Home

Beantwoord: Muziek in de trein

• Rene74 Auteur

Je kunt hier zien hoeveel waardering Rene74 heeft ontvangen van andere leden.

Reisadviseur**
    Reacties: 361

17 juli 2017, 12:44

Zit in stiltecoupé in dubbeldekker. In andere deel achter het klapdeurtje een aantal jongeren met de muziek luid aan op hun telefoon, die op het tafeltje ligt. Ik vroeg of ze dat uit wilden doen, of via oortjes luisteren. Nee, wij zitten niet in de stiltecoupé. Hoop gegiechel. Andere mensen eromheen keken schaapachtig maar zeiden niets. Nu ben ergens anders in de yrein gaan zitten, maar het ergert me enorm. Mag dit gewoon?
    Gemarkeerd als antwoord: Loes op 17 juli 2017, 13:27

Andere reizigers horen er last van te hebben en dan valt het onder verstoring van de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang. Rene74 geeft aan gestoord te worden door zijn medereizigers. Dan valt dat dus onder het storen van een medereiziger. Als meerdere reizigers dit als storend ervaren, dan is men in overtreding met de huisregels.

Fictief voorbeeld. Als HC loop ik door een coupe waar men uit volle borst zingt. Ik vraag reizigers of ze er last van hebben. Als niemand last heeft, kan ik het verder alleen maar goedvinden tot er reizigers wel last van krijgen.

Bekijk origineel
  • Trein-D

Je kunt hier zien hoeveel waardering Trein-D heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider*
    Reacties: 1352

17 juli 2017, 12:59

Nee, dat lijkt me niet. Ook als zij niet in de stiltecoupé zitten mogen ze dat inderdaad niet doen.

Maar wel heel lullig ook van ze dat ze niet eens een beetje rekening met je willen houden zeg! Ze hadden net zo makkelijk gewoon via oortjes naar muziek kunnen luisteren.
    Jammer dat sommige mensen nooit eens een beetje rekening willen houden met een ander.
  • Tamzin

Je kunt hier zien hoeveel waardering Tamzin heeft ontvangen van andere leden.

Koploper**
    Reacties: 4991
    Verkenner

Verkenner

Abonnementen wijze(r)

Abonnementen wijze(r)

17 juli 2017, 13:03

Het afspelen van muziek is ook in gewone coupé's niet toegestaan.
  • hb-ngn
    Reacties: 293

17 juli 2017, 13:11

Dat was inderdaad nooit toegestaan, was iets in de trant van "niet hoorbaar voor anderen", maar ik kan het nu zo snel niet meer vinden in de voorwaarden.
    In de huisregels is het beperkt tot "stoor uw medereizigers niet", maar dat is een rekbaar begrip en staat het dus in beginsel wel toe.
    Dus of ik kijk er overheen of het is echt verdwenen.
  • Loes Antwoord
    NS Hoofdconducteur
    Reacties: 5599

17 juli 2017, 13:27

Andere reizigers horen er last van te hebben en dan valt het onder verstoring van de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang. Rene74 geeft aan gestoord te worden door zijn medereizigers. Dan valt dat dus onder het storen van een medereiziger. Als meerdere reizigers dit als storend ervaren, dan is men in overtreding met de huisregels.

Fictief voorbeeld. Als HC loop ik door een coupe waar men uit volle borst zingt. Ik vraag reizigers of ze er last van hebben. Als niemand last heeft, kan ik het verder alleen maar goedvinden tot er reizigers wel last van krijgen.
  • Aar

Je kunt hier zien hoeveel waardering Aar heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider**
    Reacties: 784

17 juli 2017, 13:38

Tamzin schreef:

Het voor anderen hoorbaar afspelen van muziek is ook in gewone coupé's niet toegestaan.

Ik heb je quote even aangepast. Zou toch stom zijn dat ik met mijn headphone in met gematigde stand geen muziek mag luisteren ;).
    Eigenaar van: Treinenweb.nl, twittert via @AarClay
  • Thomas NSThomas NS

Je kunt hier zien hoeveel waardering Thomas NS heeft ontvangen van andere leden.

Moderator
    Reacties: 1783

17 juli 2017, 14:28

Zoals er hier wordt aangegeven is het niet toegestaan om muziek te luisteren in de trein waarbij andere reizigers er last van hebben. Dit betekent via boxen, te luid via de koptelefoon of welke andere manier dan ook. Loes geeft hier het goede antwoord.
  • Rene74 Auteur

Je kunt hier zien hoeveel waardering Rene74 heeft ontvangen van andere leden.

