Home

Beantwoord: Waarom het ticket niet toevoegen aan Mijn wallet op de iphone

  • Anne-Marie W Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Anne-Marie W heeft ontvangen van andere leden.

    Sprinter
    Reacties: 3

    6 oktober 2017, 21:12

    Het toevoegen/ophalen van tickets gekocht via reisplanner is onhandig- waarom niet de optie direct na aanschaf het ticket tonen in de planner en dan toevoegen aan Wallet op de iphone
    Gemarkeerd als antwoord: Stijn NS op 7 oktober 2017, 14:58

    Goedemiddag JW-H. Het tonen van een ticket in de reisplanner app is voor ons nog noodzakelijk in verband met fraude (in tegenstelling tot het tonen van een PDF bestand op je telefoon). Helaas hebben echter (nog) niet alle e-tickets deze mogelijkheid. Tickets die je direct via onze Webshop koopt hebben dit wel, maar veel actietickets vanuit de Spoordeelwinkel en vrijwel alle tickets vanuit andere verkopers zoals de Albert Heijn, Vakantieveilingen, Etos en dergelijke hebben deze mogelijkheid (nog) niet. Bij deze tickets blijft het vooralsnog noodzakelijk om het uit te printen.

    @Anne-Marie W: Helaas is dat op dit moment nog een gevolg van hoe het bestellen van e-tickets werkt. Je hebt inderdaad de mogelijkheid om een ticket te bestellen via de App, maar je komt hierdoor in het standaard proces van het bestellen van e-tickets. Met als gevolg de e-mail als bestellingsbevestiging met een link naar je persoonlijke pagina vanuit waar je het ticket kunt openen in de App. Ik ben het er mee eens dat dit een beetje omslachtig is, maar vooralsnog is er geen andere optie. Het mobiel tickets tonen is dan ook vrij nieuw :)

    Ik zal je feedback in ieder geval doorgeven, hopelijk komt er een ander proces voor tickets die besteld zijn in de App!

    Bekijk origineel
  • Miriam NSMiriam NS

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Miriam NS heeft ontvangen van andere leden.

    Moderator
    Reacties: 2577
    Verkenner

    Verkenner

    6 oktober 2017, 21:45

    Hallo Anne-Marie W, welkom op ons Serviceforum.

    Kun je aangeven wat je precies onhandig vindt? Ik durf niet aan te geven waarom je het ticket niet kunt toevoegen aan de je Wallet op de iPhone, maar geef graag je suggesties en feedback door.
  • Anne-Marie W Auteur

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Anne-Marie W heeft ontvangen van andere leden.

    Sprinter
    Reacties: 3

    6 oktober 2017, 21:47

    Dank vj bericht. Ik koop via reisplanner een ticket. Je ontvangt dan een email en via de email moet je de kaartjes "ophalen" in de reisplanner app- die stap zou niet nodig moeten zijn- gewoon direct jet kaartje in de app krijgen en de optie hebben om deze aan je wallet toe te voegen (ik heb geen account aangemaakt in de app). Ook is het auper onhandig en Zoeken om je tickets te vinden in de app... en om de scan te vinden zodat de conduxtuer kan scannen
  • JW-H

    Je kunt hier zien hoeveel waardering JW-H heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 11

    6 oktober 2017, 23:04

    Hallo Miriam NS,

    Ik probeer hier met een iPhone 5S met iOS versie 11.0.1. We proberen hier met mijn account een e-ticket in te laden in de Reisplanner. Via de NS mail "Zo haalt u uw kaartje op" komen we op de webpagina waarop de e-ticket gedownload kan worden. Op deze pagina moet ook staan dat je de e-ticket in de app kunt laden, maar je kunt echter alleen maar de PDF downloaden. En met geen andere mogelijkheid is de ticket in de app te krijgen. We volgden exact de uitleg in de app.
    Toen ik de PDF toen maar via Adobe Reader op mijn telefoon liet zien, werd ik helemaal bedreigd met een boete door een conducteur. We hadden hem in de app moeten zetten. Tsja, dan moet dat wel kunnen. Wat is trouwens het probleem met de e-ticket laten zien via een PDF reader. In België kan dit wel gewoon. Volgens mij hoeft alleen maar de code gescand te worden. Net als bij de poortjes. En daar word mijn telefoon via PDF reader wel gewoon geaccepteerd.
    Het zou een stukje klantvriendelijker zijn als mensen gewoon een PDF reader zouden kunnen gebruiken. Ten slotte, er is gewoon betaald en er kan gescand worden!

