Klacht rokende medewerker

Vandaag liep ik station Obdam op.
Tot mijn grote verbazing komt de (vermoedelijk) machinist half uit het deurtje hangen en steekt al staande in de trein een peuk op.
Persoonlijk vind ik dit ontoelaatbaar gedrag van een medewerker. Wat voor voorbeeld geef je de reizigers?

Het gaat hier om de trein van 7:31 naar Hoorn vanaf station Obdam.

50 reacties

Bedankt dat je dit met ons deelt Lonny. Het is altijd lastig om er gelijk een oordeel over te geven, omdat ik er zelf niet bij was, maar zoals jij het schetst is het niet toegestaan en dus ook ontoelaatbaar.
Ik wil dit graag intern doorgeven, maar heb daarvoor nog wel enkele gegevens nodig. Wanneer je op mijn naam klikt kun je mij een privébericht sturen. Zou je daarin willen noteren:

- Jouw NAW-gegevens, geboortedatum, ov-chipkaartnummer en telefoonnummer
- Waar in de trein was het? Neem aan de voorzijde in de rijrichting
- Uiterlijke kenmerken van de machinist
In Obdam is bij mijn weten geen overkapping. Volgens de huidige regels van NS mag er dan op het perron gerookt worden.

Had de machinist wel mogen roken wanneer hij op het perron had gestaan?
Hangend uit een trein is het niet toegestaan. In principe mag iedereen roken op een plek waar geen overkapping is, tenzij anders aangegeven. Of het ook tijdens een rit mag weet ik eerlijk gezegd niet. Wellicht kan treinpersoneel, aanwezig op dit forum, hier antwoord op geven.
Roken in de trein door wie dan ook is verboden. Een machinist of HC mogen in de cabines (ongeacht welke) of HC hok niet roken.
Sommige reizigers zijn creatief door op de wc te roken, maar dan word ik ook ineens als niet-roker en HC super creatief.
Ook de electronische sigaret mag door personeel niet gebruikt worden in de trein.
Dank voor de toelichting. Maar het is (nog) geen antwoord op mijn vraag.

Had de machinist wel mogen roken wanneer hij op het perron had gestaan?
Ja, dan wel. Machinisten en ander personeel mogen roken waar reizigers ook mogen roken.
Persoonlijk vind ik het niet bepaald een prettig gezicht wanneer ik personeel zie roken. Misschien is het iets om op te nemen in het personeelsreglement dat personeel in bedrijfskleding niet zichtbaar voor reizigers mag roken.

Wanneer de machinist in kwestie even de moeite had genomen om de cabine geheel te verlaten was er in dit geval niets aan de hand geweest.
Reputatie 7
Badge
Loes schreef:

...maar dan word ik ook ineens als niet-roker en HC super creatief.

wow... Loes toch 🆒
Klaas-Jan NS schreef:

..... In principe mag iedereen roken op een plek waar geen overkapping is....

Op een station met overkapping mag alleen gerookt worden in de rookzone, dus ook niet buiten de stationsoverkapping. Een machinist welke rookt hangend uit zijn trein kan natuurlijk echt niet !
Reputatie 7
Badge +3
Spoor 2 schreef:

Op een station met overkapping mag alleen gerookt worden in de rookzone, dus ook niet buiten de stationsoverkapping.

Dat is niet waar! In de open lucht (buiten de overkapping) staat het iederen vrij om te roken, tenzij het ergens aangegeven is dat het niet mag, zoals bijv. op Utrecht Vaartsche Rijn, dat geheel rookvrij is (en dus ook geen rookzones heeft volgens mij).

Een machinist die naast zijn cabine rookt mag, maar in de deuropening gaan staan roken is natuurlijk weer niet de bedoeling. Als ik (taxichauffeur) wil roken mag dat niet binnnen 2 meter van mijn auto.
Buiten de overkapping wordt het gedoogd. Iets met vage huisregels.....vaag beleid.... en informatie die ons ter oren is gekomen, via Thomas, van een woordvoerder van de NS....
Robert B schreef:

Spoor 2 schreef:

Op een station met overkapping mag alleen gerookt worden in de rookzone, dus ook niet buiten de stationsoverkapping.

Dat is niet waar! In de open lucht (buiten de overkapping) staat het iederen vrij om te roken, tenzij het ergens aangegeven is dat het niet mag.

Het hoofd commercie NS stations denkt daar toch anders over:

Citaat: "Momenteel hebben we een beleid aangaande roken op stations. Op in ieder geval alle stations met overkapping zijn de rookruimtes en bijbehorende –palen duidelijk aangegeven. Hier mag je roken en daarbuiten absoluut niet. We handhaven hier zo veel mogelijk op".
Het is eigenlijk heel simpel. Als NS geen rokende medewerkers op de stations wil zien dan zal men de stations rookvrij moeten verklaren.

@Spoor 2
Roken buiten de overkapping is niet expliciet verboden door NS en wordt gedoogd. NS moet dan niet vreemd opkijken dat personeel buiten overkappingen staat te rook. Het perron in Obdam is geheel in de buitenlucht, dus dat is het probleem niet.

Bij mijn weten heeft NS geen enkele regel gewijzigd sinds dit topic:https://forum.ns.nl/op-het-station-17/regels-roken-op-station-1291
Roken buiten de overkapping is niet verboden.
Heb je ook een bron Spoor 2?
Reputatie 7
Badge +3
iMark schreef:

Het perron in Obdam is geheel in de buitenlucht, dus dat is het probleem niet.

