Gladde rails


Vaak hoor ik dat de NS in klaagt over bladeren op de rails met als gevolg vertraging en slippende wielen tijdens het afremmen.
Zonder in details te willen gaan, is mijn idee de volgende:
Gebruik perslucht die voor de wielen van de trein op de rails blaast.
Denk maar aan bladblazer die in de tuin gebruikt wordt maar dan aangepast voor de trein.

Voordeel: 1. De lucht blaast de rails droog en daardoor geen of minder last van slippende wielen en heeft de trein een kortere remweg.

2. De lucht blaast de bladeren van de rails nog voor er overheen gereden wordt.
Waardoor er geen laagje “pulp” op de rails ontstaat .

3. Minder roestvorming op de rails.

4 reacties

Beste Userstef,

Leuk dat je hierbij mee wilt denken maar het probleem zit hem niet echt letterlijk in de blaadjes op de rails ik zal je proberen uit te leggen waardoor we gaan glijden met de trein en voornamelijk in de herfst maar ook op andere momenten komt dit voor alleen in mindere mate.

Zodra we in de herfst komen en de blaadjes verdorren en ook mede op het spoor vallen maar in deze periode hebben we te maken met bladmoes op de rails als gevolg van die gevallen blaadjes en de regen. Hierdoor wordt het spoor erg glad en aangezien wij met stalen wielen op een stalen rails rijden hebben we met de treinen een probleem als daar opeens een goedje tussen zit wat fungeert als een glijmiddel/olie.

Daarnaast speelt roest een rol bij gladde sporen, als er roest op de rails zit en dit vormt zich al vrij snel zodra het maar iets vochtig is, dan zit er tussen de wielen en het spoor dus eigenlijk een laagje rotzooi waarover we heen glijden omdat we minder direct contact hebben met het staal van de rails zelf. Vaak komt dit voor als het dus erg vochtig weer is of als het miezert.

Zo wil het ook bij mist en miezer regen nog wel eens iets glad zijn maar dat is goed op te vangen en zul je als reiziger veel minder hinder van ondervinden.

Als je dan aankomt met je trein wordt je soms verrast dat je begint te glijden tijdens het remmen, verrast klinkt misschien een beetje gek omdat we natuurlijk weten dat het glad kan zijn. Maar als je meerdere stations gewoon kan remmen zonder glijden dan hou je er iets minder rekening mee bij een volgend station.

De treinen van de NS zijn uitgerust met een antislip/blokkeer regeling en deze probeert de machinist in dit soort gevallen te helpen voorkomen van het glijden, omdat er bij het glijden over de rails vlakke kanten aan de wielen kunnen ontstaan. En vlakke kanten op de wielen willen we niet dat gaat ten koste van het comfort en door trillingen ontstaat er schade aan de trein. Daarnaast hebben de treinen magneetremmen, dit zijn grote blokken welke magnetisch zijn of magnetisch worden gemaakt en deze kunnen we eventueel als laatste middel gebruiken om te remmen. Dit werkt erg goed maar heeft als nadeel dat dit erg veel slijtage te weeg brengt aan het spoor en deze magneetblokken aangezien deze echt over het spoor slepen.

Hoe pakt de NS deze gladheid aan, nou er zijn speciale treinen met sandite, een soort gel met een zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel, dit middel wordt op de bekende plekken op de rails gespoten door treinen die hiervoor speciaal leeg rijden. Als een machinist nu toch gaat glijden dan kan hij dit doorgeven en bij meerdere meldingen gaat deze sandite trein wederom naar dat spoorgedeelte om opnieuw het spoor te behandelen met sandite.

En veel mensen denken dat vooral het glijden bij het remmen de soms grote vertragingen veroorzaken t.o.v. de dienstregeling maar veel meer vertraging ontstaat door het minder snel op kunnen trekken met de treinen door verlies aan grip bij het accelereren. Als machinist moet je veel rustiger snelheid gaan maken en daar verliezen we heel veel tijd mee.

Zover de oorzaak van het glijden, vertragingen en de oplossingen die nu gebruikt worden.

Het idee om het voor de wielen weg te blazen zal niet lukken omdat de blaadjes vaak vochtig zijn en aan de rails plakken, ook rijden we natuurlijk met hoge snelheid over het spoor en daardoor zou zelfs een droog blad de kans niet krijgen om weg geblazen te worden.

En staal heeft als nare eigenschap dat het bij iets vocht al begint te roesten, alles wat we zouden gebruiken om het roesten tegen te gaan maakt het spoor gladder en eventuele coatings zouden we er al heel snel weer afrijden met de wielen van de trein.

Ik hoop je met dit uitgebreide verhaal inzicht te hebben gegeven in de problemen van glad spoor en ook duidelijk gemaakt te hebben waarom jouw idee geen oplossing is voor het probleem.
Hartelijk bedankt voor de uitvoerige uitleg.

Ik vraag me af of het ooit getest is met perslucht die erg krachtig kan zijn.
Sneeuw die nog niet platgereden is kan makkelijk weggeblazen worden.
M.a.w. de blaadje moeten al weggeblazen zijn voordat er overheen gereden wordt. en daardoor moeten alle treinen op dezelfde rails dezelfde voorziening hebben.
De rails worden droog geblazen waardoor beter geremd kan worden.

In elk geval hoop ik te bereiken dat het perslucht idee een tijdje ter overdenking in de gedachten blijft.

Met vriendelijke groet
Er is gebleken dat Sandite op dit moment een afdoende middel is tegen gladde sporen in de herfst en deze treinen rijden dan ook voor de dienstregeling uit en reageren op meldingen van de machinisten om dan zo'n gemeld stuk spoor te voorzien van sandite of een 2e keer te voorzien van sandite. De NS heeft inmiddels ook het aantal treinen die dit kunnen de laatste jaren uitgebreid.

Met 140 km per uur moet je wel een hele hoge druk hebben om blaadjes tijdig van het spoor te verwijderen, dat moet een compressor wel kunnen leveren in korte tijd en dat zal dan een aardige compressor moeten zijn. Waar moet die staan in de trein? Daarnaast zijn de blaadjes niet het echte probleem maar stoffen uit deze blaadjes. Als er bomen dicht bij het spoor staan dan valt dit met regen op het spoor in de herfst.

Gelukkig wordt er op steeds meer plekken langs het spoor waar het veelvuldig glad is de laatste jaren ook meer gesnoeid en zelfs bomen weggehaald vlak bij het spoor, ook hierdoor verminderen de problemen.
Het laatste punt van JBa wordt vaak als enige structurele oplossing gezien: het weghalen van bomen dicht bij het spoor zodat de bladval er simpelweg niet voorkomt. Voorkomen is beter dan genezen.

Nederland is zeker geen uitzondering wanneer het op gladde sporen aankomt in de herfst. Ieder jaar zijn er ook problemen in bijvoorbeeld Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ook daar blijkt keer op keer dat de enige structurele verbetering bereikt wordt door bomen langs het spoor te kappen. Dat heeft ook nog een keer als bijkomend voordeel dat er geen kans meer is dat er tijdens zware stormen bomen op het spoor terechtkomen en de bovenleiding beschadigen.

Reageer