beantwoord

kind met autiscme: mee in de cabine


Mijn zoon van 6 jaar heeft een verstandelijke beperking maar is gek van treinen.
Nu is mijn vraag mag mijn zoon een keer meer rijden op een korte rit (wij wonen in Bussum)
in de cabine.
Het zou hem helemaal te gek zijn.
Ik vraag het niet aan de conducteurs vanwege hun werk.
Eerlijk gezegd durf ik het niet te vragen omdat ik bang ben nee te horen als ik met hem in de trein zit.
Nou ja misschien begrijpt u mij als u dit leest.
Het is maar voor een korte rit Bussum naar Hilversum en weer terug ik betaal zijn kaartje en ik heb ov.
Hopelijk hoor ik hier wat van.

mvg Gino van Galen
icon

Beste antwoord door Gabriëlle NS 8 augustus 2017, 13:14

Goedemiddag Leader5262051. Welkom op het NS Serviceforum 🙂

Het is inderdaad niet toegestaan om tijdens de reis in de cabine aanwezig te zijn zoals de bovenstaande forumleden al hebben aangegeven. Gelukkig heb je meedere leuke tips ontvangen om je zoon toch meer van treinen te kunnen laten zien. Het Spoorwegmuseum is echt een aanrader. En wie weet kun je iets met de tip van Edwin en mag je zoon wel even snel bij een langere stop in de cabine kijken 😉

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Je zou eventueel in kunnen schrijven voor de spoorwensdagen en hopen dat hij dan mee kan.

Verder is helaas de kans nihil, aangezien er zeer strenge voorwaarden zijn, zelfs een conducteur mag niet bij een machinist in de cabine komen tijdens het rijden, laat staan een "vreemde".

Een onbemande cabine is verder niet zo'n groot probleem denk ik, maar de bemande cabine wel.
Grappig is dat. Ik heb ook autisme en ik heb een traject vrij naar Hilversum Sportpark. De kans in de cabine is idd nihil, maar misschien vind hij het leuk om een keer naar het spoorwegmuseum te gaan. Misschien dat hij in sommige treinen wel in mag zitten. Bij sommige stoomtreinmaatschappijen mag dat misschien wel zoals bijvoorbeeld bij www.zlsm.nl Ik las in de Indische tijdschrift de Moesson dat er in het spoorwegmuseum tot en met 10 nov 2017 een tentoonstelling is over Sporen van Smaragd. Op 15 augustus 2017 houdt Michiel van Ballegoijen de Jong een presentatie over het spoor in Indië en Indonesië.
Reputatie 5
Badge
Meerijden is niet toegestaan. Dit om meerdere redenen, maar voor mij telt het zwaarst het risico dat er (zelfs op dat kleine stukje) iets gebeurt. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als een kind een aanrijding (mens of dier) moet meemaken, dat raakt zo'n kind nooit meer kwijt.
Op Hilversum staat wel 2x per uur de sprinter naar Almere zo'n 5 minuten stil, je kunt altijd (evt via de conducteur) aan de machinist vragen of je zoon even in de cabine mag kijken. Ook daar kun je "nee" te horen krijgen, maar de kans dat het wel mag is een stuk groter dan vragen om mee te rijden.
Goedemiddag Leader5262051. Welkom op het NS Serviceforum 🙂

Het is inderdaad niet toegestaan om tijdens de reis in de cabine aanwezig te zijn zoals de bovenstaande forumleden al hebben aangegeven. Gelukkig heb je meedere leuke tips ontvangen om je zoon toch meer van treinen te kunnen laten zien. Het Spoorwegmuseum is echt een aanrader. En wie weet kun je iets met de tip van Edwin en mag je zoon wel even snel bij een langere stop in de cabine kijken 😉
Reputatie 6
Badge
Als het niet mag, hoe worden dan al die cabinerit video's op YouTube gemaakt?
landrsthrn schreef:

Als het niet mag, hoe worden dan al die cabinerit video's op YouTube gemaakt?

Zoals in het programma Rail Away zal het met speciale toestemming zijn om dat dit journaalstiek kan zijn en meer bevoegdheden zou kunnen hebben. Youtube hangt er van af, maar als het zonder toestemming gebeurd zal er dan meestal geen auteursrechten kunnen hebben. En dat kan strafbaar zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Of het mag of niet, maar een jaar of 7 geleden mocht het zoontje van mijn vriendin (die was toen ook 5 of 6) gewoon mee in de cabine. Was sprinter Baarn - Utrecht. Vond hij geweldig overigens. Hij heeft op de vloer van zijn kamer zo'n gele vertrekstaat liggen. Gekocht bij het Spoorwegmuseum geloof ik.
gewoon met een webcam
Robert B schreef:

Of het mag of niet, maar een jaar of 7 geleden mocht het zoontje van mijn vriendin (die was toen ook 5 of 6) gewoon mee in de cabine. Was sprinter Baarn - Utrecht. Vond hij geweldig overigens. Hij heeft op de vloer van zijn kamer zo'n gele vertrekstaat liggen. Gekocht bij het Spoorwegmuseum geloof ik.

