OV-fiets wel ingeleverd, maar krijg e-mails dat dit niet het geval is

  • 1 October 2014
  • 53 reacties
  • 4427 Bekeken

Dinsdag 23 september mij aangemeld voor OV-fiets, omdat ik die de woensdag erop goed kon gebruiken. Die woensdag ging het uitlenen al moeilijk omdat de automatische fietsenstalling bij het NS station van Maarssen mijn OV-kaart niet herkende. Via de intercom werd dat uiteindelijk wel geregeld. De fiets 's middags teruggebracht in een fietskluis bij het NS station van Maarssen. En de display gaf aan dat de fiets goed was geretourneerd. Zaterdag 27 september een (m.i. onterechte) mail van OV-fiets dat mijn fiets niet was teruggebracht. Direct een mail gestuurd via de mijndeurtotdeur site. Vandaag een tweede mail: als ik de fiets niet binnen twee weken retourneer, wordt er een borg van E250 in rekening gebracht.
Tot zover mijn kennismaking met OV-fiets. Ik heb geen enkel mogelijkheid effectief contact te leggen met OV-fiets, er wordt geld in rekening gebracht zonder dat ik er iets tegenin kan brengen en ik heb geen enkel bewijs dat ik de fiets weer heb ingeleverd. Ik ben dus volledig overgeleverd aan de systemen van OV-fiets (die mij tot nu toe niet betrouwbaar overkomen) en de welwillendheid van een medewerker van OV-fiets om een en ander uit te zoeken. Met een responstijd van iedere keer 5 dagen verwacht ik dat dit erg lang gaat duren en in vrees het ergste voor het eindresultaat. Totdat dit is afgehandeld zal ik in ieder geval geen OV-fiets meer gebruiken. Ik kijk wel uit!

53 reacties

Welkom op het forum roelofvredeveld!

Ik kan me voorstellen dat je baalt van deze situatie. Kan je mij in een privébericht je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, e-mailadres, kaartnummer, klantnummer (en indien je dit nog weet) fietsnummer doorgeven? Dan ga ik kijken of ik iets voor je kan betekenen.

P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast, om de vindbaarheid te vergroten.
Toch even melden: "Inge NS" heeft het opgepakt en laten uitzoeken. De fiets is nu administratief "ingeleverd" op dezelfde dag. IK ben blij! :D
Hmm, dat neemt toch wel zo veel weg van mijn opmerkingen over OV-fiets dat ik het nog een keer ga proberen.
Bedankt Inge!!
Ik heb een vergelijkbare ervaring . Ik heb afgelopen zondag 19 oktober voor de eerste keer 2 fietsen geleend bij de zelfservice huurlocatie/automatische fietsenstalling bij het NS station van Almere Centraal. Beide fietsen heb ik ‘smiddags weer teruggebracht in de zelfservice huurlocatie/automatische fietsenstalling bij het NS station van Almere Centraal en vervolgens beide sleutels in één sessie weer in de sleutelkast gedeponeerd. nu krijg ik 22 oktober een onterechte mail dat ik de fiets nog niet heb teruggebracht: ‘U heeft uw OV-fiets nu meer dan 3 dagen in gebruik. Dat betekent dat u vanaf nu een toeslag van € 5 betaalt per 24 uur. Die komt bovenop de dagelijkse ritprijs.
We raden u aan om uw OV-fiets één dezer dagen terug te brengen. Zo beperkt u onnodige kosten.
Met vriendelijke groeten,Rob Sluijsmans. Operationeel Manager Klantenservice Dit bericht is ‘automatisch aangemaakt en verstuurd. U kunt hier helaas niet op reageren (zie onderstaande uitleg)’
Ik heb wel direct een mail gestuurd maar dat heeft volgens de mail zelf geen zin, omdat teruggezonden berichten niet worden gelezen. Er is geen enkel mogelijkheid effectief contact te leggen met OV-fiets, en als klant heb ik geen enkel bewijs dat ik de fiets weer heb ingeleverd. Inge NS of Laura NS ik zie dat jullie vergelijkbar gevallen hebben geholpen. Zouden jullie mij ook willen helpen? Ik heb geen toestemming om jullie privé berichten te sturen. Ook heb ik de nummers van de sleutels en de fietsen niet genoteerd.
Krista1, kun je mij een privébericht sturen met je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, e-mailadres, kaartnummer en kaartnummer?
Overigens is OV-fiets wel bereikbaar via mail, maar dan op info@ov-fiets.nl.
Nee ThijsNS, OV Fiets reageert niet op emails, dat is mede het probleem.

