beantwoord

geen officiele overstap ?


ik reis 's ochtends van Putten naar Denhaag en krijg altijd 2 adviezen:
A) 2x overstappen (Amersfoort en Utrecht);reistijd 1:22
😎 1x overstappen (Utrecht, overstaptijd 19mins); reistijd 1:37

Maar waarom krijg ik dit niet als advies?
1x overstappen (Utrecht, overstaptijd 4mins); reistijd 1:22
icon

Beste antwoord door Treinspotter123 13 februari 2018, 09:09

De overstap van vier minuten is te kort. Deze overstap is niet cross-platform waardoor de reisplanner een overstaptijd van - ik dacht - vijf minuten aanhoudt te Utrecht Centraal.

Bekijk origineel

5 reacties

De overstap van vier minuten is te kort. Deze overstap is niet cross-platform waardoor de reisplanner een overstaptijd van - ik dacht - vijf minuten aanhoudt te Utrecht Centraal.
Reputatie 6
Hallo Arie en welkom op het NS Serviceforum.

Begrijpelijk dat je hier raar van opkijkt, maar wat Treinspotter aangeeft, is juist. Wij houden als organisatie rekening met al onze reiziger en bouwen daarbij een minimum overstaptijd in voor stations. Omdat Utrecht Centraal heel groot is en het lang kan duren om van perron 3 naar perron 9 te komen. Iemand met jonge benen en een voorliefde voor uitdaging zal het waarschijnlijk nog lukken ook, maar omdat wij voor alle reizigers een haalbare reisplanner willen inbouwen staat de overstaptijd voor deze twee perrons op 5 minuten en wordt de overstap niet getoond in de Reisplanner.
Niet fijn dat beschermende gedrag. Ik ben 50 niet meer piep dus maar ben geestelijk nog heel goed in staat om zelf te bepalen of een overstap voor mij haalbaar is of niet. Dagelijks reis ik tussen Heerhugowaard en Rotterdam. Een rot eind. Als ik echter de afsnijroute op de heenweg via Sloterdijk-Schiphol gebruik scheelt me dat dagelijks 15 minuten. Reken maar dat ik dat probeer. 9 Van de 10 keer lukt dat ook makkelijk. In 3 minuten kom je nl ook zonder te haasten een heel eind. De werkelijke reden is dat je alleen bij goedgekeurde en door de app aangegeven routes geld terug bij vertraging kunt krijgen. Een beetje extra speelruimte tussen de verschillende overstap mogelijkheden is dan ook direct in het belang van NS. De zogenaamdebescherming voor tragere reizigers is slechts het halve verhaal.
We berekenen looproutes en kunnen helaas niet altijd de aansluiting garanderen. Dat heeft niet zo veel met bescherming te maken. Het is domweg clock-management. Ik haal soms ook wel eens een aansluiting die niet in de planner staat. Dan is dat mooi meegenomen.
Nog even terug komend op bovenstaande, NS is prima in staat om atttenties bij aansluitingen te plaatsen zoals ‘aangepast treinstel, vertraging, overstap niet haalbaar, etc ... Bij een kritisch korte overstap zou zo’n waarschuwing ook prima geplaatst kunnen worden. Geef de reiziger keuzevrijheid. Nu mis ik soms een mogelijke route omdat de mogelijkheid niet getoond wordt. Zo lang treinen niet 100% op tijd rijden (of juist verrassend goed wel op tijd rijden) zijn er echt ook heel veel last minute mogelijkheden. Het enige is dat je je daar dan wel bewust van moet zijn middels een suggestie.

Reageer