beantwoord

Incasso zonder facturen

Het is me opgevallen dat sinds enige tijd de NS geld incasseert van facturen voor de OV-fiets en stallen-op-rekening die zij niet meer verzenden. De NS bevestigde dat dat een wijziging is die stilletjes is doorgevoerd. Je moet er nu zelf om denken de factuur op te zoeken op een beveiligde locatie. Ik vind dat veel te ver gaan. Een incassomachtiging vereist vertrouwen en openheid

Ik wil graag betalen maar wil ook een factuur per (digitale) post toegestuurd krijgen. Hoe regelen we dat?
icon

Beste antwoord door iMark 7 juli 2017, 14:35

@Janfrans van der eerd: de facturen van OV-fiets kunnen alleen met een automatische incasso worden betaald.

@Sivan NS
Blijkbaar heeft NS eenzijdig de voorwaarden gewijzigd zonder de op de website gepubliceerde voorwaarden te herzien. Volgens artikel 16 horen jullie vooraf een factuur te sturen. Het zou handig zijn de voorwaarden van 1 augustus 2015 te actualiseren en op de website te zetten. Dit lijkt natuurlijk nergens op: wel de datum in de URL aanpassen naar 2017 maar gewoon een document uit 2015 laten staan.

Bron: http://www.ns.nl/binaries/_ht_1495096320794/content/assets/ns-nl/deur-tot-deurdiensten/2017/productvoorwaarden-ov-fiets-2017.pdf

Bekijk origineel
This topic has been closed for comments

171 reacties

Welkom op het NS Serviceforum, Janfrans van der Eerden 🙂

Klopt. Dit is inderdaad veranderd en gelijk getrokken met de processen van de treinabonnementen. Je kunt je factuur nu gemakkelijk terugvinden in je MijnNS account. Ik kan helaas niet voor je regelen dat jij nog wel een factuur toegestuurd krijgt. Mocht er achteraf iets niet kloppen aan de factuur of de incasso, dan kun je ons dit natuurlijk altijd laten weten en helpen we je hier graag mee.
Beste Iris NS,
Dank voor je reactie maar je beschrijft de situatie dat de NS geld incasseert zonder verantwoording af te leggen. Mijn punt is dat elk bedrijf dat toegang tot mijn bankrekening heeft verantwoording moet afleggen over de handelingen met mijn geld en dat doet de NS sinds enkele maanden niet meer. Ik vind dat een onoorbare praktijk.

Bij wie moet ik zijn om dit toch heel redelijke verzoek ingewilligd te krijgen?
Reputatie 7
Badge +3
Ik begrijp dat je wél een OV-fiets en stallen op rekening hebt, maar geen Mijn NS account?

Dan zou een factuur per e-mail me wel fijn lijken (aangenomen dat je e-mail wel bekend is bij NS).
Zoals Iris al aangaf kunnen wij helaas niet alsnog instellen dat wij je de facturen per e-mail toesturen, Janfrans van der Eerden. De facturen zijn inzichtelijk via Mijn NS. Indien je nog geen account hebt kan je deze uiteraard aanmaken. Overigens is mijn eigen ervaring dat veel bedrijven geen facturen per e-mail sturen maar dat facturen binnen een account in te zien zijn (bijvoorbeeld TV/Internet/Telefoon providers en zorgverzekering). Wat dat betreft is NS hierin geen uitzondering.
Reputatie 5
Badge +1
Wellicht dat jij hier geen behoefte aan hebt Denice, maar veel klanten wel. De NS heeft een monopolie en zou wat mij betreft dan niet dit soort argumenten moeten gebruiken. Bij een tv aanbieder kan ik een ander kiezen die wel de service biedt die ik wil).

Ik ben wel benieuwd welke aanbieder je hebt, want alle aanbieders die ik ken sturen voor de incasso altijd een email.
Beste Iris en anderen van de NS,
Ik wil graag per direct weer ingesteld hebben dat facturen aan mij worden verstuurd VOORDAT er geld wordt geincasseerd. Dat mag digitaal, we zijn modern.
Ik vind het niet kunnen dat de NS geld incasseert zonder verantwoording af te leggen. KPN bijvoorbeeld stuurt mij een digitale factuur en daarom blijf ik ook bij ze.

De laatste factuur van NS heb ik vanwege deze discussie terug laten boeken en handmatig direct weer gestort op dezelfde bankrekening. Ik krijg nu allerlei herinneringen, zelfs op papier per echte post! Maar ik heb dus allang betaald. Ja, nu is mijn betaling ineens moeilijk terug te vinden.
Graag een reactie van iemand die mede besloten heeft dat u sinds enige maanden geen facturen meer stuurt.
Vr groet,
Janfrans van der Eerden
Robert B schreef:

Ik begrijp dat je wél een OV-fiets en stallen op rekening hebt, maar geen Mijn NS account?

