Bij NMBS is reisonderbreking op de kortste route nu toegestaan. | NS Community

Bij NMBS is reisonderbreking op de kortste route nu toegestaan.

  • 23 February 2017
  • 5 reacties
  • 8547 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Bij NMBS is reisonderbreking op de kortste route nu toegestaan. Zie bijvoorbeeld voor de Rail Pass http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/passes-kaarten/~/media/444E59037E7C46F89B504D4811A267D9.pdf:

''Kan ik tijdens mijn reisweg afstappen?
Ja u kan uw reis onderbreken in om het even welk station dat zich op de kortste reisweg in kilometer bevindt, en dit in de richting van uw bestemming''.

Het gedeelte achter de komma, ''en dit in de richting van uw bestemming'' vind ik vreemd gezegd, maar mogelijk is de bedoeling om (ten overvloede) te stellen dat je de route ABCD niet eerst in C en dan in B mag ''onderbreken'', waarbij je dus een stuk terug zou gaan. Dat zou ik geen onderbreken van de route ABCD noemen, want die route wordt dan gewijzigd in de langere route ABCBCD.

Voor de duidelijkheid:

''U kan naar uw bestemming reizen langs het kortste traject (minst aantal kilometer) of via een alternatieve reisweg.''

met in het lexicon (http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/~/media/6651511087FF4E3FBBF0F8C8F1E29CC3.pdf):

''ALTERNATIEVE REISWEG

Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
-
met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
-
met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden). In dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden OF;
-
met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).

In voormelde gevallen mag de reiziger zijn reis niet onderbreken in de tussenliggende stations, noch afzien van een gedeelte van de rit.'' bijdragevandennis

5 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Voor een standaardbiljet:

http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/biljetten/~/media/73DC36A5D93B43239BF376DD900B9967.pdf

MAG IK MIJN REIS ONDERBREKEN?
Ja. Je mag je reis onderbreken* in om het even welk(e) station* of stopplaats* op je in kilometer kortste reisweg, en dit in de richting van je bestemming. bijdragevandennis
.
Badge +3
Ik weet niet of er veel NMBS kenners zijn hier, maar het lijkt me redelijk duidelijk dat je een reis van A naar B mag maken via de kortste route (zoals Eindhoven -> Rotterdam via Tilburg en Breda) óf mag omreizen *mits dat sneller is of minder overstappen* (Eindhoven -> Rotterdam via Utrecht).

Er spelen dus twee dingen:

In het eerste geval mag je de reis dus onderbreken (in Tilburg of Breda) maar in het tweede geval (je reist om, en dat mag omdat het sneller is) dus NIET in Utrecht. Daaarvoor zal je een (duurder) ticket moeten kopen VIA Utrecht.

Het zinnetje "in de richting van je bestemming" is inderdaad wat vaag, ik neem aan dat er bedoeld wordt dat je niet mag 'pendelen' tussen je begin- en eindstation. Dus ABCD mag (kortste route in kilometers) onderbroken worden in B en C, maar ACBD dus niet. Beetje overbodig omdat CB tegen de richting in is.

Máár (tweede geval)... als ACBD gunstiger is qua aansluitingen/overstappen mag het weer wél (terugsteken dus) en de uiteindelijke reis mag dan 30 minuten langer duren. Dit wordt dus niet gezien als het onderbreken van een reis.

In Nederland kan ik overigens geen situatie bedenken waar die tweede optie gunstiger zou zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Voor de regelmatige Belgiëreiziger is het wel bekend maar voor wie naar Brussel of Antwerpen gaat:

Indien uw vertrek- en/of bestemmingsstation behoort tot een Zone* kan u met uw Rail Pass heel de dag vrij reizen binnen deze zone, zonder deze te verlaten.

Er zijn meer zones trouwens, bijvoorbeeld Liege (Luik) en Charleroi maar voor de meeste Nederlanders is Brussel of Antwerpen belangrijker.

