beantwoord

Hoe gaat met dienstregeling 2018 treinverkeer en grensabonnement lopen naar Antwerpen?

Toon eerste bericht

105 reacties

Reputatie 6
Update: De productmanagers geven aan dat het nog niet zeker is welke vorm het grensabonnement gaat aannemen. Bovenstaande antwoord geldt nog steeds.
Reputatie 5
Thomas NS schreef:

Update: De productmanagers geven aan dat het nog niet zeker is welke vorm het grensabonnement gaat aannemen. Bovenstaande antwoord geldt nog steeds.

.

Misschien zouden de productmanagers zich beter kunnen bezighouden met dit soort vragen dan met het verzinnen van allerlei exotische acties. Het is maar een idee.
Reputatie 6
Ik begrijp de onvrede, maar dit soort besluiten kosten tijd voordat ze een definitieve vorm krijgen die ook communiceerbaar is. Mijn excuses.
Reputatie 6
Update: Inmiddels heb ik dit nogmaals geëscaleerd, omdat ik nu ook benieuwd ben naar de nieuwe producten en procedures. Jullie horen van me, mocht er nieuwe informatie beschikbaar zijn.
Misschien kan ik nog een korte suggestie doen met betrekking tot het grensverkeer via Roosendaal (die geen aanpassing aan het grens-abonnement in dit topic behoeft)?

De feiten:
-> Als de Beneluxtrein via Roosendaal vervalt, is er alleen nog de NMBS-stoptrein die hier de grens over gaat.
-> Reizigers uit de regio Roosendaal en Zeeland moeten dan of met de NMBS stoptrein, of omreizen via Breda, waarbij mogelijk hun grens abonnement niet geldig is.
-> De NMBS lijkt niet open te staan om de bestaande intercity tussen Essen en Antwerpen door te trekken tot Roosendaal (anders was dat wel uitgebreid als oplossing gepresenteerd in diverse nieuwsberichten).
-> Normale Nederlandse treinen kunnen niet naar Essen rijden, gezien de bovenleidingspanning van 3000V, waarvan de stroomsluis net ten zuiden van Roosendaal ligt. Een deel van de Amsterdam-Vlissingen IC afkoppelen in Roosendaal en naar Essen laten rijden gaat dus niet.

Mogelijke oplossing:
-> Met ingang van de nieuwe dienstregeling komt de gehele nog rijdende DM90 vloot vrij; NS heeft geen dieseltrajecten meer, en de treinstellen worden niet verhuurd aan de nieuwe vervoerder op de betreffende spoorlijnen omdat die al vervangend elektrisch materieel klaar heeft staan.
-> Stationeer een aantal DM90 stellen in Roosendaal, en rij hiermee een uurdienst Roosendaal-Essen in aansluiting op de NMBS IC Essen-Antwerpen (de DM90 dieseltreinen hebben ten slotte geen last van verschillende bovenleiding voltages).
-> Wellicht is dat ook nog zo in te passen in de dienstregeling dat deze pendel een redelijke aansluiting kan hebben met de IC Amsterdam-Vlissingen in Roosendaal.

Ik neem aan dat de NMBS-treinen die nu de stoptreinen tussen Roosendaal en Antwerpen een ATB-vrijstelling hebben om Roosendaal binnen te rijden? In dat geval is het denk ik niet teveel gevraagd dat de DM90-stellen een vergelijkbare vrijstelling over de grens kunnen krijgen om station Essen binnen te rijden. Dat is ten slotte een veel kleiner stukje; het station ligt maar iets van 300m over de feitelijke grens tussen Nederland en België.

Door deze pendel, in aansluiting op de NMBS IC in Essen, kunnen reizigers die vanuit Roosendaal naar Antwerpen willen met een minimale achteruitgang (extra overstappen in Essen, maar wel weer met een IC verder rijden), en bestaande abonnementen deze reis blijven maken. En de NS hoeft er geen dure TRAXX-locs (+ICR rijtuigen) voor vrij te maken, want er zijn al treinstellen beschikbaar die anders toch werkeloos zouden komen te staan (in afwachting van de sloper of een tweedehands opkoper).
Reputatie 5
[quote=Sjoerd85]Misschien kan ik nog een korte suggestie doen met betrekking tot het grensverkeer via Roosendaal (die geen aanpassing aan het grens-abonnement in dit topic behoeft)?

