Uitval Intercity Den Haag - Eindhoven


Toeval of niet voor een 3e keer deze week viel last-minute de trein uit. Omroepbericht is dan veelal ivm een mankement. Maar navraag op het station geef dan aan, dat het te maken heeft met of onvoldoend personeel of, dat ivm vertragingen op de HSL, de intercity DH - EHV altijd als eerste uit de dienstregeling wordt genomen. Al met al is het een poosje goed gegaan maar is de dienstregeling op dit traject weer een stuk onbetrouwbaarder geworden

49 reacties

Reputatie 6
Badge
Is een bekend gegegeven, zie ook andere topics die hierover zijn geopend
https://forum.ns.nl/archief-43/opgeheven-treinen-gvc-eindhoven-39519/index1.html
https://forum.ns.nl/archief-43/wanneer-uitsluitsel-over-trein-eindhoven-den-haag-40293/index1.html
Balen dat je hier steeds de dupe van bent, Marcellavankraaij. Er zijn inderdaad al meerdere topics over dit probleem binnengekomen. Kun je me vertellen welke trein je meestal neemt? Ik geef ook jouw signaal graag door. Het is geen oplossing voor nu, maar ik wil je (en meelezers) nog wel even wijzen op de Geld Terug Bij Vertraging claim die je kan indienen vanaf 30 minuten vertraging.
Geen oplossing? Iris, jullie dreigen de HSL-concessie te verliezen. Dat zou toch zonde zijn? Waarom wordt er niet alles op alles gezet om de HSL eens betrouwbaar te krijgen?
Reputatie 7
Badge +1
wouter444 schreef:

Dat zou toch zonde zijn?


Hoezo zou dat zonde zijn? NS heeft gewoon hulp nodig om deze lijn op orde te krijgen, NS zelf mist de expertise en ervaring om een HSL-lijn te exploiteren.
Omdat ik er niet op zit te wachten dat ik moet omchecken als ik van Tilburg naar Weert reis, of van Rotterdam naar Den Bosch, of dat ik op Schiphol moet opletten bij welke paal ik incheck als ik naar Amsterdam reis. Kijk wat er in Limburg is gebeurd. Daar moet je nu opletten in welke kleur trein je stapt als je incheckt. Al jaren belooft men single check-in, maar het lijkt er niet meer van te komen.
Reputatie 6
Badge
Er hoeft toch bijna niemand van Rotterdam naar Den Bosch, niet voor niks is er geen directe verbinding.
Zucht, daar gaat het niet om. Als NS de HSL verliest wordt het spoorwegnet nog meer versnipperd. Allerlei verschillende kaartsystemen gaan door elkaar lopen en reizigers lopen boetes op omdat ze bij de verkeerde paal inchecken. Reizigers stappen wel eens over van de ene op de andere trein, dat moet gewoon snel kunnen zonder gedoe.
Je frustratie is geheel terecht wouter444 en als er een simpele oplossing bestond, dan hadden we hier graag gebruik van gemaakt. Helaas kan ik je echter (nog) niet heugen met goed nieuws hierover.
Reputatie 4
Tja, nu hebben we één kaart voor alle OV, moet je steeds vaker oppassen bij welke paal of poort je incheckt. Dat is administratief en financieel heel handig voor de vervoerder, maar het losse treinkaartje of zichtabonnement van weleer was voor de reiziger zo gek nog niet ?
Reputatie 4
Verder heb ik de hoop op een soepele en betrouwbare HSL helaas al opgegeven. Regulier spoor is veel beter. Liever iets langer onderweg dan. Die paar minuten doen het hem écht niet hoor!
Reputatie 5
Iris NS schreef:

Balen dat je hier steeds de dupe van bent,


Elke keer zijn honderden reizigers hier de dupe van ; al die mensen die uit de IC stappen, steken het perron over en stappen in de sprinter naar Dordrecht die dan meteen stampvol zit. Ik ga tegenwoordig een paar minuten eerder van m'n werk, zodat ik nog een zitplekje in de sprinter heb, anders kan ik op het startstation al gaan staan. Melden is trouwens zinloos ; dit speelt al maaaaanden, 's ochtends en 's middags.
Afgelopen week is men begonnen met het isoleren van het Belgische waarschuwingssysteem Memor. Dat systeem bleek verantwoordelijk voor een groot aantal stilstanden rondom Delft, als ik het goed heb begrepen.
Helaas heeft het langer geduurd dan wenselijk, omdat het een beveiligingssysteem betreft. Hierdoor moest onderzocht worden wat de consequenties van het uitschakelen zouden zijn in relatie met de andere (beveiligings)systemen die aanwezig zijn in de locomotieven.
Reputatie 5
Huh? Het gaat in dit topic overde treinen die van Den Haag naar Eindhoven vv (via de HSL) rijden. Die komen niet in België, dus wat nou Belgisch veiligheidssysteem? :?
Bertus schreef:

Huh? Het gaat in dit topic overde treinen die van Den Haag naar Eindhoven vv (via de HSL) rijden. Die komen niet in België, dus wat nou Belgisch veiligheidssysteem? :?


