RNet stations Gouda - Alphen a/d Rijn en beveiligingsmedewerkers

Superleuk! Er komt een nieuw concept op het spoor tussen Gouda en Alphen a/d Rijn (RNET). Dat was mijn eerste reactie toen ik de plannen hoorde. Nu, een tijdje later en RNet heeft zich kunnen bewijzen.
Het probleem is: rotzooi. Een en al rotzooi in de treinen en op de stations. Wanneer de zon onder is (ook wanneer de zon nog op is, maar in mindere mate) komt er op bijna elk station tussen Gouda en Alphen raar volk. Met raar volk bedoel ik hangjongeren die stoer in de trein doen en op de stations in groepen van groter dan twee personen hun tijd doorbrengen en hun jointjes lekker aan het roken zijn. Als je na 21:00 de trein wilt pakken om rustig naar huis wilt gaan zit er gegarandeerd een stuk of vijf van die apen die niet geheel normaal overkomen in de trein. Rijden de treinen niet, maar bussen? Dan kun je ze tussen 21:00 en 23:00 nergens bekennen. (Later dan die tijden heb ik niet ervaren). Erg grappig.

Ook de attributen op stations en treinen moeten het steeds vaker begeven tegen volk (hierbij heb ik het uiteraard over dat groepje en niet over een volk uit een bepaalde land) dat zich uit verveling op de stations gaat begeven. Overal Grafitti (zie ook de foto, die tag kom je minimaal 3x tegen op station Waddinxveen en 1x op Waddinxveen Triangel (ik ben niet op zoek gegaan), ruiten die uit het niets stuk gaan en wc's die niet meer kunnen functioneren doordat mensen de wc gebruiken voor doeleinden waarvoor het niet is bedoeld.

Nou zullen er waarschijnlijk veel mensen zijn die zullen zeggen: Ik vind het prima, nooit last van gehad e.d. Dat klopt, wanneer je enkel in de spitsuren reist heb je er geen last van, maar dan heb je weer last van het feit dat de treinen overvol zijn.

Ik denk dat de reden hiervoor is dat er totaal geen toezicht is. Om het waarschijnlijk zo goedkoop mogelijk te maken worden er alleen maar (jonge) machinisten ingezet. Een conducteur is nooit aanwezig, en controle van de beveiligingsmedewerkers is totaal zinloos, gezien je gewoon uitstapt wanneer je een beetje geel ziet of je stapt niet in. Heel soms surveilleren ze zonder ns overall, maar of dat echt heel veel zin heeft weet ik ook niet. Vooral omdat ze heel soms surveilleren van de weet ik veel hoeveel 100 ritten per dag. Ook wordt het eerste klas zitten van die mensen meestal getolereerd door te zeggen dat ze even naar de 2de klas moeten gaan. Dat is niet echt leerzaam natuurlijk voor die arme kinderen.
Op de stations waar wel medewerkers zijn (alleen Gouda naar mijn weten) lijkt het erop alsof de surveillanten het alleen maar leuk vinden om rond te lopen en om zich heen kijken. Wanneer het wat avond wordt en er is iemand die loopt te schreeuwen en tegen een RNet trein aan schopt en slaat, poortjes opentrapt etc. (omdat die ruzie met zijn vriendin had oid.) en je belt met het alarmnummer voor spoed dan wordt je eerst ondervraagd hoe je aan het nummer komt (want ja waarom zou ik het alarmnummer spoed bellen als ik spoed heb) daarna duurt het makkelijk 15 minuten tot er twee (sorry dat ik het zo beschrijf) dikkerdjes aankomen kakken en eigenlijk vrij weinig uithalen. Er hangen genoeg camera's in Gouda om te zien dat iemand 5 keer heen en weer de poortjes opentrapt. Nou vraag ik me dus af, wat doen die mensen de hele dag dat het 1: zo lang duurt tot ze er zijn en 2: dat ze eigenlijk niet doorhebben dat er een sukkel de poortjes aan het kapottrappen is. En uiteraard de vraag waarom je zo iemand geen boete geeft. De beveiligingsmedwerkers hadden makelijk 1000 euro eruit kunnen halen. Ook genoeg idioten die op de groene noodknopjes drukken wanneer ze het station willen passeren. Ook dan is er niemand die achter diegene aanrent. Of worden we allen voor de gek gehouden en zijn de camera's nep?