De feiten:
-> Als de Beneluxtrein via Roosendaal vervalt, is er alleen nog de NMBS-stoptrein die hier de grens over gaat.
-> Reizigers uit de regio Roosendaal en Zeeland moeten dan of met de NMBS stoptrein, of omreizen via Breda, waarbij mogelijk hun grens abonnement niet geldig is.
-> De NMBS lijkt niet open te staan om de bestaande intercity tussen Essen en Antwerpen door te trekken tot Roosendaal (anders was dat wel uitgebreid als oplossing gepresenteerd in diverse nieuwsberichten).
-> Normale Nederlandse treinen kunnen niet naar Essen rijden, gezien de bovenleidingspanning van 3000V, waarvan de stroomsluis net ten zuiden van Roosendaal ligt. Een deel van de Amsterdam-Vlissingen IC afkoppelen in Roosendaal en naar Essen laten rijden gaat dus niet.

Mogelijke oplossing:
-> Met ingang van de nieuwe dienstregeling komt de gehele nog rijdende DM90 vloot vrij; NS heeft geen dieseltrajecten meer, en de treinstellen worden niet verhuurd aan de nieuwe vervoerder op de betreffende spoorlijnen omdat die al vervangend elektrisch materieel klaar heeft staan.
-> Stationeer een aantal DM90 stellen in Roosendaal, en rij hiermee een uurdienst Roosendaal-Essen in aansluiting op de NMBS IC Essen-Antwerpen (de DM90 dieseltreinen hebben ten slotte geen last van verschillende bovenleiding voltages).
-> Wellicht is dat ook nog zo in te passen in de dienstregeling dat deze pendel een redelijke aansluiting kan hebben met de IC Amsterdam-Vlissingen in Roosendaal.

Ik neem aan dat de NMBS-treinen die nu de stoptreinen tussen Roosendaal en Antwerpen een ATB-vrijstelling hebben om Roosendaal binnen te rijden? In dat geval is het denk ik niet teveel gevraagd dat de DM90-stellen een vergelijkbare vrijstelling over de grens kunnen krijgen om station Essen binnen te rijden. Dat is ten slotte een veel kleiner stukje; het station ligt maar iets van 300m over de feitelijke grens tussen Nederland en België.

Door deze pendel, in aansluiting op de NMBS IC in Essen, kunnen reizigers die vanuit Roosendaal naar Antwerpen willen met een minimale achteruitgang (extra overstappen in Essen, maar wel weer met een IC verder rijden), en bestaande abonnementen deze reis blijven maken. En de NS hoeft er geen dure TRAXX-locs (+ICR rijtuigen) voor vrij te maken, want er zijn al treinstellen beschikbaar die anders toch werkeloos zouden komen te staan (in afwachting van de sloper of een tweedehands opkoper).[/quote

Hoi Sjoerd, Zo op het oog lijkt mij het een prima idee., ik ben bang dat het wel ergens op gaat struikelen.

Ben benieuwd of wij vanuit NS hier nog reactie op gaan krijgen.
Reputatie 6
Ik ben heel hard bezig om 100 afdelingen te contacteren om tot een eenduidig antwoord te komen. Tot nu toe loop ik alleen tegen muren op, waarbij regelingen en producten nog geen definitieve vorm zouden hebben. Mijns inziens zou ik eigenlijk al een antwoord moeten hebben gekregen, maar helaas. Ik blijf me hard maken voor dit topic, mijn oprechte excuses voor het beproeven van jullie geduld.

@Sjoerd Hele nuttige suggesties, deze heb ik ook doorgespeeld. Waarschijnlijk komen veel dingen overeen, maar hier kan ik nog geen toezeggingen in doen. Bedankt voor het meedenken!
Thomas NS schreef:

@Sjoerd Hele nuttige suggesties, deze heb ik ook doorgespeeld. Waarschijnlijk komen veel dingen overeen, maar hier kan ik nog geen toezeggingen in doen. Bedankt voor het meedenken!

Graag gedaan. Dienstregelingen zijn een interessegebied voor mij (ik heb als afstudeerproject in 2008 een spoorboekje geschreven), en ik zie dat er vooral in de grensgebieden en de korte afstanden nog verbeteringen mogelijk zijn. De Beneluxtrein verleggen naar de HSL heeft op de lange reisafstand wellicht voordelen, maar voor de relatie Roosendaal-Antwerpen creëer je juist een gat, dat je wel weer moet opvullen (vergelijkbaar met Dordrecht-Breda toen daar de IC verviel omdat die naar de HSL gestuurd werd); anders zit je straks met een hoop reizigers die het niet leuk gaan vinden dat ze een stuk langer onderweg zijn omdat ze ofwel via Breda moeten omreizen, ofwel in een heel trage stoptrein moeten stappen.