Dan zou een factuur per e-mail me wel fijn lijken (aangenomen dat je e-mail wel bekend is bij NS).

Beste Robert, precies, jij begrijpt het! Ik wil een factuur ontvangen en niet ergens elke dag moeten kijken of er in een afgesloten (digitaal) kastje misschien een factuur voor me ligt die zonder omhaal gewoon van mijn rekening wordt gehaald.
Denice NS schreef:

Zoals Iris al aangaf kunnen wij helaas niet alsnog instellen dat wij je de facturen per e-mail toesturen, Janfrans van der Eerden. De facturen zijn inzichtelijk via Mijn NS. Indien je nog geen account hebt kan je deze uiteraard aanmaken. Overigens is mijn eigen ervaring dat veel bedrijven geen facturen per e-mail sturen maar dat facturen binnen een account in te zien zijn (bijvoorbeeld TV/Internet/Telefoon providers en zorgverzekering). Wat dat betreft is NS hierin geen uitzondering.

Jammer dat je niet meer reageert want ik ben ook benieuwd bij wie jij allemaal zit, want zowel Ziggo als mijn telefoon provider als mijn zorgverzekering sturen gewoon een factuur al dan niet per e-mail.

Ik denk dat de term veel bedrijven schromelijk overdreven is. Maar wellicht leven wij in een andere wereld.....
Reputatie 7
Badge +2
Wettelijk is het voldoende om de factuur via MijnNS beschikbaar te stellen. Het is niet verplicht facturen via email of per post te versturen.

Overigens versturen mijn internet provider en mijn zorgverzekering ook geen facturen meer.
Ik neem aan dat jullie zelf ook begrijpen dat Iris en Denice niet de personen zijn die gaan over het beleid bij OV-fiets, en dat felle reacties gericht aan hen onnodig zijn. Ik ga jullie feedback doorzetten en kijk wat er mogelijk is.
Ik reageer slechts op het vb dat Denice NS geeft, bij bijna al die bedrijven kan je vrij eenvoudig door een vinkje aan te zetten automatisch een factuur toegestuurd krijgen elke periode.

Dat geldt bv voor Ziggo en KPN, NS/OV Fiets is in dat opzicht een eerder een uitzondering te noemen dan dat de regel is.
Beste Sivan/NS,
U gaat kijken wat er mogelijk is. Dat klinkt hoopvol. Houdt u mij op de hoogte?
Dat zal ik zeker doen, Janfrans. Ik ga er echter vanuit dat er op korte termijn niet veel zal veranderen, vanwege de technische beperkingen. Ik ga wel kijken wat er mogelijk is. Mocht er meer bekend zijn, dan meld ik mij in dit topic.
Ik heb inmiddels begrepen dat wij voor geen enkel consumentenabonnement een bericht sturen dat je factuur klaarstaat in Mijn NS. De factuur is dus in Mijn NS zichtbaar, maar we sturen voorafgaand geen mailtje. Voor OV-fiets geldt dat facturatie eerst op een andere manier plaatsvond, waardoor er voor dit product wél een bericht werd gestuurd. Nu gaat het op een andere generieke manier en wordt er geen mailtje meer verstuurd. OV-fiets is daarmee gelijkgetrokken met de andere producten.

Ik kan me voorstellen dat jullie gewend zijn aan de oude situatie en dat jullie graag zien dat er weer een bericht per mail wordt verstuurd. Dit is echter helaas niet mogelijk. De factuur kan worden ingezien via Mijn NS. Daarmee voldoen wij aan de eis de incasso aan te kondigen.
Beste Sivan,
Dank voor het uitzoeken. De NS wil dus geen facturen meer versturen. Ik neem daar geen genoegen mee; u behoort een factuur te versturen. Hoe lossen we dit op?
Een redelijke tegemoetkoming die u van een klant mag verwachten is dat u een koppeling (link) stuurt naar de factuur.
In het uiterste geval stuurt u me alleen maar een bericht dat er een nieuwe factuur voor me klaar staat. Dit vind ik eigenlijk al te ver gaan omdat ik dan zelf een aantal handelingen moet doen voordat ik de factuur zie.

Als u dit niet (meer) kunt verzorgen verzoek ik de NS de incassomachtiging op te heffen. Ik kan natuurlijk ook steeds het bedrag terugstorten en handmatig de factuur betalen maar dat levert ons beiden een hoop werk op.
Graag uw reactie waarvoor dank.
Vriendelijke groet,
JvdE
Sivan NS schreef:

Ik kan me voorstellen dat jullie gewend zijn aan de oude situatie en dat jullie graag zien dat er weer een bericht per mail wordt verstuurd. Dit is echter helaas niet mogelijk.

Dit is natuurlijk wel mogelijk, voorheen kon het tenslotte ook en andere bedrijven kunnen het ook.
Alleen NS wil dat niet meer. Ook al is het eindresultaat voor de klant hetzelfde, dat is wezenlijk iets anders dan wanneer iets niet kan.

