Kaartcontrole & aanwezigheid conducteur. | NS Community
beantwoord

Kaartcontrole & aanwezigheid conducteur.

  • 10 April 2014
  • 45 reacties
  • 24203 Bekeken

Hey!
Ik reis één keer per week met de Sprinter Roosendaal - Den Haag Centraal, en wat mij op valt is dat ik écht weinig wordt gecontroleerd. Pas één keer in de Spits en toen keek de conducteur niet eens naar mijn kaartje. In de middag wordt er ook maar zelden gecontroleerd, en is de conducteur ook vaak helemaal niet zichbaar aanwezig in de trein (zit meestal óf in de 1e klas óf in de cabine van de machinist).

Zijn er nou bepaalde regels voor conducteurs, wanneer ze moeten/mogen controleren, hoe ze aanwezig moeten zijn in de trein? Best benieuwd naar.
icon

Beste antwoord door Loes 10 April 2014, 11:35

Bekijk origineel

45 reacties

Hier is nog niet zo lang geleden een topic over geweest, waarin een conducteur e.e.a. uitlegt.

https://forum.ns.nl/de-trein-11/doet-conducteur-1018
Thanks Camel, zou je eventueel de link kunnen plakken in plain-text? Ik kan 'm niet aanklikken via m'n iPhone!
Thanks Camel, zou je eventueel de link kunnen plakken in plain-text? Ik kan 'm niet aanklikken via m'n iPhone!

Ik heb 'm er gewoon maar even onder gezet :

https://forum.ns.nl/de-trein-11/doet-conducteur-1018

En nu kun je in stereo kijken, 🙂
Gelijk een nieuwe iPhone besteld zodat ik 'm dubbel kan lezen, haha 😉

Maar bedankt, de mobiele website van het forum mist helaas nog wat functies! 😞
Ik heb het topic dat je hebt gegeven eens doorgelezen, maar dat beantwoord nu niet direct de vraag over het controleren van de vervoerbewijzen en de aanwezigheid van de conducteur.
Ik heb het topic dat je hebt gegeven eens doorgelezen, maar dat beantwoord nu niet direct de vraag over het controleren van de vervoerbewijzen en de aanwezigheid van de conducteur.

Sorry. Ik wist dat Loes eens een keer e.e.a. had uitgelegd en heb via de zoekfunctie dat topic opgezocht en eerlijk gezegd niet verder gelezen of daar nou precies een antwoord op jouw vraag in stond.

Goeie kans dat Loes een dezer dagen alsnog op jouw vragen met een antwoord zal komen.

2x een nergatieve link, geeft dan toch (wiskundig gezien) een positief resultaat.:)
Meteen die nieuwe iPhone dan maar annuleren :)

Nogmaals excuses dat ik niet verder gekeken heb. Ach, je had wat te lezen en het doodde de tijd weer een beetje.
Precies, gelijk gebeld naar de klantenservice en de iPhone is geannuleerd, toch maar wachten tot de 6 uitkomt dan!

Precies, wiskundig gezien toch een positief resultaat geboekt en een excuses is dan ook niet nodig voor mij. Toch iets meer te weten gekomen van het vertrekproces, want toch ook wel zeer interessant is om te lezen.

En daarnaast, ze zeggen dat lezen goed voor je is, dus waarom niet?! 🙂
Beste Mike, onze conducteurs hebben meerdere taken. Ons personeel mag zelf zijn/haar werkzaanheden indelen, zolang dit maar in de betreffende dienst van ons treinpersoneel wordt afgehandeld. Ze doen dit op eigen inzicht. Wel wordt er van ons personeel verwacht dat zij minimaal 1 keer per 3 kwartier door de trein gaan, maar dit is altijd afhankelijk van de drukte.
Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat je in eerste instantie betaalt voor het vervoer van A naar B en niet voor de controle van de conducteur.

