Moet je weer in-en uitchecken bij een overstap die je moet maken? | NS Community
beantwoord

Moet je weer in-en uitchecken bij een overstap die je moet maken?

  • 19 June 2014
  • 15 reacties
  • 25076 Bekeken

Stel, je hebt ingecheckt met je ov-chipkaart in Borne en je gaat met de trein (NS niet met een andere vervoerder) van Borne naar Schiphol. Maar omdat Borne een klein station is moet je eerst naar Almelo om daar de intercity te pakken naar Schiphol. Moet je dan in Almelo eerst uitchecken en dan weer inchecken en vervolgens weer op Schiphol uitchecken, of hoef je alleen in Borne in te checken en in Schiphol weer uit te checken?
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 19 June 2014, 16:14

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 4
Badge
Je hoeft wanneer je alleen met NS reist alleen in te checken op je beginstation en uit te checken op je eindstation. Alleen wanneer je van vervoerder wisselt moet je bij de trein 'om'-checken.

Wanneer je in Almelo ook het station verlaat hoor je wel uit te checken en ook wanneer je heel lang op het station verblijft en de totale reisduur daardoor langer dan 6 uur zou bedragen moet je uitchecken.
Gert-Jan G
Heel erg bedankt voor je reactie.
Nu snap ik het helemaal, Inchecken in Borne en uitchecken op Schiphol:D
Ook wat misschien wel belangrijk is, is dat als u via rotterdam centraal rijdt, als voorbeeld, dan moet u op rotterdam centraal wel even omchecken van ns naar ns.
RubenHuisman1
Sorry
Ik begrijp niet wat u bedoeldt
Reputatie 4
Badge
Wanneer u op eigen initiatief omreist, het vroegere VIA kaartje, moet u uitchecken bij NS en daarna weer inchecken bij NS.
Wanneer u op eigen initiatief omreist, het vroegere VIA kaartje, moet u uitchecken bij NS en daarna weer inchecken bij NS.

Is dit zo ? Als ik van Rotterdam CS naar Amsterdam reist via Utrecht, moet ik dan tussendoor uitchecken ?
Ook wat misschien wel belangrijk is, is dat als u via rotterdam centraal rijdt, als voorbeeld, dan moet u op rotterdam centraal wel even omchecken van ns naar ns.

Maar stel, er is een verstoring tussen Apeldoorn en Amersfoort en het advies is om te reizen van Deventer via Zwolle naar Amersfoort of eventueel van Deventer via Arnhem en Utrecht naar Schiphol.
Hoe zit het dan met in- en uitchecken?
Want net als in jouw voorbeeld van omreizen via Rotterdam, reis in die gevallen (via Zwolle of via Arnhem/Utrecht) toch ook om.
Wanneer u op eigen initiatief omreist, het vroegere VIA kaartje, moet u uitchecken bij NS en daarna weer inchecken bij NS.

Is dit zo ? Als ik van Rotterdam CS naar Amsterdam reist via Utrecht, moet ik dan tussendoor uitchecken ?


Het is de bedoeling dat u reist via de kortste of snelste door de reisplanner aangegeven route.
Wijkt u daarvan af, dan zult op zo'n via station moeten uit- en weer inchecken.
De reisplanner adviseer van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal ofwel de Intercity direct ofwel de (gewone) Intercity via Den Haag/Leiden.
Reist u van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal via Utrecht, dan reist u via een omweg via Utrecht en moet u in Utrecht uit- en weer inchecken.
Ik word hier weer een beetje verward van:S. Als ik van Borne naar Schiphol reis (via Almelo wat op de reisplanner wordt aangegeven) dan hoef ik niet uit en weer in te checken op Almelo toch, dan kan ik toch gewoon in Borne inchecken en op Schiphol uitchecken?
Wanneer u op eigen initiatief omreist, het vroegere VIA kaartje, moet u uitchecken bij NS en daarna weer inchecken bij NS.

Is dit zo ? Als ik van Rotterdam CS naar Amsterdam reist via Utrecht, moet ik dan tussendoor uitchecken ?


Het is de bedoeling dat u reist via de kortste of snelste door de reisplanner aangegeven route.
Wijkt u daarvan af, dan zult op zo'n via station moeten uit- en weer inchecken.
De reisplanner adviseer van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal ofwel de Intercity direct ofwel de (gewone) Intercity via Den Haag/Leiden.
Reist u van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal via Utrecht, dan reist u via een omweg via Utrecht en moet u in Utrecht uit- en weer inchecken.


Als de IC niet rijdt en de sprinter rijdt ook niet naar Amsterdam is Utrecht toch echt het snelste alternatief. Beetje raar dit. Dan ben ik in Utrecht minstens 15 min kwijt met in en uitchecken.

Maar normaal ga je via Den Haag ja.
Ik word hier weer een beetje verward van. Als ik van Borne naar Schiphol reis (via Almelo wat op de reisplanner wordt aangegeven) dan hoef ik niet uit en weer in te checken op Almelo toch, dan kan ik toch gewoon in Borne inchecken en op Schiphol uitchecken?
Badge +3
Ja, dat is correct.
Ik word hier weer een beetje verward van. Als ik van Borne naar Schiphol reis (via Almelo wat op de reisplanner wordt aangegeven) dan hoef ik niet uit en weer in te checken op Almelo toch, dan kan ik toch gewoon in Borne inchecken en op Schiphol uitchecken?

Trek je van die bovenstaande verwarrende discussie niet aan.
Als je bij NS instapt (en dus incheckt) en je reist - al dan niet met overstaps - uitsluitend via de door de Reisplanner aangegeven route naar je eindbestemming, dan hoef je onderweg niet in en- uit te checken.
Pas bij het station van bestemming houd je de OV-chipkaart voor de kaartlezer.
Kortom, in Borne uitchecken, in Almelo altijd overstappen, afhankelijk van welke trein je hebt eventueel nog een keerk in Amersfoort overstappen en pas op Schiphol uitchecken.
Kortom, Borne inchecken, Schiphol uitchecken.

Maar stel, er is een verstoring tussen Apeldoorn en Amersfoort en het advies is om te reizen van Deventer via Zwolle naar Amersfoort of eventueel van Deventer via Arnhem en Utrecht naar Schiphol.
Hoe zit het dan met in- en uitchecken?
Want net als in jouw voorbeeld van omreizen via Rotterdam, reis in die gevallen (via Zwolle of via Arnhem/Utrecht) toch ook om.


Het verschil is dat je dan buiten jouw schuld moet omreizen als gevolg van een storing. Je omreisroute is dan de snelste route en je bent dan dus niet in overtreding van de AVR-NR. Het zou van de gekke zijn als je hier extra voor zou moeten betalen.

Als mensen in niet-verstoorde situaties op eigen initiatief via niet-noodzakelijke toeristische routes gaan reizen moeten ze dat uiteraard zelf betalen.
Beste R.Troller100,

Gert-Jan G heeft je vraag correct beantwoord. Op een normale treinrit zonder storingen mag je op het begin- en eindstation in- en uitchecken met NS.

Je topic heb ik naar het subforum OV-chipkaart verplaatst om de vindbaarheid te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Reageer