beantwoord

Wat is het verschil tussen Intercity en Intercity Direct naar Breda ?

  • 3 February 2017
  • 23 reacties
  • 2193 Bekeken

Reputatie 5
Mijn dochter moet morgen van R'dam Lombardijen naar Breda (studie), maar we zien dat wegens werkzaamheden er alleen bussen tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe rijden. Duurt dus een eeuwigheid.

Alternatief is eerst naar R'dam CS en dan IC naar Breda. Er rijden 2 directe treinen, IC en IC Direct, even duur, duurt even lang ... wat is het verschil ??

En kun je zo reizen zonder dat je bij controle te horen krijgt dat dit niet de door NS aanbevolen route is ?! Of moet je eerst uitchecken op CS en dan weer inchecken ?
icon

Beste antwoord door Loes 3 February 2017, 11:00

Bekijk origineel

23 reacties

Vroeger moest men voor het hele traject van de HSL toeslag betalen. Tegenwoordig niet meer, dus maakt het niet uit welke ze pakt. Het traject dat de trein aflegd is anders, normaal, conventioneel spoor of de HSL lijn.
Reputatie 5
Maar mag je zo reizen ?
Niet dat er bij controle er gezegd wordt ; van Lombardijen naar Breda had je 'direct' moeten reizen, dus via Dordrecht !

Als je die reis plant, dan staat er "Prijs onbekend" wat doet vermoeden dat het niet kan/mag ?
Omdat de reisplanner de snellere route via Centraal alleen aangeeft voor DalVrij/AltijdVrij wordt dit als "terugsteken" beschouwd en moet ze dus op Centraal even in/uitchecken.
Reputatie 5
Daar was ik al bang voor ... hopelijk staan er op CS ook paaltjes op de perrons en niet alleen aan de beide ingangen, dat is nl nogal ver.
Er staan ivm de Thalys paaltjes op de perrons. Ik weet ff niet op welk perron, maar ze staan er wel.
Reputatie 4
Moet je eens een reis van Barendrecht naar Breda plannen.
Dan stuurt de reisplanner je wel via Rotterdam Centraal.
Ik heb hier drie maanden geleden op dit forum een vraag over gesteld.
Daar heeft NS tot op heden geen antwoord op.
Ik zou a.s. zaterdag gewoon via Rotterdam Centraal reizen zonder daar uit en in te checken en de conducteur eventueel wijzen op de reisplanner.
Zie:
https://forum.ns.nl/de-trein-11/rotterdam-lombardijen-eindhoven-via-rotterdam-centraal-28437/index3.html#post203207
Reputatie 4
Goner,

Nog een aanvulling.
Als je dochter niet met korting reist dan zou je een e-ticket Barendrecht-Breda kunnen kopen.
Nog goedkoper dan Lombardijen-Breda ook.
Reputatie 5
Ze reist met ex-student korting. Dus die extra uit- en incheck is toch het meest praktisch zo te zien.
Reputatie 4
Goner,

Door uit en in te checken weet ze zeker dat ze niet in de problemen komt.

Het is nu toch wel de hoogste tijd dat NS duidelijkheid verschaft in deze krankzinnige situatie.
Voor Rotterdam Lombardijen -Breda mag je niet omreizen via CS.
Voor Barendrecht-Breda mag het wel.
Dit is niet uit te leggen aan de reiziger.
Reputatie 5
Ik zal een nieuw topic starten, we willen dat nl erg graag weten voor als ze nog eens een keer moet omreizen wegens werkzaamheden (nogal populair op dat traject).

Inderdaad belachelijke situatie, heb net even gekeken in reisplanner.
Reputatie 4
Goner,

Dit is niet alleen tijdens werkzaamheden.
De reisplanner geeft altijd aan dat je vanaf Barendrecht via Rotterdam CS naar Breda mag reizen.
Als er geen werkzaamheden zijn is er vrijwel geen verschil in reistijd via Rotterdam CS of via Dordrecht.

Omreizen via Rotterdam CS heeft dan weinig zin. Ook al omdat de IC via de HSL niet echt betrouwbaar is.

Zoals ik al schreef, deze vraag heb ik 3 maanden geleden al gesteld. Helaas nog geen antwoord van NS
Reputatie 2
Goner,

Door uit en in te checken weet ze zeker dat ze niet in de problemen komt.

Het is nu toch wel de hoogste tijd dat NS duidelijkheid verschaft in deze krankzinnige situatie.
Voor Rotterdam Lombardijen -Breda mag je niet omreizen via CS.
Voor Barendrecht-Breda mag het wel.
Dit is niet uit te leggen aan de reiziger.
Ik kan het je wel uitleggen:
De HSL takt pas ter hoogte van Lombardijen af, waardoor het als terugsteken wordt gezien (ook al stoppen de HSL-treinen er niet en is het fysiek onmogelijk er te stoppen).
Barendrecht ligt dus niet meer langs de HSL, waardoor via CS gaan daardoor niet als terugsteken wordt gezien.

