Home

Beantwoord: Wanneer koopt NS een écht goed werkend informatiesysteem?

Trefwoorden:
  • klant_Jac Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering klant_Jac heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 293

    16 juli 2017, 14:56

    De zwitserse spoorwegen hebben een perfect werkende reisplanner voor allle treinen, boten en bussen van alle maatschappijen in Zwitserland. Motto is: Alles für Ihre Mobilität, in 4 talen.
    Niet alleen rijden daar de treinen 99,5% van de tijd op tijd, maar deze planner is ook bij de tijd. Elke bij OV betrokken partij schrijft en leest in dezelfde database. Dus de aansluitende bus weet real time dat de treintijd is aangepast. En de verkeersleiding ziet wat het gevolg is van een wijziging. De infoborden op de perrons geven de werkelijke situatie aan. Een soort uitgebreide versie van www.ovtijden.com Tot op straat/halte niveau.
    Je ziet op bord of app wanneer je trein of bus arriveert. Alles transparant, dus geen stiekeme "crowd control" van treinen die wel rijden en niet weergegeven worden, of omgekeerd.

    De SBB planner geeft ook real time de verbindingen naar en in Nederland weer :P , iets wat NS International nog steeds niet voor elkaar krijgt. Inclusief vervangend vervoer


    En met 1 klik bestel je je kaartje als QR code op je telefoon of als PDF op je computer.
    Reisinformatie geven staat nr 1, dus dát is ook de home page. Check https://www.sbb.ch/

    Het systeem is te koop, las ik op Railtech 2017 in Utrecht.

    Wanneer gaat NS bij SBB shoppen? ...
    Gemarkeerd als antwoord: Henk_NL op 16 juli 2017, 19:31

    Het voedende systeem kent deze ritten gewoon, het zijn immers rijdende treinen. Waarschijnlijk doel je op o.a. de IC Duitsland. De reisplanner, ook de NS Reisplanner, moet de actuele status van deze treinen weten en krijgt die ook. De treinen worden niet uit de reisplanner gewist.

    Ik heb in dit geval niet exact in mijn hoofd zitten welke technische truc men toepast, maar het resultaat is inderdaad dat je gemanipuleerde informatie krijgt. NS voert een actief ontmoedigingsbeleid in de zomer om o.a. de IC Duitsland niet beschikbaar te stellen voor binnenlandse reizigers vanwege de drukte.

    Deze trucs werken alleen op een aantal NS applicaties, zoals de reisplanners. Externe afnemers doen er niet aan mee en zullen de treinen gewoon opnemen in een reisadvies.

    Bekijk origineel
    voordat je klanten kunt begrijpen, moet je eerst klant worden
  • Miriam NSMiriam NS

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Miriam NS heeft ontvangen van andere leden.

    Moderator
    Reacties: 2401
    Verkenner

    Verkenner

    16 juli 2017, 16:58

    Hallo klant_Jac, het is altijd lastig om vergelijkingen te doen met andere landen. Elk systeem heeft zijn eigen voor- en nadelen, ook zijn technische mankementen of bugs natuurlijk niet altijd te voorkomen. Je geeft aan dat dit voor al het openbaar vervoer in Zwitserland is, dit lijkt dus ook een samenwerking tussen wellicht overheid en alle openbare vervoerders. Dit betekend dat je naar een hoger niveau gaat kijken dan alleen de spoorwegen. Ik vermoed niet dat dit op korte termijn zal worden aangepast. Mochten er zaken zijn die je graag verbeterd ziet in onze planner, dan horen we dat graag.
  • klant_Jac Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering klant_Jac heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 293

    16 juli 2017, 17:06

    Miriam NS schreef:

    Hallo klant_Jac, Mochten er zaken zijn die je graag verbeterd ziet in onze planner, dan horen we dat graag.



    Wat ik als verbetering zie is dat ALLE treinen die (horen te) rijden erin worden vermeldt, ook bij storingen op een gekozen reis, en ook als ze vervallen, met real time per halte en perron(deel) de aankomst/vertrektijd, zodat de reiziger zelf kan beslissen óf ie een aansluiting wil proberen te halen.

    Ik wil dat ook van alle treinen zien die regionaal de grens overgaan, in plaats van dat ik planners van Duitse, Belgische, Franse of Zwitserse spoorwegen moet raadplegen. Die geven nl. die info wel weer.

