vraag

Wijzigingen in Altijd Vrij abonnement nadat 1 jaar is verstreken

• Intercity
  • 11 reacties
Sinds 10 jaar ben ik in het bezit van een Altijd Vrij abonnement 1e klas met daaraan gekoppeld een BTM Vrij Particulier (voorheen: OV jaarkaart). De kosten van dit abonnement zijn substantieel: € 614,90 per maand. Bij het afsluiten van dit abonnement had ik in het verleden gekozen voor een jaarlijkse betaling, iets wat ik in december 2017 wilde laten omzetten naar een maandelijkse betaling. Helaas bleek de omzetting van een jaarlijkse naar een maandelijkse betaling niet zomaar te kunnen worden gerealiseerd omdat (zoals mij dat telefonisch herhaald is meegedeeld) “dit niet mogelijk zou zijn binnen het computersysteem van de NS.” De enige mogelijkheid om een maandelijkse betaling voor mijn (al lang lopende) abonnement te realiseren was door het abonnement op te zeggen en vervolgens een zelfde abonnement aan te vragen met een maandelijkse in plaats van jaarlijkse betaling.
De vereiste stappen die ik moest ondernemen om de opzegging van het oude abonnement (met de jaarlijkse betaling) en de aanvraag van het nieuwe abonnement (met de maandelijkse betaling) kostten mij veel tijd omdat er voortdurend zaken misgingen (zo heb ik in december in totaal 5 x telefonisch contact gehad met uw klantenservice en ben ik veelvuldig naar de automaat gelopen omdat het nieuwe abonnement om onduidelijke redenen dan weer wel en dan weer niet geactiveerd bleek te zijn).
Uiteindelijk is het nieuwe abonnement op juiste wijze geactiveerd en vindt de betaling nu op maandelijkse basis plaats. In december 2017 is afgesproken dat ik met mijn "nieuwe" abonnement de rechten van mijn "oude" abonnement zou mogen meenemen. Immers, ik ben al 10 jaar in het bezit van een abonnement en had de opzegging en nieuwe aanmelding uitsluitend gedaan omdat het computersysteem van de NS de omzetting naar een maandelijkse betaling niet op een andere wijze kon doorvoeren.
In maart 2018 wilde ik het BTM Vrij particulier bijproduct laten vervallen. Mij was in december verteld dat ik mijn "oude" abonnementsrechten zou behouden en dit soort aanpassingen daarom in 2018 gewoon zou kunnen laten doorvoeren. Helaas bleek ook nu weer dat het computersysteem van de NS niet in deze mogelijkheid voorziet. Als gevolg van het feit dat ik in december 2017 een nieuw abonnement heb moeten aanvragen t.b.v. de maandelijkse in plaats van jaarlijkse betaling, herkende het systeem mijn huidige abonnement niet als een abonnement dat al gedurende jaren loopt maar als een nieuw abonnement dat officieel niet gewijzigd mag worden gedurende het eerste jaar. Omdat ik in werkelijkheid al jaren een abonnement heb bij de NS, zou ik uiteindelijk wel het BTM Vrij particulier kunnen laten weghalen maar alleen door eerst mijn huidige abonnement (met BTM particulier) op te zeggen en vervolgens een nieuw abonnement (zonder BTM particulier) aan te vragen.
Het grote probleem van deze procedure is niet alleen dat ik opnieuw te maken zal gaan krijgen met veel gedoe (zoals in december 2017) maar ook dat dit gedoe mij vervolgens potentieel voor vele jaren zal blijven achtervolgen. Immers, ik zou bijvoorbeeld graag in januari 2019 een klasse wisseling willen uitvoeren (van 1e naar 2e klas). Dit zal dan eveneens niet meer mogelijk zijn op de gebruikelijke wijze maar vereisen dat ik dan weer mijn abonnement moet opzeggen en opnieuw (gewijzigd) moet aanvragen (immers de ingangsdatum zal weer verschoven zijn). Ik vind dit een uitermate frustrerende (kafkaëske) situatie en vraag mij af ik nu dan tot in lengte van dagen alleen nog maar wijzigingen zou kunnen realiseren door steeds weer opnieuw mijn abonnement op te zeggen en vervolgens een nieuw abonnement aan te vragen (tenzij ik een jaar lang geen enkele wijziging aan breng, neem ik aan). De precieze regels ten aanzien van wijzigingen in langlopende abonnementen zijn mij overigens sowieso niet helemaal duidelijk. Ik kan hierover geen uitsluitsel krijgen, noch op basis van de formele productvoorwaarden, noch via de klantenservice.
Kortom:
(1) Is er een mogelijkheid om vanuit mijn huidige situatie (met een langlopend abonnement dat echter volgens het NS computersysteem nog maar enkele maanden loopt) zonder opzegging een wijziging door te voeren (iets wat conform de productvoorwaarden gewoon mogelijk zou moeten zijn bij een langlopend abonnement)?
(2) Is het mogelijk om vanuit mijn huidige situatie in januari 2019 opnieuw zonder opzegging een wijziging door te voeren?
(3) Wat zijn überhaupt de precieze regels ten aanzien van wijzigingen in een Altijd Vrij abonnement dat al langer dan een jaar loopt? Is het mogelijk om bijvoorbeeld in mei het BTM te laten vervallen en vervolgens in juni van 1e naar 2e klas te wisselen? Is het vervolgens mogelijk om in september terug te wisselen naar 1e klas en zes maanden later weer naar 2e klas terug te wisselen.

3 reacties

Hoi Mieke,

Ten eerste, wat fijn dat je al zo'n tijd met NS reist 🙂

Ik kan me voorstellen dat het vermoeiend is als je steeds weer ergens achteraan moet gaan door fouten in systemen en processen. Ik zoek het hele verhaal graag even rustig voor je uit. Graag pak ik dan ook je klantenbestand er even bij. Zou je me in een privébericht je postcode, huisnummer, voorletters, achternaam en geboortedatum kunnen sturen? Je kunt me een bericht sturen door op mijn naam te klikken en dan te klikken op "Stuur bericht". Ik zal je vragen dan z.s.m. oppakken. Dit kan een aantal dagen duren.

Mocht je graag een snellere reactie willen dan kun je contact opnemen met onze klantenservice. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar. Laat je me in dit topic even weten waar je het liefst voor kiest?
Beste Iris,
Dank voor je reactie. Ik heb je inmiddels een bericht gestuurd.
Ik heb hem gezien. Dankjewel! Ik ga ermee aan de slag voor je.