beantwoord

Station Amersfoort aanmelden

  • 29 October 2016
  • 34 reacties
  • 2208 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben afgelopen zaterdag van NS Amersfoort naar Utrecht gegaan. ik ben via achterzijde binnen gekomen en heb mij door de grote poort van aanmeldingsmachines direct aangemeld. Nu blijkt dat ik me heb aangemeld voor heel iets anders. Trein Connexxion Hermes staat in de app. En vervolgens uit check op Ns Utrecht.

Bij wie moet ik nu het te veel betaalde terug halen. Ritje koste 20 euro.
En waarom die totaal niet logische entree van poortjes op een NS station.
icon

Beste antwoord door Tochjo 29 October 2016, 10:03

Bekijk origineel

34 reacties

Bij de huidige incheck in amersfoort achterzijde is het totaal niet duidelijk waar je je bij aanmeldt: alle poortjes zijn hetzelfde. Ook ik ben hier bij de verkeerde vervoerder ingecheckt, zonder me dit te realiseren. 
 

Aanmelden voor een treinreis doe je via app of website. Dit is niet hetzelfde als inchecken. Inchecken doe je ter plekke via paaltjes of poortjes. Op de paaltjes en poortjes staat vervoerder aangegeven. Wanneer je incheckt staat dit ook aangegeven. Hoe duidelijk wil je het hebben? Heeft het paaltje/poortje een melding van andere vervoerder dan je wilt reizen, dan check je weer uit en check daarna bij het juiste paaltje/poortje in. Hoe moeilijk is dat? Terwijl we tegenwoordig alles op internet kunnen vinden, lijkt het er steeds meer op dat men verwacht in elke stap en bij elke handeling begeleid te worden. Mijn treinreizen tbv studie waren in de periode dat internet in de kinderschoenen stond. Mijn scriptie was handgetypt. En toch ken ik het verschil tussen de paaltjes/poortjesvan de verschillende vervoerders. Verschil is denk ik dat ik niet zoals half Nederland altijd en overal met mobiel in de hand rond loop, maar om mij heen kijk.

Het is van de zotte dat je tegenwoordig, als je eens een keer met de trein reist, je eerst een hele studie moet maken van met welke vervoerder je reist om te voorkomen dat je bij het verkeerde poortje incheckt. Wij waren afgelopen donderdag als vriendengroepje een dagje naar Amersfoort vanuit Diemen. Een van ons kwam met de auto en had aan de andere kant van het station geparkeerd. Om naar de voorkant van het station te komen moest ze eerst al met iemand anders meeglippen want zij heeft geen kaart. Toen we haar ‘s-avonds begeleidden naar het parkeerterrein en terug wilden naar het station om de trein terug naar Diemen te nemen hebben we kennelijk een verkeerd poortje gebruikt (van connexion bleek later) In de trein werden we gecontroleerd door twee NS-conducteurs en bleek dat we niet ingecheckt hadden. Zij kenden gelukkig de onduidelijke en verwarrende situatie aan de achterkant van station Amersfoort en deelden mee dat we nu het instaptarief van connexion berekend gaan krijgen van €10,- en we hebben met die aardige en begripvolle conducteurs nog een tijdje gefilosofeerd over het idiote, versnipperde, neoliberaal geprivatiseerde vervoerssysteem in Nederland. Het hoeft niet moeilijk te zijn om per vervoermiddel in- en uit te checken in plaats van op stations een studie te moeten maken van welke Mij naar welke bestemming gaat. In Amsterdam check je per tram en bus in en uit, klaar!

Reputatie 7
Badge +1

Er is een tijd geleden (4 jaar?) een proef geweest waarbij je niet hoefde over te stappen tussen NS en Connexxion voor reizen tusssen Amersfoort en Ede-Wageningen (vergelijk Gouda - Alphen a/d Rijn met R-net).

Dan maakte het bij betreden of verlaten van het station ook niet uit welk poortje je gebruikte, en de overstappaaltjes op de perrons waren dus ook weggehaald. Blijkbaar was het geen succes, want enkele maanden later is alles teruggedraaid. Hoe het (tegenwoordig) zit met de herkenbaarheid/vindbaarheid van de poortjes weet ik niet.

Op zich zijn ze best wel herkenbaar maar als je zoals hierboven @Hanshoffer vrijwel nooit met de trein reist, is de "fout” snel gemaakt. In de planner is het nu ook niet bepaald duidelijk met welke vervoerder je reist. Ik hoop maar dat de conducteur in dit geval de normale verhoging van € 50,00 niet in rekening heeft gebracht. 

 

En voor buitenlanders is het natuurlijk helemaal ondoorzichtig.