Is het probleem wat ik hier schets (die ik ook vaker van andere mensen te horen krijg) bij jullie al bekend? En wat doen jullie daaraan?

Een uitstapje naar een ander probleem:
Zaterdag de 14de van april wilde ik mijn saldo opladen. Kom ik aan in het hokje, werkt het apparaat niet meer. Maak ik er direct een melding van via de informatiezuil, krijg ik te horen dat het gerepareerd wordt. Vanochtend nog steeds niet gemaakt, conducteur in een NS trein kwam de kaartjes controleren en ik heb hem dat ook verteld. Hij heeft contact opgenomen met een collega, die gaf aan dat er niets bekend was over een defecte kaartautomaat. Miscommunicatie? Nu ben ik benieuwd of die wel goed geregistreerd is.

13 reacties

Reputatie 4
Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld in de Rnet trein, herken wel het beeld van bepaalde reizigers dat ze onrustig zijn, echter komt dit gedrag ook voor op sprinters in de rest van het land, bijv momenteel in de regio Eindhoven.
Het alarmnummer is dat een nummer van NS (030 nummer) of 112/0900 nummer van de politie?
@volvo8700 ook ik heb me niet onveilig gevoeld, zo erg is het gelukkig niet. Maar ik zie dat sommige meiden zich anders voelen nadat de heren langslopen en met een rare blik naar hun kijken. Beetje ongemakkelijk is het goede woord.
Het is een 030 nummer.
Reputatie 7
Badge
Zou toch bekend moeten zijn:

https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/gouda-alphen-r-net-controle-40024
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/het-dagelijks-poortjes-glippen-op-station-gouda-47775
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/graffiti-station-waddinxveen-triangel-45566
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/poortjes-intrappen-meeglippen-station-gouda-33645
Welkom op het NS Serviceforum, Reiziger101.

Jammer om te lezen dat er zoveel overlast is op dit traject, ook al voel je je zelf gelukkig nog veilig. Zoals Momo al aangaf ontvangen we hier meer verhalen over en geven dit aan. Dit zal ik met jouw verhaal ook doen.

Vreemd inderdaad dat je tegenstrijdige berichten krijgt over de kaartautomaat. Hopelijk is de conducteur coulant omgegaan met situatie? Mocht de automaat nog steeds defect zijn, zou je me dan kunnen aangeven wat voor nummer er op deze automaat staat?
@Iris
De conducteur heeft me de voordeel van de twijfel gegeven. Ik kwam zonet aan en de automaat was nog niet werkend. Automaatnummer: 201. Erg verwarrend voor veel mensen die niet elke dag reizen met de trein. Zeker wanneer je een kaartje nodig hebt voor een treinrit zonder conducteur waar je even je verhaal kwijtkunt en kunt aangeven dat je geen kaartje hebt kunnen kopen.

Ik zie dat de posts die Momo heeft gepost al van een tijdje geleden zijn. Kan ik dus concluderen dat het vrijwel zinloos is om mijn verhaal hier te doen? Gezien er sindsdien nog geen veranderingen merkbaar zijn.

Wel even een toevoeging op het feit dat ik me wel veilig voel: ik voel me wel veilig maar niet op mijn gemak.
Reputatie 7
Badge
Ik zou het gewoon wel melden zodat duidelijk is dat het nog steeds speelt.
Of er daardoor wat verandert? Geen idee.
Het onderdeel moet zeker apart gemaakt worden in de bergen van China 😃
Reputatie 7
Badge
Het verslag van TS doet bij mij de vraag opkomen of personele kosten (conducteurs, v&s'ers, beveiligers, e d) door NS via concessiehouder uit de begroting van de concessie-uitvoering worden betaald, en schade, defecten en gederfde inkomsten als "meerwerk" achteraf worden gedeclareerd bij de concessieverlener. Ik kan me anders niet voorstellen dat er zo lauw wordt omgegaan met dit soort OV publiek.
Reputatie 4
Het doet mij denken aan de voormalige Zoetermeerlijn
Reiziger101 schreef:

Ik zie dat de posts die Momo heeft gepost al van een tijdje geleden zijn. Kan ik dus concluderen dat het vrijwel zinloos is om mijn verhaal hier te doen? Gezien er sindsdien nog geen veranderingen merkbaar zijn.

