beantwoord

Omroepen Sloterdijk Haarlem

Reputatie 5
Zojuist thuisgekomen vanaf Sloterdijk. Op Sloterdijk de Trein van 17:10 willen nemen (ic Vlissingen) in de richting van Haarlem. Aangekomen op perron ziet het zwart van de mensen. Trein van 17.01 naar Zandvoort moest nog binnenkomen. Uiteindelijk om ca 17.16 uur trein naar Zandvoort. (werd vrij laat omgeroepen dat deze trein niet zou doorgaan naar zandvoort, maar slechts tot Haarlem zou rijden) Aangezien ik er niet bij kon, dacht ik, ik wacht een trein. Eerst verscheen op het bord stoptrein Beverwijk, de trein die enige tijd later kwam aanrijden was overduidelijk niet de stoptrein maar de intercity naar Vlissingen. Daar dan maar ingestapt en vervolgens op Haarlem uitgestapt, waar inmiddels veel mensen stonden te wachten op treinen naar Zandvoort en naar Beverwijk/Alkmaar.
Op Haarlem klonk het een aantal malen beste reiziger trein zus en zo vertrekt 15 minuten later enige explicatie waarom ontbrak helaas. De grootste misser vond ik echter om ca. 17.40 uur toen in Haarlem werd omgeroepen dat er beperkt treinverkeer was tussen Hengelo en Bielefeld. Ik vraag mij toch een beetje af wat deze informatie toevoegt aan de vele wachtenden op Haarlem.....
De stoptrein naar Beverwijk kreeg vervolgens ook nog eens een extra vertraging van 10 minuten (waarom???).
icon

Beste antwoord door JBa 17 april 2018, 22:50

Ik doelde op degene die bedacht heeft dat desbetreffende informatie op stations zo ver uit de buurt omgeroepen moet worden.

Verder zie ik dat meerdere treinen welke aan de kant met de lage perron nummers vertrokken vanaf Amsterdam CS op dat moment allemaal met vertraging reden. Blijkbaar is er dus iets niet helemaal goed gegaan op Amsterdam Centraal waardoor al deze treinen vertraging hebben opgelopen. Een kleine verstoring hier vlak voor het station of op het station heeft altijd een brede impact op meerdere treinen.

Bekijk origineel

12 reacties

Niet altijd is er direct een duidelijke oorzaak door te geven voor een verstoring van de treinenloop, vandaar dat niet elke verstoring omgeroepen wordt. Overigens zie ik maar 1 trein staan welke niet naar Zandvoort gereden heeft, toevallig die van u.

De omroep, de NS acht het noodzakelijk om op elk station waar vandaan je mogelijk het verstoorde traject gaat berijden deze informatie om te roepen. Dit met de bedoeling reizigers zo vroeg mogelijk te informeren om zodoende eventueel een andere route te nemen om het verstoorde traject te vermijden.

Wie bedenkt het?
Reputatie 5
JBa schreef:

Niet altijd is er direct een duidelijke oorzaak door te geven voor een verstoring van de treinenloop, vandaar dat niet elke verstoring omgeroepen wordt. Overigens zie ik maar 1 trein staan welke niet naar Zandvoort gereden heeft, toevallig die van u.

De omroep, de NS acht het noodzakelijk om op elk station waar vandaan je mogelijk het verstoorde traject gaat berijden deze informatie om te roepen. Dit met de bedoeling reizigers zo vroeg mogelijk te informeren om zodoende eventueel een andere route te nemen om het verstoorde traject te vermijden.

Wie bedenkt het?

Laatste zinnetje snap ik niet helemaal. Situatie was dus dat er behoorlijk veel mensen stonden te wachten op diverse treinen op Haarlem en dan een omroep krijgen over een verstoring tussen Hengelo en Bielefeld. M.i. een compleet overbodige omroep. Vraag ik mij nog steeds af waarom de stoptrein naar Beverwijk ook nog een kwartier vertraging kreeg. Had volgens mij toch wel iets korter op de Intercity naar Vlissingen kunnen zitten.
Ik doelde op degene die bedacht heeft dat desbetreffende informatie op stations zo ver uit de buurt omgeroepen moet worden.

