beantwoord

Overvolle treinen Helmond eindhoven van 7:50 tot 8:30

Sedert 7 januari is in de ochtend de trein overvol, gang , trap en balkons staan overvol. Ondanks klachten bij conducteurs wordt hier nog steeds aan gedaan
icon

Beste antwoord door Ramon NS 26 februari 2014, 19:26

Beste Joris,

Helaas zijn dergelijke meldingen te specifiek om hier diep op in te gaan. Indien wij meldingen ontvangen over volle treinen geven wij dit door aan de afdeling materieelinzet. Deze afdeling bekijkt waarom deze trein vol was. Was er bijvoorbeeld elders een storing of waren werkzaamheden de reden van volle treinen. Als dit niet het geval is en de treinen structueel vol zijn gaat deze afdeling kijken naar mogelijkheden om te verlengen. Op basis van meldingen, bijvoorbeeld via Twitter en Facebook, zijn onlangs al enkele treinen verlengd. Voor een overzicht zie: http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchief/652-ns-verlengt-aantal-volle-spitstreinen. Ik zal je melding van het traject Helmond-Eindhoven nogmaals doorgeven. In dergelijke gevallen zijn wij slechts een soort doorgeefluik. De afdeling materieelinzet bepaalt uiteindelijk of verlenging een optie is.

Met vriendelijke groet,
Ramon

Bekijk origineel

10 reacties

Hoi Joris,

Vervelend om te horen. Ik ben even zo vrij geweest om de materieel inzet terug te bekijken van ongeveer 3 weken terug. Wat mij opvalt is dat de inzet materieel bij de sprinters redelijk hetzelfde blijft, maar dat de twee intercity's vaak wisselen. De ene keer is het een getrokken trein (ICR) en de andere keer is het een dubbeldekker (VIRM6/DDZ6).
Wat ik wel weet op het traject Venlo - Eindhoven dat elke reiziger voorin de trein instapt, want dat is het dichtste bij de trap in Eindhoven. Meestal is het achterin redelijk te doen en geloof het of niet, je zal de trap eerder afkomen als je van achter komt.
Als ik als voorbeeld mag nemen dat we met een getrokken trein rijden, met negen rijtuigen, dan zitten in de eerste drie rijtuigen de reizigers allemaal op elkaar gepropt, de volgende drie rijtuigen worden erg goed gebruikt en de laatste drie is vaak nog wel een plaats te vinden.
Ik zie ook dat er soms een kleinere trein (ICM3+4) wordt ingezet, alhoewel ik de capaciteit nu niet kan vergelijken.

Als de reizigers zich niet goed over de trein verspreiden voelt het snel als overvol en dat is natuurlijk super vervelend. Ik zeg dus niet dat de trein niet overvol kan zijn, maar dat ik nu echt uit ervaring spreek.

Ik kan het niet voor je oplossen, maar misschien heb je wel iets aan de tips.
Beste ns medewerker,

Uw reactie klopt inhoudelijk ten aanzien van ingezet trein materieel, desondanks is de gehele trein overvol. In Deurne is de trein al zo vol dat de in Helmond alle reizigers moeten staan.

Tip is , oude materieel weer inzetten of 2 a 3 coupes meer
Mijn ervaring met de trein vanaf Helmond(mijn beginpunt Horst-Sevenum) naar Eindhoven is vaak een ICR die in de eerste paar coupés aardig vol zit maar achterin compleet lege coupés heeft. Tegenwoordig zie ik hem ook vaak met dubbele DDZ(4) rijden.

Omdat ik binnenkort voor school elke week vanaf Eindhoven naar Helmond (en terug) moet, zal ik er de komende tijd eens op letten. Maar naar mijn idee is er achterin plek zat 🙂

Sterker nog, ik zag net dat een dubbele DDZ4 een grotere capaciteit heeft dan negen bakken icr. Ik doel dan op zitplaatsen, een enkele is erg weinig, maar blijkbaar is het toch een verbetering. Had het zelf ook niet verwacht overigens
Hoi Joris,

Met een breed aanbod aan gegevens schatten we het verwachte reizigersaantal op alle trajecten zo goed mogelijk in. Bij deze schattingen houden we rekening met onder meer gegevens van conducteurs, reizigerstellingeb, OV-chipgegevens en prognoses van de reizigersgroei en bijvoorbeeld vakantieperiodes. De prognoses worden daarnaast gecorrigeerd voor seizoen, dag, verwachte groei, vakanties, evenementen en werkzaamheden. Ook de perronlengte speelt soms een rol. Op veel trajecten zitten we aan de grenzen qua maximale lengte van treinen.