    Daarnaast.‎
    Wat gaat hier mis (met de app)!?
     
  • Stijn NSStijn NS Antwoord
    Moderator
    Reacties: 570

    7 oktober 2017, 14:58

    Goedemiddag JW-H. Het tonen van een ticket in de reisplanner app is voor ons nog noodzakelijk in verband met fraude (in tegenstelling tot het tonen van een PDF bestand op je telefoon). Helaas hebben echter (nog) niet alle e-tickets deze mogelijkheid. Tickets die je direct via onze Webshop koopt hebben dit wel, maar veel actietickets vanuit de Spoordeelwinkel en vrijwel alle tickets vanuit andere verkopers zoals de Albert Heijn, Vakantieveilingen, Etos en dergelijke hebben deze mogelijkheid (nog) niet. Bij deze tickets blijft het vooralsnog noodzakelijk om het uit te printen.

    @Anne-Marie W: Helaas is dat op dit moment nog een gevolg van hoe het bestellen van e-tickets werkt. Je hebt inderdaad de mogelijkheid om een ticket te bestellen via de App, maar je komt hierdoor in het standaard proces van het bestellen van e-tickets. Met als gevolg de e-mail als bestellingsbevestiging met een link naar je persoonlijke pagina vanuit waar je het ticket kunt openen in de App. Ik ben het er mee eens dat dit een beetje omslachtig is, maar vooralsnog is er geen andere optie. Het mobiel tickets tonen is dan ook vrij nieuw :)

    Ik zal je feedback in ieder geval doorgeven, hopelijk komt er een ander proces voor tickets die besteld zijn in de App!
  • Robert B

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Robert B heeft ontvangen van andere leden.

    Koploper**
    Reacties: 1964
    Verkenner

    Verkenner

    Abonnementen wijze(r)

    Abonnementen wijze(r)

    Acties & uitjes expert

    Acties & uitjes expert

    OV-chip specialist

    OV-chip specialist

    7 oktober 2017, 15:07

    Als je bij het 'verzilveren' kiest voor Laden in NS Extra app dan krijg je inderdaad een e-mail met een knop om het ticket in de app te laden (naast overigens een PDF zodat je hem alsnog kunt uitprinten als je zou willen).

    Het systeem werkt simpelweg niet samen met 'wallet' achtige zaken zoals op een iPhone of Android of Windows Phone. Als ze dat allemaal moeten ondersteunen is het einde zoek.

    Gewoon in de NS Extra app laden dus, dat is voldoende (en werkt op zich goed)!

    Overigens @Stijn NS tickets besteld via Spoordeelwinkel kunnen ook gewoon in de app tegenwoordig. Gisteren nog gebruik van deze gemaakt ;)
    Alles hier post ik op persoonlijke titel, dus niet namens NS.
  • Stijn NSStijn NS
    Moderator
    Reacties: 570

    7 oktober 2017, 15:43

    Bij de meeste is het inderdaad al wel mogelijk, Robert B, maar ik meen dat dit nog niet bij alle tickets het geval is (is voor ons vrij lastig na te gaan), vandaar mijn antwoord :)
  • Robert B

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Robert B heeft ontvangen van andere leden.

    Koploper**
    Reacties: 1964
    Verkenner

    Verkenner

    Abonnementen wijze(r)

    Abonnementen wijze(r)

    Acties & uitjes expert

    Acties & uitjes expert

    OV-chip specialist

    OV-chip specialist

    7 oktober 2017, 16:01

    Stijn NS schreef:

    Bij de meeste is het inderdaad al wel mogelijk, Robert B, maar ik meen dat dit nog niet bij alle tickets het geval is (is voor ons vrij lastig na te gaan), vandaar mijn antwoord :)


    Snap ik, maar het gaat steeds beter.

