is het zo dat wij beide een OV chipkaart bezitten met 40% korting tijdens de daluren.
Stel wij reizen zonder tussenstop in deze plaats van begin (check-in) naar eindpunt (check-uit), dan zien we dat de kosten 17,64 euro betreffen.
Stel wij maken een tussenstop met een check-uit en nieuwe check-in in deze betreffende plaats dan zijn we 17,64 eur plus 6,96 euro kwijt.
Eigenlijk worden we als het ware “beboet’ voor het bezoeken van deze plaats, terwijl we feitelijk van dezelfde dienst gebruik blijven maken als dat we het traject in 1 keer zouden voltooien.
Hoe kan dit en hoe kan er voor gezorgd worden dat er geen extra 6,96 euro betaald dient te worden?
Is het raadzaam niet uit te checken (maar we lezen op de site van de NS dat automatisch na 6 uur na inchecken uit wordt gecheckt, dit zal erom spannen) ? Zie nu net dat het station van de tussenstop gesloten poortjes heeft...dus dit zal wel niet lukken.

In het verleden heb ik eens een lange reis van Groningen naar Limburg gemaakt met papieren kaartje, met lange tussenstop in Utrecht. Uiteraard is het zinloos nu een papieren kaartje te kopen aangezien wij dan niks aan het 40% korting abbonment hebben dat wij bezitten op onze OV-chipkaart toch, gezien we dan de volle prijs kwijt zijn? 
 

icon

Beste antwoord door Sim70 28 April 2024, 12:55

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 6

U kunt een groepsticket kopen de Max prijs is 34 euro. U vult het eindstation is en kunt onderweg zo lang pauzeren als u maar wilt. Let op dit is wel een enkeltje . Terug zouden jullie dan gewoon in kunnen checken 

Jammergenoeg niet mogelijk om te reizen tijdens de spits met dit ticket.

Reputatie 7
Badge +3

Let wel op dat je met een groepsticket niet tijdens spitsuren in de trein mag zitten, ook niet als je in de daluren begonnen bent met reizen.

Wat mrfreeze zegt klopt inderdaad. Wij zullen op een vrijdag reizen en wilden inchecken voor 06:30. In dit geval is dit dus toch niet de oplossing helaas….
Wanneer iemand een oplossing weet dan horen wij dat graag.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, dan is de enige oplossing die extra € 6,96 betalen ben ik bang. Je hebt in dit geval de pech dat die prijs van € 17,64 het maximumtarief is. Daardoor is het verschil zo groot. Bij een kortere afstand zou je wel de langeafstandskorting verliezen, maar zou het verschil minder groot zijn.

Reputatie 3

Een abonoment houder mag 3 personen meenemen met 40% samenreiskorting. Wel goed de instructies lezen.

Indien u gebruik maakt van 60+ keuzedag dan mag de reis wel onderbroken worden. Wel moet u inchecken in de daluren.

Weekend vrij reist u voor €34,95 p/mnd (in de aanbieding eerste 2 maanden voor €26,21 p/mnd) onbeperkt in het weekend (vrijdag na 18:30, zaterdag en zondag) en officiële feestdagen. Ook hiermee kunt u de reis in het weekend en officiële feestdagen onderbreken.

Het reis onderbreken bij OV chipkaart enkele reis (met of zonder korting) betekent dat u opnieuw het start tarief gaat betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je een reis langer dan een uur onderbreekt, krijg je e maken met 2 verschillende reizen. In/uitchecken is verplicht. Dat wordt of de stad overslaan of extra betalen als je met korting wilt reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je een reis langer dan een uur onderbreekt, krijg je e maken met 2 verschillende reizen.

 

35 minuten

Wanneer je een reis langer dan een uur onderbreekt, krijg je e maken met 2 verschillende reizen. In/uitchecken is verplicht. Dat wordt of de stad overslaan of extra betalen als je met korting wilt reizen.

Waarom als je met een papieren kaartje zou reizen is er geen verschil in prijs wanneer je je reis langer dan een uur onderbreekt?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je een reis langer dan een uur onderbreekt, krijg je e maken met 2 verschillende reizen.

