beantwoord

Waarom is de overstap Eindhoven vanuit Tilburg naar Venlo om 1719 zo krap


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Al enkele weken maak ik op maandag mee dat de trein vanuit Tilburg een paar minuten te laat in Eindhoven aankomt.
Soms zegt de conducteur dat de andere trein wacht en dan wacht de andere trein niet. Soms zegt de conducteur dat de andere trein niet kan wachten en dan wacht de andere trein wel. Heel frustrerend.
Vandaag was het weer raak en ditmaal ontstond er hierdoor een gevaarlijke situatie.
De trein vanuit Tilburg komt aan op spoor 1 en op het moment dat de deuren opengaan fluit de conducteur voor vertrek op spoor 2.
Ditmaal kwam er een meneer vast te zitten tussen de deur waardoor de conducteur alle deuren moest openen en iedereen alsnog meekon. De conductuer had ook 1 minuutje kunnen wachten en geen gevaar veroorzaakt. Natuurlijk was de reiziger fout want 'na het fluitsignaal niet meer instappen' maar op dit tijdstip wil iedereen gewoon naar huis.
Ik weet ook dat de trein in Venlo wel heel weinig keertijd heeft en dat de NS afgerekend wordt op 'op tijd' rijden.
Wellicht moet deze overstap worden herzien. 2 minuutjes meer zou m.i. al heel wat uitmaken.
icon

Beste antwoord door JBa 16 april 2018, 20:10

Zoals je zelf al aangeeft was de man die tussen de deuren kwam fout, daarbij heb je als je pech hebt ook meteen een boete te pakken voor het instappen na het fluitsignaal.

Het probleem zit hem als de 1e reactie van Julian klopt dus niet in de overstap tijd maar in de vertraagde goederentrein op dat traject, hier kan de NS helaas weinig aan doen en dit komt geregeld voor. Soms kan hiervoor de andere IC door de treindienstleider worden tegen gehouden maar dat kan niet altijd doordat er voor de trein een rijweg mogelijk moet zijn en als die er iets later niet is dan houden ze deze trein niet tegen.

Elke trein die niet in zijn geplande rijweg rijdt kan problemen geven voor andere treinen verder op het traject en voor andere overstap mogelijkheden op het traject. Daarnaast zijn er trajecten van de IC met voldoende speling in de tijd om dit in te halen als machinist maar dat is niet op elk traject zo.

Helaas spelen er heel veel factoren mee om een trein later te laten vertrekken, die afweging wordt in principe gemaakt door de treindienstleider. Sommige hoofdconducteurs sluiten de deuren wat later als ze de trein net binnen zien komen maar eigenlijk mag dat dus niet meer.

Recent heeft hoofdconducteur Loes in een ander topic hier een en ander over uitgelegd vanuit haar rol, ik weet alleen niet meer waar dat exact stond. Wellicht leest ze dit topic nog en verwoord ze het hier ook nog een keer.

Bekijk origineel

3 reacties

Vanuit mijn eigen ervaring:
Het probleem zit 'm vooral in een goederentrein die een paar minuten voor de Intercity vanuit Tilburg aan komt.
Officieel voldoet alles aan de plannormen van ProRail, maar in de praktijk komt het te vaak voor dat de goederentrein er voor net één of twee minuten te laat is, waardoor ook de Intercity vanuit Tilburg te laat aankomt.
In een normale situatie zou de intercity zelfs al om :14/:44 aan kunnen komen bij een gelijke vertrektijd vanaf Tilburg (gepland o?
:16/:46), maar in de praktijk komt de IC dankzij die goederentrein om :17 of zelfs :18 over aan, waardoor de overstap heel krap wordt.
Reputatie 3
Zoals je zelf al aangeeft was de man die tussen de deuren kwam fout, daarbij heb je als je pech hebt ook meteen een boete te pakken voor het instappen na het fluitsignaal.

Het probleem zit hem als de 1e reactie van Julian klopt dus niet in de overstap tijd maar in de vertraagde goederentrein op dat traject, hier kan de NS helaas weinig aan doen en dit komt geregeld voor. Soms kan hiervoor de andere IC door de treindienstleider worden tegen gehouden maar dat kan niet altijd doordat er voor de trein een rijweg mogelijk moet zijn en als die er iets later niet is dan houden ze deze trein niet tegen.

Elke trein die niet in zijn geplande rijweg rijdt kan problemen geven voor andere treinen verder op het traject en voor andere overstap mogelijkheden op het traject. Daarnaast zijn er trajecten van de IC met voldoende speling in de tijd om dit in te halen als machinist maar dat is niet op elk traject zo.

Helaas spelen er heel veel factoren mee om een trein later te laten vertrekken, die afweging wordt in principe gemaakt door de treindienstleider. Sommige hoofdconducteurs sluiten de deuren wat later als ze de trein net binnen zien komen maar eigenlijk mag dat dus niet meer.

Recent heeft hoofdconducteur Loes in een ander topic hier een en ander over uitgelegd vanuit haar rol, ik weet alleen niet meer waar dat exact stond. Wellicht leest ze dit topic nog en verwoord ze het hier ook nog een keer.
Reputatie 7
Badge
Rob011 schreef:

Ditmaal kwam er een meneer vast te zitten tussen de deur waardoor de conducteur alle deuren moest openen en iedereen alsnog meekon. De conductuer had ook 1 minuutje kunnen wachten en geen gevaar veroorzaakt. Natuurlijk was de reiziger fout want 'na het fluitsignaal niet meer instappen' maar op dit tijdstip wil iedereen gewoon naar huis.


Zeer interessante kijk op deze zaak: conducteur veroorzaakt gevaar door te vroeg sluiten 🙂
De burgerlijke ongehoorzaamheid door de deur te blokkeren "voor het goede doel om voor grote groep reizigers een cruciale overstap mogelijk te maken" ligt het in het verlengde van het ons bekende recht van opstand uit rechtvaardigheid? Is het inderdaad toelaatbaar, zoals de advocaten van het FNV en andere burgergroeperingen ons al jaren voorhouden? Het kan geen kwaad ons daarover te bezinnen.
Waarom zou de NS de klanten het recht op een in de dienstregeling voorgespiegelde overstap ontnemen omdat de NS tijdrijden en vertragingsboetepreventie belangrijker vindt..? Rechtsfilosofen stellen dat na de Tweede Wereldoorlog de gedachte van ‘gehoorzaamheid aan de machthebber’ ondergeschikt is geworden aan ‘gehoorzaamheid aan rechtvaardigheid'.
Tijd voor een proefproces.

Reageer