Reizen met de OV-chipkaart | NS Community
Sticky

Reizen met de OV-chipkaart

  • 9 October 2015
  • 70 reacties
  • 19842 Bekeken

Laatste update: 07-07-2019
Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic.

 

 

Reizen met de OV-chipkaart

 


Omschrijving
De OV-chipkaart is het betaalmiddel voor het openbaar vervoer in Nederland. Je laadt de kaart op met saldo in euro's of je zet er een abonnement op. Met deze kaart kun je reizen per trein, bus, tram en metro. Heb je jouw OV-chipkaart bij NS gekocht? Dan is de kaart direct actief en kun je reizen met NS in de 2e klas. Heb je ergens anders een OV-chipkaart gekocht? Dan moet je de kaart eerst activeren bij een NS-kaartautomaat. Dit kan door bijvoorbeeld saldo op de kaart te laden. Natuurlijk kun je ook jouw OV-chipkaart activeren bij de NS-Kaartautomaat zonder uw saldo te laden.

Hoe koop ik de OV-chipkaart?
Een persoonlijke OV-chipkaart kun je online aanvragen. De kosten zijn € 7.50. Kan of wil je de persoonlijke OV-chipkaart niet via het internet aanvragen, vraag dan op het station of telefonisch om een papieren aanvraagformulier voor een persoonlijke OV-chipkaart. Het verwerken van het formulier zorgt voor extra handelingen, zoals het invoeren van jouw gegevens in de systemen van Klantenservice OV-chipkaart. Daarom betaal je bij een papieren aanvraagformulier een toeslag van € 3.00.

De anonieme OV-chipkaart is te koop op stations, tabakszaken, balies en supermarkten, bij de NS-kaartautomaat op het treinstation, en bij de automaten op de metrostations. Let er op dat je op een anonieme OV-chipkaart geen persoonsgebonden reisproducten zoals een abonnement kunt zetten. Je kunt met deze kaart ook niet met leeftijdskorting reizen.

 

 

 

 

5e038bee-652e-4cd1-9c34-379aa9f977f8.png

 


Hoe worden de kosten berekend als ik reis?
Met de OV-chipkaart worden de kosten voor het openbaar vervoer voor iedereen op dezelfde manier berekend: 1 kilometer reizen is 1 kilometer betalen. Er is nog geen landelijk vastgesteld kilometertarief. Dat betekent dat reizen op saldo op dit moment in de ene regio iets minder kan kosten dan in de andere regio. Bij leeftijdskorting (4 tot en met 11 jaar en 65 jaar of ouder) krijg je 34% korting op het kilometertarief. Deze automatische korting geldt niet voor de trein.

Hoe laad ik saldo op mijn kaart?
Het opladen van de kaart kan op verschillende manieren. Zowel de persoonlijke als de anonieme OV-chipkaart kun je opladen bij de balies, de automaten op de trein- en metrostations en bij de NS kaartautomaat. Daarnaast kan het bij de oplaadautomaat, die je kunt vinden in winkels met een roze sticker waarop ‘OV-chipkaart’ staat. Het opladen van de OV-chipkaart kan inmiddels ook via het internet.

Je kunt ook automatisch laden aanzetten. Dit kan online of via 0900-0980.

Hoeveel saldo kan ik op mijn kaart laden?
Dit verschilt. Hieronder de opties:

 

 

 

  • Bij het loket kun je meteen tot 150 euro opladen.
  • Bij de NS-kaartautomaat kun je maximaal 50 euro per keer opladen. Je kunt wel meerdere keren achter elkaar opladen, tot je het maximum van 150 euro hebt bereikt op de kaart.
  • Bij het CCV-oplaadpunt (onder andere bij winkels op het station) kun je opladen met 50 euro of aanvullen tot 150 euro.
  • Bij de Scheidt & Bachmann-oplaadpunten (onder andere bij de Albert Heijn) kun je maximaal 50 euro per keer opladen. Dit is op basis van een OV-chipkaart waar niet mee is ingecheckt.