    Ik hoef niet bevaderd te worden door NS of ik in 3 minuten kan overstappen, en ook niet of ik een buitenlandse trein of een voor mij met overstappen handiger reisroute mag nemen.
    Wel kan NS mij laten zien dat er dan eventueel een toeslag geldt.

    Weglaten van treinen of reisroutes is manipulatie van informatie.
    Het brengt mij aan het twijfelen (of ik het goed onthouden heb) en brengt daardoor NS in discrediet. Ik vertrouw nu al de NS informatie steeds minder, en kijk vaker op andere apps of www.ovtijden.com.
    voordat je klanten kunt begrijpen, moet je eerst klant worden
  • Henk_NL
    Reacties: 2315

    16 juli 2017, 19:06

    De SBB-planner werkt bij mij helaas niet, de IPv6-implementatie in Zwitserland gaat niet helemaal zoals het hoort... Ga er maar vanuit dat de achterkant HAFAS van HaCon is, software die inderdaad gewoon te koop is, en in bijvoorbeeld Duitsland ook veel gebruikt wordt... Sterker nog, NS doet onder andere HAFAS van BENE en HAFAS van RailTeam voeden met actuele informatie.

    Het grote probleem is de kwaliteit van data die vanuit de informatiefabriek deze reisplanners in vliegt, ook een HAFAS-planner zal je moeten voeden met correcte, consistente data. Dat is nogal een uitdaging momenteel, om het maar zo te verwoorden.
    Idk why, but people find me strange.. I mean. I'm perfectly normal right?
  • klant_Jac Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering klant_Jac heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 293

    16 juli 2017, 19:18

    Henk_NL schreef:

    NS doet onder andere HAFAS van BENE en HAFAS van RailTeam voeden met actuele informatie..



    Beste Henk, hoe kan het dat als NS dat systeem met actuele informatie voedt, die buitenlandse reisplanners (rijdende) NS-treinen laten zien die de NS reisplanner niet laat zien ???

    Zit er dan iemand bij de NS reisplanner handmatig treinen te wissen?

    en zo ja, waarom krijgen wij als NS reiziger dan gemanipuleerde info via de NS reisplanner?
    voordat je klanten kunt begrijpen, moet je eerst klant worden
  • Henk_NL Antwoord
    Reacties: 2315

    16 juli 2017, 19:31

    Het voedende systeem kent deze ritten gewoon, het zijn immers rijdende treinen. Waarschijnlijk doel je op o.a. de IC Duitsland. De reisplanner, ook de NS Reisplanner, moet de actuele status van deze treinen weten en krijgt die ook. De treinen worden niet uit de reisplanner gewist.

    Ik heb in dit geval niet exact in mijn hoofd zitten welke technische truc men toepast, maar het resultaat is inderdaad dat je gemanipuleerde informatie krijgt. NS voert een actief ontmoedigingsbeleid in de zomer om o.a. de IC Duitsland niet beschikbaar te stellen voor binnenlandse reizigers vanwege de drukte.

    Deze trucs werken alleen op een aantal NS applicaties, zoals de reisplanners. Externe afnemers doen er niet aan mee en zullen de treinen gewoon opnemen in een reisadvies.
    Idk why, but people find me strange.. I mean. I'm perfectly normal right?
  • klant_Jac Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering klant_Jac heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 293

    16 juli 2017, 19:55

    Henk_NL schreef:

    Het voedende systeem kent deze ritten gewoon, het zijn immers rijdende treinen.
    Ik heb in dit geval niet exact in mijn hoofd zitten welke technische truc men toepast, maar

    het resultaat is inderdaad dat je gemanipuleerde informatie krijgt.

    Deze trucs werken alleen op een aantal NS applicaties, zoals de reisplanners. Externe afnemers doen er niet aan mee en zullen de treinen gewoon opnemen in een reisadvies.



    Beste Henk, begrijp je nu waarom een reiziger als ik de NS reisplanner niet meer vertrouwt? Ik wil actuele reisinformatie hebben, en geen gemanipuleerde info die NS het beste uitkomt.

    In Haren was een burgemeester die straatnaambordjes weghaalde zodat jongeren de weg niet meer zouden kunnen vinden. En in Amsterdam was een hoofdcommissaris die bewust foutieve berichten liet SMS'en, zodat Koningsdagbezoekers een andere kant op zouden lopen. Beiden moesten uit hun functie vertrekken. Bij NS zou dat ook een goede beslissing zijn.
    voordat je klanten kunt begrijpen, moet je eerst klant worden
  • Robert B

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Robert B heeft ontvangen van andere leden.

