Kaartvernieuwing & toestemming pasfoto

  • 8 September 2015
  • 111 reacties
  • 41586 Bekeken


Toon eerste bericht

111 reacties

Goed dat je aan de bel trekt bnh. Heb je al contact gehad met het ov-chipbedrijf? Zij maken en leveren de kaart en kunnen wellicht een aanpassing doen. Ze zijn te bereiken op 0900-0980. Ik lees graag of dit contact heeft geleid tot het gewenste resultaat.
Ik heb vorige maand een nieuwe kaart ontvangen.
Maak gebruik van automatisch opwaarderen en zou dus automatisch het saldo van de oude kaart terug moeten krijgen.
Maar bij mijn ov zag ik net dat er nog steeds saldo op de oude kaart staat.
Wanneer krijg ik dit terug?

Ook verbaast het me dat mijn nieuwe kaartnummer niet automatisch bij mijn ns en mijn ov tevoorschijn komt.
Ik heb hem nu bij mijn ov zelfs moeten koppelen aan mijn oude kaart om mijn verbruik te kunnen controleren.

Verder werd bij mijn nieuwe kaart ook nog eens 2x 20 euro opgewaardeerd op de eerste dag van gebruik terwijl ik maar ongeveer 16€ verbruikte.
Waarom gebeurt dit?
Badge +3
Hi Mevr.Marie,

Saldo van een verlopen kaart wordt (indien het bankrekeningnummer bekend is) binnen een week of twee overgemaakt. Anders zie hier.

Voor die 2 keer €20 kan je beter een nieuw topic openen.
ik heb de nieuwe kaart al bijna 4 weken in gebruik.
Mijn OV chipkaart is tot 13 september a.s. geldig. Ik heb bij NS een abonnement. Hoe kom ik er het snelst achter of NS een nieuwe kaart voor mij heeft aangevraagd? Ik heb geen idee heb Ik NS toestemming heb gegeven om mij pasfoto te bewaren. Kunnen jullie mij hier meer inzicht in geven?
Ik raad je dan aan contact op te nemen met de klantenservice. Dan kan dit voor je worden nagekeken.

Opvallend is dat nergens, ook niet op die site, wordt aangegeven dat NS alleen een opdracht naar TLS stuurt en daarna de handen er vanaf trekt. TLS, of "het bedrijf/de klantenservice OV-chipkaart" zoals NS TLS graag schijnt te noemen, wordt zelfs helemaal niet genoemd. NS vraagt expliciet alleen toestemming om de pasfoto zelf te gebruiken, niet om hem door te mogen sturen naar TLS.


Erg bedankt voor uw bijdrage, zeer informatief en bruikbaar, ook de upload met screenshot van de toestemming die aan NS wordt gegeven.

Laatste update: 09-09-2015 om 13.34 uur.

Hieronder een Vraag en Antwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic! Ik beantwoord je vragen graag.


Vanaf 31 augustus tot medio september vragen we bijna 1 miljoen NS abonnees toestemming nodig om de pasfoto van je huidige OV chipkaart opnieuw te mogen gebruiken, zodat je als NS abonnementhouder automatisch de nieuwe OV chipkaart per post thuisgestuurd krijgt.

...opsturen, die vervolgens wordt gebruikt voor de productie van de nieuwe kaart. Omdat de productie nu niet via NS loopt, betaal je wel de kosten voor een nieuwe kaart. (toevoeging: deze kosten worden door NS niet vergoed).

Veel antwoorden zijn hopeloos achterhaald.
Graag updaten of dit topic niet sticky houden.
Reputatie 7
Omdat veel informatie nog wel bruikbaar is en dit forum ook een kennisbank (archief) is voor alle informatie omtrent NS, houden wij deze informatie op het forum. Als er nieuwe processen of handelswijzen worden geïntroduceerd, zullen wij hier een nieuw topic aan wijden. Ik zal overleggen met de andere moderators of we dit topic 'sticky' houden, waarschijnlijk wel. Dit biedt reizigers een direct topic om vragen in te stellen over dit onderwerp.

Wat een drama… NS-kaart verloopt. Normaal kreeg ik van tevoren een e-mail van de NS, nu dus niet.

Dus dan maar een nieuwe OV-Chip aanvragen en nieuwe foto uploaden. Maar ik zie nergens dat dit mijn nieuwe NS-kaart wordt. Hoe ik de 7,50 terugkrijg van de NS die ik heb betaald aan OV-chip zie ik ook nergens. Dan maar via de chat opheldering vragen. Na een uur nog geen reactie. Eindelijk iemand gesproken bij NS die opheldering gaf (na een wachttijd van 20 minuten.) Ik ontvang binnenkort dus gewoon mijn nieuwe NS-kaart als het goed is en die 7,50 wordt op mijn bankrekening teruggestort.

Kan dit niet makkelijker, dames en heren bij de NS? Gewoon nieuwe NS-kaart met OV-chip via de NS aanvragen, kosteloos. Waarom zo omslachtig? Enfin, hoop dat alles opgelost wordt...

Reputatie 6
Badge +2

Dat moet zeker makkelijker kunnen, Jan Joris. Zoals je aangeeft, zou je een mail moeten ontvangen waarin we vragen om een nieuwe pasfoto. Helaas gaat dit proces niet altijd goed en wordt het daardoor zo omslachtig. Excuses daarvoor (en uiteraard ook voor de lange wachttijd op de chat). De kaartverniewing blijft een zorgenkindje en wordt toch hopelijk snel verbeterd.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar is er nog weinig verbeterd sinds het topic dat ik op 5 september 2020 was gestart naar aanleiding van mijn ervaringen met het kaartvernieuwingsproces.

Reageer