Station Amersfoort aanmelden | NS Community
beantwoord

Station Amersfoort aanmelden

  • 29 October 2016
  • 34 reacties
  • 2176 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben afgelopen zaterdag van NS Amersfoort naar Utrecht gegaan. ik ben via achterzijde binnen gekomen en heb mij door de grote poort van aanmeldingsmachines direct aangemeld. Nu blijkt dat ik me heb aangemeld voor heel iets anders. Trein Connexxion Hermes staat in de app. En vervolgens uit check op Ns Utrecht.

Bij wie moet ik nu het te veel betaalde terug halen. Ritje koste 20 euro.
En waarom die totaal niet logische entree van poortjes op een NS station.
icon

Beste antwoord door Tochjo 29 October 2016, 10:03

Bekijk origineel

34 reacties

Badge +3
In Amersfoort staan poortjes van NS en van Connexxion. Connexxion is de vervoerder die de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen verzorgt (onder de naam Valleilijn).

Het is belangrijk dat u bij het juiste poortje incheckt: als u met NS reist, checkt u in bij een poortje van NS. Als u met Connexxion reist, checkt u in bij een poortje van Connexxion. U kunt het juiste poortje herkennen aan de logo's boven de poortjes, het logo op het schermpje van het poortje en de kleur van het vlak met de kaartlezer (NS gebruikt geel, Connexxion blauw):

(Bovenstaande foto is van vlak voor de poortjes in gebruik genomen werden, toen de poortjes voor Connexxion nog niet werkten en er een paal stond voor reizigers die met Connexxion wilden reizen. Nu zijn de linker drie poortjes op de foto in gebruik door NS en de rechter twee poortjes in gebruik door Connexxion.)

U moet contact opnemen met NS om de ontbrekende check-in te corrigeren. Dat kan via dit formulier. Het kan ook direct via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

U moet ook contact opnemen met Connexxion, omdat dat bedrijf bij het inchecken het instaptarief heeft ingehouden terwijl u niet met Connexxion gereisd hebt.
Reputatie 7
Badge +3
De situatie aan de achterzijde van Amersfoort is inderdaad nogal verwarrend, zeker voor de wat minder regelmatige reiziger. Je loopt recht op de poortjes van Connexxion af, en om bij NS in te checken moet je dus goed opletten dat je het juiste poortje kiest. Volgens NS is er overigens niks aan de hand en is de situatie gewoon logisch.

Er zou toch een proef zijn waarbij er niet meer per vervoerder in- en uitgecheckt hoeft te worden rond Amersfoort/Valleilijn? Hoe staat het daarmee?
Reputatie 6
Badge +2
Zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/pilot-valleilijn-niet-meer-per-vervoerder-in-uitchecken-5937/index2.html#post173152 e.v.
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.
@mfreeze
Voor die proef moeten mensen zich eerst gaan aanmelden. Daar komt dus niets van terecht. Ik vind het trouwens ook een totaal overbodige proef.
Welkom chris44 op het NS Serviceforum,

Als je het advies van Tochjo opvolgt dan zal je alle teveel gemaakte kosten terug moeten krijgen. Voor de reis van NS mag je mij ook een privébericht sturen zodat ik de 20 euro kan verrekenen met de ritprijs. Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken.
Reputatie 7
Badge +3
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.

Ik ook. Maar als het voor iedereen duidelijk was, bestond dit topic niet denk ik ;)