Mocht er op het idee nog een terugkoppeling komen, dan hoor ik dat uiteraard graag 😉
Reputatie 6
Helaas heb ik nog geen terugkoppeling ontvangen voor jou, Sjoerd, en voor de Grensabonnementvragen. Excuses daarvoor, ik blijf voor jullie bezig.
Badge
Beste Sjoerd, ik ben niet graag een spelbreker, maar nu moet het toch even.

Een DM'90-pendel op Roosendaal - Essen heb ik zowat een jaar geleden ook al voorgesteld op Somda. Daar ben ik vervolgens - terecht - afgebrand omdat die Buffeltjes diesel slurpen als een dolle, vervuilend zijn, kabaal maken, niet kunnen tanken in Roosendaal, en inderdaad niet over toelating/vrijstelling voor het Belgische net beschikken.
Daar komt inmiddels het argument bij dat de vloot DM'90 reeds is verkocht aan FeroTrans in Roemenië. Slechts drie stellen blijven in Nederland: één voor het Spoorwegmuseum, en twee die op sterven na dood richting sloop worden gebracht. Het is dus inmiddels ook niet meer theoretisch mogelijk om Buffeltjes richting België te sturen, aangezien NS geen Buffeltjes meer in bezit heeft.

De IL&T (die over toelatingen van spoorwegmaterieel in Nederland gaat) heeft enkele maanden terug nog moord en brand geschreeuwd bij de suggestie van een tweede Belgische (dus ATB-loze) trein op het emplacement Roosendaal. Vandaar ook dat we geen doordeweekse halfuursdienst van stoptreinen tussen Roosendaal en Puurs hebben, want dat was de NMBS oorspronkelijk van plan.

Een betere verbinding Roosendaal - Antwerpen zit 'm dus mijns inziens in één van de volgende opties:
  • Alsnog toelating/vrijstelling tweede Belgische trein op emplacement Roosendaal. Makkelijkste optie;
  • Inbouw ERTMS op het emplacement Roosendaal zodat de HLE 18/19 en de Desiro ongestoord als IC naar Roosendaal kunnen rijden. Dure maar toekomstvaste investering;
  • Inzet multicourante FLIRTs (verkrijgbaar via nieuwe order of ombouw bestaande stellen) die sowieso al moeten worden toegelaten in België met het oog op de Drielandentrein. Onrendabel en omslachtig;
  • Inzet getrokken materieel (wellicht TRAXX+I6/I10) in een IC Charleroi - Roosendaal. Rendabiliteit afhankelijk van mogelijkheid tot sandwichbedrijf en eigenaar TRAXXjes;
  • Verplaatsing spanningssluis naar het station van Essen (wellicht vergelijkbaar met situatie Bad Bentheim) omwille van een doorgetrokken Nederlandse IC uit Amsterdam/Zwolle. Peperduur, niet realistisch.