Reisadviseur**
    Reacties: 361

17 juli 2017, 16:04

Ik lees dat het niet mag als meerdere mensen het als storend ervaren. Dus als jij de enige bent, heb je blijkbaar pech. Er blijven mensen die de coupé tot hun eigen huiskamer lijken te maken, zonder enig acht te slaan op anderen, ook al zit het vol. Ik snap dat echt niet.
  • MvanGelder

Je kunt hier zien hoeveel waardering MvanGelder heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider*
    Reacties: 1308

17 juli 2017, 16:28

Het is te belachelijk voor woorden in feite, de reizigers moeten de grens aangeven ? En als jij toevallig de enige bent die wat durft te zeggen (of je alleen zit in de coupe met overlastgevers) dan heb je maar pech ?

De regel moet gewoon zijn dat je andere reizigers niet tot last moet zijn in je gedrag en NS moet die grens stellen.
  • Trein-D

Je kunt hier zien hoeveel waardering Trein-D heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider*
    Reacties: 1352

17 juli 2017, 16:56

MvanGelder schreef:

De regel moet gewoon zijn dat je andere reizigers niet tot last moet zijn in je gedrag en NS moet die grens stellen.

Maar die regel is er toch al?...lees anders nog even dit topic door als je wilt.
  • Middag Mario

Je kunt hier zien hoeveel waardering Middag Mario heeft ontvangen van andere leden.

Intercity
    Reacties: 39

17 juli 2017, 18:24

Ik merk dit helaas maar al te vaak, dat mensen het argument gebruiken 'het is geen stiltecoupé, dus zeur niet zo'. Bloedirritant en helaas is er dan ook NOOIT een conducteur in de buurt. En als die er wel is, gaat het gewoon weer verder als hij/zij de coupé weer heeft verlaten.

Overigens heb ik ook al een paar keer iets gelijkwaardigs meegemaakt met mensen die op speaker zitten te telefoneren in een coupé, waarbij iedereen moest meegenieten van scheldpartijen, tirades en privéproblemen van de betreffende personen...
  • Henk_NL
    Reacties: 2315

17 juli 2017, 19:10

Vind dit soort situaties maar lastig. In veel regionale treinen heb je helemaal geen HC meer aan boord, hooguit een keer een vliegend team.

Ik ga ook zeker niet de held uithangen wanneer het om de minder lieve types gaat, maar soms kan zelf even opstaan ook geen kwaad. Permanent een HC in elk treinstel kan gewoon niet, vraag Tamzin maar naar de financien ;) Ik wil het probleem absoluut niet bagetalliseren, maar afgelopen week nog in een trein gezeten waar een meid op het balkon fors aan het schelden was door de telefoon, en 'die man' wel eens zal vermoorden. De coupe was te klein, ben er maar effe heen gelopen, ze heeft een minuut of vijf zitten brullen en daarna was het hele probleem opgelost. Is nog netjes d'r excuses aan komen bieden aan de andere reizigers.

Een klein beetje inschatten wat voor een type iemand is en wanneer niet al te onguur even zelf aanspreken kan ook geen kwaad soms.
    Idk why, but people find me strange.. I mean. I'm perfectly normal right?
  • Pejeka

Je kunt hier zien hoeveel waardering Pejeka heeft ontvangen van andere leden.

Intercity
    Reacties: 280

17 juli 2017, 19:33

Ik vind gewoon dat er op iedere trein een conducteur aanwezig moet zijn, die ook tijdens de reis zichtbaar aanwezig moet zijn voor de reizigers (dus zich niet terug moet trekken in een voor de reizigers niet toegankelijke ruimte) en die in geval waarin dat nodig is, gewoon aangesproken kan worden en kan optreden. Is dat nou zo moeilijk?

Overigens snap ik de term HC niet zo goed (Hoofdconducteur). Immers, die term impliceert dat hij aan het hoofd van een team van gewone conducteurs staat, maar als er op elke trein hoogstens één conducteur aanwezig is, aan wie geeft die HC dan leiding, als ik vragen mag?
  • Henk_NL

17 juli 2017, 19:35

Overgebleven titel van vroeger, toen er nog wel meerdere lagen waren.