    Ben ook al de optie tegen gekomen om het als bestelling op te halen met je ov-chipkaart, maar dat waren volgens mij de NS Dag Voordeeluren tickets van € 12,50 vorige maand, dus niet Spoordeelwinkel.

    Detail: En kijk eens aan.. in 1:02 van Eindhoven naar Woerden (vertrek 14:02 aankomst 15:04) dat kan helemaal niet volgens de planner, maar lukt 9 van de 10 keer gewoon van spoor 7 naar 12 in Utrecht binnen 3 minuten...

    1 Bijlage

    Alles hier post ik op persoonlijke titel, dus niet namens NS.
  • JW-H

    Je kunt hier zien hoeveel waardering JW-H heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 11

    10 oktober 2017, 01:28

    Een aantal zaken kan ik nog steeds niet begrijpen / Heb ik geen antwoord op gekregen;

    Waarom kan het in België wel?
    Misschien even bij de zuiderburen informeren.

    Welke controle voert de app dan uit op de e-ticket?
    Als je de e-ticket gewoon laat zien aan de conducteur, moet het als het goed is gewoon alle gegevens van het ticket kunnen zien.
    Ben benieuwd naar dat fraude verhaal. Beetje zwak excuus om de e-tickets binnen een app te houden, als die niks extra's doet. Zover bekend zijn er geen verhalen bekend dat een QR-code na te maken is met de gevraagde gegevens incl. beveiliging(shash).

    Misschien wel de belangrijkste vraag in dit rijtje.

    Waarom kan ik als ik eenmaal gekozen heb voor een PDF e-ticket, de e-ticket niet meer in de app laden!? Waarom niet gewoon een landingspagina waar je kunt kiezen tussen PDF e-ticket én de link om de e-ticket in de app te laden!?
    Nu kon ik dus, nadat mij dit totaal onbekend was, de e-ticket niet (meer) laden in de app, en kreeg ik bijna een bekeuring omdat jullie je ICT niet op orde hebben. Dit heet afschuiven op de klant, terwijl het niet duidelijk wordt dat je na die keuze niet meer kunt laden in een app.
    Het zou fijn zijn als deze keuze er wel kwam, en dit dus even aan de website en app bouwers van de NS wordt doorgegeven. Alvast vriendelijk bedankt ;)
  • Arnold NSArnold NS
    Moderator
    Reacties: 452

    10 oktober 2017, 11:44

    JW-H schreef:

    Waarom kan het in België wel?
    Misschien even bij de zuiderburen informeren.



    JW-H schreef:

    Welke controle voert de app dan uit op de e-ticket?


    Ik zou het niet weten JW-H. Wel weet ik dat er bewust gekozen is om het via de app te doen.

    JW-H schreef:

    Waarom kan ik als ik eenmaal gekozen heb voor een PDF e-ticket, de e-ticket niet meer in de app laden!? Het zou fijn zijn als deze keuze er wel kwam, en dit dus even aan de website en app bouwers van de NS wordt doorgegeven. Alvast vriendelijk bedankt ;)


    Ga ik voor je in orde maken! Wist je dat je zelf ook bugs, klachten en suggesties door kunt geven in de app? Wellicht handig als je nog eens iets tegenkomt :).
  • klant_Jac

    Je kunt hier zien hoeveel waardering klant_Jac heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 719

    10 oktober 2017, 12:05

    @ Arnold
    Ik begrijp het boetebeleid rond de PDF niet...

    Gisteren had ik een geprinte e-ticket, die na het houden voor en op het nat geregende glaasje van de scanner van het NS-poortje vastkleefde, en doorweekt en verpulverd raakte, en nauwelijks meer herkenbaar was als NS ticket. (Het poortje ging overigens nog steeds niet open)

    De conducteur kon en wilde die niet accepteren als plaatsbewijs, terwijl ik niks anders heb gedaan dan voorgeschreven: houd de e-ticket voor het glaasje van het NS-poortje....