In ieder geval lijkt het mij het voordeligst om iets te doen in het pad van de Belgische IC naar Charleroi. Met het doortrekken van het pad in de huidige drgl kom je dan in beide richtingen mooi in de knoop Roosendaal terecht, erg voordelig voor aansluitingen richting Zeeland en Randstad. Maar zeker gezien de Thalysbelangen van de NMBS en de onwelwillendheid van de IL&T (getuige de vertraging van Eurostar en RB 61) zie ik nog aardig wat beren op de weg het spoor bij een gunstige verbinding tussen Roosendaal en België.
Reputatie 4
Er is altijd wel weer een opmerking te maken bij zo'n nuttige opsomming:8.
De Desiro (MS08) kan niet "op halve kracht" onder 1500 V rijden. Een andere mogelijke infrastructurele oplossing is nog om (een deel van) het emplacement met het Belgische TBL 1+ uit te rusten. Dan kan de tweede stoptrein naar Roosendaal komen en later ook de Intercity met HLE18/19 en M7 rijtuigen (de huidige M6-rijtuigen zijn buiten profiel). Maar alles vereist de medewerking van ILT...
Badge
De opmerking omtrent de Desiro onder 1500 V klopt, my bad. Gelukkig is de Desiro überhaupt niet bedoeld voor IC-diensten (ter referentie: stel je eens een SLT in de NoordOost voor), dus dat hoeft geen probleem te vormen.
De optie TBL 1+ had ik ook al overwogen in de opsomming op te nemen, maar uiteindelijk toch weggelaten omdat dat volgens mij niet naast ATB op één en hetzelfde spoor kan functioneren. (Weet ik overigens niet zeker, correct me if I'm wrong!) Daarnaast is inbouw van TBL 1+ op Nederlands spoor niet toekomstvast, inbouw van ERTMS is dat wel.
Reputatie 4
TBL 1+ is ontworpen als een voorloper van ETCS en gebruikt dezelfde "Eurobalises" (zendspoelen in het spoor). Het voordeel is dat alle Belgische treinen daarmee overweg kunnen, dus ook de stoptreinen. Voor ETCS geldt dat nog niet.
Reputatie 6
Ik hoop dat de verantwoordelijke afdeling mij deze week een update kan geven. Excuses voor het lange wachten.
@DDietzen Bedankt voor jouw waardevolle bijdrage. Ik hoop dat dit voor Sjoerd ook inzage geeft.
Badge
@Thomas: ook dank aan Rudi voor de correctie op het gebied van TBL- en ETCS-balises 🙂
Reputatie 6
Inderdaad! Ook hulde aan Rudi. 🙂
Reputatie 5
Badge +1
Update: Ik heb even contact gehad met Thomas en hij zal jullie zo snel mogelijk laten weten of hij inmiddels een terugkoppeling heeft ontvangen.
Reputatie 6
Helaas heb ik nog geen terugkoppeling ontvangen. Onbegrijpelijk, aangezien het een belangrijk facet is van onze diensten. Ik heb een herinnering verstuurd. Excuses voor het op de proef stellen van jullie geduld.
Thomas NS schreef:

Helaas heb ik nog geen terugkoppeling ontvangen. Onbegrijpelijk, aangezien het een belangrijk facet is van onze diensten. Ik heb een herinnering verstuurd. Excuses voor het op de proef stellen van jullie geduld.

Hopelijk komt er nu helemaal snel duidelijkheid gezien dus definitief de datum van 9 april is genoemd door de staatssecretaris dat deze trein dan gaat rijden. Ik heb pas verlening van het Belgische abonnement gehad, maar moet tegen die tijd de nodige aanpassingen kunnen voorzien en regelen. En 9 april is het heel snel (zeker als alles eerst toch nog blijkt uitgevonden te moeten worden).
Reputatie 6
Ik doe mijn uiterste best grensarbeider. Mede door de voorbereidingen om deze trein te laten rijden, zal hier eerst zekerheid over moeten komen, voordat de productmanagers van dit nieuwe Grensabonnement hun data aan mij kunnen geven. Ik blijf met ze in contact, hoewel ik moet bekennen dat deze informatiestroom redelijk eenzijdig is op het moment. En dan van mijn kant. Ik laat van me horen!
Beste Thomas,
Is er ondertussen al meer nieuws over de abonnementen? Ik heb ondertussen van de NMBS antwoord gekregen dat het niet mogelijk zal zijn om bij hen een abonnement van eender waar in België tot Breda af te sluiten. Dit zal, volgens de NMBS via het grenspunt moeten gebeuren en dat het vervolg vanaf daar tot Breda bij de NS aangeschaft zal moeten worden ..

Is er al meer geweten hierover? Vorige keer duurde het zes weken voordat mijn abonnement in Nederland in orde was, ik moet dus stilaan beginnen met de aanvraag.

Thomas NS schreef:

Ik doe mijn uiterste best grensarbeider. Mede door de voorbereidingen om deze trein te laten rijden, zal hier eerst zekerheid over moeten komen, voordat de productmanagers van dit nieuwe Grensabonnement hun data aan mij kunnen geven. Ik blijf met ze in contact, hoewel ik moet bekennen dat deze informatiestroom redelijk eenzijdig is op het moment. En dan van mijn kant. Ik laat van me horen!

Reputatie 6
Nog steeds geen eenduidig antwoord, excuses. Ik blijf me voor jullie inzetten.
En nog slechts een maand te gaan. Denkt echt niemand hierover na?
Reputatie 6
Mijn impressie is dat er heel hard gewerkt wordt en dat in alle drukte ik nog geen antwoord heb gekregen. Ik blijf week in week uit naar een antwoord zoeken. Beloofd.
Reputatie 5
En wanneer verschijnt de verbinding in de NS-planner? Ik vraag me af waarom dat zo lang duurt, het is toch al wel duidelijk dat de verbinding er komt vanaf 9 april, of is dat toch nog steeds niet 100% zeker?

Reageer