Home

Beantwoord: Ontruiming station: OPEN DIE POORTJES!!

Trefwoorden:
  • Bertus Auteur

Je kunt hier zien hoeveel waardering Bertus heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider**
    Reacties: 419

18 november 2016, 18:05

Vanmorgen toen ik om 11:30 uur op het punt stond om op Rotterdam Centraal in de Intercity naar Rotterdam Alexander te stappen, klonk er plotseling een alarm, gevolgd door de mededeling "om het gebouw te verlaten door de nooduitgang.

Vanaf spoor 14 was ik heel snel bij de uitgang aan de achterzijde. Ik vond het opvallend, dat de poortjes gesloten bleven terwijl in de hal voor de poortjes, de rijen snel groeiden. Bij sommige wachtenden was de paniek van de gezichten af te lezen. Opvallend vond ik ook, dat medewerkers van NS, herkenbaar aan de gele hesjes daarop met NS logo en NS Stations, ín de hal bleven staan. Pas na aandringen van een aantal reizigers opende één van hen met de nodige aarzeling een van de glazen deurtjes naast de poortjes.

Wat er precies aan de hand was, weet Ik niet, maar na vijf minuten mocht iedereen weer naar binnen.

ik vraag me af, of iedereen die op het station werkt, op de hoogte is van de veiligheid-instructies en procedures en of die wel eens geoefend worden. Het lijkt er namelijk niet op. En ik hoop vooral, dat bij een échte calamiteit onmiddellijk de poortjes open gaan en er iemand verantwoordelijk is (of gewoon het initatief neemt) deuren en hekken open te zetten.

Op het perron viel me nog wel op dat de conducteur langs de trein liep en op de ramen tikte om de reeds ingestapte reizigers te attenderen.
    Gemarkeerd als antwoord: Sivan NS op 6 december 2016, 11:30

Inmiddels heb ik duidelijkheid. Dit betrof een storing in het systeem. De aannemer heeft naar de installatie gekeken en een en ander bijgesteld. Het probleem zou hiermee verholpen moeten zijn.

Bekijk origineel
    Vroeger hadden we geen smiley's... toen moesten we zelf lachen.
  • Tamzin

Je kunt hier zien hoeveel waardering Tamzin heeft ontvangen van andere leden.

Koploper**
    Reacties: 4991
    Verkenner

Verkenner

Abonnementen wijze(r)

Abonnementen wijze(r)

18 november 2016, 21:08

???? Ik was rond die tijd ook op CS bij de ticketverkoop, niets van een ontruiming gemerkt.
  • Miriam NSMiriam NS

Je kunt hier zien hoeveel waardering Miriam NS heeft ontvangen van andere leden.

Moderator
    Reacties: 2401
    Verkenner

Verkenner

18 november 2016, 21:19

Hallo Bertus, ik kan me voorstellen dat dit een vervelende ervaring is.
    Wat hier precies aan de hand is geweest durf ik niet aan te geven, maar ik vermoed dat dit ging om een onterechte brandmelding of wellicht een storing in het systeem. Bij een ontruiming geldt een veiligheidsprotocol en wordt ook het personeel geïnformeerd. Onze medewerkers Veiligheid & Service bewaken de veiligheid op de trein en het station en zijn hiervoor speciaal opgeleid.

Daarnaast staat bij elke rij poortjes een noodknop. Als daarop gedrukt wordt, dan gaan alle poortjes automatisch open. Ook bij stroomuitval zullen de poortjes vanzelf openen. Dit kan ook op afstand door de meldkamer. Als er een brandalarm is op een station, gaan direct alle poortjes open.
  • ovshitkaart

Je kunt hier zien hoeveel waardering ovshitkaart heeft ontvangen van andere leden.

Intercity
    Reacties: 12

18 november 2016, 22:38

Ik houd mijn hart vast als er een echte calamiteit zich voordoet :S

Ik ben sowieso van mening dat poortjes een station juist ONVEILIGER maken omdat het frame van de poortjes zo ongeveer de helft van de totaal beschikbare vluchtruimte in beslag neemt en dat zorgt voor groot gevaar in geval van paniek bij een calamiteit.
  • Bertus Auteur

Reisleider**

19 november 2016, 02:04

Miriam NS schreef:

Wat hier precies aan de hand is geweest durf ik niet aan te geven, maar ik vermoed dat dit ging om een onterechte brandmelding of wellicht een storing in het systeem. Bij een ontruiming geldt een veiligheidsprotocol en wordt ook het personeel geïnformeerd. Onze medewerkers Veiligheid & Service bewaken de veiligheid op de trein en het station en zijn hiervoor speciaal opgeleid.