Op iedere trein een conducteur, en dan ook nog op ieder treinstel 1? Prima, maar wie moet dat gaan betalen?
  • Pejeka

Intercity

17 juli 2017, 19:38

Henk_NL schreef:

Overgebleven titel van vroeger, toen er nog wel meerdere lagen waren.

Op iedere trein een conducteur, en dan ook nog op ieder treinstel 1? Prima, maar wie moet dat gaan betalen?

In andere Westeuropese landen (w.o. Duitsland) is dat prima betaalbaar, dus waarom in Nederland niet (waar de treinkaartjes de afgelopen jaren fors méér zijn gestegen dan de inflatie, en bovendien al het stationspersoneel e.d. is wegbezuinigd, er wordt gereden met allang afgeschreven materieel grotendeels, en er dús budget voor moet zijn?).
  • Henk_NL

17 juli 2017, 19:40

Ik zou niet willen stellen dat Duitsland het nou (financieel) zoveel beter doet dan NS, lol.
  • Pejeka

Intercity

17 juli 2017, 19:48

Henk_NL schreef:

Ik zou niet willen stellen dat Duitsland het nou (financieel) zoveel beter doet dan NS, lol.

Hun financiën ken ik niet, maar er zijn in elk geval de hele reis conducteurs of servicemedewerkers zichtbaar aanwezig in de trein, en ze handhaven ook nog... In tegenstelling tot in Nederland, waar de conducteurs (sorry, Hóófd-conducteurs) na het sluiten van de deuren zich terugtrekken in een eigen heiligdom dat niet toegankelijk is voor passagiers en er pas weer uit komen op het volgende station...
  • Henk_NL

17 juli 2017, 19:49

Achja, zo herkennen we de sfeer hier weer :$
  • Pejeka

Intercity

17 juli 2017, 19:53

Henk_NL schreef:

Achja, zo herkennen we de sfeer hier weer :$

Want een inhoudelijke reactie is er niet en het gaat om sfeer? Dus als het vuur te na aan de schenen komt, is het opeens de schuld van degene die de "sfeer" verpest ofzo?
  • Henk_NL

17 juli 2017, 19:55

Nee, ik heb alleen totaal geen zin om m'n avond te laten verzieken hier, na 1900 reacties ben ik wel een beetje klaar met bepaalde discussies die altijd weer uitlopen op geouwehoer. Een aantal lieden weet het _altijd_ beter, prima, maar daar doe ik niet aan mee.
  • Pejeka

Intercity

17 juli 2017, 19:59

Henk_NL schreef:

Nee, ik heb alleen totaal geen zin om m'n avond te laten verzieken hier, na 1900 reacties ben ik wel een beetje klaar met bepaalde discussies die altijd weer uitlopen op geouwehoer. Een aantal lieden weet het _altijd_ beter, prima, maar daar doe ik niet aan mee.

Tja. En ik ben er wel een beetje klaar mee dat de NS haar service voor de reizigers tot een bare minimum heeft teruggeschroefd door vrijwel alle stations onbemand te maken, en het personeel IN de trein ofwel te schrappen ofwel nooit voor de reizigers bereikbaar/aanwezig te laten zijn, omdat ze vrijwel altijd in hun eigen hokje zitten dat niet toegankelijk is voor reizigers.

En dus?
  • Henk_NL

17 juli 2017, 20:08

Dat kan, en als willekeurige forummer zonder status voel ik me niet verplicht om daar verder inhoudelijk op te reageren, wat ik dus ook niet doe :-)
  • MvanGelder

Je kunt hier zien hoeveel waardering MvanGelder heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider*

17 juli 2017, 20:11

Het is gewoon te bizar voor woorden om de verantwoordelijkheid niet te nemen regels te handhaven en dat over te dragen aan de reizigers zelf.

Daar zijn 2 problemen mee, de regels zijn onduidelijk (blijkbaar mag je alles doen tenzij er meerdere reizigers last van hebben, hoe stel je dat vast, door te gaan stemmen ?

Tweede punt is dat in 2017 de meeste van deze types in groepen zijn en verbaal od lijfelijk zeer agressief zijn.

En nee Henk_Nl ik heb er geen zin om de orde te handhaven in de trein als klant zijnde. Als NS dat zelf niet kan moeten ze maar stoppen met treintje spelen.

en Pejeka heeft wel een punt natuurlijk, controle is er zelden of nooit, terwijl dat in Duitsland bv veel meer controles zijn zo op uit eigen ervaring.

