Service in de trein (1e klasse) | NS Community

Service in de trein (1e klasse)


  • Anonymous
  • 0 reacties
Afgelopen week bij vrienden in Duitsland op bezoek geweest, per trein. Reis 1e klasse. Op de heenweg een IC, op de terugweg een ICE. In beide gevallen: Riante leren zetels, met fris gewassen verstelbaar brandschoon hoofdkussentje, zodra we zaten, kwam er een treinsteward langs om ons te vragen of we wat wilden eten of drinken, werd op de plaats geserveerd in échte glazen en porseleinen koppen, vervolgens werd ons gevraagd welke krant we er eventueel bij wilden hebben (keuze uit 4 actuele kranten), allemaal service... Onze bagage werd netjes voor ons weggezet in een speciaal bagagegedeelte aan het begin van de coupé...

Wat een armoe dan hier in Nederland. Verschoten bekleding, eten en drinken, ho maar, gratis kranten, ho maar, je bagage kwijt kunnen, vergeet het maar, laat staan dat er een steward aanwezig is die je daarbij assisteert... Maar wel 40% meer betalen dan 2e klasse...

En het grappige is ook nog, dat je verhoudingsgewijs in Duitsland minder betaalt dan in Nederland... Met de Duitse spaarprijzen (die voor iedereen beschikbaar zijn) betaalden we voor het Duitse traject (reisduur 5 uur enkele reis) 100 euro per persoon voor een retour, en voor de 30 minuten Nederlands traject 35 euro per persoon...

119 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is gemiddeld in Nederland 70 procent meer dan in de tweede klasse, geen 40 procent. Ik wijs u er overigens op dat de standaardprijzen in de ICE er ook niet om liegen. Een vergelijking met de Sparpreis in Duitsland en de normale prijs in Nederland is ook niet eerlijk. U zou dan de Sparpreis met actiekaartjes in Nederland moeten vergelijken.

Met de Bahncard heeft u trouwens nog korting op de Sparpreis ook, zij het maximaal een kwart.

Ik deel wel uw opvatting over de eerste klas in de ICE. Dan steekt de eerste klas in een blauw-wit sprintertje toch wat af. Sterker nog, er is alleen een kleurverschil. Je zit dus feitelijk rotter omdat je meer betaalt 😉
Trajecten zijn veel langer. In Nederland is hier absoluut geen markt voor. De ritten zijn te kort, mensen stappen continu over.
Trajecten zijn veel langer. In Nederland is hier absoluut geen markt voor. De ritten zijn te kort, mensen stappen continu over.

Als ik van Eindhoven naar Amsterdam reis, zit ik toch best even in de trein, dus als er in de eerste klasse een steward zou zijn die me een kopje koffie op mijn plaats serveert, er zetels zouden zijn die gerieflijk en niet afgeleefd zijn en er vriendelijk geassisteerd zou worden bij het wegzetten van de grotere bagage, en een vers krantje gratis zou worden aangeboden, zou dat ook heel vriendelijk zijn... En genoeg mensen in Duitsland die ook slechts anderhalf tot twee uur in die IC(E) doorbrengen en hé, die krijgen die service ook gewoon voor hun 1e klasse kaartje...
Reputatie 7
Dat er geen markt voor zou zijn in Nederland, ligt denk ik niet zozeer aan de lengte van het traject. Heb een tijdje terug in Zwitserland gereisd met de trein van Genève via Bern naar Zürich, weliswaar niet 1e klasse (veel te duur), maar wel een prachtige brandschone binnenlandse trein die 1x per uur rijdt op dit traject, voorzien van restaurantrijtuig, een barretje, een speciale 1e klasse voor zakenreizigers (zat redelijk vol), een gewone "1e klasse" (ook best behoorlijk bezet), een rijtuig met speelplek/speelgoed/boekjes voor kinderen, een speciale wagon in principe bestemd voor gezinnen, een deel voor fietsen (met reservatie), reserveren was mogelijk voor een zitplaats, maar niet verplicht. Heel compleet allemaal, overal aan gedacht. Het traject is 2 uur en 40 minuten lang. Van Rotterdam naar Groningen duurt net zo lang. Ik vond het mooi om te zien allemaal en dacht gelijk aan het verschil in beleving met Nederlandse IC-treinen, die eigenlijk puur en alleen gaan om het "kale" vervoer. Nu is reizen in Zwitserland natuurlijk flink prijzig (zelfs met Halbtax), maar toch, om het verschil maar even aan te geven in mogelijkheden en beleving en wat mensen daar dan toch voor over hebben.
Reputatie 7
Badge +3
De extra service in de 1e klas is al eens geprobeerd in Nederland. Het grote probleem is dat er in Nederland relatief korte trajecten per trein worden afgelegd. De treinen rijden weliswaar langere trajecten, maar hoeveel zakenlieden reizen per trein van bijvoorbeeld Amsterdam naar Maastricht of van Rotterdam naar Groningen?