Daarnaast wil ik deze punten ook nog even aanstippen:
- Er kan altijd een omstandigheid zijn waardoor een HC niet de hele trein kan controleren: een klant die extra aandacht nodig heeft, grote drukte, het uitschrijven van een UvB.

- Het is niet haalbaar om tussen elke twee stations waar een trein stopt de gehele trein te controleren.

- Er bestaan harde afspraken met de overheid over de trefkans van een conducteur, afgelopen jaar lag die op 63%. En ook komende jaren moet dit tussen de 63% en 66% uitkomen. De trefkans conducteur is van belang voor het verstrekken van reisinformatie en draagt ook bij aan de veiligheid en veiligheidsbeleving.
Bedankt voor het antwoord Susan. Uiteraard betaal je voor de reis, maar de controle dat iedereen ook echt betaald is altijd handig!
Hoi Mike,

Ik zal proberen je nog wat meer inzicht te laten geven in onze werkzaamheden. Ik lees al veel wat wij moeten doen, maar ik zal proberen het nog duidelijker te maken.

Voordat de HC op pad gaat met een trein hebben we nog protocol door te lopen, waar we wat controles moeten uitvoeren en afspraken maken met de machinist (MCN) en eventueel andere hoofdconducteurs (HC).
De belangrijkste taak van een HC is het punctueel en veilig laten vertrekken van de trein, zoals in dat eerdere topic waar Camel al de link van had gestuurd. Als we dat niet goed doen, loopt de hele treindienst in de soep.
Als de trein eenmaal is vertrokken hebben we verschillende taken op de trein. Als alles goed gaat, kunnen wij het erg rustig hebben.

Op de trein moet de reiziger ons eigenlijk zien als een gastheer of gastvrouw op de trein, waar men voor hun vragen bij terecht kan, de trefkans waar Susan het over heeft. Dit doen we door het lopen van zogenaamde servicerondes, zodat de reiziger de HC ziet en sneller de vraag aan ons stelt dan dat men ons moet opzoeken.
Een andere manier om service te verlenen, hoe gek dat ook klinkt is de controle. We zijn dan in principe bezig als toezichthouder en proberen ook hier reizigers te helpen, denk aan een reiziger die zijn of haar abonnement nog niet goed op de OV-chipkaart heeft geladen en wij hebben gebeld of die reiziger er wel recht op heeft. Daarna gaan we het uitleggen hoe het in orde gemaakt kan worden.
Daarnaast hebben we natuurlijk veel reizigers waar het vervoersbewijs van klopt en hebben we reizigers die helemaal geen vervoersbewijs hebben. Als we dan een nieuw vervoersbewijs uitschrijven, met de wettelijke verhoging en in de vorm van een Uitstel van Betaling (UvB) zullen we ook vertellen hoe men bezwaar kan maken, althans dat wordt van ons verwacht.

Als we geen service- of controleronde doen, dan zijn we vaak bezig met of de administratie, we moeten tellingen bijhouden van het aantal reizigers, kijken of er ergens een storing zit in de trein, denk aan defecte toiletten, airco of verwarming die niet naar behoren werkt, buitendeuren die niet goed functioneren en ander soort defecten. Dan nemen wij vaak actie om de storing te melden en eventueel te verhelpen, vaak met hulp van de MCN door te overleggen. Kan een belangrijke storing niet verholpen worden, kijken we hoe we toch veilig door kunnen en als dat niet kan, gaan we andere maatregelen treffen.
Daar komt dan het volgende van, het correct informeren via onder andere de omroep. Wat is er aan de hand, hoe lang gaat iets duren, ook als er elders een verstoring is een advies doen hoe dan te reizen.

Ook worden wij gebeld als er een reiziger zich gemeld heeft dat die wat in de trein is verloren, wij gaan dan op pad voor de zogenaamde zoekopdracht, in de hoop het natuurlijk te vinden. Als wij het gevonden hebben, gaan we regelen dat we het kunnen afgeven op een station waar de reiziger het kan ophalen gedurende 5 dagen.

