Service in de trein (1e klasse) | NS Community

Service in de trein (1e klasse)



Toon eerste bericht

119 reacties

Badge +3
Studenten reizen heden ten dage in het leenstelsel niet gratis...
Als we dan toch off-topic bezig zijn: ook in het nieuwe leenstelsel (voor studenten in het hoger onderwijs) wordt het studentenreisproduct een gift als binnen de diplomatermijn van tien jaar een diploma wordt gehaald.
Maar dan moeten ze wel binnen 10 jaar een hbo of wo diploma behalen.
Badge +3
Dat klopt, maar dat was altijd al zo. Er is met de invoering van het leenstelsel niets gewijzigd aan het studentenreisproduct, hoewel je bericht dat wel suggereerde.
Dat was niet mijn opzet hoor, maar je hebt gelijk. Staat los van het leenstelsel en of dat een negatief effect heeft gaan we nog meemaken. Maar het was volgens mij niet altijd zo, al hebben dan wel over de jaren negentig. Kan me voorstellen dat studenten vandaag de dag afhaken na twee keer een mislukte studie om risico's te vermijden. Studeren hoort geen kansspel te zijn.
Off-topic,

Dankzij welke politieke partijen, die het redelijk favoriet zijn onder studenten, hebben we dit leenstelsel te danken:?....
@Nooduitgang
Voor 1992 was er geen studentenreisproduct. Studenten moesten toen gewoon betalen in het OV.
Reputatie 7
Badge
@Nooduitgang
Voor 1992 was er geen studentenreisproduct. Studenten moesten toen gewoon betalen in het OV.


Nee hoor. dat is echt niet waar. ook voor 1992 mochten studenten gewoon gratis reizen hoor.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Studentenreisproduct

"De OV-studentenkaart is ingevoerd in 1991 ..."

"Per 1 september 2000 ging de kaart onder de prestatiebeurs vallen. Voor studenten die voor 1 september 1999 aan hun studie waren begonnen, bleef de kaart een gift, ongeacht of de studenten hun studie wel of niet afmaakten en of ze dat binnen een bepaalde tijd deden. Voor de nieuwe generatie studenten gold dat de kaart pas werd omgezet in een gift als de student binnen 10 jaar een diploma haalde. Zo niet, dan moest alles worden terugbetaald."
Reputatie 2
Ik wil wel even aanhaken op deze discussie. Ik reis meestal 2e klas, maar bijvoorbeeld lange afstanden met bagage koop ik nog wel eens een overgang of actiekaart 1e klas. Grootste probleem vind ik nog steeds dat er niet standaard stopcontacten inzitten, dat had inmiddels wel gerealiseerd mogen zijn ook een extra service als een bagagerek. Dat extra personeel niet realiseerbaar is begrijp ik, maar het zou al een toegevoegde waarde hebben als je weet dat je altijd je laptop kan gebruiken en bijvoorbeeld extra bagageruimte of een grote tafel in 1e klas zou voor mij zeker een reden zijn om vaker 1e klas te reizen!
Ik wil wel even aanhaken op deze discussie. Ik reis meestal 2e klas, maar bijvoorbeeld lange afstanden met bagage koop ik nog wel eens een overgang of actiekaart 1e klas. Grootste probleem vind ik nog steeds dat er niet standaard stopcontacten inzitten, dat had inmiddels wel gerealiseerd mogen zijn ook een extra service als een bagagerek. Dat extra personeel niet realiseerbaar is begrijp ik, maar het zou al een toegevoegde waarde hebben als je weet dat je altijd je laptop kan gebruiken en bijvoorbeeld extra bagageruimte of een grote tafel in 1e klas zou voor mij zeker een reden zijn om vaker 1e klas te reizen!

Ik geloof dat de VIRM van de IC's de laatste is zonder stopcontact. De VIRM 4e generatie en VIRMm hebben deze wel. Alle VIRM treinen worden gemoderniseerd nu (VIRMm) dus het komt eraan.

