beantwoord

wat gebeurd er met de Buffel vanaf 2018?

De Buffel (DM '90) rijdt nu nog op het kamperlijntje en op de spoorlijn zwolle-Enschede. Weet iemand wat er met de Buffel gaat gebeuren als de spoorlijnen vanaf 2018 door Syntus geëxplodeerd worden? Hopelijk gaan ze niet buiten dienst.
icon

Beste antwoord door Henk_NL 29 januari 2016, 20:43

Natuurlijk gaan die buiten dienst, ze zijn onbetaalbaar om een treindienst mee te rijden en voldoen in geen enkel opzicht aan hedendaagse concessie-eisen.

Bekijk origineel

30 reacties

Natuurlijk gaan die buiten dienst, ze zijn onbetaalbaar om een treindienst mee te rijden en voldoen in geen enkel opzicht aan hedendaagse concessie-eisen.
max.osewoudt schreef:

(...) als de spoorlijnen vanaf 2018 door Syntus geëxplodeerd worden?

Ik denk niet dat Syntus een bomaanslag plant. :8
Hehehe. Overigens, Syntus gaat met FLIRT 3'tjes rijden van Stadler.
Zielige buffeltjes..... scherp Pe_pe
Ze hebben het dan al een stuk langer uitgehouden dan hun 9 elektrische neefjes. Je weet wel: Het materieel dat mat '64 zou gaan vervangen. 😉
Tsja, SM'90 was helemaal rap afgelopen inderdaad 🙂
Ik ben bang dat ze (bijna) allemaal naar de sloop gaan.
Ja of het spul moet, net als de Wadlopertjes destijds, te verkopen zijn aan het buitenland. Maar dat zal dan wel Verweggistan worden.
Reputatie 4
Henk_NL schreef:

Ja of het spul moet, net als de Wadlopertjes destijds, te verkopen zijn aan het buitenland. Maar dat zal dan wel Verweggistan worden.

Dat lijkt me rijkelijk optimistisch. Van de Wadlopers zijn er destijds een handjevol verkocht en die hadden dan nog het voordeel dat ze door hun lichte bouw relatief zuinig in het verbruik waren. De Buffels staan er echter om bekend dat ze dieselolie slurpen, ze hebben geen airco (en daardoor een ernstig warmteprobleem in de zomer) en zijn al 25 jaar oud. Ik vrees dat daar dus helemaal geen kopers voor zijn en dat ze in Hengelo bij hun soortgenoten kunnen worden gezet in afwachting van sloop.
Ik Spoor schreef:

Van de Wadlopers zijn er destijds een handjevol verkocht (...)

De Wadlopers zijn allemaal verkocht.
Ik Spoor schreef:

Dat lijkt me rijkelijk optimistisch.

Dat was dan ook mijn politiek correcte antwoord. Management vindt mij nogal eens te pessimistisch. Maar mijn eigen verwachting is net zo goed dat het spul na de instroom van Syntus FLIRT's gewoon aan de kant wordt gezet op de verschillende opstelterreinen waar ze nu al staan. Het is immers duur, log en bedrijfstechnisch onhandig materieel, breek me de bek niet open 🆒
Een mooie mogelijkheid om eens een test te doen op traject Amersfoort-Leusden voor een treinverbinding. Een half jaar, 1 a 2 treinen per uur. Kijken of de lijn wil leven 🙂. Daar kan heel mooi een Buffel dienst doen.
Reputatie 7
Badge +2
Leuk gedacht en wie gaat dat financieren?
Reputatie 6
Badge +1
Om op Amersfoort-Leusden treinen te laten rijden moet eerst het spoor en de overwegen aangepast worden. Dat kost een hoop centjes. Wie zal dat betalen?
Reputatie 4
Badge
En bovendien gaat de NS niet over reactivatie van oude trajecten. 😉
Hallo allemaal. Wel jammer dat de Buffel DM90 niet meer rijden. Misschien kan de NS wel als sneltrein gebruiken met uiteraard een schonere brandstof. Of anders volledig ombouwen naar elektrisch of hybride i.c.m. schonere brandstof. Ik vind dat deze soort treinen een van de betere treinen dan de Flirt 1 waar Arriva nu mee rijdt in het noorden des land. Buffels zijn onvoorstelbare sterke treinen. Ik hoop dat de Buffels nog een kans krijgen bij de NS 😃
Reputatie 7
Nou de buffels gaan zeker geen kans meer krijgen bij NS want ze zijn veel te duur in onderhoud en NS heeft geen diesellijnen meer. Ze zullen worden verkocht of gesloopt...
Reputatie 4
Westcoast1975 schreef:

