Wanneer gaat de NS handhaven op het rookbeleid?

Toon eerste bericht

1064 reacties

Ik snap je opmerking, maar er zal voorlopig geen aanpassing plaatsvinden.
Even zoeken op de NS site..... https://www.ns.nl/zoeken/search?q=roken+op+station

https://www.ns.nl/zoeken/search?q=roken misschien?

Hmmm? Welk beleid?

Oja http://nieuws.ns.nl/ns-start-inrichting-rookvrije-stations/
Klaas-Jan NS schreef:

Ik snap je opmerking, maar er zal voorlopig geen aanpassing plaatsvinden.

Beetje meer informatie op de NS site zou wenselijk zijn. ?
Ik zal eens navragen of dat mogelijk is.
In het topic over de rookzone bij station Hilversum kun je duidelijk zien hoe weinig NS geïnteresseerd is in het verbeteren van de situatie. Ik heb gisteren een paar foto's gemaakt en vandaag in het topic geplaatst. Anno 2018 is een absurdere situering van een rookzone nauwelijks denkbaar.

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/rookzone-station-hilversum-44920?postid=301634
Bizar. Ze zullen waarschijnlijk de tekst op http://nieuws.ns.nl/ns-start-inrichting-rookvrije-stations/ wel aanpassen zodat het aansluit op hun 'beleid'.
Reputatie 5
Heel bizar is, dat er in 2003 groots wordt aangekondigd dat er begonnen wordt met het inrichten van rookvrije stations en 15 jaar later nog geen enkel station rookvrij is. Zelfs op stations die ná 2003 vernieuwd of verbouwd zijn, wordt nog geïnvesteerd om het roken te faciliteren en worden rookzone's juist dáár gepland, waar die het meest overlast geven. Onbegrijpelijk.

Enfin, duidelijk is nu wel, tot welke categorie de nieuwsberichten van NS behoren:
Reputatie 5
Ik ben ook benieuwd wanneer het eerste station waar de lucht niet wordt bezoedeld door ongezonde omgevingsdampen, nu zal worden geopend. Lijkt me prettig, een station waar de lucht zo fris is als op een alpenweide waar in de verre omtrek geen vervuilende factoren aanwezig zijn.
Gewoon even zoeken op 'alpen en station'. Zit vast wat voor je tussen.
Heino CS 😃

Reputatie 5
Pejeka schreef:

Ik ben ook benieuwd wanneer het eerste station waar de lucht niet wordt bezoedeld door ongezonde omgevingsdampen, nu zal worden geopend. Lijkt me prettig, een station waar de lucht zo fris is als op een alpenweide waar in de verre omtrek geen vervuilende factoren aanwezig zijn.

Reputatie 7
Badge +3
Jaja,

Ik zie geen bovenleiding voor de tunnel dus die trein rijdt op waterstof of zwaartekracht of zo :?
Reputatie 5
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1674480/longfonds-sluit-zich-aan-bij-zaak-tegen-tabak
Reputatie 7
Badge
Henk_NL schreef:

Heino CS :D

Bertus weet nog wel een rookpaal doofpaal te staan ter overname 😳
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/16/moeten-rookruimtes-verboden-worden-a1592544
Reputatie 5
Momo schreef:

Henk_NL schreef:

Heino CS :D

Bertus weet nog wel een rookpaal doofpaal te staan ter overname :$

Of die van Hilversum?:

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/rookzone-station-hilversum-44920/index1.html

Reputatie 5
Waar het om gaat is leven en laten leven. Ik probeer zelf altijd zo min mogelijk overlast voor anderen te veroorzaken, en als ik al wil roken op een station, doe ik dat netjes op de aangegeven plaatsen. Doen mensen dat niet, dan mogen ze daar uiteraard op worden aangesproken.

Maar waar ik een beetje moe van ben, is het feit dat mensen die roken, min of meer bezien en behandeld worden als paria's. Helemaal eens dat ze een gewoonte hebben die niet gezond is, maar vele niet-rokers hebben weer andere gewoontes die niet gezond zijn - moeten we die daar dan ook allemaal op gaan wijzen?Moeten we een man met een buikje die een kroket staat te verorberen, dan ook gaan aanspreken op zijn ongezonde gedrag? Of een mollige jonge meid die een portie friet eet, gaan vertellen dat ze het beter kan laten? Want ongezond?

Vrijwel alle stations in Nederland liggen op centrale punten waar de lucht so-wie-so niet schoon is. En OK, dan kan je uit persoonlijke overwegingen balen van een sliertje tabaksrook wat je ruikt, maar gevoegd bij alle andere troep die toch al in je omgevingslucht hangt, is dat nihil en zeker niet verantwoordelijk voor gezondheidsschade.

Het doet me al met al een beetje denken aan wat me ooit in Canada overkwam. Midden in een drukke stad rookte ik een sigaret op de stoep, netjes volgens de richtlijnen. Een voorbijlopende man hoestte nadrukkelijk en zei dat ik zijn lucht vervuilde... die stoep lag vlak naast een hoofdstraat, met 4 banen in elke richting, waar elke minuut honderden auto's. dieseltrucks en dieselbussen voorbijraasden, maar dat was blijkbaar geen probleem, maar die ene sigaret, ja, dié wel...
Reputatie 5
Pejeka schreef:

Waar het om gaat is leven en laten leven. Ik probeer zelf altijd zo min mogelijk overlast voor anderen te veroorzaken, en als ik al wil roken op een station, doe ik dat netjes op de aangegeven plaatsen. Doen mensen dat niet, dan mogen ze daar uiteraard op worden aangesproken.