Dit is eigenlijk hetzelfde als op 2 andere trajecten van toepassing is, namelijk Zutphen->Zevenaar en ZwolleZuidbroek

Op Zutphen->Zevenaar mag je (mits je in de IC zit) over Arnhem Velperpoort heen reizen, om op Arnhem Centraal over te stappen. Dit terwijl je om op Velperbroek te komen altijd de sprinter vanaf Zutphen moet gebruiken. (andersom mag dit niet, omdat de stoptrein vanaf Zevenaar die op de IC aansluit dezelfde is als die in Velperbroek op de sprinter aansluit, waardoor de sprinter in die richting alsnog sneller is)

Op ZuidbroekZwolle mag je ook voor 2 van de 4 verbindingen over station Groningen Europapark heen reizen, om op Groningen (hoofdstation) op de IC te kunnen stappen. Dit terwijl je als je op Europapark zelf opstapt, je altijd met de sprinter naar Zwolle moet en niet via Groningen mag terugsteken.
Idem dito rond Vaartsche Rijn.
Reputatie 6
Badge
Leuk, maar het gaat erom dat door deze onzin je mensen onnodig in de problemen brengt, en dat je dus eigenlijk gedwongen wordt of op Rotterdam CS helemaal naar beneden te gaan om opnieuw in te checken, of Lombardijen - Tilburg/Eindhoven het hele traject te sprinten, terwijl ze 1 station verderop 4 haltes moeten sprinten om vervolgens lekker de sneltrein te nemen die maar 2/3x stopt. Daar bovenop OOK nog eens het feit dat je onmogeljk op je beginstation kan uitchecken, wat er eigenlijk op neerkomt dat NS onredelijk is door het omreizen te verbieden. Dat kan gewoon niet de bedoeling zijn, en NS zou om die redenen het omreizen via CS gewoon moeten toestaan.
Reputatie 5
Zoals ik elders ook al zeg ; normaliter zou gewoon over Dordrecht reizen ook niet zo'n probleem geweest zijn, maar vandaag rijden er geen treinen tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe, alleen bussen, en dan kan 'omrijden' een behoorlijke tijdswinst opleveren. Dus als de reisplanner (en/of conducteurs) nou gewoon rekening houden met bijzondere omstandigheden ...
Hoi Goner,

Ze mag zowel van de Intercity Direct als de Intercity gebruik maken in dit geval, zoals Loes ook aangeeft.
Reputatie 5
Hallo Wouter, ik snap dat ze beide IC's kan gebruiken (zonder toeslag enzo), maar het ging meer over het verschijnsel 'terugsteken' dat optreedt als je vanaf Lombardijen over CS naar Breda reist. Waarschijnlijk zal niet elke conducteur daar even soepel op reageren (aangezien de reisplanner dat niet toelaat ?) ... dus dan maar héél snel op CS uit- en inchecken.
@ Goner Het kan inderdaad zijn dat de conducteur vreemd opkijkt als hij of zij je route ziet. Mocht ze bang zijn dat ze er op wordt aangesproken kan ze inderdaad uit- en inchecken. Ik verwacht niet dat ze een groot probleem hiervan maken tijdens de werkzaamheden.
Van Rotterdam Lombardijen naar Breda over Rotterdam Centraal is zelfs bij geplande werkzaamheden geen toegestane route. Maar gelukkig staan er ook ov chip paaltjes op het perron. Bedoeld voor reizigers die overstappen op de thalys. Maar natuurlijk ook bruikbaar om te reizen met een omweg. ( Even uit te checken en daarna weer in te checken).
Reputatie 4
johabo2

Lees dit topic eens terug.
Waarom is Barendrecht-Breda via Rotterdam Centraal wel een toegestane omreisroute ?
Praktijkantwoord; het is voor ons lastig te controleren, zeker met een ov-chipkaart. Ik kan me ook niet voorstellen dat je er voor bekeurd zal worden. Feitelijk moet je even in/uit checken op Rotterdam CS, maar zeker met werkzaamheden waar iemand zelf een (goed) alternatief zoekt, zul je er mij echt niet over gaan horen 😉
Reputatie 6
Badge
Bedankt Slidestops, maar jouw kennis over dit soort zaken is dankzij jouw deelname op dit forum vele malen groter dan de doorsnee conducteur. Toch leuk om te lezen dat jij de situatie deels begrijpt.
Blijf het idd apart vinden. Ik kijk niet snel meer ergens van op. Ik zou eerder opkijken van Barendrecht Breda wel via Rotterdam CS als van Rotterdam Lombardijen. Moet vaak ff nadenken waar dat station exact ligt en vaak is het voor mij ok dan. Zelfde als Slidestops.

Reageer