Wel even een toevoeging op het feit dat ik me wel veilig voel: ik voel me wel veilig maar niet op mijn gemak.

Door die groepen voel ik me s avonds niet altijd op mijn gemak dat herken ik zeker van de enkele keer dat ik er kom.
Mocht er niets veranderen dan raad ik u aan om contact op te nemen met Provincie Zuid Holland, in andere regio's (Almere, Brabant?)is er door vele klachten besloten om subsidie te verstrekken om extra toezichthouders in te huren. https://www.zuid-holland.nl/contact/
Reputatie 4
Reiziger101 schreef:

@volvo8700 ook ik heb me niet onveilig gevoeld, zo erg is het gelukkig niet. Maar ik zie dat sommige meiden zich anders voelen nadat de heren langslopen en met een rare blik naar hun kijken. Beetje ongemakkelijk is het goede woord.
Het is een 030 nummer.

Dan is dit het nummer van de veiligheidscentrale, waar normaal gesproken alleen NS personeel naar belt, vandaar dat ze steeds vragen hoe u aan dit nummer komt, blijkbaar is nog niet geïnstrueerd dat reizigers van Rnet en Thalys hiervan gebruik maken in geval van nood.
volvo8700 schreef:

Dan is dit het nummer van de veiligheidscentrale, waar normaal gesproken alleen NS personeel naar belt, vandaar dat ze steeds vragen hoe u aan dit nummer komt, blijkbaar is nog niet geïnstrueerd dat reizigers van Rnet en Thalys hiervan gebruik maken in geval van nood.

Raar dat het niet geïnstrueerd is inderdaad. Er zitten wel SOS knopjes in de trein, maar volgensmij verbind die alleen maar door naar de machinist (die 9 van de 10 keren de laatste 2/3 minuten pas komt aanlopen terwijl reizigers soms wel van 20 minuten van te voren zich in de trein kunnen plaatsen).

Goed om te weten, ik zal mijn verhaal binnenkort doen bij de provincie.

@Iris (of een andere persoon met NS roots)
Vanochtend deed automaat 201 het nog steeds niet. Wel was het leuk om een persoon met een krat fruit voor het station te zien ter compensatie van de storingen van de afgelopen dagen.

Toen ik in Gouda aankwam zag ik zoals vaker een medewerker van S&V heel spontaan iedereen een goedemorgen te wensen net naast de trappen bij spoor 11. Mijn idee is:Als je hem nou in plaats van in de spits op een maandagmorgen eens een keer inzet na 21:00 om iedereen te begroeten, dan heeft dat veel meer effect. Of heeft het een andere reden dat er iemand iedereen die uit de trein stapt moet begroeten?
Reputatie 7
Badge
Reiziger101 schreef:

. Mijn idee is:Als je hem nou in plaats van in de spits op een maandagmorgen eens een keer inzet na 21:00 om iedereen te begroeten, dan heeft dat veel meer effect. ?

jij zit toch ook liever thuis om 21 uur?
klant_Jac schreef:

Reiziger101 schreef:

. Mijn idee is:Als je hem nou in plaats van in de spits op een maandagmorgen eens een keer inzet na 21:00 om iedereen te begroeten, dan heeft dat veel meer effect. ?

jij zit toch ook liever thuis om 21 uur?

Ik ben persoonlijk geen huismus, om 21 uur zit ik dan ook meestal niet thuis. Ik neem aan dat je bij het terechtkomen bij een baan als S&V medewerker je ook wel door hebt dat het geen 8 tot 15 baantje is.

Reageer