Daarnaast staat bij elke rij poortjes een noodknop. Als daarop gedrukt wordt, dan gaan alle poortjes automatisch open. Ook bij stroomuitval zullen de poortjes vanzelf openen. Dit kan ook op afstand door de meldkamer. Als er een brandalarm is op een station, gaan direct alle poortjes open.

Ook al was het waarschijnlijk een onterechte brandmelding of een storing in het "systeem": op het moment dat de zogenoemde "slow-whoop" te horen is en er wordt omgeroepen "het gebouw via de nooduitgang te verlaten", vind ik het toch vreemd (en beangstigend), dat de poortjes niet openstaan.

Ik heb geen medewerkers Veiligheid & Service gezien: zoals gezegd, een medewerker van NS Stations opende op aandringen van de wachtenden de glazen deuren naast de poortjes: kennelijk zijn zij niet op de hoogte van de noodknop om de poortjes te ontgrendelen of misschien niet bevoegd daarop re drukken, omdat die alleen door Veiligheid & Service medewerkers bediend mag worden.

Mag in geval van een calamiteit een reiziger de noodknop gebruiken? En wat als iemand zonder kaartje deze knop gebruikt om zonder capriolen het station te verlaten?
  • marv87

Je kunt hier zien hoeveel waardering marv87 heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider**
    Reacties: 1237
    Verkenner

Verkenner

Abonnementen wijze(r)

Abonnementen wijze(r)

19 november 2016, 08:28

Miriam NS schreef:

Ik vind dit een hele rare reactie. De NS heeft er steeds meer een handje van om allerlei zaken die de NS zou moeten regelen te beleggen bij de reiziger. Zoals het bijhouden van de drukte van de treinen, het handhaven van de stilte coupe, het er voor zorgen dat je bij de poortjes niet omver gelopen wordt omdat iemand zonder kaartje mee wil lopen....
    Maar dat bij een ontruiming van het station ook de reiziger zelf moet weten wat de procedure is en een noodknop moet gaan zoeken is toch echt volstrekte onzin. Als de ontruiming ingezet wordt dient per direct gezorgd te worden dat alle poortjes open gaan. Ik sta er echt van de kijken dat dit geen automatisme is en helemaal dat er bij de NS blijkbaar niet eens alarmbellen gaan rinkelen als een klant meld dat dit niet goed gegaan is.
  • Tamzin

Koploper**
    Verkenner

Verkenner

Abonnementen wijze(r)

Abonnementen wijze(r)

19 november 2016, 10:18

Dit verhaal lijkt toch weer meer op de zoveelste smoes van mensen die principieel tegen poortjes zijn.
  • landrsthrn

Je kunt hier zien hoeveel waardering landrsthrn heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider**
    Reacties: 2398
    Verkenner

Verkenner

19 november 2016, 10:22

Net als Tamzin was ik gisteren rond die tijd op Zuid-Holland CS en heb ook ik niets gemerkt van een ontruiming of uitbraak van mensen. Heeft TS dit hele verhaal soms gedroomd?
    Ik gooi helemaal leeg blik, in de water.
  • Bertus Auteur

Reisleider**

19 november 2016, 11:14

landrsthrn schreef:

Net als Tamzin was ik gisteren rond die tijd op Zuid-Holland CS en heb ook ik niets gemerkt van een ontruiming of uitbraak van mensen. Heeft TS dit hele verhaal soms gedroomd?

"Rond die tijd op Zuid-Holland CS" is een even vaag als ruim begrip.

Het "verhaal" is beslist niet verzonnen of gedroomd. De Intercity van 11.35 uur van Rotterdam Centraal naar Leeuwarden, die ik wilde nemen, liep door het voorval bijna een kwartier vertraging op.

Aangezien ProRail en NS alles monitoren, moet de oorzaak van die vertraging toch te achterhalen zijn?
  • Bertus Auteur

Reisleider**

19 november 2016, 11:32

Tamzin schreef:

Dit verhaal lijkt toch weer meer op de zoveelste smoes van mensen die principieel tegen poortjes zijn.

Ik ben helemaal niet principieel tegen poortjes, integendeel zelfs. De conclusie die je meent te kunnen trekken is onjuist.