De Bombardier Traxx-locomotieven die gebruikt worden voor de treindienst Den Haag - Eindhoven (en ook de Intercity Direct en de Intercity Brussel) zijn multifunctionele machines. Deze locomotieven zijn bedoeld voor inzet door heel Europa en hebben dan ook voor de diverse landen alle vereiste beveiligingssystemen aan boord. De TRAXX-locomotieven die NS bezit hebben het zogenaamde 'DABNL' pakket aan beveiligingssystemen en stroomsystemen, wat betekent dat de locomotieven in D(uitsland), A(ustria/Oostenrijk), B(elgië) en N(eder)L(and) kunnen rijden.
De locomotieven zijn dan ook ingericht op grensoverschrijdend verkeer en kunnen dus tijdens het rijden van beveiligingssysteem en van stroomsysteem wisselen. In theorie kan je dus met deze locomotieven van Amsterdam naar Wenen en van Wenen naar Brussel rijden, zonder enig probleem.
Om deze wisselingen goed te laten verlopen staan alle beveiligingssystemen stand-by. Passeert de trein de grens, dan hoeft de machinist enkel op 'OK' te drukken om de wijziging van beveiligingssysteem te bevestigen.
Dit betekent echter dan elk beveiligingssysteem ook daadwerkelijk aanwezig en ingeschakeld is, en dus bij signalen naar het betreffende beveiligingssysteem kan ingrijpen in de machine.
Waardoor de Memor-installatie actief wordt en een noodremming ingezet wordt, is nog altijd in onderzoek. Wel is het duidelijk dat telkens de Memor-installatie van de duwende (achterste) locomotief geactiveerd wordt. In normale situaties zou dit systeem direct door de voorste locomotief op 'non-actief' gesteld moeten worden, omdat de voorste locomotief 'leidend' is.
Ergens in het komende half jaar worden alle locomotieven voorzien van een update die het activeren van deze Memor-installatie moet voorkomen. Hier gaat helaas een hele lange tijd overheen, omdat deze nieuwe software en hardware weer volledig opnieuw gekeurd en gecertificeerd moet worden voor het rijden in Nederland en de andere landen. In elk land moeten dus alle beveiligingssystemen getest worden en er moet aangetoond worden dat deze zonder (veiligheids)problemen functioneren.
Omdat we natuurlijk de reizigers niet nog een half jaar met deze strandingen kunnen opzadelen, wordt nu de Memor-installatie tijdelijk geïsoleerd van de rest van de machine. Memor is nog wel aanwezig en actief, maar kan op die manier geen invloed meer uitoefenen.
Reputatie 5
Julian schreef:

Bertus schreef:

Huh? Het gaat in dit topic overde treinen die van Den Haag naar Eindhoven vv (via de HSL) rijden. Die komen niet in België, dus wat nou Belgisch veiligheidssysteem? :?


De Bombardier Traxx-locomotieven die gebruikt worden voor de treindienst Den Haag - Eindhoven (en ook de Intercity Direct en de Intercity Brussel) zijn multifunctionele machines. Deze locomotieven zijn bedoeld voor inzet door heel Europa en hebben dan ook voor de diverse landen alle vereiste beveiligingssystemen aan boord. De TRAXX-locomotieven die NS bezit hebben het zogenaamde 'DABNL' pakket aan beveiligingssystemen en stroomsystemen, wat betekent dat de locomotieven in D(uitsland), A(ustria/Oostenrijk), B(elgië) en N(eder)L(and) kunnen rijden.
De locomotieven zijn dan ook ingericht op grensoverschrijdend verkeer en kunnen dus tijdens het rijden van beveiligingssysteem en van stroomsysteem wisselen. In theorie kan je dus met deze locomotieven van Amsterdam naar Wenen en van Wenen naar Brussel rijden, zonder enig probleem.
Om deze wisselingen goed te laten verlopen staan alle beveiligingssystemen stand-by. Passeert de trein de grens, dan hoeft de machinist enkel op 'OK' te drukken om de wijziging van beveiligingssysteem te bevestigen.
Dit betekent echter dan elk beveiligingssysteem ook daadwerkelijk aanwezig en ingeschakeld is, en dus bij signalen naar het betreffende beveiligingssysteem kan ingrijpen in de machine.
Waardoor de Memor-installatie actief wordt en een noodremming ingezet wordt, is nog altijd in onderzoek. Wel is het duidelijk dat telkens de Memor-installatie van de duwende (achterste) locomotief geactiveerd wordt. In normale situaties zou dit systeem direct door de voorste locomotief op 'non-actief' gesteld moeten worden, omdat de voorste locomotief 'leidend' is.
Ergens in het komende half jaar worden alle locomotieven voorzien van een update die het activeren van deze Memor-installatie moet voorkomen. Hier gaat helaas een hele lange tijd overheen, omdat deze nieuwe software en hardware weer volledig opnieuw gekeurd en gecertificeerd moet worden voor het rijden in Nederland en de andere landen. In elk land moeten dus alle beveiligingssystemen getest worden en er moet aangetoond worden dat deze zonder (veiligheids)problemen functioneren.
Omdat we natuurlijk de reizigers niet nog een half jaar met deze strandingen kunnen opzadelen, wordt nu de Memor-installatie tijdelijk geïsoleerd van de rest van de machine. Memor is nog wel aanwezig en actief, maar kan op die manier geen invloed meer uitoefenen.