Dat neemt niet weg dat de 1e klasreizigers in Nederland wel erg weinig extra's krijgen voor hun geld.
Reputatie 7
Badge
Afgelopen week bij vrienden in Duitsland op bezoek geweest, per trein. Reis 1e klasse. Op de heenweg een IC, op de terugweg een ICE. In beide gevallen: Riante leren zetels, met fris gewassen verstelbaar brandschoon hoofdkussentje, zodra we zaten, kwam er een treinsteward langs om ons te vragen of we wat wilden eten of drinken, werd op de plaats geserveerd in échte glazen en porseleinen koppen, vervolgens werd ons gevraagd welke krant we er eventueel bij wilden hebben (keuze uit 4 actuele kranten), allemaal service... Onze bagage werd netjes voor ons weggezet in een speciaal bagagegedeelte aan het begin van de coupé...

Wat een armoe dan hier in Nederland. Verschoten bekleding, eten en drinken, ho maar, gratis kranten, ho maar, je bagage kwijt kunnen, vergeet het maar, laat staan dat er een steward aanwezig is die je daarbij assisteert... Maar wel 40% meer betalen dan 2e klasse...

En het grappige is ook nog, dat je verhoudingsgewijs in Duitsland minder betaalt dan in Nederland... Met de Duitse spaarprijzen (die voor iedereen beschikbaar zijn) betaalden we voor het Duitse traject (reisduur 5 uur enkele reis) 100 euro per persoon voor een retour, en voor de 30 minuten Nederlands traject 35 euro per persoon...


Dit vind ik echt een hele slechte vergelijking. ICE is gemaakt voor verre reizen van van 5 tot 7 uur ofzo. NS is gemaakt voor reizen niet langer dan 2 uur (meestal korter). Bovendien stappen mensen continu over op een andere trein.
Reputatie 7
Badge


Als ik van Eindhoven naar Amsterdam reis, zit ik toch best even in de trein, dus als er in de eerste klasse een steward zou zijn die me een kopje koffie op mijn plaats serveert, er zetels zouden zijn die gerieflijk en niet afgeleefd zijn en er vriendelijk geassisteerd zou worden bij het wegzetten van de grotere bagage, en een vers krantje gratis zou worden aangeboden, zou dat ook heel vriendelijk zijn... En genoeg mensen in Duitsland die ook slechts anderhalf tot twee uur in die IC(E) doorbrengen en hé, die krijgen die service ook gewoon voor hun 1e klasse kaartje...


Maar die mensen moeten wel fors meer betalen om 1e klas in de ICE te zitten. NS is dan wel een stuk goedkoper. En als je graag koffie wil en een vers krantje dan kan je dat ook net zo goed van thuis meenemen. En trouwens, Ik zie hier in treinen ook vaak gewoon kranten liggen hoor.
Reputatie 7
Dit vind ik echt een hele slechte vergelijking. ICE is gemaakt voor verre reizen van van 5 tot 7 uur ofzo. NS is gemaakt voor reizen niet langer dan 2 uur (meestal korter). Bovendien stappen mensen continu over op een andere trein.

NS "gemaakt" voor reizen niet langer dan 2 uur? Hoe kom je daar nu weer bij?

Alkmaar - Maastricht is dik 3 uur, Den Haag - Enschede bijna 2 1/2 uur en Rotterdam - Groningen bijna 2 3/4 uur.
Reputatie 7
Badge


NS "gemaakt" voor reizen niet langer dan 2 uur? Hoe kom je daar nu weer bij?

Alkmaar - Maastricht is dik 3 uur, Den Haag - Enschede bijna 2 1/2 uur en Rotterdam - Groningen bijna 2 3/4 uur.