    Koploper**
    Reacties: 1571
    Verkenner

    Verkenner

    Abonnementen wijze(r)

    Abonnementen wijze(r)

    Acties & uitjes expert

    Acties & uitjes expert

    OV-chip specialist

    OV-chip specialist

    16 juli 2017, 20:36

    De reden dat de NS reisplanner bepaalde (haalbare) overstappen niet toont is omdat er per station met een 'minimale overstaptijd' gerekend wordt, tenzij het een 'overstap op zelfde perron' is.

    Natuulijk lukt het iemand die klaar staat bij de deur in de trein, en die kan rennen, best om op Utrecht binnnen een paar minuten van spoor 5 naar spoor 20 te spurten, maar de ingebakken overstaptijd maakt die reis volgens de planner onmogelijk. De overstap zal dan dus ook niet getoond of omgroepen worden in de trein. En ja, dat kan je soms gewoon 30 minuten of zelfs een uur schelen.

    Er zit echt niemand te gummen wat wel en niet kan, dat doet het systeem (de manipulatie). Als je dezelfde reis met een 'via' in Utrecht plant, dan staan de korte overstappen er soms wél bij, net als in de Zwitserse planner die totaal geen rekening houdt of een aansluitende trein 2 of 6 minuten later vertrekt, terwijl lopen van ene naar andere perron 5 minuten kost.

    Voor mij wint Zwitserland dus ook, maar mijn vader van 89 (als hij nog leefde) zou toch liever de planning van NS aan houden, of zelfs extra overstaptijd inplannen.

    Misschien een tip voor de ontwikkelaars om in de planner een 'ik gok het er op, want het kán misschien' optie te maken?
    Alles hier post ik op persoonlijke titel, dus niet namens NS.
  • Robert B

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Robert B heeft ontvangen van andere leden.

    Koploper**
    Reacties: 1571
    Verkenner

    Verkenner

    Abonnementen wijze(r)

    Abonnementen wijze(r)

    Acties & uitjes expert

    Acties & uitjes expert

    OV-chip specialist

    OV-chip specialist

    16 juli 2017, 21:40

    Oh, zie ook dit topic over hetzelfde (volkomen haalbare overstap).
    Alles hier post ik op persoonlijke titel, dus niet namens NS.
  • klant_Jac Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering klant_Jac heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 293

    16 juli 2017, 21:59

    Robert B schreef:

    De reden dat de NS reisplanner bepaalde (haalbare) overstappen niet toont is omdat er per station met een 'minimale overstaptijd' gerekend wordt, tenzij het een 'overstap op zelfde perron' is.



    Nog los van de vraag of de "minimale overstaptijd" correct is (want de ontwikkelaars / manipulators houden geen rekening met werkelijke looptijden van treindeur naar de trap/tunnel v.v.) ben ik nog niet wegens gebrek aan verstandelijke vermogens onder curatele gesteld, en ben ik prima in staat zelf afwegingen te maken MITS ik de juiste informatie krijg.

    Op het moment dat informatie niet meer actueel, compleet en uit betrouwbare bron komt, ga ik daarop niet mijn reis plannen. Dan ga ik meerdere bronnen raadplegen - wat ik de laatste jaren al vaker doe - en neem ik onderweg de gepushte informatie van NS mensen en apparaten met een flinke korrel zout.

    Dat zorgt er dagelijks voor dat ik treinen neem en haal die ik volgens NS niet kan/mag gebruiken.
    voordat je klanten kunt begrijpen, moet je eerst klant worden
  • klant_Jac Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering klant_Jac heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 293

    16 juli 2017, 22:22

    Robert B schreef:

    Er zit echt niemand te gummen wat wel en niet kan, dat doet het systeem (de manipulatie).
    (...) Misschien een tip voor de ontwikkelaars om in de planner een 'ik gok het er op, want het kán misschien' optie te maken?



    Er zitten WEL mensen bij NS te "gummen", want op dit forum zijn klachten te lezen over conducteurs die niet bij aankomst mogen omroepen dat een trein gehaald zou kunnen worden, of klachten dat er op een station is omgeroepen dat men een bepaalde trein of reisroute moet nemen, terwijl een andere trein of reisroute je sneller op bestemming brengt.

    Een NS reisplanner moet transparante actuele informatie bevatten, en de gebruiker kan een vinkje aanzetten met bijv. minimale overstaptijden of maximale overstapafstand. Nu controleer ik bijv. of overstappen in Amsterdam Zuid of Sloterdijk voor mij minder lopen is dan op A'dAm CS. Ieder zijn meug. Als het maar geen manipulatie is.
    voordat je klanten kunt begrijpen, moet je eerst klant worden
  • Robert B

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Robert B heeft ontvangen van andere leden.