Het gaat mij er in dit geval om, dat procedures kennelijk niet bij iedereen bekend zijn en het "systeem" bij een calamiteit de poortjes niet automatisch opent. Dáár gaat het om.
  • Iris NSIris NS
    Moderator
    Reacties: 1317

19 november 2016, 17:41

Ik ga er vanuit dat het loos alarm of een storing geweest is, zoals Miriam ook aangeeft. Ik weet wel dat er die avond een gezamenlijke veiligheidsoefening van onder meer NS en de Politie geweest is. Ik neem dus aan dat alles goed werkt ;)
    Bij calimiteiten mag iedereen de noodknop gebruiken, Bertus.
  • IskOV

Je kunt hier zien hoeveel waardering IskOV heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider*
    Reacties: 1753
    Verkenner

Verkenner

20 november 2016, 01:08

Oefening, loos alarm of niet: die poortjes moeten open ZODRA ER ALARM GEGEVEN WORDT.
    Je kunt namelijk verwachten dat er dan reizigers in groten getale het station willen verlaten. Zelfs als er niks aan de hand is, zul je dan moeten zorgen dat ze niet in paniek raken, elkaar niet verdringen voor de poortjes, et cetera.

Dus inderdaad: koppel het openen van de poortjes aan welk ontruimingssignaal dan ook: slow-whoop, mededeling via de stationsomroep, mededeling in de trein of wat dan ook. Leer van deze melding. De beste veiligheidsoefeningen zijn die waarbij je echte reizigers inzet....
    Constructief-kritisch treinreiziger. Ik ga uit van de goede intenties van NS, maar er gaat een hoop mis en daar zeg ik dan ook iets van.
  • niek2

Je kunt hier zien hoeveel waardering niek2 heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider*
    Reacties: 617

20 november 2016, 10:18

Iris NS schreef:

Ik neem dus aan dat alles goed werkt ;)

Ik zit dit topic met veel verbazing te lezen. Vooral hoe laconiek er vanuit de NS gereageerd wordt. Hoe kunt u dit zeggen en nog met een smily ook.

Zoals marv87 treffend zegt:
    marv87 schreef:

Ik vind dit een hele rare reactie. De NS heeft er steeds meer een handje van om allerlei zaken die de NS zou moeten regelen te beleggen bij de reiziger. Zoals het bijhouden van de drukte van de treinen, het handhaven van de stilte coupe, het er voor zorgen dat je bij de poortjes niet omver gelopen wordt omdat iemand zonder kaartje mee wil lopen....
    Maar dat bij een ontruiming van het station ook de reiziger zelf moet weten wat de procedure is en een noodknop moet gaan zoeken is toch echt volstrekte onzin.

Vaste klant, 63.000 km per jaar op het spoor. "Instappen = nog niet fluiten"
  • Tamzin

Koploper**
    Verkenner

Verkenner

Abonnementen wijze(r)

Abonnementen wijze(r)

20 november 2016, 10:22

@Niek2
    Het is ook geen serieuze discussie. Het is de zoveelste doorzichtige poging van tegenstanders van poortjes.

In de metro's overal ter wereld zijn er al sinds tientallen jaren poortjes maar op een station hier met nog geen 10% van het aantal reizigers zou dat plotseling onveilig zijn.
  • Bemined

Je kunt hier zien hoeveel waardering Bemined heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider*
    Reacties: 765

20 november 2016, 10:26

In noodsituaties mag uiteraard iedereen de noodknoppen gebruiken, waar zouden ze anders voor bedoeld zijn :? Maar je zou inderdaad verwachten dat bij een automatisch alarm de nooddeuren ook ontgrendeld zouden worden. Bij elk gebouw vallen de branddeuren automatisch dicht en gaan de liften automatisch naar de lobby bij een brandalarm, dus waarom zouden de poortjes niet vanzelf kunnen ontgrendelen?
  • Bertus Auteur

Reisleider**

20 november 2016, 11:14

Tamzin schreef:

@Niek2
    Het is ook geen serieuze discussie. Het is de zoveelste doorzichtige poging van tegenstanders van poortjes.

In de metro's overal ter wereld zijn er al sinds tientallen jaren poortjes maar op een station hier met nog geen 10% van het aantal reizigers zou dat plotseling onveilig zijn.

Met alle respect, maar waarom blijf jij beweren dat ik een tegenstander zou zijn van poortjes? Je moet dat wel kunnen staven.

