beantwoord

Vreemde reishistorie

Reputatie 7
Badge +3
Namens iemand op Twitter het volgende (deel van een inmiddels lange discussie).

Deze persoon reisde op een anonieme kaart en had samenreiskorting geladen in Haarlem, en checkt vervolgens in.
So far so good zou je denken (er wordt netjes € 10,- instaptarief gerekend) maar vervolgens checkt hij uit in Den Haag en ziet € 0,- staan, en vervolgens 2 incomplete reizen in Mijn NS.

Inmiddels zijn we er achter dat dit om een reis in december 2015 gaat (30-12 was een woensdag toen).

Webcare houdt stug vol dat dit geen systeemfout is en ook dat ze gegevens niet langer dan 18 maanden bewaren. Vervolgens verwijzen ze maar door naar www.uitcheckgemist.nl (wat natuurlijk ook nooit gaat lukken).

Een reis van Haarlem naar Den Haag zou in 2015 nog geen € 5,- kosten dus deze persoon voelt zich dus afgewimpeld. Natuurlijk is het rijkelijk laat om nog geld terug te vragen maar:

- Waarom worden reisgegevens blijkbaar toch langer dan 18 maanden bewaard?
- Waarom houdt webcare vol dat het allemaal klopt terwijl dat duidelijk niet zo is?

Een transactie van € 0,00 kan tenslotte helemaal nooit met een anonieme kaart, toch?
En Den Haag had in 2015 nog geen poortjes dus daar kan het ook niet aan gelegen hebben.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 10 januari 2018, 21:01

Ik kreeg deze case net via ons webcare team mee. Ik geef momenteel de opdracht aan mijn collega's om zijn gegevens op te vragen zodat wij dit kunnen uitzoeken. Ik durf nog niet inhoudelijk erop in te gaan tot wij dit hebben uitgezocht.

Update: Desbetreffende wil zijn gegevens niet geven waardoor ik helaas niets kan uitzoeken over deze case. Ik heb het vermoeden dat hij was vergeten in te checken in Den Haag waardoor deze melding wordt weergegeven. Vandaar dat er een instaptarief van 0 euro wordt weergegeven. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar misschien is dit een printscreen die in het verleden is gemaakt die nu naar ons wordt toegestuurd. Ik kan geen andere verklaring geven.

Bekijk origineel

25 reacties

Ik kreeg deze case net via ons webcare team mee. Ik geef momenteel de opdracht aan mijn collega's om zijn gegevens op te vragen zodat wij dit kunnen uitzoeken. Ik durf nog niet inhoudelijk erop in te gaan tot wij dit hebben uitgezocht.

Update: Desbetreffende wil zijn gegevens niet geven waardoor ik helaas niets kan uitzoeken over deze case. Ik heb het vermoeden dat hij was vergeten in te checken in Den Haag waardoor deze melding wordt weergegeven. Vandaar dat er een instaptarief van 0 euro wordt weergegeven. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar misschien is dit een printscreen die in het verleden is gemaakt die nu naar ons wordt toegestuurd. Ik kan geen andere verklaring geven.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed het ook Erryt want het gaat om een reis in 2015 die niet eens in Mijn NS weergegeven zou moeten worden.

Over het geven van zijn gegevens (kaartnummer en het Mijn NS account waar die aan gekoppeld is) wordt al moeilijk gedaan (want anoniem.. privacy..) dus dit is een 'dead horse' geval denk ik. 😃
Wel jammer want ik had dit graag uitgezocht en indien mogelijk een oplossing aangeboden voor het te veel betaalde bedrag.
Reputatie 7
Badge +3
Ik geloof dat er nu toch een kaartnummer jullie kant op komt 😛

Toch wel interessant om uit te zoeken wat daar mis gegaan is (nogmaals, waar gaat het over want is 2 jaar geleden).
Een kaartnummer is helaas niet voldoende voor ons. Wij mogen dan vanwege de privacy wetgeving alsnog niets voor hem uitzoeken. Als hij wilt dat wij dit voor hem uitzoeken dient hij echt de gegevens op te geven waar wij om vragen.
Reputatie 7
Badge
Los van privacy en waarheid. Wat is het belang van de vraag/actie NU, ruim 2 jaar later? Aandacht? publieke gerechtigheid? Verlate excuses?
Indien hij gelijk heeft dan is dit wel waardevol voor ons. Dit kunnen wij dan uitzoeken. Helaas werkt desbetreffende niet mee.
Reputatie 7
Badge
Erryt NS schreef:

Indien hij gelijk heeft dan is dit wel waardevol voor ons. Dit kunnen wij dan uitzoeken. Helaas werkt desbetreffende niet mee.

dan zou NS met Translink nog moeten beschikken over alle data van de betreffende systemen om de werkelijke feiten te achterhalen en te kunnen checken. Als de bonnetjes van Teeven al zo moeilijk te vinden waren, wat is hier dan de slaagkans?
Reputatie 7
Badge +3
Heb hem/haar verteld dat voor geld terug sowieso zijn naam en IBAN nodig zullen zijn, en daar is diegene bang voor... :?

Maar als die screenshot echt is, dan is er inderdaad iets mis gegaan.. maar ja, een glitch in het systeem kan altijd natuurlijk (zoals de nieuwe bussen van Connexxion in Hoofddorp onlangs).
Mja, je zou de data op de kaart zelf uit kunnen lezen als die later niet meer gebruikt is. Anders wordt het sowieso al een beste klus.
Reputatie 7
Badge +3
My words exactly Henk_NL hij vroeg ook al waarom hij die zelf niet kon inzien dus dat heb ik ook maar even uitgelegd..