Er zijn gewoon best veel mensen die überhaupt niet eens weten dat er meerdere vervoerders rijden op het spoor en dat daar andere procedures voor gelden. Die zien een poortje, houden hun pasje er tegenaan, zien "Ingecheckt" en stappen in. Kun je wel zeggen "eigen schuld", en is het voor een deel ook wel, maar je kunt ook als bedrijf proberen het zo makkelijk mogelijk te maken voor je klanten.
Reputatie 7
Badge +2
De situatie aan de achterzijde van Amersfoort is inderdaad nogal verwarrend, zeker voor de wat minder regelmatige reiziger. Je loopt recht op de poortjes van Connexxion af, en om bij NS in te checken moet je dus goed opletten dat je het juiste poortje kiest. Volgens NS is er overigens niks aan de hand en is de situatie gewoon logisch.
Aan de voorzijde van het station is de situatie overigens net zo onlogisch, daar mag je als NS-reiziger ook een extra slinger maken.
Reputatie 3
Badge
Ik vind het persoonlijk ook wel duidelijk maar kan me goed voorstellen dat de minder ervaren reiziger zich vergist.
Ga eens op een willekeurig poortjesstation en kijk eens hoeveel mensen daar niet lijken te weten dat ze de scanner moeten gebruiken die aan de RECHTERkant van het poortje zit (nog afgezien van de vraag of dat voor linkshandigen wel zo voor de hand ligt...). Of hoeveel mensen wanhopig met een e-ticket over een incheckscanner bewegen die geen papier kan uitlezen. Dan kun je wel zeggen "Voor mij is het duidelijk", of "Voor de meeste mensen is het duidelijk", maar als 1 promille van alle reizigers het niet snapt of zich vergist, zijn dat er toch altijd nog duizend per dag (of vijfhonderd, als je ervan uitgaat dat die miljoen reizigers per dag van NS in het algemeen zowel heen als terug gaan).

Ik vind dus niet dat het hele systeem niet deugt of niet duidelijk is, maar ik vrees wel dat er altijd een groep mensen zal blijven die er om wat voor reden dan ook moeite mee hebben. Onervaren reizigers, mensen die zich inderdaad niet realiseren dat er verschillende vervoerders zijn, mensen die niet kunnen zien bij welke vervoerder ze inchecken (is dat voor visueel gehandicapten op een of andere manier herkenbaar????). Of mensen die zich gewoon vergissen; zou mij ook kunnen overkomen. En dan zou je het toch met een minimum aan gedoe moeten kunnen rechtzetten.

Maar het begint er toch echt mee dat je als principe gewoon bij elke vervoerder voor elke reis zou moeten kunnen in- en uitchecken...
Ik sluit mij graag aan bij het verhaal van IskOV. Wel heb ik het vermoeden dat de onervaren reiziger het steeds beter door heeft. Het is natuurlijk ook een kwestie van het een keer ervaren. Ik heb trouwens niet meer vernomen van chris44. Hij mag mij nog altijd een privébericht sturen als hij nog geen contact heeft gehad met onze klantenservice.
Reputatie 1
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.


Gelukkig gaat het om station Amersfoort en niet om station Zutphen waar op een paar plekken 3 incheckpaaltjes naast elkaar staan met de keuze uit NS, Arriva en Syntus. Veel mensen vergissen zich tussen Arriva en Syntus.

Trouwens: Connexxion en NS zijn de meest vriendelijke vervoerders en Syntus wordt tegenwoordig ook beter.
Klantvriendelijkheid bij Arriva en Veolia is volgens sommige mensen niet altijd van toepassing. Gelukkig heb ik deze slechte ervaring niet.
Reputatie 3
Badge
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.


Gelukkig gaat het om station Amersfoort en niet om station Zutphen waar op een paar plekken 3 incheckpaaltjes naast elkaar staan met de keuze uit NS, Arriva en Syntus. Veel mensen vergissen zich tussen Arriva en Syntus.

Trouwens: Connexxion en NS zijn de meest vriendelijke vervoerders en Syntus wordt tegenwoordig ook beter.
Klantvriendelijkheid bij Arriva en Veolia is volgens sommige mensen niet altijd van toepassing. Gelukkig heb ik deze slechte ervaring niet.


Dat maakt mijn terloopse vraag nog actueler: kan een visueel gehandicapte herkennen bij welke vervoerder hij/zij in- of uitcheckt?
Reputatie 1
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.