 

35 minuten

Dankjewel voor de verbetering, was in de war met incheck en uitcheck op hetzelfde station.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je een reis langer dan een uur onderbreekt, krijg je e maken met 2 verschillende reizen. In/uitchecken is verplicht. Dat wordt of de stad overslaan of extra betalen als je met korting wilt reizen.

Waarom als je met een papieren kaartje zou reizen is er geen verschil in prijs wanneer je je reis langer dan een uur onderbreekt?

Sinds de invoering van ov-chipkaart en poortjes ben je in het nadeel als je reis wilt onderbreken die je met een ov-chipkaart maakt. Met een vol tarief e-ticket waarmee niet ingecheckt kan worden, is niet na te gaan of je de reis lang onderbreekt. Maar je kan er tegen aan lopen dat er een beperking op door de poortjes gaan zit.

Badge +3

@MoDe jij hebt het over oncontroleerbare e-tickets, maar met een kaartje uit een automaat heb je gewoon een (daluren) incheck!

Ik had een prima workaround maar die is helaas (2 keer zelfs) verwijderd wegens ‘aanzetten tot fraude’ (of althans, gebruik maken van een systeem dat daar niet voor bedoeld is).

Je abonnement ‘expres vergeten’ mag dus niet, maar als het per ongeluk is mag het wel ⁉

Niet het beste voorbeeld, maar als ik mijn Bonuskaart ‘vergeet’ (te scannen) bij de AH krijg ik later natuurlijk ook gewoon alsnog de korting.

Bij Uitcheckgemist of NS mag je best (tot 12 keer per jaar) een uitcheck vergeten, en of dat expres of per ongeluk is doet er niet toe.

Je kunt daar enkele keren per jaar een vergoeding voor krijgen, no questions asked.

En als het tussenstation van TS geen poortjes had was er met een ov-chipkaart ook geen enkel probleem om die reis mét onderbreking te maken… 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Met een kaartje uit de automaat is het de vraag hoevaak je daarmee door een poortje kunt. Daarom heb ik deze niet vermeld.

In de winkels waar ik kom, krijg ik achteraf geen korting als ik mijn klantenpas vergeten ben.

Abonnement of incheck vergeten aanmoedigen om iemand geld te laten besparen is niet de bedoeling. Aan het langer dan 35 minuten onderbreken van een reis buiten de paaltjes/poortjes zit een prijskaartje.

Reputatie 5

Dit wordt zelfs expliciet genoemd als eigenschap van een los kaartje enkele reis.

Maar de ovchipkaart kent dit voordeel niet en na 35 minuten stoppen ben je je lange afstandsvoordeel kwijt… (op de terugweg lijkt me dit normaal maar bij het verder door reizen is dit niet wenselijk)

 

Waarom als je met een papieren kaartje zou reizen is er geen verschil in prijs wanneer je je reis langer dan een uur onderbreekt?

Blijft een goeie vraag.

Badge +3

Dit wordt zelfs expliciet genoemd als eigenschap van een los kaartje enkele reis.

 

Blijft een goeie vraag.

Het wordt nu intern aangekaart (na twee van mijn reacties verwijderd door een moderator), maar het systeem gaat inderdaad niet veranderen.

Dus als je uitcheckt met een ov-chipkaart en na meer dan 35 minuten weer incheckt is het per definitie een nieuwe reis, ook al had je het maximumtarief (€ 29,40 of € 17,64 met korting wegens je abonnement) al betaald voor een eerdere reis van meer dan 200 TE/km, en zou je de rest van de dag gewoon terug of verder mogen reizen zonder kosten.

Voor wie op een ov-chipkaart meer dan 200 TE/km reist en binnen 35 minuten verder of terug reist is de hele verdere of terugreis gratis (nou ja, Arriva mag nog iets bijtellen tot 250 TE).

Dat je die korting (voor een enkele reis ABC met tussenstop in B) met een workaround (voltarief reizen met bankpas of ander vervoersbewijs) na contact met de Klantenservice alsnog kunt krijgen juich ik toe.

Ik ben het er dus ook net mee eens dat mijn adviezen tot twee keer toe verwijderd zijn..

Bij reizen met een e-ticket zal men absoluut (en terecht) moeilijk doen, want dan is je inchecktijd niet bekend, en zou zomaar in de spits kunnen zijn. Maar dat speelt hier helemaal niet!