Maar waar ik een beetje moe van ben, is het feit dat mensen die roken, min of meer bezien en behandeld worden als paria's. Helemaal eens dat ze een gewoonte hebben die niet gezond is, maar vele niet-rokers hebben weer andere gewoontes die niet gezond zijn - moeten we die daar dan ook allemaal op gaan wijzen?Moeten we een man met een buikje die een kroket staat te verorberen, dan ook gaan aanspreken op zijn ongezonde gedrag? Of een mollige jonge meid die een portie friet eet, gaan vertellen dat ze het beter kan laten? Want ongezond?

Vrijwel alle stations in Nederland liggen op centrale punten waar de lucht so-wie-so niet schoon is. En OK, dan kan je uit persoonlijke overwegingen balen van een sliertje tabaksrook wat je ruikt, maar gevoegd bij alle andere troep die toch al in je omgevingslucht hangt, is dat nihil en zeker niet verantwoordelijk voor gezondheidsschade.

Het doet me al met al een beetje denken aan wat me ooit in Canada overkwam. Midden in een drukke stad rookte ik een sigaret op de stoep, netjes volgens de richtlijnen. Een voorbijlopende man hoestte nadrukkelijk en zei dat ik zijn lucht vervuilde... die stoep lag vlak naast een hoofdstraat, met 4 banen in elke richting, waar elke minuut honderden auto's. dieseltrucks en dieselbussen voorbijraasden, maar dat was blijkbaar geen probleem, maar die ene sigaret, ja, dié wel...

Daar is de drogreden weer. Voor de zoveelste keer: De NS is niet de partij die verantwoordelijk voor de luchtkwaliteit in steden en dorpen: noch voor viskramen op de markt.

Aan het milieuvriendelijker maken van het wegverkeer wordt hard gewerkt en sinds 2003 is daarin veel vooruitgang geboekt: veel meer dan NS met het ronduit achterlijke 'rookbeleid': stilstand is immers achteruitgang.

Verder hebben (diesel)bussen, vracht- en personenauto's nog een functie. In tegenstelling daarmee: er is nog nooit aangetoond dat roken maar enig nut heeft, integendeel...

Niet iedereen dat wat zwaarder is dan de 'norm', heeft dat alleen aan de voedingsgewoonten te danken, genetische aanleg en het dna profiel dat van de voorouders is verkregen zijn, spelen een net zo'n grote rol.
Reputatie 5
Bertus schreef:

Pejeka schreef:

Daar is de drogreden weer. Voor de zoveelste keer: De NS is niet de partij die verantwoordelijk voor de luchtkwaliteit in steden en dorpen: noch voor viskramen op de markt.

Aan het milieuvriendelijker maken van het wegverkeer wordt hard gewerkt en sinds 2003 is daarin veel vooruitgang geboekt: veel meer dan NS met het ronduit achterlijke 'rookbeleid': stilstand is immers achteruitgang.

Verder hebben (diesel)bussen, vracht- en personenauto's nog een functie. In tegenstelling daarmee: er is nog nooit aangetoond dat roken maar enig nut heeft, integendeel...

Nou dan heb je vast ook statistieken bij de hand die bewijzen dat met name rokers de openbare lucht vervuilen, en niet het verkeer, of de industrie, of andere grote vervuilers... dat het écht komt door die paar rokers op de stoep dat onze lucht in de steden tegenwoordig niet schoon meer is...
Reputatie 7
Badge
Daarnaast gaat de vergelijking met het eten van bv patat of kroket niet op. Dit is alleen ongezond voor degene die het eet terwijl roken dat ook is voor iemand die ongewild mee moet roken.

En verbazingwekkend, zo ongezond is dat broodje kroket nog niet eens:
http://www.dieetvandaag.nl/5311/2015/01/04/broodje-kroket-gezonder-dan-een-broodje-kaas/
Tja, zelf rook ik niet, en als iemand een cigaretje rookt kan ik er natuurlijk zelf voor kiezen om bovenwinds te gaan staan, zodatik geen last heb van de rook. Waar ik mij echter enorm over verbaas is dat die rookpaal die op de perrons staat vrijwel altijd rookt / in de fik lijkt te staan. Klaarblijkelijk is het heel erg ingewikkeld om na het roken van je cigaretje de peuk ook even uit te maken. De lucht die die palen verspreiden, is echt niet te harden.
Zou het toch iets met de hersenen doen, dat roken? Of is dit normaal gedrag?
Reputatie 7
Badge
ervegter schreef:

Tja, zelf rook ik niet, en als iemand een cigaretje rookt kan ik er natuurlijk zelf voor kiezen om bovenwinds te gaan staan, zodatik geen last heb van de rook.

Dat kan natuurlijk. Maar als ik op een bankje in een abri zit en pal naast me komt iemand staan die een sigaret opsteekt ipv 5 pf 6 meter verderop bij de rookpaal, moet ik dan verkassen?
Reputatie 7
Badge +3
Momo schreef:

Dat kan natuurlijk. Maar als ik op een bankje in een abri zit en pal naast me komt iemand staan die een sigaret opsteekt ipv 5 pf 6 meter verderop bij de rookpaal, moet ik dan verkassen?

Nee dus, want dan moet die roker maar ergens gaan staan of zitten waar het mag, toch?

Je zou het nog kunnen zeggen/vragen zelfs, en veel (de meeste) rokers zullen dat respecteren, in plaats van te gaan staan hoesten als statement. Rokers valt dat niet op en reageren er dus ook niet op, want velen hoesten zelf ook nogal veel. 🙂

En ja, een asbak/rookpaal/doofpaal die zelf in de fik lijkt te staan, daar blijf ik ook niet lekker naast staan.. Bah!

Dan maar verkassen en mijn peuk op het spoor (nadat ik hem uitgemaakt heb).

Reageer