Ook wordt van ons verwacht als wij minder validen in de trein hebben, een rolstoeler of een blinde man, dat wij het in de gaten houden dat collega's deze reizigers er op tijd uit halen en eventueel assisteren wij. Mocht er niemand staan, zullen wij ook weer actie moeten ondernemen.
Een andere taak die een HC heeft, is dat het de EHBO-er aan boord is. Alle medische ongemakken gaan wij ook mee aan de slag en indien nodig regelen wij assistentie voor hulp op een station of wat er nodig voor is.
En natuurlijk zijn wij er voor de veiligheid, vandaar dat wij BOA bevoegd zijn, dat betekend dat we reizigers mogen staande houden als ze de wet overtreden, ten aanzien van de spoorwegwet en het betreffende besluit erbij, denk hierbij aan bijvoorbeeld roken in de trein of in ruime zin de orde, rust en veiligheid verstoord voor de reizigers en personeel en het niet hebben van een geldig vervoersbewijs. Vaak gaan we eerst kijken wat er aan de hand is en gaan dan verder om de situatie tot rust te brengen.
Dan hebben wij een andere belangrijke taak nog niet genoemd en ik hoop die ook niet vaak mee te maken en dat is als de trein onverwacht tot stilstand komt. Dit kan zijn door bijvoorbeeld een spoorloper langs de vrije baan, een aanrijding met een boom, dier, voertuig of persoon, schouwopdracht, bovenleidingbreuk, defecte trein etc. Dan hebben wij het echt beredruk met de MCN om alles te regelen voor de reiziger en om die reiziger goed op de hoogte te brengen.

Ook is het mogelijk dat in de laatste trein er zoveel vertraging is, dat een reiziger zijn laatste aansluiting niet meer haalt, door toedoen van ons, ook al is de oorzaak vaak buiten ons om. Dat is wel een vereiste overigens om er aanspraak erop te kunnen doen. Dan gaan we ook vervoer regelen om de reiziger naar zijn eindbestemming (eindstation) te brengen, zoals dat via de reisplanner met de aansluitingen het geval geweest zou zijn.

Om nu specifiek op je vraag in te gaan, kan ik helaas niet. Als ik zelf op die sprinter zit, probeer ik hem altijd minimaal 1x volledig te controleren en er is ook een kans dat ik voor controle al voorbij een plaats ben geweest en ik even niet gezien wordt. De reiziger stapt dan bijvoorbeeld eerder uit, voordat de serviceronde of nieuwe controleronde wordt ingezet. Dan horen wij vaak ook dat de HC niet gezien is.
Waar dat vaak voor kan komen is als het druk is in de dubbeldekkers, zoals het materieel VIRM, soms ben ik in Eindhoven gestart met controle en ben ik pas in Amsterdam Centraal net klaar. Het ligt dus aan de drukte en wat we allemaal tegenkomen.

Ik hoop je wat meer inzicht te hebben kunnen geven in onze werkzaamheden als HC, vandaar dat we vaak zelf onze werkzaamheden invullen, naar mate van urgentie en eisen vanuit de overheid en NS zelf. Mocht je nog meer vragen hebben, dan probeer ik die te beantwoorden.
Hoi Loes,
Bedankt voor de aanvullende informatie, die heeft veel meer duidelijk gemaakt en het is natuurlijk interessant om te horen wat de taken nu precies zijn.

Als ik het goed heb, mogen jullie dus de tijd die over is, na het vervullen van de verplichte taken zelf indelen?
Ja dat klopt helemaal Mike. Wij mogen onze tijd dan zelf indelen, met in ons achterhoofd natuurlijk we er zijn voor de reiziger. Als we bijvoorbeeld een trein van een collega HC overnemen, hoor je vaak wat die al gedaan heeft. Dan stem je daar je plannen op af.
Oké, bedankt voor de duidelijke uitleg Loes!
Graag gedaan Mike. 😳
Graag gedaan Mike. :$

Deze heldere uitleg verdient een ;

Wat een liefde hier op het forum! ❤
Nou vooruit, Susan, omdat je altijd zo je best doet hier, jij ook :



De rode variant bewaar ik voor een speciaal iemand.
Mag een conducteur eigenlijk wel zo maar meerijden in de bediende cabine? Ik dacht nl. dat dat niet meer was toegestaan door IVW.

