Service in de trein (1e klasse) | NS Community

Service in de trein (1e klasse)



Toon eerste bericht

119 reacties

De vergelijking met Duitsland vind ik volledig mank gaan eerlijk gezegd. Ten eerste heeft het Nederlandse spoorwegnet meer weg van een metrosysteem dan van een spoorwegnet. en zoals boven al is gezegd is het prijsverschil daar ook wel van een andere orde. Bovendien is er op de Duitse spoorwegen ook genoeg aan te merken. Op veel trajecten een zeer beperkte frequentie en een onhandig systeem met regio en ferhn verkeer waardoor je op veel trajecten zeer beperkt bent met de keuze van trein. Dan heb ik toch liever een metro achtig systeem zoals bij ons het geval is.

met mijn weekend vrij abonnement overgestapt naar de eerste klas zodat ik in de trein mijn laptop mee kan nemen en onderweg naar iets leuks werkzaamheden kan doen die ik anders thuis moet doen zonder dat er constant iemand naast mij zit die kan meekijken en omdat er in veel intercity's een stopcontact aanwezig is.

De eerste klas had wat mij betreft in al het materieel net zo moeten zijn als in de ICM met enkele ouderwetse coupeetjes en overal stopcontacten. Ik vind de eerste klas in de VIRM helaas ook niet wat het zijn moet.


Zelfs het kleine plaatsje waar mijn vrienden wonen (12.000 inwoners) biedt elk half uur een directe verbinding met 3 grote steden... Dus hoezo beperkte keuze en lage frequentie?

Elk half uur naar Hannover, elk half uur naar Hildesheim, elk half uur met Hameln...


Ik heb het over een gebied boven in Noord Duitsland een paar jaar geleden daar was slechts om de twee uur een trein. Maar Duitsland is groot en ik weet ook niet of het beleid per deelstaat verschilt.


De Metronom, waar ik het over had, opereert in Noord-Duitsland....
@Trein-NS
Het gaat om een retour. Dus is het 10 uur reizen voor 100 euro. Goedkoop i.d.d voor 1e klas.


Inderdaad. Ik betaalde dus 50 euro voor enkeltje, 5 uur reizen, in de 1e klasse, mét de service van een steward die eten en drinken op je plaats serveert in écht serviesgoed (geen plastic e.d.), een steward die desnoods helpt met bagage, ruime 1e klasse met voldoende ruimte voor bagage, ruime zetels met vers gewassen hoofdkussentjes op iedere stoel, vaste vloerbedekking op de vloer, enz.

Nou, probeer dat in Nederland eens voor elkaar te krijgen voor je 1e klasse kaartje...

En nou snap ik best dat dat op sommige trajecten niet allemáál haalbaar is, maar ook in Nederland zijn er langere trajecten waarop het wél kan. En los daarvan, een beetje meer service voor die behoorlijke meerprijs die je voor 1e klasse betaalt, is toch niet onredelijk?
Blijkbaar heeft niemand, en ook de NS niet, een antwoord op mijn simpele vraag waarom het zo onredelijk is om voor de significante meerprijs die je voor 1e klasse betaalt, ook wat extra service/voorzieningen te mogen verwachten...
Omdat dat bij het huidige kostenplaatje niet mogelijk is.
Kom op Slidestops, beetje doorwerken. 😉

Maar ff serieus, ik zie de conducteur toch echt niet in de functie van piccolo naast zijn dagelijkse werkzaamheden.
Zoals ik al zei, 6 bakkies VIRM, lekker druk en dan met haltetijden van onder de minuut 🙂
Ik zeg ook niet dat een probleem is van de individuele conducteur, maar wel tekenend is voor hoe de NS met het begrip "1e klasse" omgaat. En nogmaals, ik snap best dat het op sommige kortere trajecten anders is, maar het verschilt tussen de service die je bij DB krijgt voor je 1e klasse toeslag, en wat de NS ervoor levert, is significant groot...
Maar als je dat het niet waard vind, dan moet je het vooral niet doen.

Er zij alsnog genoeg mensen die het wel graag willen en er graag gebruik van maken.