Gelukkig gaat het om station Amersfoort en niet om station Zutphen waar op een paar plekken 3 incheckpaaltjes naast elkaar staan met de keuze uit NS, Arriva en Syntus. Veel mensen vergissen zich tussen Arriva en Syntus.

Trouwens: Connexxion en NS zijn de meest vriendelijke vervoerders en Syntus wordt tegenwoordig ook beter.
Klantvriendelijkheid bij Arriva en Veolia is volgens sommige mensen niet altijd van toepassing. Gelukkig heb ik deze slechte ervaring niet.


Dat maakt mijn terloopse vraag nog actueler: kan een visueel gehandicapte herkennen bij welke vervoerder hij/zij in- of uitcheckt?


Waarschijnlijk zijn er medewerkers die willen helpen.
Trouwens in Zutphen moeten reizigers van de intercity uit Roosendaal binnen 2 minuten overstappen op de treinen van Arriva en Syntus, en bij haast gaat het dus niet altijd goed. In de tijd dat de OV-Chipkaart nog niet bestond kon je gewoon van de ene op de andere trein overstappen, terwijl er me de OV-Chipkaart goed uitgecheckt moet worden bij NS om vervolgens bij Arriva of Syntus in te checken en dan snel de trein in stappen voordat deze vertrokken is.
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.


Gelukkig gaat het om station Amersfoort en niet om station Zutphen waar op een paar plekken 3 incheckpaaltjes naast elkaar staan met de keuze uit NS, Arriva en Syntus. Veel mensen vergissen zich tussen Arriva en Syntus.

Trouwens: Connexxion en NS zijn de meest vriendelijke vervoerders en Syntus wordt tegenwoordig ook beter.
Klantvriendelijkheid bij Arriva en Veolia is volgens sommige mensen niet altijd van toepassing. Gelukkig heb ik deze slechte ervaring niet.


Dat maakt mijn terloopse vraag nog actueler: kan een visueel gehandicapte herkennen bij welke vervoerder hij/zij in- of uitcheckt?


Voor reizigers die slechtziend zijn, hebben wij diensten en faciliteiten die helpen bij de treinreis en op het station. Met een OV-chip Plusabonnement kan je je treinreis van te voren boeken waardoor een in- en uitcheck niet nodig is. In het geval van de gesloten poortjes zal het niet uitmaken welke de reiziger pakt want er zal geen saldo worden afgeschreven.

Meer informatie over het reizen met een functiebeperking kan je hier vinden, voor meer informatie over het OV-chip Plusabonnement kan je hier terecht.
Het gaat dus nog steeds heel vaak mis... Zoek maar op poortjes Amersfoort... Moest toch maar eens wat aan gebeuren... Is dus niet voor iedereen heel erg duidelijk
Ik geloof niet dat je het nog veel duidelijker kan maken in de huidige situatie als dit, belangrijk dat je goed oplet en niet zomaar wat doet.
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestops
Wanneer het nog steeds misgaat, deugt het systeem blijkbaar niet.
Reputatie 6
Looplijnen met vloer dan wel asphalt stickers met het logo van de vervoerder kunnen een wereld van verschil opleveren, vooral als het druk is. Geen kruisende reizigers meer vlak voor de poortjes omdat ze bij een andere vervoerder moeten zijn.
Ik kan me de verwarring van mensen best voorstellen. Nog niet zo lang geleden was er gewoon 1 vervoerder, de NS, en voor heel veel mensen is reizen met de trein dus nog steeds gewoon NS, zeker als ze minder vaak met de trein gaan. Dus in hun optiek is inchecken gewoon inchecken, en dan mag je met de trein mee. En zo zou het ook moeten zijn.

En eerlijk gezegd, als ik op een station als Zutphen terecht zou komen, zou ik, ondanks dat ik regelmatig met de trein reis, ook even geen idee hebben waar nu in te checken, want ik zou dan echt niet uit mijn hoofd weten welke vervoerder de trein naar Winterswijk aanbiedt, bijv. Zou het ook maar een gedoe vinden.

