Home

Dienstregeling 2018 (Groningen)

Trefwoorden:
  • Thomas NSThomas NS Auteur

Je kunt hier zien hoeveel waardering Thomas NS heeft ontvangen van andere leden.

Moderator
    Reacties: 2316

25 oktober 2017, 19:26

Dit topic toont de grootste verandering die er in de provincie Groningen zal plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
    Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Betere aansluiting voor reizigers tussen Groningen, Assen en Enschede
    In Zwolle gaat de Intercity uit Groningen aansluiten op de Blauwnet-treinen naar Enschede. U hoeft voor de snelste verbinding niet meer om te reizen via Deventer. De tijdwinst is circa 5 minuten. Let erop dat u uit- en opnieuw incheckt wanneer u wisselt van vervoerder.
  • Nikki13

Je kunt hier zien hoeveel waardering Nikki13 heeft ontvangen van andere leden.

Intercity
    Reacties: 5

2 december 2017, 16:18

Hoi!

Allereerst fijn om te horen dat er aan de verbinding naar Enschede is gedacht. Zelf reis ik regelmatig vanuit Groningen richting Zutphen (overstap in Zwolle op de intercity naar Deventer en Arnhem). Deze overstap mis ik regelmatig doordat de intercity uit Groningen te laat in Zwolle is. Hier zie ik geen veranderingen in de dienstregeling.. Is er wel aan deze overstap gedacht?
  • Stijn NSStijn NS
    Moderator
    Reacties: 866

2 december 2017, 16:40

Goedemiddag Nikki13 en welkom op het NS Serviceforum!

We kijken uiteraard naar alle trajecten bij het maken van een nieuwe dienstregeling, maar helaas is het niet mogelijk om overal verbeteringen aan te brengen. Ik vind het erg vervelend om te lezen dat je deze overstap vaak mist, maar planningstechnisch is deze overstap in principe prima. Voor zover ik kan vinden is het een overstap van 5 minuten van perron 3/5 naar spoor 10, wat prima haalbaar is. Ik snap dat dit in de praktijk niet altijd zo uitkomt door vertraging, maar we kunnen niet bij alle overstappen extra tijd inplannen om daar rekening mee te houden. Uiteindelijk gaan we uit van het rijden op de dienstregeling, waar we dan ook naar streven.

Het missen van deze overstap in jouw geval, merk je dit als een consistent probleem, of is het enkel de laatste tijd vaker voorgekomen? Gaat het specifiek om een enkel tijdstip (en zo ja, welke) of merk je het op meerdere momenten?
  • Nikki13

Intercity

2 december 2017, 19:49

Hoi Stijn,

Misschien reis ik dan inderdaad op de verkeerde tijden. Het wisselt erg wanneer ik met de trein reis (dag en tijd). Over het algemeen reis ik weinig in de spits. Toevallig vanmiddag nog op dit traject, toen kwamen we met drie minuten vertraging in Zwolle aan. Maar afgaande op de laatste paar maanden heb ik de overstap vaker niet dan wel gehaald..
  • Stijn NSStijn NS
    Moderator
    Reacties: 866

3 december 2017, 11:46

Ik heb even voor je gekeken bij de Intercity's vanuit Groningen gisteren, en het valt me op dat de Intercity vanuit Groningen inderdaad vaak (te vaak, vind ik zelf) met vertraging aan komt in Zwolle, vooral in het begin van de middag. Meestal is dit maar enkele minuten, maar voor jouw overstap kan dat dus al funest zijn. Ik heb in dit geval enkel naar gisteren gekeken, dus ik durf nog niet van een consistent probleem te spreken, maar ik vind dit wel voldoende aanleiding om het iets verder te laten uitzoeken. Ik (of mijn contactpersoon hierover) kom hier nog op terug!
  • Nikki13

Intercity

3 december 2017, 12:32

Super! Fijn om te horen dat er in ieder geval naar gekeken wordt :)
  • Jorikke

Je kunt hier zien hoeveel waardering Jorikke heeft ontvangen van andere leden.

Intercity
    Reacties: 16

7 december 2017, 10:59

Ik heb n.a.v. de vraag van Stijn even kort naar de prestaties van de IC uit Groningen gekeken die aansluiting geeft in Zwolle. Wat me opvalt is dat deze treinserie met name de afgelopen maand slechter presteert dan normaal. Dat doet mij vermoeden dat de treinen in dit gebied relatief veel last hebben van gladde sporen. Dat verklaart wellicht dat de trein soms licht vertraagd in Zwolle aankomt. @Nikki13, herken je dat het de laatste maand (of misschien anderhalf) vaker voorkomt dat je de overstap naar Zutphen mist?

