Home

Vraag: Vertraging veroorzaakt door ICD

Trefwoorden:
  • jams Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering jams heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 8

    13 februari 2018, 07:52

    In de reisvoorwaarden staat dat bij een vertraging van meer dan 15 minuten je geld kunt terugvragen indien je van de ICD gebruik hebt gemaakt. Letterlijk staat er:

    6. Onder vertraging in de zin van deze GTBV-regeling wordt verstaan een door de Railverkeersleiding (ProRail) vastgestelde en geregistreerde afwijking van de dienstregeling van de Intercity direct waardoor u ten minste 15 minuten later arriveert op uw bestemmingsstation.

    Mijn bestemmingsstation was Heerhugowaard. Op dit bestemmingsstation was mijn vertraging meer dan 15 minuten. De reden van insturen van de claim is dat de oorzaak van deze vertraging bij de ICD ligt door het missen van de aansluiting op Schiphol.

    Ik heb nu een afwijzing ontvangen op mijn claim terwijl in mijn beleving nergens staat aangegeven dat “bestemmingsstation” alleen gelezen mag worden als “Amsterdam, Schiphol, Rotterdam of evt Breda”.

    Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie.
  • Raymond123

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Raymond123 heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 788

    13 februari 2018, 08:22

    Had icd zelf ook minstens 15 minuten vertraging? Anders heb je er geen recht op en geldt de normale 30 minuten. Het is dus niet zo dat als icd vijf minuten vertraging heeft, waardoor je een aansluiting mist, die 15 minuten gelden.
  • jams Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering jams heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 8

    13 februari 2018, 10:24

    Hoi Raymond, wat jij schrijft is niet de issue. De ICD is veroorzaker van een vertraging van meer dan 15 minuten die ik meet op mijn bestemmingsstation. In de reisvoorwaarden staat "geregistreerde afwijking van de dienstregeling van de Intercity direct waardoor u ten minste 15 minuten later arriveert op uw bestemmingsstation." Mijn bestemmingsstation is Heerhugowaard en de ICD is onderdeel van mijn reis en ook nog eens de veroorzaker van de vertraging op mijn "bestemmingsstation". Ik lees nergens in de reisvoorwaarden dat de genoemde vertraging beperkt wordt door de bestemmingsstations van de ICD.

    Kortom, wat is nu waar? In mijn beleving geldt de 15 minuten omdat de ICD onderdeel is geweest van deze reis. Het woord bestemmingsstation is immers niet beperkt tot de stations waar de ICD stopt. Deze 15 minuten geldt dus voor de gehele reis die met NS is gereist. Mocht dit anders zijn, dan ben ik heel benieuwd waar dat dan staat.
  • Goner

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Goner heeft ontvangen van andere leden.

    Reacties: 696

    13 februari 2018, 10:48

    Volgens de regels heb je gelijk. De ICD is de 'veroorzaker' van je vertraging ...
    Ik zie niet om welke trein het precies gaat, maar op deze site kun je zien of treinen op een bepaald station een vertraging hadden :
    https://www.ovtijden.com/avtdag/UT/

    De vertraging moet nl ook 'vastgesteld en geregistreerd' zijn .. en ze zijn nogal inventief met het wegwerken van vertragingen.
  • Thomas NSThomas NS

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Thomas NS heeft ontvangen van andere leden.

    Moderator
    Reacties: 2615

    13 februari 2018, 10:58

    Hallo Jams en welkom op het NS Serviceforum.

    Ik begrijp goed dat je vreemd opkijkt van de afwijzing op jouw verzoek tot restitutie, zeker als je te laat op jouw eindbestemming aankomt. De 15-minuten regeling geldt in dezen alleen voor het traject tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport, waarbij de vertraging tussen deze twee stations met de Intercity Direct hoger moet uitvallen dan 15 minuten om tot restitutie over te gaan. In jouw geval is er wel vertraging geweest, maar geen 15 minuten, waardoor jouw uiteindelijke reis (die deels gemaakt werd door het reguliere materieel op een regulier traject) niet beoordeeld kan worden op de 15 minuten grens, maar op de 30 minuten grens van een gewone Geld Terug Bij Vertragingsclaim. Om die reden is de claim afgewezen.