Verandering in de 1e klas zie ik niet gebeuren. Dit vanwege het kostenplaatje, de dienstregeling en het type materieel.
Reputatie 7
Als je maar vervoerd wordt in Nederland, zittend of staand, daar betaal je voor ☺ Maar kan het 1e klastarief dan niet gewoon wat omlaag? Krijg je die stoelen gelijk wat meer bezet met betalende klanten. Dan laten we extra service, indien gewenst door de klant, wel aan ons grote buurland over.
Reputatie 7
Badge


Inderdaad. Ik betaalde dus 50 euro voor enkeltje, 5 uur reizen, in de 1e klasse, mét de service van een steward die eten en drinken op je plaats serveert in écht serviesgoed (geen plastic e.d.), een steward die desnoods helpt met bagage, ruime 1e klasse met voldoende ruimte voor bagage, ruime zetels met vers gewassen hoofdkussentjes op iedere stoel, vaste vloerbedekking op de vloer, enz.

Nou, probeer dat in Nederland eens voor elkaar te krijgen voor je 1e klasse kaartje...

En nou snap ik best dat dat op sommige trajecten niet allemáál haalbaar is, maar ook in Nederland zijn er langere trajecten waarop het wél kan. En los daarvan, een beetje meer service voor die behoorlijke meerprijs die je voor 1e klasse betaalt, is toch niet onredelijk?


Ik vind het maar een hoop aanstellerij als je het mij vraagt. Het lijkt bij de ICE wel alsof je in een vliegtuig zit, in plaats van in een trein.

Dat kan toch nooit gezond zijn? :?
Reputatie 7
Badge
Blijkbaar heeft niemand, en ook de NS niet, een antwoord op mijn simpele vraag waarom het zo onredelijk is om voor de significante meerprijs die je voor 1e klasse betaalt, ook wat extra service/voorzieningen te mogen verwachten...

Joh, die antwoorden heb je nu onderhand al meermaals gekregen Pejeka.

Het kan gewoon niet klaar. Nederland is geen Duitsland en het is hier gewoon te druk. Hoe wil je daar een stewardess door al die drukte heen laten serveren? Dat gaat toch niet?

Bovendien is de drukte niet het enige probleem, er zijn nog altijd veel vandalen in de trein te vinden die zich in de trein helaas niet kunnen gedragen en soms zelfs dingen in de trein slopen. Daar heeft NS maar al te vaak last van.
En stel nou he..... dat het bij NS ooit net zo zal worden als bij de ICE, dan kan je daar alleen maar problemen mee verwachten. Denk aan voedselgevechten, porseleinen borden die door de trein worden gesmeten, de stewardess die word lastig gevallen of aangerand, hoofdkussentjes die worden gestolen....noem het maar op.

Dit kan toch nooit de bedoeling zijn beste Pejeka?
Blijkbaar heeft niemand, en ook de NS niet, een antwoord op mijn simpele vraag waarom het zo onredelijk is om voor de significante meerprijs die je voor 1e klasse betaalt, ook wat extra service/voorzieningen te mogen verwachten...

Joh, die antwoorden heb je nu onderhand al meermaals gekregen Pejeka.

Het kan gewoon niet klaar. Nederland is geen Duitsland en het is hier gewoon te druk. Hoe wil je daar een stewardess door al die drukte heen laten serveren? Dat gaat toch niet?

Bovendien is de drukte niet het enige probleem, er zijn nog altijd veel vandalen in de trein te vinden die zich in de trein helaas niet kunnen gedragen en soms zelfs dingen in de trein slopen. Daar heeft NS maar al te vaak last van.
En stel nou he..... dat het bij NS ooit net zo zal worden als bij de ICE, dan kan je daar alleen maar problemen mee verwachten. Denk aan voedselgevechten, porseleinen borden die door de trein worden gesmeten, de stewardess die word lastig gevallen of aangerand, hoofdkussentjes die worden gestolen....noem het maar op.

Dit kan toch nooit de bedoeling zijn beste Pejeka?


Dus wat je nou eigenlijk probeert te zeggen, is dat Duitsers beschaafder zijn dan Nederlanders? Omdat Nederlanders gewoon met die porseleinen koffiekop zouden gaan smijten ofzo?