Laat nogmaals duidelijk zijn, dat ik daar geen principieel tegenstander van ben: integendeel. Ik kan geen andere manier bedenken om zwart rijden zoveel mogelijk tegen te gaan en het weren van allerlei rapaille wat niets op het station te zoeken heeft om zo een zo veilig mogelijke omgeving voor reizigers en medewerkers te bewerkstelligen.
  • IskOV

Je kunt hier zien hoeveel waardering IskOV heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider*
    Reacties: 1753
    Verkenner

Verkenner

20 november 2016, 11:26

Tamzin schreef:

@Niek2

Volgens mij pleit er hier niemand voor afschaffing van de poortjes. Hier wordt gepleit voor het automatisch openzetten van de poortjes bij een ontruimingssignaal.

Het argument van de noodknop is tamelijk zwak. In ons eigen appartementencomplex hebben we een waarschuwing van de brandweer gekregen omdat in een noodsituatie de nooduitgangen ZONDER VERDERE HANDELINGEN open moeten gaan. Dus geen hamertje, geen noodknop, geen sleutelkastjes. Gewoon: tegen de deur duwen, dan moeten de deuren open gaan. Naar buiten toe :).

Enfin, ik neem aan dat dit door de hulpdiensten wordt opgepakt, al is het maar de vraag of dit bij een lichte oefening geconstateerd wordt. Dit zie je meestal pas als je daadwerkelijk probeert een groot aantal mensen in korte tijd naar buiten te krijgen. Liefst nog met een paar rolstoelers of visueel gehandicapten erbij....
    Constructief-kritisch treinreiziger. Ik ga uit van de goede intenties van NS, maar er gaat een hoop mis en daar zeg ik dan ook iets van.
  • wsm

Je kunt hier zien hoeveel waardering wsm heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider*
    Reacties: 854

20 november 2016, 11:35

niek2 schreef:

Iris NS schreef:

Ik zit dit topic met veel verbazing te lezen. Vooral hoe laconiek er vanuit de NS gereageerd wordt. Hoe kunt u dit zeggen en nog met een smily ook.

Bij het spoor gaat veiligheid voor alles. Ook in dit geval, zou er sprake zijn geweest van een echte calamiteit, zou de veiligheid volledig zijn gegarandeerd.

U kunt dus gerust gaan slapen.
    Reiziger op 1, 2 en 3?
  • MvanGelder

Je kunt hier zien hoeveel waardering MvanGelder heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider*
    Reacties: 1308

20 november 2016, 11:42

Iris NS schreef:

Ik ga er vanuit dat het loos alarm of een storing geweest is, zoals Miriam ook aangeeft. Ik weet wel dat er die avond een gezamenlijke veiligheidsoefening van onder meer NS en de Politie geweest is. Ik neem dus aan dat alles goed werkt ;)

Ik zal het wat serieuzer nemen als ik jou was, de poortjes horen natuurlijk automatisch open te gaan bij een noodsituatie, dat is ook zo gecommuniceerd. Uw medewerkers die getraind zouden zijn bleven ook apatisch niets doen, wat mij ook niet de bedoeling lijkt.

Ook bij een loos alarm want dat weet je pas achteraf.
  • Hendrik - Jan
    Reisadviseur*
    Reacties: 189

20 november 2016, 12:05

Bij calamiteiten moet ieder bedrijf (dus ook in dit geval de NS) het serieus nemen en niet zeggen zoals er al door meerdere medewerkers van de NS (niet geciteerd) het zal allemaal wel los lopen.

Want de volgende zijn er alleen eigen personeel van de NS er de dupe van, mogen dan de passagiers ook zeggen; wij nemen jullie melding niet serieus?

Of moet zo iets eerst behoorlijk uit de hand lopen voordat de NS in gaat zien dat dit behoorlijk fout kan gaan?

Let wel; Ik ben hierbij (handicap of geen handicap) wel gewoon kritisch over de reactie's van de NS personeel! En opmerkingen over dat iemand wel of niet voor dichte poortjes is, doet er niet toe Tamzin, wsm en landrsthrn! Of moet ik jullie soms onder de ordinaire zwartrijders beoordelen?