Maar ja die regen van klachten valt hier niet op....
Bedankt ThijsNS, Ik heb je vanochtend een privébericht met de gegevens gestuurd. Ik heb vandaag verder diverse pogingen gedaan om echt contact te krijgen met OV-fiets. Het enige contact dat er mogelijk is met OV-fiets is info@ov-fiets.nl. Maar daar had ik al bot gevangen met een automatische reply-mail dat men mijn vraag gaat beantwoorden, steeds weer ondertekent door Rob Sluijsman. info@ov-fiets.nl genereert alleen automatische e-mails. Dit gebeurt ook als ik de mail stuur na inloggen via van deur tot deur. Ook diverse fietsstallingen die gelieerd zijn met OV-fiets blijken als ik doorvraag geen contact met OV fiets te hebben, anders dan via die info-mail. Ook ben ik na de reactie van macca728 verder op dit forum gaan zoeken, bv het verhaal van DPH is voor mij erg herkenbaar. Het verloop van dat verhaal is erg bemoedigend voor het leggen van contact via de info-mail van OV fiets. Wat kan ik verder nog ondernemen? Is er geen andere contactmogelijkheid?
@Krista1 De afhandeltijd van e-mail is op dit moment langer dan normaal bij OV-fiets. Mijn collega Thijs NS gaat je privebericht zsm oppakken en kijken wat er aan de hand is.
Ik heb hetzelfde probleem. Op vrijdag 24 oktober heb ik een OV-fiets gehuurd bij fietswinkel Aon de Stasie bij het station in Maastricht en een dag later deze fiets ingeleverd. Bij het inleveren heeft de medewerker van de winkel mij verzekerd dat hij de fiets nog zou scannen, maar deed dit niet ter plekke, omdat ik mijn trein moest halen ben ik er vanuit gegaan dat hij dit nog zou doen. Na het krijgen van een eerste mailtje van OV fiets waarin mij werd verteld dat ik mijn fiets diende in te leveren heb ik gebeld met de fietswinkel en konden ze mij verzekeren dat ze alle fietsen aan het einde van de dag nogmaals scannen en dat dit opgelost diende te worden door OV fiets. Hierna heb ik direct een mail gestuurd naar info@ov-fiets.nl om deze situatie uit te leggen. Vandaag heb ik echter een tweede mail gekregen waarin wordt vermeld dat ik de fiets nog steeds in bezit zou hebben en 250 euro eigen risico kwijt kan raken. Ik heb vandaag direct een nieuwe mail gestuurd maar zou ook graag via deze weg geholpen willen worden.

Mvg Joost
@Joost88, kan je mij een privébericht sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, e-mailadres, kaartnummer en het fietsnummer van de OV-fiets? Dan ga ik kijken of ik je verder kan helpen.
Ook ik heb hetzelfde probleem! Donderdag 6 november een OV fiets gehuurd en deze vrijdag ochtend weer terug gebracht op Amsterdam Centraal en laten scannen zodat de fiets weer als 'ingelverd' te boek zou staan. Op 9 november heb ik een email ontvangen met het bericht dat mijn OV-fiets meer dan 3 dagen in gebruik is. Hoe kan ik dit zsm ongedaan krijgen?! Dank voor de hulp!
Welkom op ons forum kit3010. Je mag mij een privébericht sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, e-mailadres, kaartnummer en (eventueel) het fietsnummer van de OV-fiets. Ik zal dan kijken wat ik voor je kan doen.
Ik kan hier nog een aan toevoegen.
Op 31 oktober j.l. heb ik een ov-fiets geleend op station Zoetermeer Oost (kluisjes). Om ca 21.00 uur diezelfde dag heb ik de fiets (in goede staat) terug gebracht en in een kluisje geplaatst. Het viel me op dat daarna het rode lampje op de deur bleef branden (ipv naar groen te verspringen, fiets weer beschikbaar). De deur was echter goed vergrendeld en op het display stond inmiddels weer de 'welkoms' boodschap "plaats kaart in de gleuf" (o.i.d.). Geen waarschuwing dat er iets niet goed zou zijn gegaan.

Op 3 november kreeg ik echter een mailtje dat de fiets niet zou zijn terug gebracht. Ik heb daar diezelfde avond op gereageerd, via mijndeurtotdeur. Daarop heb ik, behalve de standaard bevestiging, geen reactie gehad.
Op 6 november kreeg ik opnieuw een herinnering dat de fiets niet was terug geplaatst. Ook daarop heb ik een reactie gestuurd, weer zonder antwoord te ontvangen.
Op 7 november heb ik nog een keer geprobeerd, weer via mijndeurtotdeur, maar ook nu geen reactie.
Daarna een poging via de gewone mail. Wellicht levert dat, na een week proberen, wel een reactie op.
Ik maak al geruime tijd gebruik van de ov-fiets, in de regel naar grote tevredenheid. Dat wil graag zo houden.
Ik heb ook nogsteeds niks vernomen over mijn 'niet goed ingeleverde fiets', ook niet van Klaas-Jan NS nadat ik een privé bericht heb gestuurd met mijn gegevens. Heb ook al meerdere malen gemaild naar info@OV-fiest.nl maar geen reactie. Verder is het onmogelijk om contact op te nemen met OV-fiest aangezien er geen telefoon nummer bestaat voor vragen/opmerkingen.