Hoe kan ik mijn saldo terugkrijgen?
Teruggave van het saldo op de OV-chipkaart is mogelijk als het saldo meer dan € 0.00 is. Bij de balie kun je het saldo terugvragen tot € 30 en betaal je € 2,50 administratiekosten. Als je de OV-chipkaart beëindigt, betaal je geen administratiekosten. Staat er meer dan € 30 saldo op je kaart? Lever dan je OV-chipkaart in via een formulier, dat je kunt downloaden van de site van OV-chipkaart, kunt ophalen bij een servicepunt, of kunt aanvragen via 0900-0980. Klantenservice OV-chipkaart maakt het resterende saldo dan over naar het bankrekeningnummer dat je hiervoor hebt opgegeven.

Wat gebeurt er met de producten op mijn kaart als ik een nieuwe kaart krijg?
Is je persoonlijke OV-chipkaart gestolen, verloren of defect? Klantenservice OV-chipkaart kan dan een vervangende kaart voor je maken. Het saldo op de oude persoonlijke OV-chipkaart maken zij over op jouw bankrekening. Zijn er producten aanwezig op je OV-chipkaart? Die worden dan altijd overgezet op de nieuwe kaart, tenzij dit conform de productvoorwaarden van de leveranciers van deze producten niet mogelijk is. Dit is bijvoorbeeld wanneer je jouw product nog niet hebt opgehaald.

Hoe kan ik mijn reisgegevens inzien?
De reiskosten die je hebt gemaakt met de OV-chipkaart kun je op verschillende manieren bekijken:

 

 

  1. via mijn OV-reishistorie. Dit kan hier. Heb je nog geen account? Meld je dan hier aan. Vanaf het moment van aanmelden zie je alle transacties die je hebt gemaakt tot 18 maanden terug.
  2. via Mijn NS, mits je de OV-chipkaart aan je account hebt gekoppeld. Je kunt je reizen met NS tot 18 maanden terug inzien
  3. via de balie of de automaat. Hier kun je de laatste tien transacties en het huidige saldo van de kaart opvragen. Dit kan alleen bij de vervoerder waarmee je hebt gereisd.
  4. Heb je een anonieme kaart? Dan kan je ook zonder account je reisgegevens hier inzien.

Hoe lang is de OV-chipkaart geldig?
Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig. Een anonieme OV-chipkaart is vier tot vijf jaar geldig. Dit heeft te maken met de levering uit de kaartautomaat. Na deze periode verloopt de kaart en moet je de kaart vervangen.

De levensduur van vijf jaar van de kaart is bepaald aan de hand van de verwachte thermische, elektrische en mechanische ‘houdbaarheid’ van het materiaal waarvan de kaart is gemaakt in combinatie met normaal gebruik van de kaart. Onder normaal gebruik verstaan wij zorgvuldig gebruik zoals met iedere (bank)pas. Daarnaast is de vijf jaar bepaald door de beveiligingseisen die aan de OV-chipkaart zijn gesteld.

Ik heb vol tarief gereisd, terwijl ik pas om 9 uur de trein ben ingestapt.
Het tarief van de reis is afhankelijk van het moment van inchecken, niet van het tijdstip waarop daadwerkelijk wordt gereisd. Dat betekent dat wanneer je om 8.54 bent ingecheckt en je om 9.00 de trein neemt, je zonder korting reist.

Ik heb per ongeluk in de spits ingecheckt met mijn abonnement. Kan ik de gemiste korting terugkrijgen?
Afhankelijk van je abonnement kun je een verzoek indienen bij onze Klantenservice, via 030-7515155. Mocht je deze vergissing nog eens maken, zorg dan dat je na twee minuten weer uitcheckt. Als je dan een minuut wacht en weer incheckt, zijn de daluren ingegaan en kun je alsnog met korting gaan reizen.

Ik ben vergeten uit te checken met mijn Keuzedag.
Vergeet je op de terugreis uit te checken? Je Keuzedag verloopt aan het einde van de dag, dus je hoeft niets te doen. Vergeet je op de heenreis uit te checken? Dan zal op de terugreis een check-uit herkend worden. Wacht dan twee minuten, en check dan in.

