Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken? | NS Community
beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station.
Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 June 2017, 08:44

Bekijk origineel

365 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het is niet erg duidelijk wat de regels zijn bij het reizen op saldo.
1. Wanneer ik incheck, schijn ik binnen 35 minuten te moeten gaan reizen. Behalve natuurlijk wanneer er geen treinen rijden.
2. Wanneer ik overstap op bijvoorbeeld Utrecht Centraal is onduidelijk hoe lang mijn overstaptijd mag duren. Die overstaptijd is nergens gedefinieerd. Volgens mij moet ik uitgebreid kunnen gaan dineren in het poortjesgebied als ik daar zin in heb.
3. Bij aankomst op mijn bestemmingsstation is onduidelijk hoe lang ik binnen het poortjesgebied mag verblijven voordat ik uitcheck. Als daar een restaurant is (bijvoorbeeld als in Amersfoort) moet ik daar uitgebreid kunnen gaan eten alvorens het station te verlaten.

Mijn conclusie is daarom dat de verplichting om na incheck op het vertrekstation binnen een bepaalde tijd op reis te gaan grote flauwekul is.
En daarom moet het antwoord feitelijk ook veranderd worden, want het is gewoon fout.

Je mag je reis wel onderbreken zolang je wilt als je het OV Chipkaart gebied maar niet verlaat.

Het heeft zoals gezegd ook geen enkel effect op het tarief.
Reputatie 7
Badge +3
"vroeger"
Vroeger was alles beter, gister bijvoorbeeld was het nog (Pinkster)weekend.

Vroeger was alles beter, toen kon je nog gewoon gratis reizen in de bus met een strippenkaart en een stukje plakband.

http://zieer.nl/3112/Vroeger-was-alles-beter

😂
Om in ieder geval wat praktijkervaring te delen, ik hang nog wel eens meer dan 30 minuten op een station rond zonder uit te checken. Voornamelijk omdat ik even snel naar binnen loop voor een toiletbezoek of iets dergelijks en dan aan de praat raak. Niet uitgecheckt bij paaltje want de bedoeling was snel weer weg te zijn... Werkelijk nog nooit op aangesproken, terwijl ik voornamelijk op eigen OV-kaart reis want hoop gedoe.

Enige keer was een tijdje geleden, tegen een VenS'er bij controle "niet naar de tijd kijken, haha". Reactie was "goh daar heb je lang over gedaan zeg :$". Verders niks, terwijl ik dat wel verwacht had, een teammanager zat tegenover me namelijk.
Reputatie 4
Het is te gek voor woorden dat de reisvoorwaarden moeten worden aangepast om een enkeling die langer dan een uur op een station wil zijn, te gerieven. Het gebied is klein, dus even aanpassen aan wat voor het reizen noodzakelijk is, is een geringe opgave. Na een uur verblijf uit- en inchecken lijkt me alleszins redelijk.
Het is te gek voor woorden dat de klant zijn gedrag dan maar moet aanpassen vanwege onhandige en onduidelijke regeltjes. De NS zou voor de zoveelste keer eens meer van uit de klant moeten gaan denken en werken.
Reputatie 6
Badge +2
De hele discussie is wat onderbreking van je reis betekent, volgens de eigen voorwaarden van NS betekent het dat je het OV Chipkaartgebied verlaat, ergo als je binnen dat gebied een uur gaat zitten eten is dat geen onderbreking van je reis en hoef je dus ook niet na 35 min uit te checken.
Inderdaad. Je hebt hoogstens te maken met een zesuursregel. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2

De telefonische Klantenservice heeft mij het volgende verteld (samengevat):

Bij een lange tijd tussen in- en uitchecken in vergelijking met de tijd die de trein erover doet verdenkt NS je ervan dat je niet binnen 30 minuten na inchecken bent gaan reizen, vooral in het geval dat je daardoor onterecht korting zou krijgen, en dit vaker gebeurt. Je moet daarom door extra uit- en inchecken zoveel mogelijk bewijzen dat je wel binnen 30 minuten na inchecken bent gaan reizen. Voor het geval dat je op een tussenstation met poortjes, maar daarbinnen ook paaltjes, zoals Amsterdam Centraal, een poosje binnen de poortjes wil verblijven, bijvoorbeeld in winkels of horeca, noemde de medewerker als voorbeeld dat je dan bij een paaltje uitcheckt, en bij het vervolgen van de reis weer bij een paaltje incheckt, en voor het geval dat je na aankomst op een eindstation zonder poortjes nog een poosje daar wil verblijven, dat je wel alvast uitcheckt.

