Zou het niet goed zijn als de NS concurrentie kreeg?


Toon eerste bericht

33 reacties

Wat ik bedoelde was gewoon 1 vervoerder ipv de 4 of 5 die we nu in NL hebben. Verder is de NMBS ook een rotzooi, dat weet ik.
Reputatie 7
Badge +1
Juist het feit dat er in België geen concurrentie is via aanbestedingen is een belangrijke redenen dat het bij de NMBS zo'n inefficiënte bende is.

Daarnaast eisen de vakbonden bij NS twee man personeel op iedere trein en dat is voor veel regionale treinen onbetaalbaar. Die tweemansbediening is precies een van de problemen die bij ook de NMBS speelt en waarvan de regering nu eist dat daar een einde aan komt.
Die ineffciënte bende komt voor het grootste gedeelte door slecht management en bedrijfsvoering. Ook zonder cuncurentie kan je een zeer goed product wegzetten. NS kan zeker zonder concurentie een goed product wegzetten voor een redelijke prijs. Alleen dan moet men wel de bedrijfsvoering veranderen.
Reputatie 7
Badge +1
NS heeft in het verleden bewezen dat niet te kunnen op regionale lijnen, daarvoor zijn de kosten voor het rijdend personeel bij NS te hoog. Dat is ook precies de reden waarom de overheid deze lijnen heeft aanbesteed.
In het verleden had de NS ander management en waren en andere mensen verantwoordelijk voor de gehele bedrijfsvoering van de NS. NL overheid is 100% aandeelhouder van NS en als de NL overheid eens een ruggengraat gaag creeren en de leding neemt over NS dan kan NS er qualitatief op vooruit gaan.

NS en prorail doen veel te veel dingen fout maar de overheid laat dat allemaal maar gebeuren en daar zit het probleen. De overheid gaat zichzelf in de eigen vingers snijden als zij de NS laten concurreren, is met de HSL ook niet echt goed gegaan.

Ik denk niet dat wij er als reizigers op vooruit gaan als we dezelfde situatie gaan krijgen als in het VK.
Tamzin schreef:

@Jba
De verplichte conducteur op de trein is voor kleinere lijntjes onbetaalbaar. Helaas willen onze linkse vakbonden en NS personeel dat bang is voor zijn baantje dat nog steeds niet inzien. Zij sluiten liever het halve spoorwegnet dan enige realiteitszin te tonen.



En hier wordt het ene na het andere topic geopend dat er zo weinig controle is, dat de HC veel meer service moet verlenen en dat er geen controle is bij de poortjes.
Reputatie 7
Badge +2
De poortjes hebben ontegenzeggelijk tot minder controle in de treinen zelf geleid. Tegelijkertijd hebben ze ook geleid tot minder zwartrijden omdat de drempel een stuk hoger is gelegd maar het grijsrijden (bijvoorbeeld met een tweede klaskaartje in de eerste klas zitten) lijkt ook te zijn toegenomen.

Het lijkt inderdaad wat tegenstrijdig om om meer controle en service te vragen wanneer die functionarissen ook ergens van betaald moeten worden. Maar zolang er conducteurs zijn op de treinen dan kan de controle wel wat beter. Al was het maar om de reizigers in het bezit van het juiste kaartje het gevoel van rechtvaardigheid te geven dat iedereen gecontroleerd wordt. Misschien moet NS eens kijken naar de administratieve lastendruk als het treinpersoneel het daar zo druk mee heeft dat er geen tijd is om te controleren. In het zwaar-geprivatiseerde VK is 'revenue protection' (opbrengstbescherming) een heel belangrijk speerpunt voor het treinpersoneel. Een kwestie van prioriteiten stellen.
Reputatie 7
Badge +1
Het begrip "revenue protection" staat bij NS nog niet hoog in het vaandel, zie ook al die fraudegevoelige actietarieven. En ik ben bang dat NS Flex het volgende probleem gaat worden wat dit betreft.

Reageer