Dat kan wel kloppen, op dat traject reed toen een oude sprinter en daarvoor hondekoppen. Maar ik heb van een ander machinist gehoord dat de veiligheidsregels inmiddels extra verscherpt zijn. Ik zou bijvoorbeeld eigenlijk ook niet met de buschauffeur kunnen praten terwijl hij onderweag zal gaan rijden. Maar zo leidt je mensen toch wel van hun beroep af. En mocht een mens of dier niet goed uit kijken (kan zelfs ook met een ander voertuig zijn) dan zal het kind ook in het ziekenhuis kunnen belanden en dat is niet zo fijn. Huplakee daar gaat de "eigen risico" weer omhoog qua zorg dat was vroeger ook misschien anders.
Reputatie 5
Badge
Robert B schreef:

Of het mag of niet, maar een jaar of 7 geleden mocht het zoontje van mijn vriendin (die was toen ook 5 of 6) gewoon mee in de cabine. Was sprinter Baarn - Utrecht. Vond hij geweldig overigens. Hij heeft op de vloer van zijn kamer zo'n gele vertrekstaat liggen. Gekocht bij het Spoorwegmuseum geloof ik.


Ik heb het zelf ook wel eens gedaan hoor, maar de controles erop zijn sterk verscherpt en zelfs bij het Spoorwegmuseum kan IL&T staan controleren op onbevoegden in de cabine. Tijdens stilstand zijn mensen over het algemeen (bij mij iig) welkom om een blik in de cabine te werpen, maar tijdens het rijden zijn de risico's gewoonweg te groot (en dan heb ik het echt niet alleen over IL&T).
Reputatie 4
Badge
landrsthrn schreef:

Als het niet mag, hoe worden dan al die cabinerit video's op YouTube gemaakt?


met een videocamera 😉
En meestal zijn het de machinisten die het initiatief hebben om dit te filmen. Het hele film-proces gaat toch automatisch, zodat ze zich gelukkig niet op de camera hoeven te letten, en op het spoor en de trein kunnen concentreren.

Bij Spoorwensdag is er wel een mogelijkheid om je wens in vervulling te laten gaan.
In 2018 is de volgende editie weer. Houd daarom http://www.spoorwensdagen.nl/ in de gaten!
Reputatie 7
Badge +3
Soms zijn die 'opnames' ook bijna echt maar komen uit een computer.

Je ziet ongeveer dus wat je in het filmpje ziet, maar is dus erg eng reëel of realistisch.


Die filmpjes vanuit de cabine of een game dus. Er kan zomaar een andere wissel zijn in de simulatie!
Reputatie 4
Badge
Robert, dan staat het wel in de titel vermeld dat het een simulatie is. Een mix van beiden heb ik nog nooit gezien.
Reputatie 3
Tja, heel soms kan je nog weleens geluk hebben hoor. Uiteraard verschijnt dat niet op internet, vanwege privacy en gevolgen voor de desbetreffende machinist. De kans dat iemand hier aanbiedt om uw kind eens mee te nemen is dus klein, helaas.
Reputatie 4
Badge
Machinisten mogen voor zover ik weet gewoon filmen. Meester Paul (machinist) is bij de NS een goede bekende die zulke filmpjes maakt, een die door de NS gepromoot worden.

Als een machinist de camera gewoon constant laat lopen zonder zich erdoor te laten afleiden, dan mag het gewoon. Hij moet immers zijn concentratie op de trein en het door houden.
Reputatie 5
Badge
Aar schreef:

Machinisten mogen voor zover ik weet gewoon filmen. Meester Paul (machinist) is bij de NS een goede bekende die zulke filmpjes maakt, een die door de NS gepromoot worden.

Als een machinist de camera gewoon constant laat lopen zonder zich erdoor te laten afleiden, dan mag het gewoon. Hij moet immers zijn concentratie op de trein en het door houden.


Paul heeft (voor zover ik weet als enige) officieel toestemming van NS om zijn ritten te filmen én op Youtube te zetten. NS maakt daar op Social Media ook graag gebruik van. Gaandeweg zijn er veel meer machinisten gaan filmen, maar officieel mag die apparatuur gewoon niet aan zijn in een bediende cabine.
En dan krijgen we ook weer de discussie over het wel of niet publiceren van bepaalde gesprekken. Tijdje geleden bijvoorbeeld filmpjes waarop gesprekken met binnenlopende collega's, gesprekken met de treindienstleider, portofoongesprekken et cetera allemaal vrolijk YouTube op gingen. Ook in bijzondere situaties, zoals noodoproepen e.d. Daar is ook weer het nodige over gezegd, moet je dat immers wel willen.

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om op eigen houtje dit soort dingen te gaan ondernemen, je maakt het jezelf binnen de organisatie alleen maar lastig. Maar dat denk ik ook van een aantal Twitterende mensen.

Reageer