Vouwfiets in de coupé | NS Community
beantwoord

Vouwfiets in de coupé

  • 14 July 2014
  • 15 reacties
  • 25776 Bekeken

Wat zijn de richtlijnen van conducteurs voor het meenemen van een vouwfiets in een coupé? Mag deze redelijkerwijs altijd mee in de coupé, als de vouwfiets geen zitplaats in beslag neemt en mensen niet hindert?

Of is het redelijk als een conducteur verordend dat een opgevouwen compacte vouwfiets (waarde >€1000) op het balkon zonder voorzieningen geplaatst dient te worden?

Ik heb een keer gereisd met de vouwfiets tussen mijzelf en de rugleuning van de stoelen voor mij, de vouwfiets hinderde dus helemaal niemand. Toch werd ik door een conducteur gesommeerd de vouwfiets op het balkon te plaatsen, waar helemaal geen voorzieningen zijn om een object veilig te stallen.

De afmeting is trouwens 55x55x25 cm, de grootte van een rugzak.
icon

Beste antwoord door Leny NS 15 July 2014, 10:02

Bekijk origineel

15 reacties

Badge
Vouwfietsen mogen kosteloos mee mits dit gebeurt in opgevouwen toestand. In de trein mag de fiets dus niet uitgevouwen zijn. Ook niet tijdens het instappen of vlak voor aankomst. Is de fiets wel uitgevouwen dan mag deze niet vervoerd worden in de spits en is buiten de spits een Dagkaart fiets nodig. De spitsuren voor de Dagkaart fiets zijn: 06.30 - 09.00 uur en 16.00 - 18.30 uur. In de voorwaarden lees ik:

Vouwfietsen mogen slechts in een vervoermiddel worden meegenomen indien Reizigers er naar het oordeel van NS geen hinder van
ondervinden. NS kan een Reiziger verplichten het Vervoermiddel te verlaten, indien diens vouwfiets naar haar oordeel gevaar, verontreiniging,
of hinder.

Groet, Leny
Hoi Uiltje,

Dit is de eerste keer dat ik dit hoor. Een vouwfiets wordt gezien als handbagage en als deze op een plek wordt gezet waar ook koffers kunnen staan, dus tussen de rugleuningen, zie ik daar persoonlijk geen enkel bezwaar tegen. Hij staat dan juist op een plek waar niemand er last van heeft. Ik kom erg vaak tegen dat een reiziger een vouwfiets heeft, 1 station verder moet en vindt dat ie dan niet hoeft te worden opgevouwen, maar dat is totaal de andere kant van hetgeen ik hier lees.
Wat ik ook wel zie, is dat reizigers hun vouwfiets netjes opvouwen en aan een slot vastzetten, alle gaten worden daar voor gebruikt overigens. Waarom mijn collega deze aanwijzing heeft gegeven, snap ik niet uit het verhaal, ik lees natuurlijk maar 1 kant ervan, maar zie er persoonlijk dus geen problemen in.
Ook met de collega's waarmee ik samenwerk (en dat zijn me er een hoop) heb ik dit nog niet eerder met meegemaakt overigens. Ik gooi het op een slechte dag.
Ok, bedankt voor de verduidelijking. Helemaal niemand had er last van. Ik zat op een enkelzits stoel, dus er was geen stoel naast mij, en de vouwfiets stond in de ruimte tussen mijn benen en de stoel voor mij. Dan zal ik weer vaker met de fiets gaan.

De mensen die een vouwfiets al in de trein uitklappen vind ik ook erg vervelend, dat zul je mij niet zien doen.
Ok, bedankt voor de verduidelijking. Helemaal niemand had er last van. Ik zat op een enkelzits stoel, dus er was geen stoel naast mij, en de vouwfiets stond in de ruimte tussen mijn benen en de stoel voor mij. Dan zal ik weer vaker met de fiets gaan.

De mensen die een vouwfiets al in de trein uitklappen vind ik ook erg vervelend, dat zul je mij niet zien doen.


Als ie inderdaad tussen de benen in heeft gezeten en verder geen stoel naast, vind ik het persoonlijk helemaal apart. Daar had namelijk ook een grote koffer kunnen staan namelijk.
Zijn de regels nu veranderd? Vanochtend in de Sprinter gesommeerd om mijn vouwfiets naar het balkon te verplaatsen. "Vouwfietsen zijn niet toegestaan in de 1e klas coupe" ivm vervuiling, vernieling, overlast. (vouwfiets is brandschoon en staat naast me met de banden op de grond, exact de plek waar ik ook een koffer neer zou zetten. Coupe was verder praktisch leeg)
Daarnaast was de benadering verre van vriendelijk, jammer, je zou kunnen denken dat reizigers ook klanten zijn.

Een vouwfiets op het balkon zetten met slot ergens aan vast? Dat staat voor mijn gevoel pas enorm in de weg.

Zijn de regels voor een vouwfiets toch anders dan die voor een koffer?
Reputatie 7
Bij mijn weten is dit niet aangepast, maar uiteindelijk komt het aan om het oordeel van de conducteur. Als de conducteur vindt dat de opgevouwen fiets hinder veroorzaakt (in zijn optiek) dan kan hij verzoeken om de fiets elders te plaatsen. Ik denk dat het hier ging om een situatie apart, geen grote beleidsverandering R_H. Goed dat je dit aangeeft, levert mij ook weer perspectief. Ik hoop dat dit eenmalig is. Wil je dat ik een persoonlijke klacht richting de conducteur stuur, om hem hiervan op de hoogte te stellen?
Reputatie 5
Ik kan me persoonlijk wel iets voorstellen bij andere regels ; de gemiddelde vouwfiets is gewoon niet te vergelijken met een grote koffer of zo. Er steekt van alles uit, de meeste zitten vol modder en olie/vet en ze vallen makkelijker om.
Reputatie 6
De informatie van Leny NS is onjuist. Voor het meenemen van een fiets in de trein geldt nu een middag/avondspits van 16.00 tot 18.30 uur. Overigens zag ik afgelopen vrijdag 1 september om 17.07 uur op station Dordrecht iemand met een fiets in de IC naar Vlissingen stappen. Volgens mij niet helemaal de bedoeling.
Reputatie 6
Badge
Marcel, heb je er ook rekening mee gehouden dat de reactie van Leny al bijna 4 jaar oud is? Wellicht waren de regels toen anders.
Eigenlijk zouden topics over onderwerpen waarbij de regels veranderd zijn gewoon niet meer toegankelijk moeten zijn.
In de reactie van Leny NS worden toch ook de spitsuren vermeld? Of mis ik iets.
De spitsuren die Leny noemt kloppen niet (middagspits)
Ah scherp! Ik pas haar post wel even aan.
Reputatie 7
Badge +4
Leny heeft ze fout voor nu maar goed voor toen aangegeven. De spitsuren die er voor nu hadden moeten staan: 06.30 - 09.00 en 16.00 - 18.30.

Er is hier inderdaad een wijziging in geweest.

Edit: Ze zijn inmiddels gecorrigeerd.
Deze reactie is verwijderd.

Reageer