Ik ben vergeten uit te checken, maar ik zie dit niet terug op Mijn NS.
Let er op dat je bent ingecheckt bij NS. Als je bent ingecheckt bij een andere vervoerder, dien je met deze vervoerder contact op te nemen. Houd er ook rekening mee dat een transactie pas na 24 uur zichtbaar is. Ben je wel bij NS ingecheckt, dan kun je na 24 uur bellen met Klantenservice via 030-7515155.

Ik heb een OV-chipkaart gevonden.
Je kunt de OV-chipkaart afgeven bij de Servicebalie op het station. Wij mogen geen gegevens verstrekken over de eigenaar van de OV-chipkaart. Omdat Klantenservice OV-chipkaart de leverancier van de kaart is, sturen wij de kaart hier naartoe.

Ik ben mijn OV-chipkaart verloren.
Bel direct Klantenservice OV-chipkaart via 0900-0980. Dit kost 50 cent per gesprek. Zij blokkeren je OV-chipkaart en storten het geld dat op de kaart staat terug op je bankrekening. Als je jouw anonieme OV-chipkaart verliest, ben je het geld dat op de kaart staat kwijt. Er staat geen naam op die kaart, dus niemand kan hem aan jou teruggeven.

Ik heb geld op mijn OV-chipkaart gezet, maar het staat er niet op. Er is wel geld afgeschreven.
Je hebt waarschijnlijk je kaart te snel van de lezer gehouden, waardoor de transactie niet plaats kon vinden. Indien je de transactie bij een NS kaartautomaat hebt gedaan, wordt het saldo vaak binnen vijf werkdagen vanzelf teruggestort. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je het beste even bellen naar onze Klantenservice via 030-7515155. Zorg dat je jouw kaartnummer bij de hand hebt. Heb je de transactie gedaan bij een ander oplaadpunt? Neem dan contact op met Klantenservice OV-chipkaart via 0900-0980.

Er is twee keer achter elkaar 10 euro van mijn rekening afgeschreven voor saldo.
Wanneer je automatisch opladen hebt aangezet, zal bij het inchecken saldo bijgeladen worden zodra er onvoldoende saldo op de kaart staat om in te kunnen checken. Wanneer er dus twee keer achter elkaar geld wordt geladen op je kaart, is dit om het bedrag op de kaart aan te vullen. Controleer eerst of er ook twee keer geld op de OV-chipkaart is gezet. Heb je bijvoorbeeld geen NS-abonnement en € 15.00 op de kaart, dan wordt het saldo na inchecken € 15.00 - € 20.00 = -€ 5.00. Dat is een negatief bedrag en om die reden zal er automatisch 10 euro worden geladen op de kaart.

Ik heb ingecheckt bij NS terwijl ik wilde uitchecken bij een andere vervoerder.
Wanneer dit gebeurt, kun je het beste meteen na twee minuten weer uitchecken. Dit kan nog tot 6 uur na het inchecken. Indien dit niet mogelijk is, neem dan contact op met onze Klantenservice via 030-7515155. Zij kunnen eenmalig coulance toepassen en de verkeerde check-uit vergoeden.

Ik heb ingecheckt bij NS terwijl ik wilde inchecken bij een andere vervoerder.
Indien je dit op tijd merkt, zorg dan dat je na twee minuten weer uitcheckt. Je kunt dan meteen inchecken bij de juiste vervoerder. Mocht dit niet het geval zijn en je stapt de trein in, dan riskeer je een boete. Indien je na je reis weer uitcheckt, doe dit dan bij NS. Je kunt dan via Klantenservice vragen of het instaptarief uit coulance terugbetaald kan worden.