    Ik heb een verzoek gedaan aan onze "content"-afdeling om dit helder te verwoorden op onze website.
  • jams Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering jams heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 8

    13 februari 2018, 15:56

    Beste Thomas, Het voelt voor mij vreemd om nu reeds een uitleg van de voorwaarden te hanteren (en dus claims af te wijzen) vooruitlopend op een aanpassing die nog moet gaan plaats vinden. In het door mij aangehaalde voorbeeld had de ICD op 8 december met vertrek om 17:28 vanuit Rotterdam en aankomsttijd 17:57 op Sloterdijk, een vertraging van 5 minuten op Schiphol (dus aankomst om 18:02). De aansluitende trein richting Amsterdam Sloterdijk die om 18.01 had moeten gaan werd daardoor gemist. Logischerwijs mis je dan ook de aansluitende trein van Sloterdijk naar Heerhugowaard. Op mijn eindbestemming (Heerhugowaard), kwam ik 17 minuten later aan dan wanneer de IDC wel op tijd was geweest. In deze casus is Heerhugowaard helemaal conform de reisvoorwaarden van de IDC mijn (eind)bestemming. In Heerhugowaard was de vertraging > 15 minuten, de IDC maakte onderdeel uit van deze vertraging en dus doe ik volgens mij terecht een beroep op de reisvoorwaarden van de IDC. Voor de IDC betaal je een toeslag en dat doe je om je reistijd te verkorten om sneller op je eindbestemming te komen. Sneller aankomen op een tussenstop heeft immers helemaal geen nut. Ik kan me wel voorstellen dat als de vertraging buiten de schuld van de IDC ligt dat dan weer de 30 minuten van de normale treinen geldt. Voor deze casus geldt dat echter niet. Ik ben dan ook heel benieuwd waarom NS dat anders ziet.
  • Henk_NL
    Reacties: 3741

    13 februari 2018, 16:00

    Dit soort claims zijn bij mij altijd gewoon toegewezen, en op een gegeven moment had ik er meerdere per week voor ICd-ritten lopen. Heb je in het formulier wel opgegeven dat je een ICd toeslag had? Ook een toeslag van 0 euro is een toeslag.

    Mijn case was altijd hetzelfde: ICd kwam 10 minuten te laat op Amsterdam CS, overstap gemist op IC naar Amersfoort, 20 minuten later aangekomen in Hilversum, claim goedgekeurd want +15 minuten.
    https://www.theregister.co.uk/2018/02/09/bofh_2018_episode_2/
  • Tochjo
    Reacties: 6789
    Verkenner

    Verkenner

    Abonnementen wijze(r)

    Abonnementen wijze(r)

    OV-chip specialist

    OV-chip specialist

    Acties & uitjes expert

    Acties & uitjes expert

    13 februari 2018, 21:19

    Thomas NS schreef:

    De 15-minuten regeling geldt in dezen alleen voor het traject tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport, waarbij de vertraging tussen deze twee stations met de Intercity Direct hoger moet uitvallen dan 15 minuten om tot restitutie over te gaan.


    Bovenstaande is in tegenspraak met dit bericht van Sivan, met daarin de volgende tekst:

    De ICd-regeling is van toepassing zodra de Intercity direct onderdeel uitmaakt van je reis. De regeling is daarmee van toepassing op de héle reis, dus niet alleen op het ICd-traject. Het maakt daarbij ook niet uit of de vertraging is ontstaan in de Intercity direct of in een reguliere trein.

  • Goner

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Goner heeft ontvangen van andere leden.