En Duitsland is ook druk. De treinen in het Ruhrgebiet zijn minstens net zo druk als de treinen in Nederland. En tóch lukt het, om in Duitsland die extra service in de 1e klasse te leveren. Gewoon in de IC (dus intercity), dan heb ik het dus nog niet eens over de ICE...
Reputatie 7
NS- treinen lijken bewust alleen maar ingericht op zoveel mogelijk mensen vervoeren met zo weinig mogelijk franje. Eenheidsworst. Blijkbaar een keuze die ooit gemaakt is, maar wel jammer. Het haalt naar mijn mening de sjeu, de belevenis, de toegevoegde waarde die treinreizen kan hebben grotendeels weg.
Het verschil tussen de eerste en tweede klasse Is simpel gezegd..

1, iets luxere stoelen.
2, grotere kans op een zitplaats.
Reputatie 4


Inderdaad. Ik betaalde dus 50 euro voor enkeltje, 5 uur reizen, in de 1e klasse, mét de service van een steward die eten en drinken op je plaats serveert in écht serviesgoed (geen plastic e.d.), een steward die desnoods helpt met bagage, ruime 1e klasse met voldoende ruimte voor bagage, ruime zetels met vers gewassen hoofdkussentjes op iedere stoel, vaste vloerbedekking op de vloer, enz.

Nou, probeer dat in Nederland eens voor elkaar te krijgen voor je 1e klasse kaartje...

En nou snap ik best dat dat op sommige trajecten niet allemáál haalbaar is, maar ook in Nederland zijn er langere trajecten waarop het wél kan. En los daarvan, een beetje meer service voor die behoorlijke meerprijs die je voor 1e klasse betaalt, is toch niet onredelijk?


Ik vind het maar een hoop aanstellerij als je het mij vraagt. Het lijkt bij de ICE wel alsof je in een vliegtuig zit, in plaats van in een trein.

Dat kan toch nooit gezond zijn? :?

Wat is daar niet gezond aan, vroeger waren treinen met dezelfde service als in het vliegtuig gebruikelijk op Internationale treinen.
Ik zelf betaal graag (flink) extra voor een premium product maar dan moet het wel van een hogere kwaliteit zijn.
En Duitsland is ook druk. De treinen in het Ruhrgebiet zijn minstens net zo druk als de treinen in Nederland. En tóch lukt het, om in Duitsland die extra service in de 1e klasse te leveren. Gewoon in de IC (dus intercity), dan heb ik het dus nog niet eens over de ICE...
Weliswaar heten de Duitse en de Nederlandse IC allebei IC maar het zijn in feite twee totaal verschillende producten. Eigenlijk is de term IC die NS hanteert internationaal gezien niet gerechtvaardigd, want in het buitenland heten dit soort treinen veelal Express. Daarom moet je de Nederlandse IC ook vergelijken met de Duitse RE en daar is ook geen extra service.

De Duitse IC's zijn bedoeld voor lange afstandsvervoer en hebben daarom ook een apart tariefsysteem zodat reizigers op de korte afstand buiten de deur worden gehouden. Iemand die van Essen naar Keulen gaat reist in Duitsland dan ook met de RE en niet met de IC. Omdat er in Nederland geen beperkingen of toeslagen voor het gebruik van de IC zijn wordt deze hier vooral ook voor korte afstandsvervoer gebruikt: Nijmegen-Arnhem, Eindhoven-Breda, Almelo-Enschede of Rotterdam-Den Haag, etc. Ritjes die je in Duitsland zogezegd met een RE doet.

NS heeft in het verleden (Plan Rail 21 in de jaren 90) gekeken naar een drie treinen model: een luxere IC naar Duits model, een IR (Interregio) die de huidige IC zou vervangen en de AR (Aggloregio) wat nu sprinter heet. Het IC-net was daarbij bedoeld voor de diensten vanuit Groningen, Twente, Zuidoost-Gelderland, de Grote Brabantse steden en Zuid-Limburg naar de Randstad aangevuld met een rondje langs de vier grote steden in de Randstad. De internationale verbindingen naar Keulen, Hannover, Luik en Brussel-Parijs zouden in dat binnenlandse IC-net worden geintegreerd. Op de binnenlandse trajecten zouden er uurdiensten komen.