Wij kijken continu waar het nog beter kan. Verbeteringen hebben betrekking op het verbeteren van de treininzet, op basis van preciezere prognoses en planningen en verbeterde uitvoering. Als gegevens in de planning na meldingen van reizigers en medewerkers, structureel blijken af te wijken van de praktijk, dan passen we de lengte van de treinen aan of zetten we andere treinen in waar dat kan. NS doet dit zo snel mogelijk. Berichten als het jouwe helpen deze verwachting up to date te houden.

Met vriendelijke groet,
Bart
Met verbijstering heb ik bovenstaande de reacties gelezen. Ik reis reeds 10 jaar dagelijks op het traject Helmond Utrecht en gedurende dag ook daarbuiten. Ik weet derhalve heel goed waar ik wel of niet moet instappen. En op basis van trein lengte weet ik waar ik wel ongeveer moet staan voor de deuren. Door inzet van dubbele Dekkers of inzet van koplopers sedert januari zijn de treinen stelsmatig te klein en overvol. Zo ook vandaag, intercity kwam niet werd omgeroepen ivm een stremming . (Hoezo stremming, defect werd later in de trein omgeroepen) gevolg een kleine dubbel dekker die tot zijn voegen vol was en alle passies moest opvangen. De trein zat en stond al vol toen hij Helmond inreed. Dat door een trein uitval een eerst volgende trein dit moet opvangen snap en begrijp ik ,vervolgens heb ik gelet In eindhoven hoe vol de intercity van 8:20 was. Ook die stond wederom vol. Momenteel heb ik zakelijk busniekaart van mijn werkgever. Graag zou ik willen weten wat of ik kan zorgen dat dit verminderde reisgenot kan worden gecompenseerd. Hiermee bedoel ik niet de halfuur vertraging die ik vandaag heb opgelopen maar een structurele oplossing. Klagen helpt nl niet, klachten worden afgedaan met standaard nietszeggende antwoorden en reacties.
Beste Bart, je zult het goed bedoelen met dit is een van de argumenten waar ik werkelijke niks mee kan en werkelijk nietszeggend antwoord is. Te algemeen, als vanaf januari dagelijks de treinen overvol zitten en ook achterin dan lijkt mij voldoende duidelijk dat er voldoende passagiers zijn. Het kan natuurlijk zo zijn dat doordat de trein zo overvol is dat mensen inmiddels niet meer inchecken. Controle is er namelijk nauwelijks. Personeel komt pas in eindhoven uit zijn hok
Beste Max, ik heb je reactie gezien. In Helmond stapte tot december helemaal achterin daar was idd volop plek. Sedert januari zijn de treinen kleiner en totaal niet berekend op aantal passagiers. Voor Deurne zal idd nog volop plek zijn, maar veelal is de trein in Helmond al vol en dit betekent dat ik sedert januari al mag staan. Controle is er niet of nauwelijks (behalve in een week waarbij gecontroleerd werd op illegaal eerste klas zitters ivm klachten) , maar voor de rest zie je geen conducteur.
Beste Joris,

Helaas zijn dergelijke meldingen te specifiek om hier diep op in te gaan. Indien wij meldingen ontvangen over volle treinen geven wij dit door aan de afdeling materieelinzet. Deze afdeling bekijkt waarom deze trein vol was. Was er bijvoorbeeld elders een storing of waren werkzaamheden de reden van volle treinen. Als dit niet het geval is en de treinen structueel vol zijn gaat deze afdeling kijken naar mogelijkheden om te verlengen. Op basis van meldingen, bijvoorbeeld via Twitter en Facebook, zijn onlangs al enkele treinen verlengd. Voor een overzicht zie: http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchief/652-ns-verlengt-aantal-volle-spitstreinen. Ik zal je melding van het traject Helmond-Eindhoven nogmaals doorgeven. In dergelijke gevallen zijn wij slechts een soort doorgeefluik. De afdeling materieelinzet bepaalt uiteindelijk of verlenging een optie is.

Met vriendelijke groet,
Ramon
Vanochtend 7:50 Treinstel 7625, gelukkig niet overvol maar mocht weer staan. Rijdt nu door naar Utrecht te zien is hoe de trein naar de haag overvol is. Morgen maar niet inchecken in Helmond er is toch geen controle

Reageer