Ik vraag me dan wel af hoe dit te rijmen is met regels over ingecheckt moeten zijn op delen van een station, vooral binnen poortjes. Een andere, niet besproken handelwijze zou kunnen zijn, uitchecken en dan weer inchecken bij aankomst op het tussenstation, en uitchecken en dan weer inchecken als je verder gaat reizen, of bij verblijf op het eindstation, uitchecken en dan weer inchecken bij aankomst, en uitchecken bij het verlaten van het station.

Onbesproken is gebleven hoe dit dan moet bij reizen met een stoptrein als er ook een sneltrein rijdt, en/of het kiezen voor een toegestane omweg, als je onderweg niet uitstapt.

Reputatie 6
Badge +2

Binnen 35 minuten na het beëindigen van de reis moet worden uitgecheckt.

Bedoel je dat je binnen 35 minuten na aankomst met de trein op een station uit moet checken of verder moet reizen? Waar staat dat in de voorwaarden?

Bij mijn weten nergens, want als je ergens vergeet uit te checken (geen poortjes) kan je dat alsnog doen tot 6 uur na een (eerste) incheck. Klantenservice zegt dat ook op social media “zie je kans om alsnog uit te checken, doe dat dan vooral”.

Na 6 uur vervalt een incheck/reis incl. overstappen, en kan het via Mijn NS of Uitcheckgemist of de Klantenservice. Bij een paaltje krijg je daarna een nieuwe incheck namelijk.

Na een incheck word je wél verwacht binnen 30 minuten te gaan reizen. Uiteraard i.v.m. spitsbeperkingen, dus om 15:59 inchecken en pas om 17:00 in een trein stappen telt niet.

Aan de andere kant, met een incheck om bijv. 10:00 in Eindhoven in een trein van 15:00 van Dordrecht naar Rotterdam zitten zal ook vraagtekens oproepen. Na een ‘lang’ verblijf in Dordrecht kan je dus beter even uitchecken en weer inchecken. Ontkom je trouwens niet aan, als er poortjes zijn.


Ja, als het in de voorwaarden gaat over een termijn van 35 minuten dan is dat altijd van uitchecken tot inchecken. Sommige mensen halen dus dingen door elkaar.

Reputatie 7

Hoe dan ook … de NS weet nog steeds niet of de ‘reizigers’, ontspannen kunnen ontbijten, lunchen, snacken of dat met de stopwatch in hand, schrokkend moet om er zeker van te zijn, dat de gewaardeerde reiziger en klant, binnen 30 minuten het etablissement verlaat om binnen de gestelde tijd de reis te vervolgen…

Welkom op het station? 🤨

Reputatie 7
Badge +3
@iMark omdat er allerlei onlogische regeltjes bestaan en de NS medewerkers die regeltjes belangrijker vinden dan hun klanten.
Het is inderdaad opvallend dat Hc Slidestops nog niet gereageerd heeft. Die heeft het zeker te druk met te vroeg vertrekken. 😃
Reputatie 6
Badge +2

Het is inderdaad altijd de bedoeling om binnen de poortjes ingecheckt te zijn, want dan heb je pas een geldig vervoerbewijs.

Het gecorrigeerde advies wordt dan: vóór het winkelen uitchecken en dan weer inchecken.

Reputatie 7
Badge +4
Overigens moet je in bijna alle landen je reis in één keer maken, het mogen onderbreken was iets Nederlands. In België is dat ook zo en het gegeven dat het de Belgische conducteurs doorgaans worst zal zijn, betekent niet dat het mag.

Om nog niet te spreken van de treinbinding, die goddank door het Maffyra-debacle achter de rug is in het normale verkeer naar België.

Hoewel veel Nederlanders dit niet snappen: Als iets kan, betekent het nog niet dat het mag, zelfs niet als het in je voordeel is.
Een van de problemen is technisch. Je wilt niet dat alle reizen die iemand op één dag maakt, allemaal bij elkaar optellen voor LAK. Dat maakt een retourtje Maastricht-Den Helder ineens erg goedkoop. Ergens moet een grens liggen daarvoor, en die ligt nu op een onderbreking langer dan 35 minuten, of een reis die langer dan zes uren duurt.

Dat probleem zou te tackelen zijn door een retourtje op een OV-chipkaart te laden, maar dat is momenteel technisch erg lastig. Zelfs een eenmalige OV-chipkaart uit de automaat kan dat in de huidige opzet niet. Dat hebben we daar opgelost door vertrek- en aankomststation op het kaartje te printen. Dat maakt het een kaartje van x naar y.