Hallo allemaal. Wel jammer dat de Buffel DM90 niet meer rijden. Misschien kan de NS wel als sneltrein gebruiken met uiteraard een schonere brandstof. Of anders volledig ombouwen naar elektrisch of hybride i.c.m. schonere brandstof. Ik vind dat deze soort treinen een van de betere treinen dan de Flirt 1 waar Arriva nu mee rijdt in het noorden des land. Buffels zijn onvoorstelbare sterke treinen. Ik hoop dat de Buffels nog een kans krijgen bij de NS :D

Waarom is het een betere trein dan de Flirt?
Waarom zijn deze buffels zo sterk?

Flirt is sneller, schoner en stiller
Buffel is in NL tenminste even snel (alleen hele trage acceleratie), stinkt ontzettend, maken zooo veel geluid. Tevens is de instap vreselijk hoog.

Dus ik kan geen enkel voordeel vinden voor de buffel. Eindelijk eens wat luxe in Twente.
Die buffels staan nu allemaal in Nijmegen. Ik hoorde dat ze worden verkocht aan Roemenië.
Badge
Westcoast1975 schreef:

Ik vind dat deze soort treinen een van de betere treinen dan de Flirt 1 waar Arriva nu mee rijdt in het noorden des land.

Arriva Flirt in het noorden? Die dingen rijden toch alleen in Limburg? In de rest van de concessies (incl. Noordelijke Nevenlijnen) wordt met GTW gereden.
Qua gewicht van de Buffel is wat zwaarder dus minder ongelukken -neem ik aan- dan met de Flirt. Maar aan de andere kant geef ik je ook wel gelijk dat de Buffels veel lawaai produceren en dat de instap erg hoog zijn. Flirt zijn daarintegen stuk lichter dus meer kans op veel beschadiging, ongelukken zoals je gezien hebt in Harlingen, Winsum en Dalfsen. Wat betreft de nieuwe Flirt die nu in Overijssel rijden; mooie treinen en ik ga zeker er mee reizen.
Dag DDietzen. In het noorden (o.a. Friesland) waar Arriva ook rijdt zijn de allereerste Flirt GTW geïntroduceerd. Dus met deze kennis heeft Arriva verdere ideeën uitgebreid in Drenthe, Limburg en Overijssel. Er rijden duidelijk Flirt in het noorden uiteraard met eerste Stadler Flirt GTW. Maar ik hoop dat NS ooit weer terugkeert in het noorden want dan is het weer een geheel. :8
Reputatie 4
NS komt niet terug, want die moet altijd 2 man personeel per trein hebben en dat is niet te betalen voor hun.
Reputatie 4
Badge
@Westcoast1975 De GTW en de FLIRT zijn twee totaal verschillende series van Stadler.
Reputatie 4
Ze lijken wel op de Flirt 1 trouwens. Alleen heeft de Flirt 1 geen motorwagon, maar zit de motor gewoon in de kopbakken.
Hallo GroeneRuiter Ik heb even gekeken naar deze series op Google 'afbeelding' en ik zie dat je wel gelijk heb maar ze lijken wel op een Flirt. Toch? :8

Reageer