Op de kaart zelf de laatste (20?) transacties, en bij elke kaartautomaat kan je ZELF de laaste 10 natuurlijk gewoon zien (en bij een balie misschien 20).
Ik heb het gesprek overgenomen van mijn collega's op Twitter, maar wil het er bij laten. Zonder gegevens mogen wij niets doen en blijft het voor ons ook een raadsel. Spijtig maar het is niet anders.
Robert B schreef:

Op de kaart zelf de laatste (20?) transacties, en bij elke kaartautomaat kan je ZELF de laaste 10 zien (bij een balie misschien 20).

Het meest praktische antwoord zonder technisch geneuzel is 10.
Reputatie 7
Badge +3
Diegene legt zich erbij neer denk ik... (na dank van Erryt voor het aankaarten en bereidheid tot uitzoeken).

Graag gedaan. Van de NS mag je het blijkbaar alleen met naw oplossen, van de wet waarschijnlijk alleen zonder. Ik ga nog even manieren zoeken om zelf m'n transacties te kunnen bekijken.

Nietes, welles... opgelost vanaf nu zijn/haar probleem dus! 😛
Robert B schreef:

Ik ga nog even manieren zoeken om zelf m'n transacties te kunnen bekijken.

Pas op hoor, voor je het weet staat er een vreemd, zwart busje in de straat! En zo niet, dan krijg je bij het zien van de technische details spontaan de behoefte om aan de drank te gaan.
Reputatie 6
Badge
Robert B schreef:

En Den Haag had in 2015 nog geen poortjes dus daar kan het ook niet aan gelegen hebben.

In Den Haag waren er toen al wel poortjes achteraan het perron bij de trappen omhoog naar het Prins Bernardviaduct (poortjes stonden volgens mij wel open). Dan zou het in theorie mogelijk moeten zijn om in Haarlem in te checken en in Den Haag nogmaals in te checken aan de incheckzijde van zo'n poortje daar, dus eerst door zo'n open poortje heenlopen zonder uit te checken en dan inchecken aan de andere kant.
Maar met 2 keer inchecken zonder uitchecken zou je toch ook 2 keer €10 kwijt moeten zijn ipv dat €0 wordt berekend in Den Haag?
Reputatie 7
Badge +3
Ben niet zo bang voor busjes. Overigens ben ik maar de 'messenger' in dit geval dus verder geen partij (tenzij ze denken dat ik veel meer weet, maar dat leg ik dan wel uit wanneer het mij uit komt) 😛

En Momo #16 ja precies. Ik wist niet dat er al poortjes waren maar die zouden dan ook op in/uit moeten staan toch aan beide kanten?

Hoe dan ook, het verklaart die € 0,00 niet en zeker niet op een anonieme kaart.
Robert B schreef:

Overigens ben ik maar de 'messenger' in dit geval dus verder geen partij

TLS target alles wat ze kunnen targetten. V&S is er niks bij 😳
Reputatie 7
Badge
Robert B schreef:

Hoe dan ook, het verklaart die € 0,00 niet en zeker niet op een anonieme kaart.

wie was het ook alweer op dit forum die mij het fotosjoppen uitlegde?? 🆒 ;):P 😃
Reputatie 7
Badge +3
... verwijderd, dubbel gepost

Geen idee klant_Jac www.fotosoep.nl of zo?
Oh jammer, die site bestaat niet meer. Stonden goede handleidingen op voor beginners.

Maar dan nog.. om met iets uit reishistorie 2015 aan te komen.. :?
Reputatie 7
Badge
Robert B schreef:

Geen idee klant_Jac www.fotosoep.nl of zo?
Oh jammer, die site bestaat niet meer. Stonden goede handleidingen op voor beginners.

Maar dan nog.. om met iets uit reishistorie 2015 aan te komen.. :?

kijk alleen al s naar wat pubers uithalen om aandacht te krijgen...

Een rechercheur zei eens tegen me " publiekelijk gelijk halen en anoniem willen blijven... dat doet fronzen "
Reputatie 7
Badge +3
Ik wil bij deze mijn opmerking over "Photoshoppen in je eigen voordeel" even rectificeren (kan mijn eerdere reactie niet meer wijzigen natuurlijk).

Inmiddels via privéberichten op Twitter een mooie discussie over de vreemde info die Mijn NS geeft over reizen in het verleden.

Komt er waarschijnlijk op neer dat je check in/uit transacties van 2015 gewoon op kunt vragen maar dat het systeem die info niet meer kan herleiden tot een reis. Op zich logisch want voor reizen ouder dan 18 maanden (en bij NS 90 dagen meen ik?) kan je toch geen geld terug claimen.

Neemt niet weg dat die gegevens gewoon op te vragen zijn, terwijl zowel NS als TLS stug volhouden dat gegevens nooit langer dan 18 maanden bewaard mogen blijven!

Maar goed, ik las zojuist ook dat iemand nog dagelijks reist op een 'gerecyclede' NS Business Card (zo noemde hij het) en nu wat moeite heeft met geld terug vragen omdat het systeem de einddatum van die kaart (ergens in 2013!) niet wil accepteren. #hoedan
Reputatie 7
Badge +3
Net even gekeken op mijn eigen kaart en het klopt dat reizen ouder dan 18 maanden geen transacties meer kennen. Heeft TLS/OV-chipkaart in ieder geval zijn zaakjes op orde.

In hoeverre het toch kunnen inzien van oudere reizen bij NS een probleem is weet ik niet. Het zijn overigens maar een paar reizen die ik zie, terwijl ik van 2014 t/m 2016 toch heel erg veel gereisd heb op mijn abonnement :?
Reputatie 7
Badge
Wie probeert van een mug een olifant te maken?
Reputatie 7
Badge +3
Ik zit er niet zo mee, signaleer alleen dat NS misschien ergens goed naar moet kijken. 😃

Reageer