Van het plan is nooit iets terecht komen: de benodigde infra voor de snellere IC zou vele tientallen miljarden gaan kosten, uurdiensten waren gezien de relatief korte afstanden niet aantrekkelijk ("langer wachten dan rijden") en een vaste toeslag om korte afstandsreizigers te weren evenmin. NS ontdekte al gauw dat het idee hopeloos onrendabel was. En dus hebben we tot op de dag van vandaag een IC die eigenlijk geen IC maar een Express is.

Uiteraard zou je de huidige IC exclusiever en luxer kunnen maken, bijv. via een toeslag of alleen toegankelijk voor eerste klas reizigers. Maar ook dan zou het aantal IC-reizigers zeker buiten de Randstad zo dalen dat de frequenties terug moeten naar uurdiensten en marginale IC-verbindingen (denk bijv. aan Zwolle-Roosendaal, Hoorn-Amsterdam, Zwolle-Leeuwarden) helemaal zouden sneuvelen. Daarnaast is het zeer de vraag of de politiek in Nederland een "luxe trein voor de rijken" wel zou accepteren.

Wel blijf ik van mening dat NS geen visie heeft voor een eerste klas.
Reputatie 7
Badge


Dus wat je nou eigenlijk probeert te zeggen, is dat Duitsers beschaafder zijn dan Nederlanders? Omdat Nederlanders gewoon met die porseleinen koffiekop zouden gaan smijten ofzo?


Ja dat probeer ik idd te zeggen ja. Nederland is hartstikke druk, met vele verschillende soorten mensen bij elkaar gepropt. Daar zitten natuurlijk ook een paar rotte appels tussen.



En Duitsland is ook druk. De treinen in het Ruhrgebiet zijn minstens net zo druk als de treinen in Nederland. En tóch lukt het, om in Duitsland die extra service in de 1e klasse te leveren. Gewoon in de IC (dus intercity), dan heb ik het dus nog niet eens over de ICE...


Ja, maar blijkbaar kan het daar gewoon wel goed gaan. Maar je kan mij niet wijsmaken dat de treinen daar in Duitsland zodanig druk zijn dat mensen samengepropt in de trein zitten en alle zitplaatsen vaak bezet zijn, (iets wat in Nederland wel vaak het geval is) want dan heb je namelijk helemaal niks meer aan een ICE 1e klas, waar warme broodjes worden geserveerd en je een gratis voetmassage van een mooie meid kan krijgen en waar 6 keren per rit word gecontroleerd door de conducteur. In dat geval kan een conducteur niet eens meer door de trein lopen want je komt gewoon niet meer door de mensen massa heen. En de stewardessen zullen geplet worden door de grote groepen mensen die elkaar klem lopen in de trein.

Een dergelijke 1e klas in Nederlandse treinen heb je helemaal niks aan.
Reputatie 7
Badge


Ik zelf betaal graag (flink) extra voor een premium product maar dan moet het wel van een hogere kwaliteit zijn.


Nou ik niet hoor, ik vind dat maar zonde van mijn zuur verdiende centjes.
Badge +3
Dus wat je nou eigenlijk probeert te zeggen, is dat Duitsers beschaafder zijn dan Nederlanders? Gewoon in de IC (dus intercity), dan heb ik het dus nog niet eens over de ICE...
Ik wil eigenlijk niet reageren maar het is absoluut een feit dat Duitsers (in hun eigen land) inderdaad een stuk beschaafder zijn dan de gemiddelde Nederlander, met name als het om gedrag in het verkeer/vervoer gaat, of qua service.

Nederlanders zijn in het algemeen nogal verwend, en klagen maar al te graag als iets niet naar hun zin is. Overigens zijn Amerikanen nog vele malen erger. Ik heb een Amerikaanse vriendin gehad en ik schaamde me regelmatig voor haar uitbarstingen als er iets mis ging op bijvoorbeeld een luchthaven, maar ook met de trein.