    Reacties: 696

    14 februari 2018, 10:31

    jams schreef:

    had de ICD op 8 december met vertrek om 17:28 vanuit Rotterdam en aankomsttijd 17:57 op Sloterdijk, een vertraging van 5 minuten op Schiphol


    Vastgesteld en geregistreerd
    https://www.ovtijden.com/arnu/rl/1047/2017-12-08T17:28:00+0100
  • Denice NSDenice NS
    Moderator
    Reacties: 1434

    14 februari 2018, 10:52

    Ik heb Thomas even ingelicht over de tegenstrijdige berichten. Hij zal hier zo snel mogelijk bij jullie op terugkomen!
  • jams Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering jams heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 8

    14 februari 2018, 13:09

    Beste Goner, de link naar de bewuste site suggereert heel veel waarheden te tonen. Heb natuurlijk meteen gekeken of mijn verhaal ook daar bevestigd werd. Dan is het natuurlijk heel vreemd om te zien dat de daar getoonde tijden niet overeen met mijn werkelijkheid die ik op het perron beleefde. Zo is het ook apart om dan op de website te zien dat sommige treinen op spoor 1-2 of spoor 5-6 zijn aangekomen. Het lijkt mij sterk dat dat ook de werkelijk zou moeten zijn. Deze site heeft me dan ook nog niet overtuigd wel de waarheid te verkondigen.
  • Goner

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Goner heeft ontvangen van andere leden.

    Reacties: 696

    14 februari 2018, 13:43

    Daar staat toch ook dat de trein op Schiphol 5 min. vertraging had, precies zoals jij meldde :?

    Snap alleen niet die "17:57 op Sloterdijk", daar stopt de ICD toch niet ?? Of gaat dat over een aansluiting ?
  • jams Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering jams heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 8

    14 februari 2018, 18:14

    Klopt. Op Schiphol stap ik over op de trein die om 18.01 via Sloterdijk rijdt. Door dat te doen snij je een stuk spoor af waardoor ik op Sloterdijk de trein van 18.15 naar Heerhugowaard kan pakken. Perfecte aansluiting tenzij de icd meer dan 6 minuten vertraging heeft of de trein naar Sloterdijk meer dan 3 minuten.
  • Robert B
    Reacties: 3483
    Verkenner

    Verkenner

    Abonnementen wijze(r)

    Abonnementen wijze(r)

    Acties & uitjes expert

    Acties & uitjes expert

    OV-chip specialist

    OV-chip specialist

    14 februari 2018, 18:42

    Die reis (met de overstappen op Schiphol en Sloterdijk) is geen geldig advies volgens de reisplanner, ook niet als je specifiek via Sloterdijk aangeeft.

    Alle adviezen met ICdD geven aan via Amsterdam Centraal en dan de IC naar Den Helder (of naar Alkmaar en dan nog een Sprinter).

    Ik denk dat je ergens een (snelle) overstap maakt die de reisplanner niet kan/wil tonen wegens de minimale overstaptijd, maar die je meestal alsnog wel haalt mits alles op tijd rijdt.

    In dit geval haalde je het dus niet, maar heb je helaas geen recht op geld terug omdat het geen door de reisplanner gegeven advies is.
    Alles hier post ik op persoonlijke titel, dus niet namens NS.
  • jams Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering jams heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 8

    15 februari 2018, 17:18

    Beste Robert, wellicht zou een dagelijkse reis van 1,5 heen en 1,5 uur terug op een vast traject jouw iets inventiever en kritischer maken. De overstaptijd op Schiphol is 8 minuten als er op tijd gereden wordt met een tijdwinst van ongeveer een kwartier op de eindbestemming. Als jij dat niet interessant vindt en de reisplanner kritiekloos als enige waarheid aanhoudt, dan heb je werkelijk tijd te veel. Dat Ns deze overstap niet toont is een bug. Bij mij wordt deze overstap overigens, als ik alleen Sloterdijk als eindbstemming ingeef, wel getoond. Het probleem zit nl op Sloterdijk. De overstap daar is maar 3 minuten. Deze overstap is echter eigenlijk nooit het probleem ook al zou je anders denken.
  • Robert B
    Reacties: 3483
    Verkenner

    Verkenner

    Abonnementen wijze(r)

    Abonnementen wijze(r)

    Acties & uitjes expert

    Acties & uitjes expert

    OV-chip specialist

    OV-chip specialist

    15 februari 2018, 18:12

    Beste jams,

    Ik ben juist erg inventief, creatief en soms ook behoorlijk kritisch dus ik feliciteer je met de door jou gevonden (en meestal haalbare) overstap op Sloterdijk.