Overigens zou het zo moeten zijn dat wanneer jouw trein maximaal 2 minuten vertraging heeft, de IC naar Zutphen wacht op de aansluiting. Als ik kijk naar de afgelopen tijd zit de trein vaak nog in die marge (maar inderdaad niet altijd)...
  • Nikki13

Intercity

7 december 2017, 14:29

Hoi Jorikke,

ik heb het idee dat dit al langer zo is dan de afgelopen maand. Of misschien heb ik gewoon net vaak pech gehad op de momenten dat ik de trein neem, ookal is dit bijna altijd buiten de spits.
    Ik vind het lastig te zeggen of de trein naar Zutphen wacht wanneer er maximaal twee minuten vertraging zijn. Ik heb vaker gehad dat we met 4 of zelfs meer minuten vertraging in Zwolle aankomen. Soms zelfs zoveel dat de trein naar Zutphen al weg is voordat ik in Zwolle ben.

Zelf geef je aan dat gladde sporen wellicht het probleem kan zijn, helemaal in de afgelopen tijd (en ik vermoed de komende tijd dan ook). Heeft u dan ook een oplossing hoe ik mijn overstap wel kan halen?
  • Jorikke

Je kunt hier zien hoeveel waardering Jorikke heeft ontvangen van andere leden.

Intercity
    Reacties: 16

12 december 2017, 08:46

Nikki13 schreef:

ik heb het idee dat dit al langer zo is dan de afgelopen maand. Of misschien heb ik gewoon net vaak pech gehad op de momenten dat ik de trein neem, ookal is dit bijna altijd buiten de spits.
    Ik vind het lastig te zeggen of de trein naar Zutphen wacht wanneer er maximaal twee minuten vertraging zijn. Ik heb vaker gehad dat we met 4 of zelfs meer minuten vertraging in Zwolle aankomen. Soms zelfs zoveel dat de trein naar Zutphen al weg is voordat ik in Zwolle ben.

Helaas komt het inderdaad wel eens voor dat de trein te laat komt, dat is op dat moment natuurlijk erg vervelend :(. Wel is het zo dat ik geen structureel probleem zie in de punctualiteit van deze trein. Soms komt het voor dat een trein vrijwel altijd met een kleine vertraging aankomt. Dat is hier gelukkig in elk geval niet het geval. Maar daar heb jij op dat moment in de vertraagde trein helaas niets aan.

Nikki13 schreef:

Zelf geef je aan dat gladde sporen wellicht het probleem kan zijn, helemaal in de afgelopen tijd (en ik vermoed de komende tijd dan ook). Heeft u dan ook een oplossing hoe ik mijn overstap wel kan halen?

Als het goed is wordt het probleem van de gladde sporen vanaf nu minder groot omdat het blad nu wel van de bomen is. Wat je kunt doen (maar ik durf niets te beloven) is bij een kleine vertraging de conducteur vragen of hij contact op kan nemen met de treindienstleider om na te vragen of de aansluiting overgenomen kan worden. Wat goed is om te weten is dat de trein in Zutphen ook niet lang kan wachten. Deze moet tussen Olst en Deventer over enkelspoorrijden wat vertraging extra gevoelig maakt.

Hopelijk zit er voor jou wat verbetering in de komende tijd!
  • Nikki13

Intercity

12 december 2017, 15:08

Hoi Jorikke,

Ik hoop ook zeker verbetering te zien de komende tijd.

Ik vind het jammer om te horen dat er niks aan de dienstregeling verandert, het is wel fijn dat er is gekeken naar dit traject en ik hoop ook echt dat de treinen meer op tijd aan zullen komen.

Een paar jaar terug vertrok de trein uit Groningen nog een aantal minuten eerder en ik heb het idee dat de overstap toen ook ruimer was. Ik had gehoopt dat dit terugdraaien een mooie oplossing zou zijn, ook voor de overstap op de trein naar Enschede, maar helaas nog niet in de dienstregeling die net is ingegaan.

Bedankt voor de moeite in ieder geval,
    Nikki

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)