Maar Obdam heeft wél een rookzone? Dan wordt het interessant... 😛

Wat is er gebeurd met de Stivoro slogans over "Roken? Samen komen we er wel uit!" of vroeger in de horeca "Roken? Liever niet hier!"
Prima, dan ga ik wel buiten staan of naar de kroeg hier naast... Opgelost.
Dat is nu dus het probleem, het is niet duidelijk en niemand weet de regels, waardoor dit soort dingen gewoon gebeuren.
Het is wel duidelijk: o
Op een perron met kap mag alleen gerookt worden in de rookzones.
Je hebt ook perrons met kap waarbij de rookzone zich niet onder de kap bevind maar op het open gedeelte zonder kap. Dat zou wat vreemd zijn als daar gewoon altyd al gerookt mag worden.
De rookzone is 3 meter rond de rookpaal.
Reputatie 5
Badge
Spoor 2 schreef:

Vroeger stond dat er inderdaad altijd op, maar tegenwoordig ook al niet meer. Was in Amersfoort ook altijd mooi, het bord 'rookzone' stond verder dan 3 meter van die paal af.
Daarnaast heb je nu ook rookzones zonder paal, maar met een asbaktegel, of asbakprullenbak, of asbakweet-ik-'t. Daar staat vaak totaal niet aangegeven hoe groot zo'n zone is.
Het wordt er allemaal niet duidelijker/logischer op.
Reputatie 7
Badge +3
Haha ja, die asbaktegels met een (in geel aangegeven) vierkant van 3×3 m² er omheen waar de peuken vaak mis gegooid worden en vervolgens overal heen waaien, soms wel spontaan tot in de afgesloten wachthokjes en zo (of zouden mensen daar toch stiekem roken en peuken op de grond gooien?) 😛

En ja, die borden 'Rookzone' moeten toch ook ergens zichtbaar hangen, dus weet je wat, doen we die onder de overkapping en zetten er niet "na 30 meter" bij.

Grappig, over #Waardan de kluisjes in Haarlem hadden Maarten86 en Slidestops al een goede oplossing in dit topic gegeven... Nou daar dus!

Zonder de 'extended' overkapping zou het helemaal goed zijn.. (en misschien reden tot handhaven, maar als ik in een stinkende Schipholtunnel sta loop ik ook even helemaal door naar het einde van het perron en steek er eentje op, onder toezicht van de camera's)
Spoor 2 schreef:

Het is wel duidelijk: o
Op een perron met kap mag alleen gerookt worden in de rookzones.

Jij bent de enige die dat beweert.

Ik heb liever dat mensen buiten de overkapping staan te roken dan bij de rookzones onder de overkapping. Een eerste stap zou dan ook kunnen zijn om alle rookzones onder de overkappingen weg te halen en naar plekken zo ver mogelijk buiten de overkapping te verplaatsen. Dat zou de overlast al aanzienlijk doen verminderen. De meeste rokers snappen best dat ze overlast veroorzaken en zouden er niet mee zitten wanneer ze niet meer onder overkapping mogen roken. Ze zijn (denk ik) allang blij dat het roken niet geheel verboden wordt op het station. Want dat laatste zit er natuurlijk wel aan te komen, ongeacht wat NS daarvan vindt. De maatschappelijke druk gaat de komende jaren zwaar opgevoerd worden.
Dat rookzones onder stationskappen zsm moeten verdwijnen ben ik geheel met je eens in ieder geval.
Zie verder bericht 12
Alleen al het feit dat hier geschreven wordt dat het wordt gedoogd geeft al aan dat het niet mag. Zie bv bericht 11.
Gedogen is en blijft een lastig begrip. Van Dale geeft dan ook twee betekenissen:

Voor het roken op stations geldt een warrige combinatie van beide betekenissen bij NS.
Op 1 januari 2004 is het rookverbod voor openbare ruimtes van kracht geworden. NS heeft op dat moment gekozen om uitzonderingen op dit rookverbod in de huisregels te verankeren. Dat is gedogen in de zin van betekenis 1. NS faciliteert dit zelf middels rookpalen en -putten. Tegelijkertijd is ook sprake van betekenis 2 omdat iets wordt toegelaten wat wettelijk verboden is.

Voor het roken buiten overkappingen geldt dat dit door NS wordt geduld. Er wordt niet tegen opgetreden.
Reputatie 5
Spoor 2 schreef:

Lachen ... op Lombardijen staat de paal zo'n 3 meter voor de ingang van de wachtruimte. Kun je dus bijna in de wachtruimte (die wel rookvrij is) gaan staan paffen. Dat schiet op ...
Reputatie 5
@ Goner,

Lombardijen is wat dat betreft niet uniek. Op heel veel stations liggen de rookzone's op totaal verkeerde plekken. Er is door NS wel beloofd dat er gekeken gaat worden om de rookzone's te verplaatsen naar plekken waar die het minst voor overlast zorgen maar helaas wordt er niet bij vermeld wanneer de eerste resultaten daarvan merkbaar zijn.
Obdam is een echt smal stationtje, overkapping? Naja hangbankje met kapje zondernfuntiemom droog te blijven.

Er is geen rookzone. Opzich logisch denk ik. Al vind ik persoonlijk dat je als personeel zijnde niet op de rand van de enige entree van het perron zou moeten mogen roken. Gezien de discussie hierboven zal daar ook wel geen regel of gedragscode voor zijn.

In dit geval hing ie in de deur van de trein aan t begin van t perron, nog eens een stap te ver.

Reageer