 

De situatie in Hong Kong en Londen - waar in principe dezelfde OV-Chipkaart wordt gebruikt - bewijst dat het ook anders kan. Daar verdeelt een centrale autoriteit de inkomsten/subsidies tussen de tientallen private vervoerders. Kennelijk is dat bij ons zelfs tussen Amersfoort en Ede niet te realiseren.

NS heeft de oprichting van zo'n centrale autoriteit destijds tegen gehouden, hoewel het volstrekt logisch was geweest als de overheid Translink daarmee belast had. NS wilde zelf die autoriteit spelen maar daar trapten alle overige vervoerders niet in omdat NS in de tijd van de papieren kaartjes al zeer "creatief" was geweest bij de verdeling van de inkomsten. 

Tussen Arnhem en Doetinchem delen Arriva, Breng en VIAS overigens wel dezelfde poortjes en paaltjes. Daar wordt de opbrenst verdeeld op basis van een computeralgoritme. 

Reputatie 3
Badge
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.


Gelukkig gaat het om station Amersfoort en niet om station Zutphen waar op een paar plekken 3 incheckpaaltjes naast elkaar staan met de keuze uit NS, Arriva en Syntus. Veel mensen vergissen zich tussen Arriva en Syntus.

Trouwens: Connexxion en NS zijn de meest vriendelijke vervoerders en Syntus wordt tegenwoordig ook beter.
Klantvriendelijkheid bij Arriva en Veolia is volgens sommige mensen niet altijd van toepassing. Gelukkig heb ik deze slechte ervaring niet.


Dat maakt mijn terloopse vraag nog actueler: kan een visueel gehandicapte herkennen bij welke vervoerder hij/zij in- of uitcheckt?

het moeten in/uitchecken per vervoerder is een principiële fout geweest bij de ontwikkeling van de ovchipkaart waarbij dit ict probleem op de klanten werd afgewenteld. Het was pure onwil om dit simpele probleem op te lossen  met als gevolg al jarenlange ellende met onduidelijke in/uitcheck procedures. Een blijvende “flaw” in het systeem. Men had het in/uitchecken op prorail nivo kunnen regelen waarbij de in/uitcheck automatisch naar de juiste vervoerder kon worden gedelegeerd, maar die trok de handen er van af.

Bij de huidige incheck in amersfoort achterzijde is het totaal niet duidelijk waar je je bij aanmeldt: alle poortjes zijn hetzelfde. Ook ik ben hier bij de verkeerde vervoerder ingecheckt, zonder me dit te realiseren. 
 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de huidige incheck in amersfoort achterzijde is het totaal niet duidelijk waar je je bij aanmeldt: alle poortjes zijn hetzelfde. Ook ik ben hier bij de verkeerde vervoerder ingecheckt, zonder me dit te realiseren. 
 

Aanmelden voor een treinreis doe je via app of website. Dit is niet hetzelfde als inchecken. Inchecken doe je ter plekke via paaltjes of poortjes. Op de paaltjes en poortjes staat vervoerder aangegeven. Wanneer je incheckt staat dit ook aangegeven. Hoe duidelijk wil je het hebben? Heeft het paaltje/poortje een melding van andere vervoerder dan je wilt reizen, dan check je weer uit en check daarna bij het juiste paaltje/poortje in. Hoe moeilijk is dat? Terwijl we tegenwoordig alles op internet kunnen vinden, lijkt het er steeds meer op dat men verwacht in elke stap en bij elke handeling begeleid te worden. Mijn treinreizen tbv studie waren in de periode dat internet in de kinderschoenen stond. Mijn scriptie was handgetypt. En toch ken ik het verschil tussen de paaltjes/poortjesvan de verschillende vervoerders. Verschil is denk ik dat ik niet zoals half Nederland altijd en overal met mobiel in de hand rond loop, maar om mij heen kijk.

Badge +3

Ik hoop maar dat de conducteur in dit geval de normale verhoging van € 50,00 niet in rekening heeft gebracht. 

Bij NS Flex is die 50 euro correctie heel snel gemaakt (systeem zoekt het wel uit), en blijkbaar hebben veel conducteurs dat niet eens door.

Bij reizen op saldo staat die 50 euro op een handgeschreven UvB en een paar dagen later een acceptgiro in je brievenbus (of ter plekke contant af te rekenen met dan alsnog een afschrift), na natuurlijk de nodige administratie zoals ID controle.

Hoe men dat doet met o.a. buitenlandse toeristen mag @Loes @Slidestops of een andere boa vertellen, want dan is het natuurlijk al gauw ‘adres onbekend’… 🤔

Badge +3
In Amersfoort staan poortjes van NS en van Connexxion. Connexxion is de vervoerder die de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen verzorgt (onder de naam Valleilijn).