Ja maar hoe vaak maak je nou zulke verre reizen met NS. Bijna nooit toch? En als je een reis van 3 uur met NS vergelijkt met die van een ICE dan is die van de ICE veel duurder. Het is net zoiets als een koe vergelijken met een wandelende tak, niet te vergelijken dus.
Reputatie 7
Ik deel wel uw opvatting over de eerste klas in de ICE. Dan steekt de eerste klas in een blauw-wit sprintertje toch wat af. Sterker nog, er is alleen een kleurverschil. Je zit dus feitelijk rotter omdat je meer betaalt ;-)

In de sprinter bieden de rode bankjes (die voor eerste klas moeten doorgaan), inderdaad geen enkel verschil in comfort met de blauwe tweedeklasbankjes. Is de tijd niet daar om de nauwelijks gebruikte eerste klas in sprinters af te schaffen?

Om de vergelijking met Duitsland nog eens te maken: de meeste sprintertrajecten in Nederland zijn te vergelijken met de Duitse S-Bahn. Daar wordt voor stads-, voorstads- en forenzenvervoer een eerste klas overbodig gevonden.
Reputatie 7


NS "gemaakt" voor reizen niet langer dan 2 uur? Hoe kom je daar nu weer bij?

Alkmaar - Maastricht is dik 3 uur, Den Haag - Enschede bijna 2 1/2 uur en Rotterdam - Groningen bijna 2 3/4 uur.


Ja maar hoe vaak maak je nou zulke verre reizen met NS. Bijna nooit toch? En als je een reis van 3 uur met NS vergelijkt met die van een ICE dan is die van de ICE veel duurder.


Of men een " verre" reis zelden maakt of meerdere keren per jaar, dat maakt helemaal niet uit: ik geef alleen maar aan, dat Nederland meerdere trajecten kent, die langer zijn dan twee uur. Dat je als NS-ser beweert, dat NS "gemaakt" is voor korte afstanden, tja... ken uw bedrijf. De ICE is zeker duurde - dat betwist ik ook helemaal niet - maar de service is daar ook naar, zeker in de eerste klas, zoals TS terecht opmerkt.

Het is net zoiets als een koe vergelijken met een wandelende tak, niet te vergelijken dus
Dit slaat dus als een tang op een varken: een niets zeggend argument om je vermeende gelijk proberen te halen
Reputatie 6
Badge
Wat een waanzin verhaal dit. Als je zo graag een krantje, broodje of drinken op plaats geserveerd wilt, kun je toch een vriend meenemen en om de beurt doen alsof je uit een keuken iets te eten en drinken haalt? Maakt het niet minder luxe, wel stukken goedkoper 😃
Reputatie 5
Badge
@Bertus Er is toch echt 1e klasse bij sommige S-Bahnnetten, maar die is vaak net zo goed als de 2e klasse. 🙂
Reputatie 7
Badge


In de sprinter bieden de rode bankjes (die voor eerste klas moeten doorgaan), inderdaad geen enkel verschil in comfort met de blauwe tweedeklasbankjes.


Echt wel! Je voelt wel tegelijk verschil hoor. Ik heb die bankjes zelf nog uitgeprobeerd en het was lekker zacht. zachter dan die blauwe bankjes van de 2e klas. Bovendien heb je veel meer beenruimte als je op die rode bankjes 1e klas zit. Dat is dus wel degelijk verschil met de 2e klas.

En ga eens een keer 1e klas zitten in de VIRM dan.
Dat heb ik zelf namelijk ook wel eens gedaan, en dat is pas echt een genot. Een genot voor mijn bips.
Terzide. Ik was vorige week in Duitsland en daar is de trend dat in nieuwe RE/RB treinen de eerste en tweede klas volledig identiek zijn: zelfde stoelen, zelfde bekleding en zelfde beenruimte. Het enige verschil is een sticker "1" versus een sticker "2".
Reputatie 7
Het is niet zo zeer, dat de afstanden zelf groter of kleiner zijn - inderdaad, Alkmaar-Maastricht is best ver - het is meer, dat het Nederlandse Sneltramnet niet is bedoeld voor langere afstanden.

Vergelijk het met business class vliegen.