Kwestie van cultuur denk ik, maar goed, betalen voor 1e klasse reizen vraagt om een correcte service en niet om 'jammer dan, een kaartje of geldige check-in is geen plaatsbewijs maar veevervoer-bewijs' (als je al mee mag/kunt). Dat dan weer wel 😉
Reputatie 7
Badge

Ik wil eigenlijk niet reageren maar het is absoluut een feit dat Duitsers (in hun eigen land) inderdaad een stuk beschaafder zijn dan de gemiddelde Nederlander, met name als het om gedrag in het verkeer/vervoer gaat, of qua service.


Zo is het maar net. Natuurlijk kent Nederland ook beschaafde mensen (zoals ik), maar uiteraard lopen er in ons prachtige land helaas ook kuddes boeren rond die jammer genoeg nog steeds niet hebben geleerd om op fatsoenlijke schoenen te lopen in plaats van op klompen.

Ik vind dat soms wel jammer....... zucht. 😞
En Duitsland is ook druk. De treinen in het Ruhrgebiet zijn minstens net zo druk als de treinen in Nederland. En tóch lukt het, om in Duitsland die extra service in de 1e klasse te leveren. Gewoon in de IC (dus intercity), dan heb ik het dus nog niet eens over de ICE...
Weliswaar heten de Duitse en de Nederlandse IC allebei IC maar het zijn in feite twee totaal verschillende producten. Eigenlijk is de term IC die NS hanteert internationaal gezien niet gerechtvaardigd, want in het buitenland heten dit soort treinen veelal Express. Daarom moet je de Nederlandse IC ook vergelijken met de Duitse RE en daar is ook geen extra service.

De Duitse IC's zijn bedoeld voor lange afstandsvervoer en hebben daarom ook een apart tariefsysteem zodat reizigers op de korte afstand buiten de deur worden gehouden. Iemand die van Essen naar Keulen gaat reist in Duitsland dan ook met de RE en niet met de IC. Omdat er in Nederland geen beperkingen of toeslagen voor het gebruik van de IC zijn wordt deze hier vooral ook voor korte afstandsvervoer gebruikt: Nijmegen-Arnhem, Eindhoven-Breda, Almelo-Enschede of Rotterdam-Den Haag, etc. Ritjes die je in Duitsland zogezegd met een RE doet.

NS heeft in het verleden (Plan Rail 21 in de jaren 90) gekeken naar een drie treinen model: een luxere IC naar Duits model, een IR (Interregio) die de huidige IC zou vervangen en de AR (Aggloregio) wat nu sprinter heet. Het IC-net was daarbij bedoeld voor de diensten vanuit Groningen, Twente, Zuidoost-Gelderland, de Grote Brabantse steden en Zuid-Limburg naar de Randstad aangevuld met een rondje langs de vier grote steden in de Randstad. De internationale verbindingen naar Keulen, Hannover, Luik en Brussel-Parijs zouden in dat binnenlandse IC-net worden geintegreerd. Op de binnenlandse trajecten zouden er uurdiensten komen.

Van het plan is nooit iets terecht komen: de benodigde infra voor de snellere IC zou vele tientallen miljarden gaan kosten, uurdiensten waren gezien de relatief korte afstanden niet aantrekkelijk ("langer wachten dan rijden") en een vaste toeslag om korte afstandsreizigers te weren evenmin. NS ontdekte al gauw dat het idee hopeloos onrendabel was. En dus hebben we tot op de dag van vandaag een IC die eigenlijk geen IC maar een Express is.

Uiteraard zou je de huidige IC exclusiever en luxer kunnen maken, bijv. via een toeslag of alleen toegankelijk voor eerste klas reizigers. Maar ook dan zou het aantal IC-reizigers zeker buiten de Randstad zo dalen dat de frequenties terug moeten naar uurdiensten en marginale IC-verbindingen (denk bijv. aan Zwolle-Roosendaal, Hoorn-Amsterdam, Zwolle-Leeuwarden) helemaal zouden sneuvelen. Daarnaast is het zeer de vraag of de politiek in Nederland een "luxe trein voor de rijken" wel zou accepteren.

Wel blijf ik van mening dat NS geen visie heeft voor een eerste klas.


Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik verlang echter niet het onmogelijke. Maar het moet toch ook in Nederland mogelijk zijn gewoon langs te komen (net zoals vroeger) met een trolley met verse dranken en verse broodjes? Of een gratis krant naar keuze ter beschikking te stellen in de 1e klasse? Er gewoon voor te zorgen dat tenminste in de 1e klasse mensen hun bagage fatsoenlijk kwijt kunnen, zonder met een koffer tussen hun knieën te moeten zitten? Dat soort dingen.
Het zou leuk zijn als je bijvoorbeeld standaard korting zou krijgen op de railcatering. Het is niet veel, maar in ieder geval al iets (om niet gelijk met standaard catering en dergelijke te gaan gooien - daar zijn de meeste treinen niet geschikt voor)
Reputatie 5
Badge
Ik moet beamen dat de eerste klasse in Nederland veel beter zou moeten kunnen, maar er zijn een paar dingetjes die wel gezegd moeten worden. Namelijk:
-Nederlandse IC's zijn verre van RE treinen, daar de diversiteit in deze treindiensten te groot zijn. Een trein kan al RE genoemd worden als deze 1 a 2 stations overslaat, die vergelijk gaat dus niet helemaal op. Geen enkele treinsoort is met de Nederlandse IC te vergelijken, daar in Duitsland de diversiteit te groot is.
-In Duitsland is het op veel routes de regel dat IC/ICE treinen of enkele malen per dag of eens in de 2 uur rijden. Dit is natuurlijk zonder de drukke corridors die 1 keer per uur rijden. De treinen in Nederland zijn vele malen frequenter.
-In de Duitse treinen heb je niet 'de conducteur die je helpt', daar deze mensen niet als voornaamste taak hebben om tickets te controleren en de veiligheid te waarborgen. De voornaamste taak van sommige medewerkers is toch echt het zijn van steward.
-Gelieve ook de regionale treinen met elkaar te vergelijken, ook niet qua interieur dit is eveneens een no-go door de grote verschillen. De ene plaats met 459 inwoners (Woffleben) zou bij wijze van spreken elk uur een trein per richting kunnen hebben en de plaats met 13000 inwoners (Winterberg bijvoorbeeld.) zou elke 2 uur een treintje hebben.
Ook zou men niet naar interieur moeten kijken, er zijn regionale treinen met een andere kleur bekleding, maar ook met meer luxe, luxe die zelfs beter kan zijn dan in de Nederlandse IC.

De vergelijkingen die ik nu zie zijn gebaseerd op kleine onderdelen, maar het totaal wordt vergeten. In Duitsland zijn de regionale verschillen te groot voor de totale vergelijk die nu wel gegeven lijkt te worden.

Overigens is de hele Bordbistro in de IC2 wegbezuinigd maar vervangen door iets wat ik wel redelijk op railcatering vind lijken. Zie video. https://www.youtube.com/watch?v=WKVt0sfgkHY
Reputatie 7
Duitsland is zeker divers qua treinen. En tariefsystemen. Tal van kortingen en handige tickets. Ik zat deze week in de RE- trein van Erfurt naar Halle/Leipzig. Wat schetst mijn verbazing, hier rijdt Abellio (NS) ! Een mooie moderne trein, stopcontacten bij je zitplaats, toilet, veel fietsruimte, en een kaartautomaat in de trein. Voor als je geen tijd had om een kaartje vooraf te kopen. Deze treinrit duurde anderhalf uur, veel stations en stopte zelfs in de kleinste dorpjes. (In Nederland ondenkbaar, want niet rendabel). Daarnaast zit er een knop voor Haltewunsch naast de deur. Voor een stop op verzoek ( op deze rit echter niey nodig). Een ideale regionale trein. Op 1 ding na ?: de 1e klas is heel klein en heeft alleen een andere kleur bekleding. (vergelijkbaar met de Sprinters in Nederland).
Het zou leuk zijn als je bijvoorbeeld standaard korting zou krijgen op de railcatering. Het is niet veel, maar in ieder geval al iets (om niet gelijk met standaard catering en dergelijke te gaan gooien - daar zijn de meeste treinen niet geschikt voor)

Ik neem aan dat je suggestie betrekking heeft op de tweede klas. 🆒

Reageer