Het is belangrijk dat u bij het juiste poortje incheckt: als u met NS reist, checkt u in bij een poortje van NS. Als u met Connexxion reist, checkt u in bij een poortje van Connexxion. U kunt het juiste poortje herkennen aan de logo's boven de poortjes, het logo op het schermpje van het poortje en de kleur van het vlak met de kaartlezer (NS gebruikt geel, Connexxion blauw):

(Bovenstaande foto is van vlak voor de poortjes in gebruik genomen werden, toen de poortjes voor Connexxion nog niet werkten en er een paal stond voor reizigers die met Connexxion wilden reizen. Nu zijn de linker drie poortjes op de foto in gebruik door NS en de rechter twee poortjes in gebruik door Connexxion.)

U moet contact opnemen met NS om de ontbrekende check-in te corrigeren. Dat kan via dit formulier. Het kan ook direct via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

U moet ook contact opnemen met Connexxion, omdat dat bedrijf bij het inchecken het instaptarief heeft ingehouden terwijl u niet met Connexxion gereisd hebt.
Badge +3

Je zou maar elke dag van Arnhem naar Doetinchem (of Aalten of Winterswijk) willen met een NS abonnement.

Ehh… daar rijden wij helemaal niet, zoek het maar uit! Je abonnement is geldig maar daar houdt het wel op ongeveer.

Reputatie 7
Badge +3
De situatie aan de achterzijde van Amersfoort is inderdaad nogal verwarrend, zeker voor de wat minder regelmatige reiziger. Je loopt recht op de poortjes van Connexxion af, en om bij NS in te checken moet je dus goed opletten dat je het juiste poortje kiest. Volgens NS is er overigens niks aan de hand en is de situatie gewoon logisch.

Er zou toch een proef zijn waarbij er niet meer per vervoerder in- en uitgecheckt hoeft te worden rond Amersfoort/Valleilijn? Hoe staat het daarmee?
Reputatie 6
Badge +2
Zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/pilot-valleilijn-niet-meer-per-vervoerder-in-uitchecken-5937/index2.html#post173152 e.v.
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.
@mfreeze
Voor die proef moeten mensen zich eerst gaan aanmelden. Daar komt dus niets van terecht. Ik vind het trouwens ook een totaal overbodige proef.
Welkom chris44 op het NS Serviceforum,

Als je het advies van Tochjo opvolgt dan zal je alle teveel gemaakte kosten terug moeten krijgen. Voor de reis van NS mag je mij ook een privébericht sturen zodat ik de 20 euro kan verrekenen met de ritprijs. Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken.
Reputatie 7
Badge +3
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.

Ik ook. Maar als het voor iedereen duidelijk was, bestond dit topic niet denk ik ;)

Er zijn gewoon best veel mensen die überhaupt niet eens weten dat er meerdere vervoerders rijden op het spoor en dat daar andere procedures voor gelden. Die zien een poortje, houden hun pasje er tegenaan, zien "Ingecheckt" en stappen in. Kun je wel zeggen "eigen schuld", en is het voor een deel ook wel, maar je kunt ook als bedrijf proberen het zo makkelijk mogelijk te maken voor je klanten.
Reputatie 7
Badge +2
De situatie aan de achterzijde van Amersfoort is inderdaad nogal verwarrend, zeker voor de wat minder regelmatige reiziger. Je loopt recht op de poortjes van Connexxion af, en om bij NS in te checken moet je dus goed opletten dat je het juiste poortje kiest. Volgens NS is er overigens niks aan de hand en is de situatie gewoon logisch.
Aan de voorzijde van het station is de situatie overigens net zo onlogisch, daar mag je als NS-reiziger ook een extra slinger maken.
Reputatie 3
Badge
Ik vind het persoonlijk ook wel duidelijk maar kan me goed voorstellen dat de minder ervaren reiziger zich vergist.
Ga eens op een willekeurig poortjesstation en kijk eens hoeveel mensen daar niet lijken te weten dat ze de scanner moeten gebruiken die aan de RECHTERkant van het poortje zit (nog afgezien van de vraag of dat voor linkshandigen wel zo voor de hand ligt...). Of hoeveel mensen wanhopig met een e-ticket over een incheckscanner bewegen die geen papier kan uitlezen. Dan kun je wel zeggen "Voor mij is het duidelijk", of "Voor de meeste mensen is het duidelijk", maar als 1 promille van alle reizigers het niet snapt of zich vergist, zijn dat er toch altijd nog duizend per dag (of vijfhonderd, als je ervan uitgaat dat die miljoen reizigers per dag van NS in het algemeen zowel heen als terug gaan).

Ik vind dus niet dat het hele systeem niet deugt of niet duidelijk is, maar ik vrees wel dat er altijd een groep mensen zal blijven die er om wat voor reden dan ook moeite mee hebben. Onervaren reizigers, mensen die zich inderdaad niet realiseren dat er verschillende vervoerders zijn, mensen die niet kunnen zien bij welke vervoerder ze inchecken (is dat voor visueel gehandicapten op een of andere manier herkenbaar????). Of mensen die zich gewoon vergissen; zou mij ook kunnen overkomen. En dan zou je het toch met een minimum aan gedoe moeten kunnen rechtzetten.

