Home

Beantwoord: Afwijkende GTBV-voorwaarden Consumenten/BusinessCard

  • Ch.Laurijssen Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Ch.Laurijssen heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 14

    19 december 2017, 12:22

    Het treinvrij-abonnement op een businesscard is identiek aan een altijdvrij-abonnement (inhoud, prijs,etc.). Enkel de gegevensdrager (businesscard of OV-card) is anders.
    Graag had ik uitleg omtrent het verschil in de restitutievoorwaarden: een altijdvrij-abonnement restitueert altijd een evenredig deel van de abonnementsprijs. Dat gebeurt ook bij een treinvrij-abonnement, maar aanvullend wordt dat nog verlaagd als tijdens daluren is gereisd.
    Niet alleen is het vreemd dat bij een feitelijk identiek product verschillend wordt gehandeld, het is bovendien ook onlogisch om bij restitutie rekening te houden met een daluurtarief, terwijl wel voor een vol tarief is betaald middels het abonnement. Restitutie veronderstelt een relatie tussen hetgeen betaald is en de compensatie en kan daarom m.i. enkel gebaseerd zijn op het feitelijk betaalde bedrag en niet op een fictief dalurentarief) Ter vergelijking: als ik een gekocht kledingstuk terugbreng omdat het niet past, krijg ik ook het betaalde geld terug en niet 30% minder omdat op moment van terugbrengen dat kledingstuk net is afgeprijsd.

    Graag dus uitleg van NS over 1. de reden voor dit verschil in restitutievoorwaarden tussen een gewoon abonnement en een abonnement op een businesscard en 2. de redenering/motivatie achter het verlagen van de restitutie van abonnementsgelden bij reizen tijdens daluren
    Gemarkeerd als antwoord: Arnold NS op 28 december 2017, 20:18

    Hallo Ch.Laurijssen,

    Als ik jouw situatie zo lees ga ik er vanuit dat je dit afleidt uit de tekst die hier te lezen is:

    * Berekening op basis van maandbedrag. Buiten uw abonnementsperiode wordt de
    vergoeding gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NS-traject, met eventuele
    verrekening van korting buiten de spits.

    Kan dit kloppen? Zo ja, dan verzeker ik je dat er geen verschil is tussen het Altijd Vrij abonnement en het Trein Vrij abonnement. Mocht ik toch iets over het hoofd zien, dan kun je Iris NS of mij ook altijd een privébericht sturen door op de naam te klikken en vervolgens 'stuur privébericht'. Dan zoekt één van ons je persoonlijke situatie uit. Soms kan het echter even duren voordat iemand weer een forumdienst heeft en daarom zou je ook altijd contact op kunnen nemen met afdeling zakelijk via 030 300 11 11, e-mail,Twitter (@NS_online) of facebook. Vergeet daarbij niet je voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer en OV-chipkaartnummer mee te sturen voor alle volledigheid. Mocht je inmiddels het antwoord al gevonden hebben, dan lezen we dat graag :).

    Bekijk origineel
  • Iris NSIris NS
    Moderator
    Reacties: 1689

    19 december 2017, 20:34

    Hoi Ch.Laurijssen,

    Begrijpelijk dat je deze vraag stelt. Ik heb begrepen dat Arnold dit aan het uitzoeken is, dus hij komt z.s.m. met een terugkoppeling.
  • Arnold NSArnold NS Antwoord
    Moderator
    Reacties: 893

    28 december 2017, 20:18

    Hallo Ch.Laurijssen,

    Als ik jouw situatie zo lees ga ik er vanuit dat je dit afleidt uit de tekst die hier te lezen is:

    * Berekening op basis van maandbedrag. Buiten uw abonnementsperiode wordt de
    vergoeding gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NS-traject, met eventuele
    verrekening van korting buiten de spits.

    Kan dit kloppen? Zo ja, dan verzeker ik je dat er geen verschil is tussen het Altijd Vrij abonnement en het Trein Vrij abonnement. Mocht ik toch iets over het hoofd zien, dan kun je Iris NS of mij ook altijd een privébericht sturen door op de naam te klikken en vervolgens 'stuur privébericht'. Dan zoekt één van ons je persoonlijke situatie uit. Soms kan het echter even duren voordat iemand weer een forumdienst heeft en daarom zou je ook altijd contact op kunnen nemen met afdeling zakelijk via 030 300 11 11, e-mail,Twitter (@NS_online) of facebook. Vergeet daarbij niet je voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer en OV-chipkaartnummer mee te sturen voor alle volledigheid. Mocht je inmiddels het antwoord al gevonden hebben, dan lezen we dat graag :).
  • Ch.Laurijssen Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Ch.Laurijssen heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 14