Verder ontbreken ze nog in een aantal sprinters inderdaad (SGM/SLT).
Reputatie 7
Badge
Lekker boeien dat er in sommige treinen geen stopcontact zitten. Dan wacht je maar lekker tot je thuis bent en daar kan je je smartphone dan opladen? En anders neem je maar een powerbank mee in de trein.
Reputatie 2
Ja die virm rijd helaas net op te veel trajecten zodat het snel zonde van je geld is, althans tot de ombouw..

@trein-ns
1. als je niet 1e klas reist laat deze discussie aan je voorbij gaan!

2. Mag het wat beleefder?

3. Ik heb het over een laptop. En voor je het zegt ja ik heb wel een batterij maar die red het niet met mijn gebruik en de afstanden die ik reis...
Ze verwachten de laatste VIRMm in 2020 op te leveren. Dus nog eventjes geduld voor daar ook alles in zit.
Reputatie 7
Badge

@trein-ns
1. als je niet 1e klas reist laat deze discussie aan je voorbij gaan!

2. Mag het wat beleefder?

3. Ik heb het over een laptop. En voor je het zegt ja ik heb wel een batterij maar die red het niet met mijn gebruik en de afstanden die ik reis...


Mijn oprechte excuses meneer, :S het was niet mijn bedoeling om onbeleefd te zijn.

Maar ik vind toch echt dat het geen ramp zou moeten zijn als er (af en toe) geen stopcontacten aanwezig zijn in de trein.

Tot zover mijn opbouwende kritiek.
Ook weer leuk. Sprinter 17:00 vanuit Schiphol richting Den Haag. Ik reis met een upgrade in de eerste klas. Er zijn nog wat zitplaatsen vrij in de tweede klasse, maar de conducteur staat aardig en populair te doen bij de ingang van de voorste eerste klas en zegt tegen instappende mensen dat deze eerste klas plaatsen speciaal voor hen gereserveerd zijn. Inmiddels zit het hier ook lekker vol, terwijl de tweede klas niet helemaal vol zit. Reis ik hiervoor met een upgrade ter compensatie van drukte in eerdere treinen in de eerste klas, terwijl ik nu ook - onnodig - drukte heb? Dit is geen service voor eersteklasreizigers.
Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling, Treinspotter123.

Bedoel je dat de conducteur reizigers met een 2e klas vervoerbewijs 1e heeft laten zitten? Mocht je zeker weten dat deze reizigers inderdaad geen 1e klas vervoerbewijs hadden, dan kan ik hier een melding van maken als je wilt.
Het geeft mij een beetje een dubbel gevoel. Ja, ik weet zeker dat deze reizigers geen eerste klas vervoerbewijs hadden. Deze mensen wilden eerst gaan staan in de tweede klas maar mochten van de hc in de eerste klas gaan zitten. Aan de ene kant vind ik het goed dat er zoveel mogelijk mensen een zitplaats wordt aangeboden, zeker omdat de voorgaande intercity die velen hadden willen nemen - onder wie ik zelf - een dikke twintig minuten vertraging had. De reizigers waren erg dankbaar richting de hc dat ze in de eerste klas plaats mochten nemen. Maar aan de andere kant is het niet fair richting eerste klas reizigers.

Laat de melding maar zitten. Er waren naast mij slechts twee andere eerste klas reizigers in het voorste compartiment. De conducteur was wel een gastheer die weer een handjevol reizigers blij wist te maken ondanks hun vertraging. Ik blijf dit soort situaties lastig vinden.
Ik snap je dubbele gevoel hierbij Treinspotter123. De melding ga ik laten voor wat het is.
Er zijn nog wat zitplaatsen vrij in de tweede klasse, maar de conducteur staat aardig en populair te doen bij de ingang van de voorste eerste klas en zegt tegen instappende mensen dat deze eerste klas plaatsen speciaal voor hen gereserveerd zijn. Inmiddels zit het hier ook lekker vol, terwijl de tweede klas niet helemaal vol zit.
Weinig professioneel, maar ik heb sowieso het gevoel dat veel treinpersoneel zelf ook niet meer in het eerste klas product gelooft. De eerste klas lijkt steeds meer alleen nog maar te bestaan in de hoofden van de managers in de toren van de hoofdkwartier in Utrecht.

Reageer