Het lange-afstandsstuk van de U.S naar Heathrow is fantastisch, met alle comfort, voer, whiskey, grote stoelen en knappe stewardessen.
Als je dan het laatste hobbeltje Heathrow - Brussel Nationaal vliegt, dan mag je nog steeds in de 'business class' van de Embraer zitten, maar het enige 'business class' daaraan is dat het de voorste stoelen zijn. Had je dan iets anders verwacht in zo'n vliegtuigje, op zo'n korte afstand ?
Reputatie 7
Badge
Het is niet zo zeer, dat de afstanden zelf groter of kleiner zijn - inderdaad, Alkmaar-Maastricht is best ver - het is meer, dat het Nederlandse Sneltramnet niet is bedoeld voor langere afstanden.

Vergelijk het met business class vliegen.

Het lange-afstandsstuk van de U.S naar Heathrow is fantastisch, met alle comfort, voer, whiskey, grote stoelen en knappe stewardessen.
Als je dan het laatste hobbeltje Heathrow - Brussel Nationaal vliegt, dan mag je nog steeds in de 'business class' van de Embraer zitten, maar het enige 'business class' daaraan is dat het de voorste stoelen zijn. Had je dan iets anders verwacht in zo'n vliegtuigje, op zo'n korte afstand ?


Precies, dit bedoelde ik dus ook al. 😉
Reputatie 7
Hoe dan ook, de 1e klas stelt in Nederlandse intercity's niet veel voor. Gratis upgradekaartjes van 2 naar 1 in het weekend waardoor het vol zit (op zich natuurlijk een leuk gebaar, maar het effect dat 1e klas beoogt te hebben gaat verloren), een 1e klas die bij overvolle treinen regelmatig gewoon door iedereen gebruikt wordt - ook al is niet omgeroepen dat het mag. In de spits mag je soms 1e klas staan met je duurbetaalde 1e klas-abonnement of kaartje (voorbeeld de IC-Direct Rotterdam - Amsterdam - reserveren kan niet, geen behoefte aan in Nederland wordt gezegd). Je betaalt eigenlijk alleen extra voor méér kans op rustiger reizen, maar dat is geen garantie. Bijna niemand plaatst er vragen bij, want ach, je reist toch altijd alleen maar een kort stukje en dan moet je niet zo zeuren, lijkt de algemene opvatting....
Het is niet zo zeer, dat de afstanden zelf groter of kleiner zijn - inderdaad, Alkmaar-Maastricht is best ver - het is meer, dat het Nederlandse Sneltramnet niet is bedoeld voor langere afstanden.

Vergelijk het met business class vliegen.

Het lange-afstandsstuk van de U.S naar Heathrow is fantastisch, met alle comfort, voer, whiskey, grote stoelen en knappe stewardessen.
Als je dan het laatste hobbeltje Heathrow - Brussel Nationaal vliegt, dan mag je nog steeds in de 'business class' van de Embraer zitten, maar het enige 'business class' daaraan is dat het de voorste stoelen zijn. Had je dan iets anders verwacht in zo'n vliegtuigje, op zo'n korte afstand ?


Het laatste korte stukje van mijn reis in Duitsland legde ik af in wat men in Nederland een Sprinter zou noemen... de Metronom van Hannover naar Nordstemmen.

Volwaardige eersteklasse-afdeling. Riante fauteuils, met fris gewassen hoofdkussentjes. Voldoende ruimte om bagage kwijt te kunnen, enz. En ja, die reis duurde "slechts" 20 minuten... Maar je krijgt wel waar je voor betaald hebt.
Hoe dan ook, de 1e klas stelt in Nederlandse intercity's niet veel voor. Gratis upgradekaartjes van 2 naar 1 in het weekend waardoor het vol zit (op zich natuurlijk een leuk gebaar, maar het effect dat 1e klas beoogt te hebben gaat verloren), een 1e klas die bij overvolle treinen regelmatig gewoon door iedereen gebruikt wordt - ook al is niet omgeroepen dat het mag. In de spits mag je soms 1e klas staan met je duurbetaalde 1e klas-abonnement of kaartje (voorbeeld de IC-Direct Rotterdam - Amsterdam - reserveren kan niet, geen behoefte aan in Nederland wordt gezegd). Je betaalt eigenlijk alleen extra voor méér kans op rustiger reizen, maar dat is geen garantie. Bijna niemand plaatst er vragen bij, want ach, je reist toch altijd alleen maar een kort stukje en dan moet je niet zo zeuren, lijkt de algemene opvatting....