En mogen mensen in Duitsland ook muziek draaien tenzij er meerdere mensen last van hebben ?
  • MvanGelder

Reisleider*

17 juli 2017, 20:16

Wat is er dan mis met Pejeka's reactie dat de sfeer zo verziekt ?

Over financiën gesproken, wie gaat dat betalen ? Ja als je geld aan debacles als de Fyra uitgeeft....En miljarden uitgeeft aan een OV Chipkaart systeem wat ze in Duitsland niet nodig hebben blijkbaar :D. Om niet te praten over de talloze managers van wie niemand weet wat ze doen, want zelfs dat mogen we niet weten...:D
  • Henk_NL

17 juli 2017, 20:21

Ik heb niet gesproken over de sfeer verzieken, enkel dat ik de sfeer zo weer herken en mijn avond er niet door laat verzieken. Met vlagen zijn hier leden actief die het altijd beter weten, waarbij een ander het nooit goed zal doen en discussie weinig opschiet omdat het antwoord nooit zal bevallen, zolang het niet exact bij de wensen aansluit. Wanneer ik de indruk krijg dat een discussie die kant op gaat, dan voel ik mij als willekeurig forummer niet verplicht om te reageren. That's it.
  • Tamzin

Je kunt hier zien hoeveel waardering Tamzin heeft ontvangen van andere leden.

Koploper**
    Reacties: 4991
    Verkenner

Verkenner

Abonnementen wijze(r)

Abonnementen wijze(r)

17 juli 2017, 20:55

Pejeka schreef:

In andere Westeuropese landen (w.o. Duitsland) is dat prima betaalbaar, dus waarom in Nederland niet (waar de treinkaartjes de afgelopen jaren fors méér zijn gestegen dan de inflatie, en bovendien al het stationspersoneel e.d. is wegbezuinigd, er wordt gereden met allang afgeschreven materieel grotendeels, en er dús budget voor moet zijn?).

Sorry dat ik zeg maar dit is totaal onjuist. In Duitsland zijn er conducteurs in ICE, IC en in dubbeldekkers (i.v.m. de deursluiting) maar de rest van de treinen (en dat is dus qua aantal het leeuwendeel) is voor het overgrote deel eenmansbediening. De meeste S-bahnsystemen (zoals Rhein-Ruhr, regio Berlijn, regio Hamburg, Rhein-Main, regio Munchen, regio Nurnberg) hebben zelfs nooit conducteurs gehad.

In Belgie heb je wel in iedere trein conducteurs (in het algemeen wel maar 1 per trein) maar daar worden de spoorwegen dan ook met miljarden door de staat gesubsidieerd. En daar is de Nederlandse belastingbetaler domweg niet meer toe bereid.

In Frankrijk is het regionale vervoer in de verre omtrek van Parijs ook eenmansbediening. En ook daar worden de spoorwegen met miljarden gesubsidieerd.

Ook in landen als Oostenrijk en Zwitserland is er op grote schaal eenmansbediening in regionale treinen.

Dat de tarieven fors meer dan de inflatie zijn gestegen de afgelopen 25 jaar klopt maar dat is gebeurd omdat in die periode de exploitatiesubsidies door de overheid zijn afgebouwd en ter compensatie van de extreem lage prijs die de overheid voor de OV-studentenkaart betaalt.

En ik ben er wel een beetje klaar mee dat de NS haar service voor de reizigers tot een bare minimum heeft teruggeschroefd door vrijwel alle stations onbemand te maken, en het personeel IN de trein ofwel te schrappen ofwel nooit voor de reizigers bereikbaar/aanwezig te laten zijn, omdat ze vrijwel altijd in hun eigen hokje zitten dat niet toegankelijk is voor reizigers.

Dat nogal wat conducteurs onzichtbaar zijn klopt maar dat is voornamelijk de vakbonden te verwijten. Bij Arriva wordt ieder gecontroleerd vervoersbewijs in de trein geregistreerd maar bij NS mag dat niet van de vakbonden. En dus weet ook NS niet of een conducteur serieus zijn vak uitoefent of de kantjes eraf loopt.

In iedere trein een conducteur eisen is totaal onrealistisch, dat is buiten de Randstad op regionale lijnen zonder bakken subsidie nu eenmaal totaal onbetaalbaar. Als jij weet hoe je tussen Leeuwarden en Stavoren treinen met tweemansbediening rendabel kunt maken zal mw Dijksma zeer geinteresseerd zijn.

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)