    Koploper**
    Reacties: 1571
    Verkenner

    Verkenner

    Abonnementen wijze(r)

    Abonnementen wijze(r)

    Acties & uitjes expert

    Acties & uitjes expert

    OV-chip specialist

    OV-chip specialist

    16 juli 2017, 22:31

    Ik ben het volkomen met je eens klant_Jac en daarom gaf ik die (extra) info voor wie het ook maar enigszins boeit.

    Voegt verder niets toe aan jouw verhaal (en doet er ook niets aan af) dus terug bij af.

    Wel bijzonder dat NS personeel aangeeft dat ze die overstap soms gewoon omroepen, terwijl de instructie is om dat (juist) niet te doen?
    Alles hier post ik op persoonlijke titel, dus niet namens NS.
  • Henk_NL
    Reacties: 2315

    17 juli 2017, 15:40

    Robert B schreef:

    De reden dat de NS reisplanner bepaalde (haalbare) overstappen niet toont is omdat er per station met een 'minimale overstaptijd' gerekend wordt, tenzij het een 'overstap op zelfde perron' is.


    Een expliciet wel/niet mogelijke overstap hoeft zeker niet op hetzelfde perron te zijn, zolang de actie maar op hetzelfde station is, voldoe je aan de eisen.

    Robert B schreef:

    Er zit echt niemand te gummen wat wel en niet kan, dat doet het systeem (de manipulatie)..


    Er zijn nog best wat situaties waarin handmatig wordt 'gegumd'.

    Robert B schreef:

    Misschien een tip voor de ontwikkelaars om in de planner een 'ik gok het er op, want het kán misschien' optie te maken?


    Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de hele planner engine op de schop gaat daarvoor, de minimale overstaptijd-functionaliteit e.d. zit standaard ingebakken.
    Idk why, but people find me strange.. I mean. I'm perfectly normal right?
  • klant_Jac Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering klant_Jac heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 293

    17 juli 2017, 16:07

    Henk_NL schreef:


    Voor mij wint Zwitserland dus ook, maar mijn vader van 89 (als hij nog leefde) zou toch liever de planning van NS aan houden, of zelfs extra overstaptijd inplannen.



    Voor zover ik de Zwitserse reisplanner heb kunnen doorgronden, is daar ook een minimale overstaptijd in te voeren. Het uitgangspunt verschilt: in Nederland beslist de NS voor ons (en haalt naar eigen voorkeur rijdende treinen uir de Reisplanner), en in Zwitserland krijg je alle treinen (en bussen en boten) te zien en mag je zelf denken en beslissen.
    voordat je klanten kunt begrijpen, moet je eerst klant worden
  • Cosworth
    Intercity
    Reacties: 27

    18 juli 2017, 21:13

    Stel dat de conducteur wel de krappe overstap omroept
    en je haalt het toch net niet
    wat dan?
    dan wordt er weer geklaagd waarom de korte overstap tijden worden omgeroepen
    het is toch nooit goed
    keep calm
  • Robert B

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Robert B heeft ontvangen van andere leden.

    Koploper**
    Reacties: 1571
    Verkenner

    Verkenner

    Abonnementen wijze(r)

    Abonnementen wijze(r)

    Acties & uitjes expert

    Acties & uitjes expert

    OV-chip specialist

    OV-chip specialist

    18 juli 2017, 21:17

    "Als u snel bent haalt u op perron X de trein naar.." Maarre, na het fluiten niet meer instappen hè?
    Alles hier post ik op persoonlijke titel, dus niet namens NS.
  • klant_Jac Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering klant_Jac heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 293

    18 juli 2017, 21:28

    Cosworth schreef:

    je haalt het net niet, dan wordt er weer geklaagd waarom de korte overstap tijden worden omgeroepen

    Weet je wanner ik baal en klaag? Als ik te horen krijg dat de volgende trein naar X over 32 minuten van spoor Y vertrekt, en ik dan op mijn dooie gemakkie naar spoor Y loop, en daar voor mijn neus de deuren zie sluiten en de trein naar X zie vertrekken. Dat overkwam me vaak in Den Bosch, met de IC die er nog stond. Dan geloof je voorgoed niet meer in NS informatie.
    voordat je klanten kunt begrijpen, moet je eerst klant worden

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)