Ik wil meerdere producten op één OV-chipkaart. Kan dat?
De mogelijkheden omtrent meerdere producten op een kaart worden bij ons steeds groter. Sinds 2014 zijn onze poortjes en paaltjes steeds slimmer, waardoor er automatisch wordt beoordeeld welk product op dat moment het voordeligst is. Daarnaast is het zo dat wanneer je een bestelling doet met een bestaande kaart, de webshop twee validaties uitvoert. Enerzijds wordt er gekeken naar de technische mogelijkheden (zo is Reizen op Rekening niet te combineren met een ander product), anderzijds beschermen we de klant (een maandabonnement kan wel gecombineerd worden met een doorlopend abonnement, maar twee doorlopende producten gaan niet samen). In die gevallen krijg je tijdens je bestelling dus een foutmelding. Concreet betekent dit dus dat in feite alle producten samen kunnen, met uitzondering van een doorlopend product met een doorlopend product, en RoR met RoS. Ook een Studentenreisrecht is dus te combineren.

De volgende opties zijn mogelijk:

 

 

  • Een doorlopend abonnement met een maandabonnement, mits geen van de abonnementen een Traject Vrij-abonnement is.
  • Een NS-abonnement met een abonnement van een andere vervoerder, zoals Connexxion.
  • Een NS-abonnement met een Studentenreisrecht.
  • De volgende opties zijn niet mogelijk:
    - Een product met Reizen op Rekening (Traject Vrij) met een product met Reizen op Saldo.
    - Een doorlopend abonnement met een ander doorlopend abonnement
    - NS Flex in combinatie met Studenten OV


Waarom is mijn kaart geblokkeerd?
Een kaart kan om meerdere redenen geblokkeerd worden. Bijvoorbeeld wanneer je een betalingsachterstand hebt van € 60.00 of meer hebt met betrekking tot het automatisch opladen. Je kunt dit oplossen door de achterstand te betalen, en Klantenservice OV-chipkaart te bellen via 0900-0980, waarna zij je kaart kunnen deblokkeren. Heb je meer dan tien keer niet uitgecheckt? Ook dan wordt je kaart geblokkeerd.

Samenreiskorting met een NS-abonnement
Reis je met een NS-abonnement (uitgezonderd Kids Vrij)? Dan mag je in de daluren maximaal 3 personen met 40% korting met jou mee laten reizen. Je medereiziger moet hiervoor Samenreiskorting op zijn of haar OV-chipkaart zetten. Reis je ook weer samen terug? Kies dan vóór je heenreis op de NS-kaartautomaat bij de knop ‘Kies aantal’ voor ‘2 x laden’. Let erop dat de Samenreiskorting automatisch 35 minuten na het uitchecken vervalt.

Samenreiskorting is verkrijgbaar bij de NS-kaartautomaat, NS-servicebalie en bij verkoopautomaten van andere treinvervoerders. Je laadt dit als volgt:
1. Houd de OV-chipkaart voor de kaartlezer (met het OV-chipkaartlogo) rechtsonder op de NS-kaartautomaat.
2. Kies voor ‘Samenreiskorting’ en vervolgens voor de gewenste klasse.
3. Klik op 'Akkoord' en houd de OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer.
4. Zet voldoende saldo op de eigen OV-chipkaart. Voor Samenreiskorting is minimaal € 10 nodig.
5. Check tijdens de daluren in en aan het einde van de reis uit. Zo reis je automatisch met 40% korting.
6. Wil je controleren of er nog Samenreiskorting op de OV-chipkaart staat? Houd dan de OV-chipkaart voor de kaartlezer bij een NS-automaat en kijk onder ‘Tonen alle producten op kaart’. Samenreiskorting laadt je op de dag dat je gaat reizen op uw kaart, want de korting is maar 1 dag geldig.

Wil je Samenreiskorting verwijderen van de kaart, houdt dan de kaart voor de kaartlezer en ga naar ‘Tonen alle producten op kaart’. Selecteer daar ‘Samenreiskorting’ en kies voor ‘Verwijderen’. Hou opnieuw de kaart voor de lezer. Samenreiskorting is nu van de kaart.

Reis je op met NS International? Op het binnenlandse deel van de internationale reis kun je gebruikmaken van Samenreiskorting. Dit geldt niet voor de Thalys. Je activeert de korting door tijdens je boeking Samenreiskorting te selecteren.