    Ik had gelukkig de laptop bij me, met de PDF van de e-ticket, maar ook die wilde de conducteur niet accepteren. Flauw gedreig met boete, en uiteindelijk is - omdat we binnenreden op het overstapstation - hij weggelopen om te roepen, en heb ik 'm niet meer gezien.

    Wat is er mis aan een PDF op scherm??? die QR code is ook te scannen!
    voordat je klanten kunt begrijpen, moet je eerst klant worden
  • Henk_NL
    Reacties: 2600

    10 oktober 2017, 12:40

    "Regels zijn regels meneer, ik voer eigenlijk alleen maar uit" :?
    ♪┏(°.°)┛┗(°.°)┓┗(°.°)┛┏(°.°)┓ ♪
  • klant_Jac

    Je kunt hier zien hoeveel waardering klant_Jac heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 719

    10 oktober 2017, 12:54

    Henk_NL schreef:

    "Regels zijn regels meneer, ik voer eigenlijk alleen maar uit" :?


    Daarom heb ik ook de papieren e-ticket OP de glasplaat van de beregend NS-poortje gelegd... ;):cool::D
    Dat werd op dit forum door een NS'er als oplossing voor niet-openende poortjes gegeven.
    voordat je klanten kunt begrijpen, moet je eerst klant worden
  • Henk_NL
    Reacties: 2600

    10 oktober 2017, 12:59

    Verder kan ik er ook weinig echt goede redenen voor bedenken, als ik zie dat ik een aantal jaren geleden bij de TAP al m'n vliegticket zonder probleem in m'n iOS Passbook (de built-in app!) kon laden en zo door de douane liep op Sá Carneiro ermee dan begrijp ik het probleem niet zo.
    ♪┏(°.°)┛┗(°.°)┓┗(°.°)┛┏(°.°)┓ ♪
  • klant_Jac

    Je kunt hier zien hoeveel waardering klant_Jac heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 719

    10 oktober 2017, 14:03

    De enige reden die ik kan bedenken is dat met een app (mogelijk:?) er maar 1 versie gelijktijdig kan worden getoond, en met een PDF meerdere (op verschillende apparaten). Maar ja... met de PDF-prints kan je elke reiziger van een ticket voorzien, zolang ze maar Haas heten. :cool:
    voordat je klanten kunt begrijpen, moet je eerst klant worden
  • Henk_NL
    Reacties: 2600

    10 oktober 2017, 15:00

    In de barcode zit een hoop verwerkt, inclusief persoonsgegevens. Als je die stelselmatig scant zie ik het probleem niet :)
    ♪┏(°.°)┛┗(°.°)┓┗(°.°)┛┏(°.°)┓ ♪
  • Thomas NSThomas NS

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Thomas NS heeft ontvangen van andere leden.

    Moderator
    Reacties: 2025

    10 oktober 2017, 17:31

    Het laden van de tickets in de app heeft voordelen t.b.v. het voorkomen van vervalsing van deze tickets. Als een ticket in de app geladen is, is meteen duidelijk dat het een legitiem ticket betreft waarvoor ook betaald is. In jouw situatie had ik ook wat meer medewerking verwacht van de conducteur, maar dat is mijn mening.
  • Henk_NL
    Reacties: 2600

    10 oktober 2017, 18:15

    Hmm, nee. De interface van de App bouw je ook zonder probleem na. Daarnaast zit er al degelijke encryptie in de UIC-standaard hiervoor :)
    ♪┏(°.°)┛┗(°.°)┓┗(°.°)┛┏(°.°)┓ ♪
  • Thomas NSThomas NS

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Thomas NS heeft ontvangen van andere leden.