    8 januari 2018, 10:00

    Dag Arnold,

    Dank voor je reactie, maar er is wel degelijk een verschil (je moet ook de tekst uit de vergoedingtabel meenemen, die daaronder staat):
    * Berekening op basis van maandbedrag. Buiten uw abonnementsperiode wordt de vergoeding gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NS-traject, met eventuele verrekening van korting buiten de spits.
    ** Voor alle NS-Business Cards met een abonnement wordt de vergoeding gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NS-traject, met eventuele verrekening van korting buiten de spits.

    * gaat over abonnementen zoals "altijd vrij" **over businesscards met abonnement zoals "trein vrij". Basis voor * is een evenredig deel maandbedrag. Pas buiten de abonnementsperiode (en die is er niet bij een "altijd vrij") speelt korting buiten de spits.
    Bij ** wordt wel meteen gerekend met daltarief.
    Er is dus wel degelijk verschil in de voorwaarden tussen beide abonnementen (en ik heb dat in de praktijk ook al diverse keren mogen ervaren).

    Overigens heeft dit niet zozeer met mijn persoonlijke situatie te maken, maar is dit gewoon een vraag over een verschil in voorwaarden. Daarnaast ga je in je antwoord ook niet in op het tweede deel van mijn vraag: restitutie betekent terugbetaling of teruggave en veronderstelt dus een relatie tussen hetgeen betaald is en hetgeen wordt terugbetaald. In dat kader is rekening houden met een daltarief volstrekt onlogisch en wil ik dus graag uitleg waarom NS toch vindt dat een klant wel "de volle mep" moet betalen bij aanschaf (alsof altijd buiten daluren wordt gereisd) maar bij restitutie plotseling een lager bedrag vergoed krijgt.

    Graag dus nog reactie/antwoord op beide vragen:
    1. waarom verschil in voorwaarden tussen Trein Vrij en Altijd Vrij
    2. redenering achter lagere restitutie abonnementen bij reizen tijdens daluren
  • Arnold NSArnold NS
    Moderator
    Reacties: 893

    15 januari 2018, 10:02

    Hallo Ch.Laurijssen,

    Graag gedaan uiteraard. Ik weet echter niet of ik exact begrijp wat je probeert over te brengen, ondanks je heldere stijl van schrijven. Als ik een voorbeeld van de situatie heb, kan ik de oorzaak afleiden op basis van de feitelijke gegevens die voor handen zijn (narekenen bijvoorbeeld). In dit anekdotische geval is dit wat lastiger. Ik heb je situatie daarom doorgestuurd naar de betreffende afdeling om te onderzoeken hoe deze situatie er precies uitziet en of er inderdaad een buitensporig onderscheid gemaakt wordt. Bedankt voor je geduld tot zo ver en uiteraard voor het aankaarten van de situatie. Ik kom er zo spoedig mogelijk op terug (verwachting: vrijdag 19 januari)!
  • Arnold NSArnold NS
    Moderator
    Reacties: 893

    22 januari 2018, 13:53

    Update: Ik heb nog geen reactie van de verantwoordelijke afdeling mogen ontvangen. Ik blijf me echter inzetten voor je :).
  • Arnold NSArnold NS
    Moderator
    Reacties: 893

    28 januari 2018, 19:16

    Update: Ik heb nog geen antwoord op het bestaan van een verschil in voorwaarden (daltarief) voor Geld terug bij vertraging bij Altijd Vrij en Trein Vrij. Er zijn echter wel verschillende voorwaarden bij het opzeggen van een NS-Business Card met Trein Vrij en een consumentenabonnement met Altijd Vrij.

    Verschil:
    - Een Altijd Vrij abonnement (jaarabonnement) kan na het eerste jaar maandelijks opgezegd worden. De beëindiging gaat in op dezelfde dag van de maand als de dag waarop het abonnement is gestart. Als het abonnement vooruitbetaald is, geven wij het teveel betaalde bedrag terug.
    - Bij een NS-BC met Trein Vrij hoef je niet een jaar te wachten voordat je kunt opzeggen. Je kunt na 1 maand opzeggen en ontvangt dan restitutie over de resterende maanden van het afgekochte jaar.