Van klasse wisselen
Wanneer je een abonnement of losse OV-chipkaart koopt, kies je voor 1e of 2e klas. Wil je een andere klasse reizen, dan kun je een klassewissel aanvragen. Dit is ook mogelijk met een Keuzedag! Wil je een dag wisselen van klasse, dan regel je dat via de NS-kaartautomaat. Ga dan naar de kaartautomaat.

Wil je de klasse van een Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Vrij, Traject Vrij, Grensabonnement of Studentenproduct wijzigen, kies dan voor ‘Laden overige producten’ en ‘Toeslag 2-1”.

Wil je jouw Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement wijzigen of de klasse van een OV-chipkaart zonder abonnement, kies dan voor ‘Wijzig klasse’ en ‘Vandaag 1e klas’ of ‘Vandaag 2e klas’.

Wil je de klasse van de Keuzedag wijzigen, kies dan voor ‘Wijzigen klasse Huidig: 2e’ en ‘Toeslagen 2-1”. Kies dan voor ‘Toeslag 2-1 Keuzedag’. Let erop dat je eerst de Keuzedag op de OV-chipkaart zet, en dan pas de klassewissel.

Stations met gesloten poortjes
Op steeds meer stations worden poortjes in gebruik genomen. Zo vergroten we de veiligheid op het station, in de trein en verminderen we het aantal zwartrijders. Wil je gebruik maken van de voorzieningen op een station, zonder te reizen? Vraag dan een Station Passagepas aan.

De Passagepas kun je op dit moment aanvragen voor de stations Alkmaar, Amersfoort, Amsterdam Amstel, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Gouda, Leiden, Rotterdam-Zuid, Sittard, Haarlem (leden Bibliotheek), Weesp en Zwolle.


Wil je meer weten over de OV-chipkaart? Kijk dan hier.

 


70 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen,

Ik reisde vroeger veel met de NS Business Card. Vermoedelijk nog voordat deze “verchipt” was en de poortjes waren gesloten. Ik herinner me, dat als je de card was vergeten, je toch kon reizen door online met het nummer van je card het traject te boeken. Zoiets. 
 

ik heb geen persoonlijk ns business card meer, maar wil vandaag reizen met de nsbc van mijn werkgever, een afdelingskaart. Maar u raadt het al: die ben ik vergeten en ik kom niet meer op kantoor. 
 

is er nog een manier waarop ik met de gegevens van de card toch kan reizen? Ik hoor het graag. 
 

Alvast mijn dank  

 

J. van Assendelft 

 

 

 

 


 

 

Kaartje kopen en later declareren als vergeten abonnement

Goedemorgen,

Ik reisde vroeger veel met de NS Business Card. Vermoedelijk nog voordat deze “verchipt” was en de poortjes waren gesloten. Ik herinner me, dat als je de card was vergeten, je toch kon reizen door online met het nummer van je card het traject te boeken. Zoiets. 
 

ik heb geen persoonlijk ns business card meer, maar wil vandaag reizen met de nsbc van mijn werkgever, een afdelingskaart. Maar u raadt het al: die ben ik vergeten en ik kom niet meer op kantoor. 
 

is er nog een manier waarop ik met de gegevens van de card toch kan reizen? Ik hoor het graag. 
 

Alvast mijn dank  

 

J. van Assendelft 

 

 

 

 


 

 

Badge +3

Als u vergeet uit te checken of er gaat iets mis, dan kan uw reisprijs niet worden berekend. Uw reiskosten worden dus niet in mindering gebracht op het instaptarief. U betaalt het instaptarief in plaats van uw werkelijke reiskosten.

Bij Reizen op Rekening (NS Flex en Business Card) wordt er dan vaak een schatting gemaakt op basis van je reishistorie.

Er is dan geen sprake van een instaptarief, maar als het systeem niet kan bepalen wat je reis was krijg je een correctietarief op je factuur.

Bij NS Flex gaat dat om 20 euro, terwijl het ‘instaptarief’ met een abonnement op saldo (of Samenreiskorting) 10 euro is voor trein.