De 1e klasse in Nederland begint een aanfluiting te worden. Afgeragde vale bekleding op de stoelen, geen bagageruimte, in de sprinters al helemaal geen fatsoenlijk extra comfort meer, maar je mag/moet er wel fors extra voor betalen. Geen enkele extra service of comfort, nou, dan kunnen ze hier echt nog een puntje zuigen aan de Duitse intercity's. En je zal me heus niet horen zeuren over een plaatselijk boemeltje, maar in de Nederlandse intercity's zouden ze dat serviceniveau echt wel eens wat beter mogen doen. Zelfs in de Duitse gewone intercity (dus niet ICE), is er in de 1e klasse gewoon een treinsteward die je indien nodig helpt met je bagage, die je een drankje of hapje op je plaats serveert, die je een gratis tijdschrift of krant komt aanbieden, enz. Zo kan het ook.
Reputatie 7
Badge


Het laatste korte stukje van mijn reis in Duitsland legde ik af in wat men in Nederland een Sprinter zou noemen... de Metronom van Hannover naar Nordstemmen.

Volwaardige eersteklasse-afdeling. Riante fauteuils, met fris gewassen hoofdkussentjes. Voldoende ruimte om bagage kwijt te kunnen, enz. En ja, die reis duurde "slechts" 20 minuten... Maar je krijgt wel waar je voor betaald hebt.


maar dat kost je dan wel 3 keer zoveel als bij NS. Zet dat er dan ook gewoon eerlijk bij Pejeka, in plaats van dat je alleen maar die duitse treinen de hemel in prijst.
Reputatie 7


Het laatste korte stukje van mijn reis in Duitsland legde ik af in wat men in Nederland een Sprinter zou noemen... de Metronom van Hannover naar Nordstemmen.

Volwaardige eersteklasse-afdeling. Riante fauteuils, met fris gewassen hoofdkussentjes. Voldoende ruimte om bagage kwijt te kunnen, enz. En ja, die reis duurde "slechts" 20 minuten... Maar je krijgt wel waar je voor betaald hebt.


maar dat kost je dan wel 3 keer zoveel als bij NS. Zet dat er dan ook gewoon eerlijk bij Pejeka, in plaats van de je alleen maar die duitse treinen de hemel in prijst.


Neemt natuurlijk niet weg, dat de eerste klas in Nederland weinig meer biedt en alleen nog gevuld kunnen worden door met gratis upgradekaartjes te strooien.
Reputatie 7
Badge


Neemt natuurlijk niet weg, dat de eerste klas in Nederland weinig meer biedt en alleen nog gevuld kunnen worden door met gratis upgradekaartjes te strooien.


Die stoelen zitten anders wel lekker zacht hoor.
Reputatie 7
Jij je zin:

Neemt natuurlijk niet weg, dat de eerste klas in Nederland weinig meer biedt dan stoelen die zacht zitten (zonder die stoelen de hemel in te prijzen) maar desondanks alleen nog gevuld kunnen worden door met gratis upgradekaartjes te strooien.

Als ik van Eindhoven naar Amsterdam reis, zit ik toch best even in de trein, dus als er in de eerste klasse een steward zou zijn die me een kopje koffie op mijn plaats serveert, er zetels zouden zijn die gerieflijk en niet afgeleefd zijn en er vriendelijk geassisteerd zou worden bij het wegzetten van de grotere bagage, en een vers krantje gratis zou worden aangeboden, zou dat ook heel vriendelijk zijn...

En wat denkt U dat al dat extra personeel gaat kosten? U heeft waarschijnlijk de tijd nog meegemaakt dat personeel nog een habbekrats kostte maar die tijd ligt inmiddels ver achter ons. In Duitsland ligt het nog iets anders omdat daar de lonen van laag personeel een stuk lager zijn dan in het zwaar genivelleerde Nederland waardoor ook de horeca daar bijv. veel goedkoper is.

Dat neemt niet weg dat ik wel met U eens bent dat NS van het eerste klas product momenteel een rommeltje maakt. Er is geen visie.

Reageer