Zag laatst in Duitsland overigens dat er verschillende Regiobahnen zijn waar je gewoon IN de trein betaalt, lijkt me ideaal, dan ben je al in de goede trein en weet je dus ook zeker dat je voor de goede rit betaalt.
Reputatie 7
Badge +2
Looplijnen met vloer dan wel asphalt stickers met het logo van de vervoerder kunnen een wereld van verschil opleveren, vooral als het druk is. Geen kruisende reizigers meer vlak voor de poortjes omdat ze bij een andere vervoerder moeten zijn.
In Amersfoort zit 't probleem 'm niet zo zeer in de herkenbaarheid van de vervoerder waarvan de poortjes zijn, maar in de rare indeling van die poortjes zelf. Je hebt er gewoon heel weinig NS-poortjes aan de kant waar de meeste reizigers het station in komen (door het eenrichtingsverkeer), terwijl je wel bij NS kunt inchecken aan de kant waar geen hond het station in komt.
Aan die kant verlaten wel veel reizigers het station om naar de bus te gaan, maar die moeten juist weer de reizigers kruisen die daar wel de andere kant op gaan.

Als je trouwens op 4b/5b in Amersfoort aankomt, de trap op loopt en dan gelijk linksaf naar de uitgang loopt heb je ook nog de rare situatie dat je aan die kant van de hal alleen maar poortjes van Connexxion met een groene pijl hebt. Het enige NS-poortje aan die kant waar je het station mee uit kunt zit verstopt achter de lift ergens in het midden van de hal.
Ik geloof niet dat je het nog veel duidelijker kan maken in de huidige situatie als dit, belangrijk dat je goed oplet en niet zomaar wat doet.

Ik kan mij de reclame nog herinneren voor de OV chipkaart waarbij je nog snel je trein kon halen omdat je zo gemakkelijk kon inchecken met de IV chipkaart. Als ik zo over het forum kijk dan..........
Reputatie 7
Badge
Nou nou, het is gewoon een kwestie van logisch kijken, en niet als een paard met oogkleppen naar je perron stormen.
Reputatie 7
Badge +3
Het is eerder een kwestie van logisch ontwerpen. En daar ontbreekt het aan wanner er poortjes en palen van meerdere vervoerders op een station staan. Alleen een dronken aardbei had een nog idioter systeem bedacht.
Reputatie 6
Toch volgt ook hier de vorm de functie. Toen eenmaal bedacht was dat de vervoerders in het Chipkaartsysteem volstrekt gescheiden domeinen moesten krijgen, werd gescheiden in- en uitchecken onvermijdelijk. Door de illusie van "concurrentie" en het wenkend perspectief van gescheiden marketing binnen het vervoersysteem is de nadruk verschoven van de reiziger naar de (interne) bedrijfsprocessen.
De situatie in Hong Kong en Londen - waar in principe dezelfde OV-Chipkaart wordt gebruikt - bewijst dat het ook anders kan. Daar verdeelt een centrale autoriteit de inkomsten/subsidies tussen de tientallen private vervoerders. Kennelijk is dat bij ons zelfs tussen Amersfoort en Ede niet te realiseren.

het moeten in/uitchecken per vervoerder is een principiële fout geweest bij de ontwikkeling van de ovchipkaart waarbij dit ict probleem op de klanten werd afgewenteld. Het was pure onwil om dit simpele probleem op te lossen  met als gevolg al jarenlange ellende met onduidelijke in/uitcheck procedures. Een blijvende “flaw” in het systeem. Men had het in/uitchecken op prorail nivo kunnen regelen waarbij de in/uitcheck automatisch naar de juiste vervoerder kon worden gedelegeerd, maar die trok de handen er van af.

Bij de huidige incheck in amersfoort achterzijde is het totaal niet duidelijk waar je je bij aanmeldt: alle poortjes zijn hetzelfde. Ook ik ben hier bij de verkeerde vervoerder ingecheckt, zonder me dit te realiseren. 
 

Reageer