Voor Brussel:

Bockstael, Boondaal, Bordet, Bosvoorde, Brussel-Centraal, Brussel-Congres, Brussel-Kapellekerk, Brussel-Luxemburg, Brussel-Noord, Brussel-Schuman, Brussel-West, Brussel-Zuid, Delta, Diesdelle, Etterbeek, Evere, Haren, Haren-Zuid, Jette, Meiser, Merode, Moensberg, Mouterij, Schaarbeek, Simonis, Sint-Agatha-Berchem, St.-Job, Thurn en Taxis, Ukkel-Kalevoet, Ukkel-Stalle, Vorst-Oost, Vorst-Zuid en Watermaal.

Voor veel aansluitingen moet je naar Brussel-Noord maar je kunt zo mooi een dagje Brussel aan je reis knopen.

Boeiende link:

https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/8483/~/welke-stations-horen-bij-zone-antwerpen%2C-brugge%2C-brussel%2C-leuven-en-liège%3F

Luik is niet compleet in deze link. Juist is:


Liège: Angleur, Ans, Bressoux, Chênée, Flémalle-Grande, Flémalle-Haute, Herstal, Jemeppe-sur-Meuse, Leman, Liège- Guillemins, Liège-Jonfosse, Liège-Palais, Liers, Milmort, Pont-de-Seraing, Sclessin, Tilff, Trooz.

Met name Tilff is interessant voor de lange-afstandwandelaars.

Voor Charleroi:

Charleroi: Charleroi-Ouest, Charleroi-Sud, Châtelet, Couillet, Lodelinsart, Marchienne-au-Pont, Marchienne-Zone, Roux.


Aardige gedachte, Dennis en leuk om te lezen. Het toch ook formeel mogen onderbreken met de Railpass is wel mooi natuurlijk.

Zoals de trouwe lezers weten, ben ik een intensief Railpassgebruiker in het Belgenland en dan denk je te snel dat je alles al weet 😉
Reputatie 1
Badge

Máár (tweede geval)... als ACBD gunstiger is qua aansluitingen/overstappen mag het weer wél (terugsteken dus) en de uiteindelijke reis mag dan 30 minuten langer duren. Dit wordt dus niet gezien als het onderbreken van een reis.
In Nederland kan ik overigens geen situatie bedenken waar die tweede optie gunstiger zou zijn.

Die is er al jaaaaren: bvb Diemen-via Ams-CS naar ri. Utrecht. Is veelal sneller als via de stoptrein route via het Gooi, mede door slechte aansluiting van die stoptreintjes op de IC waar je anders al in zit.
Mogelijk ook via AMS-CS ipv overstappen in Sloterdijk op een IC die daar niet (meer) stopt.
Het klopt overigens dat tot voor kort in BE aan zeer strenge regel bestond mbt onderbreken: dan moest je een speciaal biljet aankopen met dat station als tussenstop-dat had flinke invloed op de prijs, vooral omdat de max-prijs in BE al bij 150 km. wordt behaald. De rest is dan ''gratis''. Viel echter in de praktijk amper te controleren, zeker niet als de tussenstop was op een statie waar je toch al moest overstappen.
Dat kan overigens blijkbaar dus nog steeds als die tussenstop van de normale route afwijkt. Betaal je dan in NL 2 kaartjes, in BE de som van de KMs via die langere route.
Verder blijft gelden, dat voor de wat frequentere reiziger in BE die Railpass (10-rittenkaart-hoeven niet steeds dezelfde trajecten te zijn), of het Junior-GO-pass of seniorenretour (vaste prijs 6,20, of 8,60 vanaf Roosendaal of Maastrtciht)nog veel voordeliger uitpakken.
Reputatie 5
Badge
@Thom Ik vrees dat je het incorrect hebt en de site van NS Int., het boekingssysteem van NMBS en de site van NMBS het correct hebben.
http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/faq/terminologie.aspx

Kijk bij Z helemaal onderaan.

Reageer