Als u vergeet uit te checken of er gaat iets mis, dan kan uw reisprijs niet worden berekend. Uw reiskosten worden dus niet in mindering gebracht op het instaptarief. U betaalt het instaptarief in plaats van uw werkelijke reiskosten.

Bij het inchecken wordt uw OV-chipkaart gecontroleerd. Als er een geldig reisproduct op uw kaart staat, wordt deze gebruikt voor de reis. Zo niet, dan betaalt u de reis met het saldo op de OV-chipkaart. Het instaptarief wordt tijdelijk van het saldo van de OV-chipkaart afgeschreven.

Badge +3

Het wijzigen van een (klassiek) NS-abonnement dient vooralsnog gewoon bij de kaartautomaat bevestigd te worden. Of hier op korte termijn verandering in komt is mij niet bekend.

Mag een kaartautomaat zijn, maar natuurlijk ook ieder ander servicepunt voor ophalen van bestellingen (supermarkt e.d.).

Voor wijzigingen van klassieke abonnementen (en met name een overstap naar NS Flex) zijn meestal veel meer handelingen nodig, en daarvoor zijn paaltjes/poortjes te traag.

Voorbeeld van een overstap naar NS Flex:

  • Automatisch opladen wordt stopgezet
  • Je saldo wordt van je kaart verwijderd
  • Een (doorlopend) klassiek abonnement wordt op ‘beëindigd’ gezet, of in zijn geheel van de kaart verwijderd
  • NS Flex (trein) wordt op de kaart gezet
  • NS Flex (bus tram metro) wordt op de kaart gezet

Dat duurt bij elkaar zomaar meer dan een seconde, waarbij je je kaart niet van de lezer (of automaat supermarkt) mag verwijderen want anders gaat het mis.

Het wijzigen van een (klassiek) NS-abonnement dient vooralsnog gewoon bij de kaartautomaat bevestigd te worden. Of hier op korte termijn verandering in komt is mij niet bekend.

Badge +3

Nee, dit is enkel een service van OV-chipkaart en NS voor het ophalen van online saldobestellingen, maar wellicht dat er in de toekomst ook andere bestellingen tijdens het inchecken verwerkt kunnen worden. Het is natuurlijk nogal foutgevoelig omdat het allemaal heel snel moet gebeuren en een paaltje of poortje daar verder ook geen meldingen over geeft.

Het verwijderen van een Voordeelurenabonnement waar al jaren niet voor betaald was is in ieder geval geen enkel probleem, je checkt in (bij NS) en poef, weg abonnement.:smirk:

Badge +3

Ik reanimeer dit topic even voor een kleine vraag.

Zojuist las ik op www.ov-chipkaart.nl het volgende:

Nieuwe service: Check-in & Haal op (bij de NS)
Heb je in de afgelopen weken saldo besteld via onze website en dit nog niet op je kaart gezet? Vanaf 10 mei geldt dat, wanneer je met de NS reist, je niet langer langs een ophaalautomaat hoeft. Je saldo staat bij het inchecken direct op je kaart!


Betekent dit dat wijzigingen in NS-abonnementen ook automatisch verwerkt worden bij het inchecken bij NS en dat het expliciet ophalen van een bestelling daarvoor niet meer nodig is?

(Overigens is de informatie in dit topic behoorlijk gedateerd. Ik stel voor dat we het niet meer sticky laten zijn.)

Wij zijn een groep studenten die onderzoek uitvoeren naar geluidoverlast op stations. Zouden jullie deze enquête in willen vullen ??

https://goo.gl/forms/oidjD5NxzNgYfX7q1
Wij zijn een groep studenten die onderzoek uitvoeren naar geluidoverlast op stations. Zouden jullie deze enquête in willen vullen ?