In elk geval had de conducteur van trein 9814 het vanochtend druk met het zorgen voor de veiligheid van de machinist in de vooroplopende cabine (machinist bang om in zijn eentje een rood sein te missen?) en de veiligheid in de 1e klasse.
- Het is niet haalbaar om tussen elke twee stations waar een trein stopt de gehele trein te controleren.
Bij sommige andere vervoerders in zowel binnen- als buitenland wordt dit opgelost door na de volledige controle slechts de vervoerbewijzen van nieuwe reizigers te controleren (bv. op de MLL bij Arriva of bij DB, waar gevraagd wordt of er nog neu zugestiegene Fahrgäste zijn). Maar ik ben me er volledig van bewust dat dit bij NS uiteraard niet mogelijk is.
Mag een conducteur eigenlijk wel zo maar meerijden in de bediende cabine? Ik dacht nl. dat dat niet meer was toegestaan door IVW.

In elk geval had de conducteur van trein 9814 het vanochtend druk met het zorgen voor de veiligheid van de machinist in de vooroplopende cabine (machinist bang om in zijn eentje een rood sein te missen?) en de veiligheid in de 1e klasse.


Het is inderdaad niet toegestaan dat de HC in de bediende cabine aanwezig is, er zijn overigens uitzonderingen waardoor het wel is toegestaan. Ik kan vanaf hier niet oordelen of de HC terecht voorin heeft gezeten overigens.
Een bekend onderwerp: waarom zie je de conducteur zo weinig; niet voor controle, maar voor vragen en advies. Regelmatig rijd ik van Middelburg naar Amsterdam CS, 2:45 uur!! zonder 1 keer een conducteur te zien! En dit al sinds 1984, echt waar. Soms komen ze 10 km voor Middelburg op de terugreis even langs. Meestal tref je ze in de 1e klas zittend. En als je daarover informeert: vaak een te grote mond.
Het spijt me, het personeel kan nog veel leren, de goede natuurlijk uitgezonderd!
Ik vraag mij ook af wat de reiziger van het "servicerondje" vindt. Ik heb het idee dat de conducteurs dit alleen uit verplichting doen, of om even de benen te strekken. Ze zijn zeker niet aanspreekbaar, want ze zijn al weg voordat je door hebt dat ze langsgelopen zijn.

Komt overwerken voor voor als hoofdconducteur zijnde?

Reputatie 7
Badge +4

Komt overwerken voor voor als hoofdconducteur zijnde?

Het is meer een denigrerende opmerking ofwel kwalijke suggestie dan een vraag om informatie op dit punt.

Heel veel goede conducteurs wordt hiermee kwaad gedaan. Het gebrek aan controle en handhaving moet op beleidsniveau worden aangepakt en ik hoop maar dat de ‘coach’ uit de elders op het forum aangehaalde NS-advertorial hier geen invloed op heeft.

 

De ongewenste effecten van het te weinig controleren zijn veel te groot en het is een constante ergernis en daar mee ook een terugkerend onderwerp op het forum. Ik poneer mijn mening er ook van tijd tot tijd over.

Jeetje... Ik bedoelde er helemaal niks kwaads mee hoor. En ik zag een spelfout in mijn vraag, ik bedoelde of het veel voorkomt of een hoofdconducteur overuren moet draaien. Ik heb zelf namelijk interesse in het beroep.

Dus vandaar deze vraag en het was zeker niet de bedoeling om mensen hiermee te kwetsen of iets dergelijks, mijn excuses in dat geval.

Reageer