Verder zie ik dat meerdere treinen welke aan de kant met de lage perron nummers vertrokken vanaf Amsterdam CS op dat moment allemaal met vertraging reden. Blijkbaar is er dus iets niet helemaal goed gegaan op Amsterdam Centraal waardoor al deze treinen vertraging hebben opgelopen. Een kleine verstoring hier vlak voor het station of op het station heeft altijd een brede impact op meerdere treinen.
De reden dat de trein later was dan gehoopt kunnen legio zijn, maakt het uit wat de reden precies was ?
Immers zo'n extra vertraging wordt niet expres veroorzaakt maar heeft helaas altijd een reden.
Nou als ik zelf reiziger ben zou ik dat ook graag willen weten, vandaar ook dat als de reden bekend is bij een HC dit tijdens de rit ook meermalen wordt aangegeven bij de standaard omroep. Dit zodat mensen welke later instappen dit ook horen en dus ook weten wat de oorzaak is geweest.

Als iemand dat niet wil weten dan zouden ze denk ik ook niet op zoek gaan naar een forum om daar een antwoord te vinden, lijkt mij.
Jup, die denklijn wordt in reisinformatie momenteel ook toegepast. Bij wijzigingen zo spoedig mogelijk ook een reden meegeven en bij verstoringen zo snel mogelijk een verstoring aanmaken (=fase 1A) wanneer er iets aan de hand is. Sommige verstoringen duren daardoor maar een minuut of 10 en komen nooit verder dan 1A (=voormelding).

En dan krijg je weer de vraag, hoeveel informatie moet je willen geven zonder zelf duidelijkheid te hebben.
Vergeet je bericht niet nuttig te vinden Henk.NL 😉

Reizigers willen tegenwoordig graag over dat soort dingen geïnformeerd worden, soms krijg je dan berichten waarvan je denkt waarom het bericht op zo'n manier formuleren ....

Probleem door de overvolle infra is gewoon dat elke kleine verstoring al gevolgen heeft voor andere treinen en dan zijn ze van plan om met ERTMS nog dichter op elkaar te gaan rijden met treinen. Met als gevolg dat we straks een nog gevoeligere dienstregeling krijgen voor kleine verstoringen.
Ik vind mijzelf niet zo nuttig 😃

soms krijg je dan berichten waarvan je denkt waarom het bericht op zo'n manier formuleren ....

Als je het systeem kent is het o zo logisch, maar anders klinkt het inderdaad erg vreemd.
Het is niet zozeer de volle infra, maar de extreem korte keringen van materieel welke alle rek uit de dienstregeling heeft gehaald.
Om een indruk te krijgen van volle infra, ga eens te station Londen Bridge kijken.
Korte keringen ?? Daar staan gewoon standaard tijden voor welke eerst een aantal malen zijn uitgeprobeerd. En als de keringtijd onder deze norm zit dan rijden er 2 machinisten op de trein.

Alleen bijgestuurde diensten kunnen onder deze standaard tijdnormering gekeerd worden, maar dan is er meestal ook wel iets echt mis.

London Bridge railway station, laat ik daar nou recent geweest zijn en de drukte vond ik daar wel meevallen, ik was er midden op de dag.
Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel met korte keertijden.
Je denkt te veel vanuit je werk.
Ik meer tussen aankomsttijd en vertrektijd trein op een eindbestemming.
Prachtig dat daar personeels normtijden voor zijn, maar juist de materieel keertijden zijn tegenwoordig dusdanig krap dat een latere binnenkomst zorgt voor later vertrek nieuwe trein.
En waardoor zou het komen dat we werken met kortere omkeertijden met de treinen?

- Gaat in de meeste gevallen gewoon goed (anders wordt het echt wel aangepast)
- Niet genoeg materieel voor handen op de locatie
- Als er wel een trein staat moet deze ook zonder ander treinverkeer te verstoren naar het juiste perron gebracht kunnen worden en daar hebben we dan ook weer een andere machinist voor nodig van desbetreffende standplaats.
- Dan moet er ook nog ergens plek zijn voor de andere trein die binnenkomt maar niet direct weer weggaat, anders hindert deze trein weer mogelijke andere treinen.

klant-peter, ik merk op dat je wellicht een hoop kennis vanaf papier/internet hebt opgedaan maar ga nu eens wat vrije dagen rondreizen en dan ook vooral eens kijken wat er allemaal op perrons gebeurt en op de kop van het perron aan de zijde van een opstelspoor of rangeerterrein kijken wat er allemaal voor treinbewegingen zijn. Op vele stations zijn dit er nml erg veel vooral net voor en na de spits hebben de machinisten die RET dienst draaien het erg druk.

Reageer