Ik hoop dat dit probleem zsm wordt opgelost.
Badge
Ik heb ook nogsteeds niks vernomen over mijn 'niet goed ingeleverde fiets', ook niet van Klaas-Jan NS nadat ik een privé bericht heb gestuurd met mijn gegevens. Heb ook al meerdere malen gemaild naar info@OV-fiest.nl maar geen reactie. Verder is het onmogelijk om contact op te nemen met OV-fiest aangezien er geen telefoon nummer bestaat voor vragen/opmerkingen.

Ik hoop dat dit probleem zsm wordt opgelost.


Ik heb zojuist even ingelogd op Klaas Jan zijn account. Ik stuur je gegevens even door naar de desbetreffende afdeling. Zodra ik meer weet, stuur ik je een privébericht
Vanavond nog maar weer eens een mailtje gestuurd; de VIJFDE inmiddels. Tot op heden NUL reactie!
Dit is echt niet leuk meer! Het is nu bijna 2 weken geleden dat ik de fiets heb geleend EN terug gebracht. Wordt dit nog opgelost?
Yes! Daar was dan op 13 november toch eindelijk een reactie. Het wordt opgelost. Voor november ontvang ik wel een gepeperde rekening (de correctie kan blijkbaar niet meer worden doorgevoerd), maar die wordt in december weer rechtgezet. Nou ja, vooruit dan maar..... als ik dat nu aankaart ben ik weer twee weken verder.
Toch mag er wel eens wat aan de service worden gedaan; de klantvriendelijkheid is stukken beter geweest.
Ook ik heb hetzelfde probleem! vrijdag 9 januari een OV fiets gehuurd en deze een uurtje later weer terug gebracht op Amsterdam Centraal omdat het slot niet functioneerde (fietssleutel afgeknapt), wel laten scannen zodat de fiets weer als 'ingeleverd' te boek zou staan. Op 12 januari heb ik een email ontvangen met het bericht dat mijn OV-fiets meer dan 3 dagen in gebruik is. Hoe kan ik dit zsm ongedaan krijgen?! Dank voor de hulp!
@jaarsm Zou je een privebericht kunnen sturen met NAW-gegevens, OV-chipkaartnummer en tijdstip van terugbrengen? Dan ga ik kijken wat ik voor je kan betekenen. Een privebericht stuur je door op de naam van de moderator te klikken en vervolgens 'stuur bericht'.
Ik heb ook een email gekregen met het bericht dat ik al meer dan 3 dagen een OV fiets in gebruik heb. Niet juist!
Met wie kan ik contact opnemen?

PS: Fijn dat hier aandacht aan wordt besteedt. Aan de overige reacties hier te zien wordt dit soort misverstanden soepel opgelost...daar hoop ik ook op.
Ik wil je adviseren om hierover contact op te nemen met OV-fiets. Je kunt hen bereiken door een e-mail te sturen naar info@ov-fiets.nl.
@jaarsm Zou je een privebericht kunnen sturen met NAW-gegevens, OV-chipkaartnummer en tijdstip van terugbrengen? Dan ga ik kijken wat ik voor je kan betekenen. Een privebericht stuur je door op de naam van de moderator te klikken en vervolgens 'stuur bericht'.
Héy Brian, ik heb nog steeds geen bericht dat mijn fiets al terecht is???? ik hoop dat dit wel het geval is??
Hallo! nog een rake klap hier, met precies hetzelfde. Wie kan mij uit de brand helpen?

Alvast hartelijk dank
Sinds kort is OV-fiets ook telefonisch bereikbaar. Je kunt NS Klantenservice dag en nacht telefonisch bereiken op telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). Vervolgens kun je in het keuzemenu kiezen voor 2 en vervolgens 3.
Beste NS,

hier nog een. Ik heb op zondag 27 december 2 OV-fietsen gehuurd op mijn abonnement op station Culemborg. Een fiets is ingeleverd op dezelfde dag, de tweede fiets ingeleverd op dinsdag 29 december. Toch heb ik op 30 december een mail gekregen dat ik een OV-fiets langer dan drie dagen in mijn bezit heb. Ik vermoed dat het bij de eerste fiets mis is gegaan, de kaart werkte niet en het ging uiteindelijk zelfs zo ver dat het alarm van de fietsenstalling begon te loeien. Uiteindelijk via de intercom opgelost en zou de fiets ingeleverd moeten zijn. Kan dit opgelost worden?
Hoi Julie, welkom op het forum.

Ik raad je aan om even telefonisch contact op te nemen met de klantenservice van OV-fiets via het telefoonnummer 030-751 51 55. In het keuzemenu kies je dan voor optie 2 en vervolgens voor optie 3.

Reageer