De reacties 'het is zo, omdat het zo is' vind ik erg flauw. Dit zijn businesskeuzes die binnen NS zijn gemaakt en gedocumenteerd, niet iets wat ineens uit de lucht is komen vallen.


Halleluja! Eindelijk iemand die het weergeeft zoals het is. Dat je tegenwoordig voor een onderbreking 4 of 5 euro extra betaalt, is een businesskeuze en dus op geen enkele manier gerelateerd aan niet bestaande extra kosten die zouden ontstaan doordat een reiziger onderweg besluit een uurtje of wat te onderbreken. Want die extra kosten zijn er dus niet. Hallo, kostte het nou zó veel moeite dat gewoon eens toe te geven?
We hebben het bericht nu allemaal gezien, dus verwijderen heeft weinig zin. Laten we proberen on-topic te blijven. Ik probeer nog wat meer informatie in te winnen rond deze vraag.

Dat on-topic blijven spreekt me wel aan. 😳
Badge +3

Recentere inzichten, zie 

Als je dus om 7:20 vanuit Eindhoven aankomt in Utrecht en daar nog een uurtje wilt verblijven omdat je afspraak pas om 9:00 is en er buiten het station nog niets open is…

Moet je even uit- en weer inchecken (en niet pas om 8:30 foei! maar waar staat dat?)… om boze brieven met aannames en dreigementen vanuit het NS systeem te voorkomen. :tired_face:

Waarbij de ‘aanname van NS’ is dat je (misschien) wel tussen 6:19 en (hooguit tot 7:40 wegens de latere uitcheck in Utrecht) op Eindhoven Centraal hebt rondgehangen!

Ik raad het niemand aan… 

We hebben het bericht nu allemaal gezien, dus verwijderen heeft weinig zin. Laten we proberen on-topic te blijven. Ik probeer nog wat meer informatie in te winnen rond deze vraag.

Dat on-topic blijven spreekt me wel aan. :$


Dwalen we niet een beetje veel af?

"Beantwoord: Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?"

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/mag-ik-op-doorreis-uitgebreid-ontbijten-op-het-station-zonder-dat-ik-verplicht-moet-uitchecken-35542/index1.html#post228846

@PeterJKH 

Zucht. 

Reputatie 7
Badge
Na je ontbijt uitchecken en vervolgens weer inchecken, dan reis je verder tegen daltarief.

Overigens ben ik van mening, dat conducteurs alleen naar een incheck kijken en niet naar het abonnementstype. Als dit klopt, kun je ook gewoon doorreizen.
Niet waar je misschien denkt.:D Vlak voordat twee keer een enkele reis gold, is de enkele reisprijs verlaagd tot de helft van het retour. En daarmee kon het systeem van twee enkele reizen zonder prijsverhoging voor de consument ingevoerd worden.
Die korting is gebleven waar hij hoort, bij de consument.


Klopt niet. Vlak voor de systeemwissel betaalde ik ca. 3 euro enkele reis Eindhoven, retour was ca. 4,90 euro. Toen de OV Chipkaart kwam, betaalde ik 2,80 enkele reis, dus 5,60 retour... dus wie houdt wie nou voor de gek?
Het is algemeen bekend dat de OV chipkaart heeft geleid tot hogere prijzen en de korting is zeker niet bij de consument terecht gekomen.

Maar het is wel off topic zo.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is hoogst actueel. Mensen winkelen te lang na het inchecken voordat ze in de trein stappen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/28197384/___Meer_winkeltijd_stations___.html
Badge +3
Niet als de trein tussendoor een stop heeft gemaakt.
Ehh ja, klopt. Waar ik Utrecht zei moet dus eerste stop zijn (Amstel of Bijlmer ArenA)...
Je mag toch het hele land doorreizen zonder uit te checken, zolang je maar in de goede richting reist ???

Vage reden, zonder rond te hangen kan ik toch ook het hele land doorreizen zonder uit te checken.
Als je vlak voor vertrek nog even uit- en incheckt begint de tijd weer opnieuw te lopen.
Als je dat doet op je incheckstation word je alsnog tegen spitstarief aangeslagen.

Verder inderdaad wat @Robert zegt, het werkt zeker niet in alle gevallen, maar er is wel degelijk kans op problemen, afhankelijk van de situatie.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt mij ook een onzinnige reden. Wanneer ik om 10.00 uur incheck op Utrecht Centraal, daar een uur blijf en om 11.00 uur in de trein stap, wat is dan het probleem wanneer ik gecontroleerd word?

Reageer