    Op een soortgelijke manier won ik voorheen ook altijd bijna een kwartier op het traject Eindhoven - Woerden door in Utrecht even een sprintje te trekken van spoor 5/7 naar spoor 9/11 om de IC naar Leiden te halen i.p.v. het (reisplanner) advies voor een sprinter vanaf spoor 20/21met een comfortabele overstap (die ik dus alsnog kon nemen als die IC niet lukte) :)

    Maar NS denkt daar dus simpelweg (maar min of meer terecht, want niet iedereen is even goed ter been) anders over, dat bedoelde ik!

    Een overstap op Sloterdijk van 3 minuten naar een ander perron is geen geldige overstap (daar staat namelijk 5 minuten voor en dat is niet voor niets, want vaak moet je ook nog door poortjes en trappen of en af) dus als je die toevallig mist is een GTBV claim bij voorbaat totaal kansloos.

    De vraag (en zo zal NS het ook beoordelen) is dus hoeveel vertraging je opgelopen zou hebben als je op die dag het 'normale' advies met overstap op Amsterdam Centraal gevolgd zou hebben... reken zelf maar uit maar ik vermoed dat het minder dan 15 minuten is anders zou (zie reactie #6 van Henk_NL) je claim toegekend moeten worden.

    Je hebt deze specifieke vertraging dus echt aan jezelf te danken, helaas pindakaas :(

    Dat je het niet met mij (of NS) eens bent is je goed recht maar dan moet je echt bij NS zijn want ik heb het niet bedacht en ben dus ook geen partij in deze. Ik vertel alleen maar hoe het werkt en kan daar niets aan veranderen behalve hopen dat NS jouw verhaal ter harte neemt en/of coulant is bij het missen van deze (ongeldige maar veelal haalbare) overstap.

    Maar goed, door schade en schande wijs weet je het in ieder geval voor een volgende keer, als er iets niet op tijd rijdt. :8

    Alles hier post ik op persoonlijke titel, dus niet namens NS.
  • jams Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering jams heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 8

    15 februari 2018, 21:33

    Hey Robert, je reageert nu net als NS. De issue is het te laat aankomen met de ICD vanuit Rotterdam op Schiphol waardoor daar de aansluiting (een overstap van 8 min) naar Sloterdijk werd gemist. Als ik als eindbestemming Sloterdijk had gehad zou ik ook daar > 15 min vertraging hebben. Dus nog maar een keer voor de duidelijkheid, door het missen van een overstap die met 8 minuten meer dan voldoende is, kwam ik meer dan 15 minuten te laat op mijn bestemming. Om het simpel te houden dan maar Sloterdijk als eindbestemming aanhouden 😔
  • Henk_NL
    Reacties: 3741

    15 februari 2018, 21:47

    Kan er duidelijkheid vanuit NS komen over reactie #4, #7 en mijn ervaringen in #6 die aansluiten op #7? Dan is er in ieder geval duidelijkheid over de businessrules die gebruikt worden door de supercomputers die GTBV afhandelen :D

    Mocht het aangehaalde bericht van Sivan in #7 kloppen, kan het verzoek van Thomas bij de contentmanagers dan ingetrokken worden?
    https://www.theregister.co.uk/2018/02/09/bofh_2018_episode_2/
  • Thomas NSThomas NS

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Thomas NS heeft ontvangen van andere leden.

    Moderator
    Reacties: 2615

    19 februari 2018, 10:13

    Excuses voor de verwarring in mijn bericht. Ik ben op dit moment aan het uitzoeken waarom deze claim afgewezen is.
  • Thomas NSThomas NS

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Thomas NS heeft ontvangen van andere leden.

    Moderator
    Reacties: 2615

    23 februari 2018, 13:35

    @Jams Zou ik van jou een privébericht kunnen ontvangen met jouw claimnummer, voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer en IBAN? (klik op mijn naam en kies 'stuur bericht')

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)