Dat zelfs dit soort simpele en alleszins gerechtvaardigde wensen door NS al als te lastig wordt gezien, kan ik met mijn verstand niet bij.
De klant op 1, 2 en 3 was het toch?
Hoi Janfrans.

Wij zijn niet verplicht om voorafgaand de factuur die wordt verstrekt via Mijn NS een vooraankondiging te sturen van de factuur op Mijn NS. We hebben het beleid m.b.t. OV-fiets nu gelijkgetrokken met dat van onze andere abonnementen. Ik heb aangegeven dat er klanten zijn die dit graag anders zien, maar er is bewust gekozen voor de huidige werkwijze.

Ik vind het jammer dat je zonder een aanpassing jouw abonnement wenst stop te zetten. Mocht je dit echt willen, dan kan dit natuurlijk altijd.
Beste Sivan,
Er is een misverstand want ik wil helemaal mijn abonnement niet stopzetten. Ik wil alleen de incassomachtiging stopzetten zodat ik gewoon de factuur handmatig kan betalen.
Het is niet mogelijk de automatische incasso stop te zetten. Deze is gekoppeld aan de betaling van jouw abonnement. Je kunt deze maandelijks storneren en handmatig betalen, maar dat raad ik niet aan omdat dit kan leiden tot extra kosten wanneer je een betaling vergeet.
@Janfrans van der eerd: de facturen van OV-fiets kunnen alleen met een automatische incasso worden betaald.

@Sivan NS
Blijkbaar heeft NS eenzijdig de voorwaarden gewijzigd zonder de op de website gepubliceerde voorwaarden te herzien. Volgens artikel 16 horen jullie vooraf een factuur te sturen. Het zou handig zijn de voorwaarden van 1 augustus 2015 te actualiseren en op de website te zetten. Dit lijkt natuurlijk nergens op: wel de datum in de URL aanpassen naar 2017 maar gewoon een document uit 2015 laten staan.

Bron: http://www.ns.nl/binaries/_ht_1495096320794/content/assets/ns-nl/deur-tot-deurdiensten/2017/productvoorwaarden-ov-fiets-2017.pdf
Beste iMark,
Hartelijk dank, wat mooi dat je die regel gevonden hebt. Mijn punt blijkt dus helemaal opgelost: eerst een factuur per e-mail en daarna de incasso.

@NS/ Sivan: Ik ga ervan uit dat binnenkort de NS zich weer aan de eigen voorwaarden gaat houden.
Dat is helaas niet het geval. Ik heb het bericht van iMark doorgestuurd om beoordeeld en eventueel aangepast te worden. Dit betekent overigens niet dat wij het beleid nu alsnog zullen terugzetten. Zoals gezegd kan ik je helaas niets anders melden dan dat.
Het gebeurt helaas vaker dat de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet bij NS. Blijkbaar wil iemand bezuinigen op het aantal verzonden e-mails maar heeft totaal niet in de gaten gehad (of is daarop gewezen) dat het niet meer versturen van facturen per e-mail in strijd is met de eigen Productvoorwaarden.

Eerlijk gezegd vind ik het onbehoorlijk van NS dat er niet gewerkt wordt volgens de eigen voorwaarden. De juiste volgorde der dingen was geweest: eerst de voorwaarden aanpassen en pas daarna de wijziging van het niet meer versturen van facturen via e-mail doorvoeren. NS verwacht dat de klanten zich aan de voorwaarden houden. Dan moet NS dat zelf ook doen.
Nou ja, het positieve is dat NS deze keer wel eerlijk is.

De opmerking van Janfrans:

@NS/ Sivan: Ik ga ervan uit dat binnenkort de NS zich weer aan de eigen voorwaarden gaat houden.

En de directe reactie daarop van Sivan:

Dat is helaas niet het geval.

Zoals we helaas veel vaker zien, NS houdt zich niet aan de eigen voorwaarden, maar geeft dat nu ook ruiterlijk toe.

Verder helemaal eens met iMark, onbehoorlijk gedrag van NS.
Het door NS gemarkeerde antwoord van Iris NS is dan ook niet juist en de vraag is niet beantwoord. Tot het moment dat de voorwaarden zijn aangepast dient NS conform artikel 16 van de eigen Productvoorwaarden facturen via e-mail te versturen.

Het is trouwens niet mogelijk dat NS de productvoorwaarden zomaar eenzijdig wijzigt. Dat moet in overleg met de Consumentenbond, de ANWB en de Fietsersbond.
Zie artikel 22:

Verder kunnen geschillen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie. Ik raad Janfrans aan om eerst een klacht in te dienen volgens artikel 20.

Wordt de klacht niet volgens de eigen Productvoorwaarden opgelost dan kan conform artikel 21 de klacht aan de Geschillencommissie Openbaar Vervoer worden voorgelegd.

Ik heb zo'n vermoeden dat hier het laatste woord nog niet over gesproken is.