Maar het begint er toch echt mee dat je als principe gewoon bij elke vervoerder voor elke reis zou moeten kunnen in- en uitchecken...
Ik sluit mij graag aan bij het verhaal van IskOV. Wel heb ik het vermoeden dat de onervaren reiziger het steeds beter door heeft. Het is natuurlijk ook een kwestie van het een keer ervaren. Ik heb trouwens niet meer vernomen van chris44. Hij mag mij nog altijd een privébericht sturen als hij nog geen contact heeft gehad met onze klantenservice.
Reputatie 1
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.


Gelukkig gaat het om station Amersfoort en niet om station Zutphen waar op een paar plekken 3 incheckpaaltjes naast elkaar staan met de keuze uit NS, Arriva en Syntus. Veel mensen vergissen zich tussen Arriva en Syntus.

Trouwens: Connexxion en NS zijn de meest vriendelijke vervoerders en Syntus wordt tegenwoordig ook beter.
Klantvriendelijkheid bij Arriva en Veolia is volgens sommige mensen niet altijd van toepassing. Gelukkig heb ik deze slechte ervaring niet.
Reputatie 1
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.


Gelukkig gaat het om station Amersfoort en niet om station Zutphen waar op een paar plekken 3 incheckpaaltjes naast elkaar staan met de keuze uit NS, Arriva en Syntus. Veel mensen vergissen zich tussen Arriva en Syntus.

Trouwens: Connexxion en NS zijn de meest vriendelijke vervoerders en Syntus wordt tegenwoordig ook beter.
Klantvriendelijkheid bij Arriva en Veolia is volgens sommige mensen niet altijd van toepassing. Gelukkig heb ik deze slechte ervaring niet.


Dat maakt mijn terloopse vraag nog actueler: kan een visueel gehandicapte herkennen bij welke vervoerder hij/zij in- of uitcheckt?


Waarschijnlijk zijn er medewerkers die willen helpen.
Trouwens in Zutphen moeten reizigers van de intercity uit Roosendaal binnen 2 minuten overstappen op de treinen van Arriva en Syntus, en bij haast gaat het dus niet altijd goed. In de tijd dat de OV-Chipkaart nog niet bestond kon je gewoon van de ene op de andere trein overstappen, terwijl er me de OV-Chipkaart goed uitgecheckt moet worden bij NS om vervolgens bij Arriva of Syntus in te checken en dan snel de trein in stappen voordat deze vertrokken is.
@mfreeze
Ik vind het in Amersfoort allemaal heel duidelijk.


Gelukkig gaat het om station Amersfoort en niet om station Zutphen waar op een paar plekken 3 incheckpaaltjes naast elkaar staan met de keuze uit NS, Arriva en Syntus. Veel mensen vergissen zich tussen Arriva en Syntus.

Trouwens: Connexxion en NS zijn de meest vriendelijke vervoerders en Syntus wordt tegenwoordig ook beter.
Klantvriendelijkheid bij Arriva en Veolia is volgens sommige mensen niet altijd van toepassing. Gelukkig heb ik deze slechte ervaring niet.


Dat maakt mijn terloopse vraag nog actueler: kan een visueel gehandicapte herkennen bij welke vervoerder hij/zij in- of uitcheckt?


Voor reizigers die slechtziend zijn, hebben wij diensten en faciliteiten die helpen bij de treinreis en op het station. Met een OV-chip Plusabonnement kan je je treinreis van te voren boeken waardoor een in- en uitcheck niet nodig is. In het geval van de gesloten poortjes zal het niet uitmaken welke de reiziger pakt want er zal geen saldo worden afgeschreven.

Meer informatie over het reizen met een functiebeperking kan je hier vinden, voor meer informatie over het OV-chip Plusabonnement kan je hier terecht.
Het gaat dus nog steeds heel vaak mis... Zoek maar op poortjes Amersfoort... Moest toch maar eens wat aan gebeuren... Is dus niet voor iedereen heel erg duidelijk
Ik geloof niet dat je het nog veel duidelijker kan maken in de huidige situatie als dit, belangrijk dat je goed oplet en niet zomaar wat doet.
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestops
Wanneer het nog steeds misgaat, deugt het systeem blijkbaar niet.
Reputatie 6
Looplijnen met vloer dan wel asphalt stickers met het logo van de vervoerder kunnen een wereld van verschil opleveren, vooral als het druk is. Geen kruisende reizigers meer vlak voor de poortjes omdat ze bij een andere vervoerder moeten zijn.

Reageer