Let wel; Ik ben zelf ook een voorstander van dichte poortjes, maar bij calamiteiten zoals TS omschreven mag je (wat mij betreft) wel van de NS/V en S medewerker verwachten dat er actie (terecht of onterecht) wordt ondernomen bij alarm. En niet na aandringen van passagiers.
    Ik zal na (vaak) tot in het oneindig tellen voordat een reactie plaats. Maar als het er op aan komt dat mensen met een geestelijke of lichamelijke handicap te kort wordt gedaan zal ik zonder pardon daar m'n mening over geven. En ja ik heb ook een (lichte) geestelijke handicap. En als ik een vraag stel, dan zal ik voor de vraag een zo goed als mogelijke omschrijving van de situatie geven (waar mogelijk van 2 zijden) en pas daarna de vraag stellen!
  • marv87

Je kunt hier zien hoeveel waardering marv87 heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider**
    Reacties: 1237
    Verkenner

Verkenner

Abonnementen wijze(r)

Abonnementen wijze(r)

20 november 2016, 12:23

Tamzin schreef:

@Niek2

Ook ik ben geen principieel tegenstander van poortjes, ik ben tegenstander van het slecht implementeren van de poortjes. Zelf reis ik dagelijks Hilversum - Amsterdam, ik zou echt blij zijn als op beide stations de poortjes goed geplaatst en gesloten zouden worden.

Maar de laconieke reacties vanuit de NS en sommige forumleden vind ik echt wel zorgelijk.

TS meldt. Er was een alarm, de poortjes gingen niet automatisch open.
    NS meldt: Geen nood alles is goed, als de poortjes niet open gingen was het vast een vals alarm. Tenminste we we gaan dat niet controleren, maar aangezien alles in het kader van veiligheid staat en onze medewerkers (die in het verhaal van TS niet wisten hoe ze moesten handelen) zijn goed geïnstrueerd, gaan we er vanuit dat als er echt alarm is dat het wel goed komt.

Dat komt mij als reiziger niet serieus over, los van de oorzaak zou een melding als dit toch zeker een onderzoek waard zijn.
  • Bertus Auteur

Reisleider**

20 november 2016, 12:29

Iris NS schreef:

Een hele geruststelling...

Een aanname is echter geen zekerheid maar gelukkig is er de rode knop. Worden met een druk op de rode knop ook de deuren naast de poortjes geopend of moet de reizigers op zoek naar een medewerker met de sleutel?
  • volvo8700

Je kunt hier zien hoeveel waardering volvo8700 heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider**
    Reacties: 622

21 november 2016, 08:10

De noodknop is groen ;) Of de deuren naast de poortjes automatisch open gaan weet ik niet.
  • Sivan NSSivan NS
    Moderator
    Reacties: 6994

22 november 2016, 12:54

Mocht een dergelijke situatie zich nog eens voordoen, zouden jullie mij dan een bericht willen sturen? Dan ga ik meteen vragen om een evaluatie van het voorval.

Verder is het uiteraard zo dat de verantwoordelijkheid m.b.t. het communiceren en veilig houden in het geval van een ontruiming niet bij de reiziger ligt. De opties die door mijn collega's zijn genoemd, zijn slechts bedoeld als hulpmiddelen. Ook ik kan geen informatie vinden over het voorval op 19 november, dus ik kan geen specifieke informatie geven. Wel is het zo dat er een protocol is opgesteld over hoe er gehandeld dient te worden wanneer er sprake is van een ontruiming. Het personeel is hiervan op de hoogte.

Dergelijke situaties zijn zeker niet iets waar wij luchtig over willen doen. Excuses als dit zo overkomt. Nogmaals, mochten jullie iets meemaken dat niet veilig is, meld het mij alsjeblieft.
  • MvanGelder

Je kunt hier zien hoeveel waardering MvanGelder heeft ontvangen van andere leden.

Reisleider*
    Reacties: 1308

22 november 2016, 13:37

Waarom gaan jullie hier dan nu niet achteraan om te informeren wat er nu aan de hand was ? Er is duidelijk iets mis gegaan, want bij een alarm moeten de poortjes automatisch opengaan en moeten jullie medewerkers actie ondernemen.

Het lijkt me zeker een onderzoek waard wat er fout is gegaan, de volgende keer kan het al te laat zijn namelijk. Ik vind deze reactie ook niet erg geruststellend.
  • Sivan NSSivan NS
    Moderator
    Reacties: 6994

22 november 2016, 14:47

Dat begrijp ik, MvanGelder. Ik heb de locatiemanager- en beheerder van Rotterdam CS een bericht gestuurd. Mocht ik een reactie ontvangen, dan laat ik dat weten.

Overigens wil ik wel benadrukken dat dit het 1e bericht is dat wij ontvangen over deze ontruiming. Daarnaast streven wij altijd naar de hoogste vorm van veiligheid op onze stations. Mocht er een keer toch wat misgaan, dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Zoals gezegd: meld dit bij ons.

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)