Heldere en begrijpelijke uiteenzetting!

Ironisch is natuurlijk wel, dat het rijden met een locomotief voor en achter is ingevoerd om strandingen te voorkomen... Zucht ...
Reputatie 7
Badge +3
Voor het uitchecken bij een verkeerd paaltje/poortje heeft Arriva in ieder geval al de oplossing door dan simpelweg de melding te geven "helaas, u bent al ingecheckt bij NS".

Andersom is dat niet zo, maar zou erg makkelijk te realiseren moeten zijn. In diverse apps kan je immers ook al zien wat je status is (ingecheckt, uitgecheckt en bij welke vervoerder).
Reputatie 5
Iris NS schreef:

Balen dat je hier steeds de dupe van bent, Marcellavankraaij. Er zijn inderdaad al meerdere topics over dit probleem binnengekomen. Kun je me vertellen welke trein je meestal neemt? Ik geef ook jouw signaal graag door. Het is geen oplossing voor nu, maar ik wil je (en meelezers) nog wel even wijzen op de Geld Terug Bij Vertraging claim die je kan indienen vanaf 30 minuten vertraging.



Weet je wat ik écht balen vind (en niet naar jou persoonlijk, Iris, want ik neem aan dat je het oprecht goed bedoelt).

Dat reizigers die hier op dit forum al maanden en maanden lang over klagen, steeds zo kleinerend worden behandeld door de moderatoren (en dús, in mijn ogen, door de NS).

Zo van: "Joh, wat akelig voor je, wéér 2 uur later thuis, balen joh, maar hé, we zetten het door". Zo van "aai over de bol en kus van de juf, gaat wel over, toch?".

Nee dus. Het gaat niet over, want deze verbinding is vanaf dag één een ramp en begint ondertussen de Fyra-saga naar de kroon te steken.

Dan is er een moment dat "Joh, wat balen voor je" geen adequate reactie meer is, want dat stadium zijn we al meer dan een half jaar geleden gepasseerd.

En vast niet zo bedoeld, maar ik lees er ook iets kleinerends in, alsof de reizigers kleine kinderen zijn die na een klein verdrietje getroost kunnen worden met "Joh, rot voor je, maar echt, komt goed, aai over de bol".

Maar het komt niet goed en het komt al sinds december 2016 niet goed.

Dan is de manier van reageren toch gewoon niet meer serieus te nemen?
Julian schreef:

Hier gaat helaas een hele lange tijd overheen, omdat deze nieuwe software en hardware weer volledig opnieuw gekeurd en gecertificeerd moet worden voor het rijden in Nederland en de andere landen.


Owja, de software die ik de afgelopen jaren tijdens het rijden nog wel eens spontaan uncaught exceptions heb zien gooien :8 :8

Leuk met de 189'ers die Windows NT 4 opstarten 😃
Ik heb geen ervaring met de 189 serie, dus van Windows NT weet ik niets.
Wat betreft de Traxx locs, deze hebben in de jaren dat ik er mee rij, nog altijd geen kernel panics gehad 😉 (en ook geen uncaught exceptions die in beeld kwamen, trouwens 😉 ).
Over het algemeen ziet het er bij mij zo uit:

Ik word er toch altijd een klein beetje vrolijk van als die TRAXX'jes Linux booten. In Nederland valt het nog wel mee gelukkig, je kunt lachen om Windows 95 in IRM, maar dat is maar beperkt kritische hardware (gelukkig) 😳 Of SLT's die boos worden en 'SYSTEM ERROR' gaan mikken, lol.

@foto Laten we het eens over de WM6.1-crap op die Railpocket links gaan hebben 😉 Ben je al aan de beurt voor de tablet inmiddels?
Oude foto 😉
Wees maar niet bang, ik heb al afscheid genomen van de Railpocket na jaren trouwe dienst 😉
Ja, daarom vroeg ik het idd, 10 juli is al ff geleden. Al voorzien van nieuwe snufjes dus 😉
Ja, ik ben weer helemaal up-to-date 😉



Edit: en uiteraard is die S4a inmiddels ook een S7 geworden 😉
Alleen dat stuk verdriet in het midden nog vervangen 😳

Julian schreef:

Edit: en uiteraard is die S4a inmiddels ook een S7 geworden ;)


Ah, kijk. Psst, hey, telefoon ruilen? 😃

Denk toch dat ik met iets herkenbaars rond ga lopen naast de defect-sticker op m'n laptop, we moeten elkaar toch vaak genoeg gezien hebben daar 🙂
Als je het niet erg vind, hou ik mijn telefoon gewoon 😉

Ongetwijfeld dat ik jou al een keer heb vervoerd, als je vaak met die trein reist. Volgende week maak je weer twee dagen kans tussen Den Haag en Eindhoven. Ik ben makkelijk te herkennen, ik zit voorin 😛

Reageer