    Moderator
    Reacties: 2025

    10 oktober 2017, 18:18

    *het proberen te voorkomen van vervalsing?
  • Henk_NL
    Reacties: 2600

    10 oktober 2017, 18:22

    Ik kan er oprecht geen technische reden voor bedenken. Organisatorisch wel ;)
    ♪┏(°.°)┛┗(°.°)┓┗(°.°)┛┏(°.°)┓ ♪
  • JW-H

    Je kunt hier zien hoeveel waardering JW-H heeft ontvangen van andere leden.

    Intercity
    Reacties: 11

    22 oktober 2017, 12:30

    Thomas NS schreef:

    *het proberen te voorkomen van vervalsing?


    Dit is echt een dooddoener van jewelste. De QR-code is zo ontwikkeld dat vervalsing juist niet mogelijk is.
    Even andersom gezegd.
    Zit er een app om de papieren e-ticket???
    Nee, dat dacht ik al. Dat is dus hetzelfde als een e-ticket in een pdf-reader op je telefoon.
    Maar blijkbaar wordt hier gedacht dat de app een extra controle uitvoert of iets dergelijks.
    Maar....de NS-app communiceert toch niet met de Railpocket van de conducteur, die scant ook alleen maar de QR-code van het scherm van de telefoon.
    En zoals Klant_Jac zegt, dan zou je met de papieren e-ticket ook kunnen gaan uitdelen.
    Kortom, er is helemaal geen voordeel aan de app (voor de klant!!!) wat betreft de e-ticket, alleen voor NS.
    Maak het dan (het ophalen van de e-ticket zoals ik hierboven heb beschreven) iets makkelijker.
    Ik zal, als ik daar tijd voor heb, nog even een bug-report doen voor de app/website. En hopelijk is het ook al doorgezet.

    Maar, kom alsjeblieft niet met dit soort onzin meer aan voortaan, dat er extra beveiliging in de app zit, want dan zou een e-ticket op papier minder veilig zijn. En beide zijn uiteraard verzonden via de website van de NS (waar de feitelijke beveiliging wordt uitgevoerd).
    Heel fijn dat er geantwoord wordt op vragen en opmerkingen, en dat dat ook doorgezet wordt.
    Maar besef je ook dat als je hier een antwoord geeft als NS-er, dat het dan wel moet kloppen, en kom niet met dooddoeners aan in de richting van "Het zal wel...."
  • Momo

    Je kunt hier zien hoeveel waardering Momo heeft ontvangen van andere leden.

    Reisleider*
    Reacties: 979
    Verkenner

    Verkenner

    22 oktober 2017, 13:38

    klant_Jac schreef:

    @ Arnold
    Ik begrijp het boetebeleid rond de PDF niet...

    Gisteren had ik een geprinte e-ticket, die na het houden voor en op het nat geregende glaasje van de scanner van het NS-poortje vastkleefde, en doorweekt en verpulverd raakte, en nauwelijks meer herkenbaar was als NS ticket. (Het poortje ging overigens nog steeds niet open)

    De conducteur kon en wilde die niet accepteren als plaatsbewijs, terwijl ik niks anders heb gedaan dan voorgeschreven: houd de e-ticket voor het glaasje van het NS-poortje....

    Ik had gelukkig de laptop bij me, met de PDF van de e-ticket, maar ook die wilde de conducteur niet accepteren. Flauw gedreig met boete, en uiteindelijk is - omdat we binnenreden op het overstapstation - hij weggelopen om te roepen, en heb ik 'm niet meer gezien.

    Wat is er mis aan een PDF op scherm??? die QR code is ook te scannen!



    Oplossing: print de PDF van uw eticket meerdere keren uit en ga met een stapeltje printjes op pad. Wanneer het eticket niet meer geaccepteerd wordt door de HC omdat dit eticket bv nat is geworden door deze tegen een nat geregend scan glaasje te houden, biedt dan een 2e (droge) print aan ter controle. Wanneer ook deze nat wordt bv op de retour reis dat gebruik dan print 3 enzovoort. Neem eventueel een droog doekje mee om het scan glaasje droog te wrijven. Ook kunt u overwegen het in vieren gevouwen eticket in een beschermend doorzichtig plastic hoesje te doen. :P:$:8

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)