Met een automaatkaartje is de inchecktijd bekend, en heb je gewoon recht op restitutie van je korting wegens je abonnement (met voltarief reizen op een alternatief vervoerbewijs, en 3 keer per jaar, voor een student 1 keer per jaar).

Dat is dus geen fraude! De voorwaarden en het systeem zeggen gewoon dat het (beperkt) mag!

Reis je met een NS-abonnement, maar ben je je OV-chipkaart vergeten? Of heb je met je betaalpas gereisd in plaats van je OV-chipkaart? Geen nood.

En daar komt dat automaatkaartje in beeld… Lijkt me geen fraude want je hebt immers dat abonnement! En wat nou als je per ongeluk een keer met een bankpas incheckt… 🤔

Dan mag je van mij best van Maastricht naar Groningen (€ 17,64) met een tussenstop in Asssen, i.p.v. nog ineens te betalen als je het deel Assen - Groningen toevallig wat later op die dag maakt.

Het ligt overigens niet aan de NS dat je extra moet betalen voor (bijvoorbeeld) Assen - Groningen, na een onderbreking van je (super lange) voorafgaande reis.

Maar goed, het wordt dus intern besproken, en tot die tijd gaan jullie met een ‘workaround’ dat wel winnen.

Het systeem is daar niet voor bedoeld, maar zo staat het gewoon in de voorwaarden!

Beste allen,

 

bedankt voor alle reacties tot dusver.
Zo te zien genoeg stof tot nadenken betreffende dit systeem dat men meer moet betalen.

Erg jammer dat het niet anders is en dat er extra betaald dient te worden (in mijn ogen wel een beetje disciminerend van de NS richting mensen met een OV chipkaart en een abbonement daarop als zijnde vaste klanten ten opzichte van mensen die een eenmalige chipkaart willen aanschaffen) maar zo is het nu gewoon, ligt waarschijnlijk aan het systeem.

Wellicht zou er in de toekomst gekeken kunnen worden naar het gehele traject dat afgelegd wordt op een bepaalde dag en daar de kosten dan op berekenen (ik weet het, waarschijnlijk dat een geavanceerd systeem als dit geld kost, en de spoorwegen hebben natuurlijk alle geld nodig om dat te kunnen bekostigen, vandaar waarschijnlijk de extra kosten die ik voor mijn reis bijvoorbeeld zou moeten betalen 😉 )

Reputatie 6
Badge +2

Wanneer je een reis langer dan een uur onderbreekt, krijg je e maken met 2 verschillende reizen.

 

35 minuten

Nee, langer dan 34 minuten.

Reputatie 7
Badge +1

Dit wordt zelfs expliciet genoemd als eigenschap van een los kaartje enkele reis.

Maar de ovchipkaart kent dit voordeel niet en na 35 minuten stoppen ben je je lange afstandsvoordeel kwijt… (op de terugweg lijkt me dit normaal maar bij het verder door reizen is dit niet wenselijk)

 

Waarom als je met een papieren kaartje zou reizen is er geen verschil in prijs wanneer je je reis langer dan een uur onderbreekt?

Blijft een goeie vraag.

 

Het is gewoon heel simpel Bas. De OV-chipkaart is uitsluitend ontworpen ten faveure van de vervoersbedrijven. De opbrengsten zijn na invoer dan ook gelijk gestegen, terwijl het in beginsel kostenneutraal zou moeten zijn. Vroeger had je een stamkaart en kocht je gewoon een kaartje met 40% korting. Nu heb je dus deze 35 minutenbepaling. (Een tijd waar je dus niets even de stad mee in kan gaan) 

Badge +3

Tja, en vroeger had je ook het weekendretour (goedkoper dan twee enkeltjes) en avondretour (nog goedkoper)…

Nu is de prijs van een retour gewoon twee enkeltjes, en na 35 minuten uitgecheckt te zijn begint er een nieuwe reis waarbij het verlies van langeafstandskorting je nekt.

Dus als je uit Maastricht komt en naar Groningen wilt (dus de maximumprijs al lang bereikt hebt) moet je vooral niet in Zwolle even een hapje gaan eten…

Op een tussenstation zonder poortjes is het geen probleem, dan check je gewoon (binnen 6 uur na aanvang reis) even uit en meteen weer in om verder te reizen met behoud van langeafstandskorting.

Reageer