https://goo.gl/forms/oidjD5NxzNgYfX7q1
Reputatie 7
Badge +4
Via ov-chipkaart na drie werkdagen. Als u het via NS samen met een abonnement heeft besteld doorgaans vijf tot zeven werkdagen. Er zijn wel vrij veel meldingen dat ze later worden ontvangen.
Ik heb een nieuwe ov-chipkaart aangevraagd. Wanneer kan ik deze ongeveer in de brievenbus verwachten? Ik kan het nergens vinden.
Reputatie 7
Badge +4
Ja, die is nog geldig en uw saldo staat er nog op.
De geldigheidsdatum voor mijn ov-chipkaart is 01-11-2019. Ik woon nu in Amerika en de laatste keer dat ik de kaart gebruikte was 4 juli 2017, toen ik er 50 euro aan toevoeg. Ik ga over twee weken naar Nederland. Is mijn ov-chipkaart nog steeds geldig voor reizen met de trein?
Dat blijkt inderdaad de oplossing te zijn. Beide stappen uitgevoerd en geslaagd. Dank voor de hulp @Robert B !
Badge +3
Ik ben recent per ongeluk ingecheckt op Amersfoort Station bij Connexxion ipv bij NS en vervolgens uitgestapt op Utrecht CS. Via www.uitcheckgemist.nl kan ik de rit wel zien maar niet corrigeren of terugvragen, waarschijnlijk omdat ik bij een andere vervoerder ben ingeckect (Connexion) dan uitgecheckt (NS). Hoe kun je dit oplossen?
Voor Connexxion gewoon op uitcheckgemist hetzelfde station invullen (Amersfoort - Amersfoort dus, niet gereisd).

Voor het teveel betaalde bedrag voor de reis naar Utrecht (gemiste INcheck NS), neem contact op met de klantenservice.
Ik ben recent per ongeluk ingecheckt op Amersfoort Station bij Connexxion ipv bij NS en vervolgens uitgestapt op Utrecht CS. Via www.uitcheckgemist.nl kan ik de rit wel zien maar niet corrigeren of terugvragen, waarschijnlijk omdat ik bij een andere vervoerder ben ingeckect (Connexion) dan uitgecheckt (NS). Hoe kun je dit oplossen?
Badge +3
Een stickertje doet wonderen.
Reputatie 2
Hoe houden jullie meerdere persoonlijke ov-chipkaarten uit elkaar? Sommige abonnementen werken namelijk niet samen op een kaart en daardoor heb ik meerdere ov-chipkaarten.
Badge +3
Met NS Flex reist u op rekening bij alle vervoerders en in alle vervoermiddelen (trein, bus, tram en metro). U hoeft dus geen saldo op de kaart te hebben, ook niet voor reizen met Arriva. NS zal de reizen bij andere vervoerders in rekening brengen op de factuur van NS Flex en NS zal daarna de verrekening met andere vervoerders doen.
NS Flex ziet er goed uit. Reis ik met NS Flex dan reis ik zonder saldo op de OV Chipkaart. Reizen zonder saldo geldt dat dan ook voor aansluitende Arriva bussen en of treinen. Arriva hanteert een bepaald minimaal saldo op de OV Chipkaart. NS Flex verbruikt het saldo. Voor Arriva zou ik dan saldo op de OV chipkaart moeten houden. Dus bijladen net als vroeger. Ben benieuwd naar de koppeling NS Flex en Arriva.
Reputatie 7
Badge +4
U doet er goed aan het saldo even te laten overschrijven van de oude naar de nieuwe kaart. Het kan in ieder geval via de site van ov-chipkaart.
Hoi! Omdat mijn ov-chipkaart bijna zou verlopen, heb ik een nieuwe aangevraagd en tevens ontvangen. Mijn oude ov-chipkaart loopt nog tot 25-08-2018 en werkt nu dus nog. Wanneer ik geld op mijn nieuwe ov-chipkaart zet en hiermee incheck, werkt de andere dan niet meer?
@FJr Op het moment dat je automatisch opwaarderen hebt kun je altijd in het station. Er wordt namelijk direct opgewaardeerd als je niet genoeg saldo hebt om op het station te komen. Over saldo hoef je je geen zorgen meer te maken als je automatisch opwaarderen hebt 🙂

Reageer