    Wanneer ik meer weet laat ik het je uiteraard weer weten.
  • Robert B
    Reacties: 3483
    Verkenner

    Verkenner

    Abonnementen wijze(r)

    Abonnementen wijze(r)

    Acties & uitjes expert

    Acties & uitjes expert

    OV-chip specialist

    OV-chip specialist

    28 januari 2018, 19:50

    Bijna Arnold_NS...

    Het ging over het verschil bij GTBV. Consumenten krijgen dan gewoon 1/36 (of 1/42 bij Altijd Vrij) van hun maandelijkse abonnementsgeld terug en bij Business Card gebruikers wordt er ineens rekening mee gehouden of de reis in spits of dal was (dus 40% minder terug voor hetzelfde) :? Zie deze tabel.

    Neem je niets kwalijk maar ja, dat verschil is er dus tussen alle systemen!
    Alles hier post ik op persoonlijke titel, dus niet namens NS.
  • Ch.Laurijssen Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Ch.Laurijssen heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 14

    31 januari 2018, 12:52

    Kortom, het verschil in behandeling wordt bevestigd.
    Nu nog de gevraagde uitleg van NS (over de motivatie om bij businesscards daarmee de relatie tussen restitutie en betaalde prijs los te laten).
    Ik ben en blijf benieuwd naar die uitleg.
  • Arnold NSArnold NS
    Moderator
    Reacties: 893

    31 januari 2018, 21:02

    Bedankt voor je hulp Robert B! Goed dat je me nog even ondersteunt. Op de crux in het verhaal heb ik nog geen antwoord mogen ontvangen. Ik zal dus een beroep moeten blijven doen op je (/jullie) geduld.
  • Arnold NSArnold NS
    Moderator
    Reacties: 893

    6 februari 2018, 21:55

    Update: Ik heb nog niet de juiste persoon weten te bereiken voor een duidelijk antwoord op de vraag. Ik ben jullie echter niet vergeten!
  • Arnold NSArnold NS
    Moderator
    Reacties: 893

    7 februari 2018, 11:10

    Hallo Ch.Laurijssen,

    Bij de NS-Business Card (NS-BC) wordt op basis van onderstaande tabel uitgekeerd. Dus alleen als je als klant betaalt op basis van werkelijk verbruik, dan houden we dus rekening met het daltarief. Als je echter reist binnen je 'vrij reizen’ periode wordt de helft van ritprijs uitgekeerd op basis van voltarief.



    Bij de consumentenproducten wordt bij de ‘Vrij’ abonnementen een deel van het abonnementsgeld teruggegeven. Bij Trein Vrij is dat 1/42e deel bij een vertraging tussen 30 en 59 minuten. Je zou kunnen zeggen dat het bij de NS-BC rechtvaardiger is, omdat je daar je geld terug krijgt op basis van de werkelijke ritprijs. Waarom doen we dit dan niet ook bij de consumentenabonnementen? Dit heeft te maken met concessie afspraken waar we ons aan moeten houden bij reizen op saldo. Wanneer het voor consumenten niet meer reizen op saldo is, maar net als bij de NS-BC reizen op rekening, dan is daar de mogelijkheid voor ons om de GTBV-voorwaarden gelijk te trekken.

    Is dit een antwoord op je vraag?

    1 Bijlage

  • Ch.Laurijssen Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Ch.Laurijssen heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 14

    7 februari 2018, 15:07

    Dag Arnold,
    Je antwoord dekt weliswaar niet helemaal de bedoelde lading, maar geeft eigenlijk wel antwoord op mijn vraag: volgens die tabel zou bij een BC met Trein vrij abonnement dus altijd een evenredig deel gerestitueerd worden zonder rekening te houden met daltarief.
    Maar als dat dan het daadwerkelijke beleid is, dan is wel de vraag waarom ik sinds juli 2017 diverse keren een lagere restitutie heb gekregen met als motivatie reizen binnen daltarief-uren en dit ook nog na nodige correspondentie (laatste voorbeeld dateert van 4 januari). Blijkbaar is de betreffende afdeling (of in elk geval een aantal medewerkers daarvan) overtuigd van een andere uitleg.
    Ik heb geen zin meer om aan die gevallen nog energie te besteden, maar je zou mij een grote dienst bewijzen als er voor gezorgd kan worden dat in toekomstige gevallen wel overeenkomstig jouw uitleg zou worden gerestitueerd.
    Met dank voor je inspanningen
  • Arnold NSArnold NS
    Moderator
    Reacties: 893

    7 februari 2018, 15:39

    Ik zal je suggestie doorzetten ter verbetering. Hier krijg ik geen feedback over gestuurd. Bedankt voor het nemen van je tijd om deze kwestie te delen met ons!

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)