Dagkaart fiets is dat een landelijk kaartje? | NS Community
beantwoord

Dagkaart fiets is dat een landelijk kaartje?


Is dagkaart fiets een landelijk kaartje, of moet ik per vervoerder een kaartje kopen??
icon

Beste antwoord door Leny NS 17 June 2014, 17:08

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U hoeft niet per vervoerder een Dagkaart fiets te kopen. Dagkaart fiets is een landelijk kaartje, al zijn er trajecten bij Arriva waar hij niet op de chipkaart is te zetten. Dit soort reguliere vervoersbewijzen bij NS zijn ook geldig in de treinen van de andere vervoerders.

Op de pagina over de dagkaart fiets lees ik bij de voorwaarden o.a.:
"Bij andere binnenlandse railvervoerders kunnen andere prijzen en voorwaarden gelden."

Daaruit zou je kunnen afleiden dat de NS dagkaart alleen bij NS geldig is.

Ook op de pagina "nieuwe stijl" staat niet expliciet dat de dagkaart bij andere vervoerders geldig is. Ook daar weer de opmerking over andere prijzen en voorwaarden
Reputatie 7
Badge +4
Ik las die rare zin ook. Maar ja, "kunnen gelden" is meestal een kapstokartikel. Arriva vermeldt dat reguliere NS-vervoersbewijzen geldig zijn in de Arrivatreinen. Op de MerwedeLingelijn geldt dat fietsen gratis mogen worden meegenomen dus in die zin klopt het "kunnen andere prijzen en voorwaarden gelden" ook. Het is wel vreemd dat het niet expliciet vermeld wordt maar ik kan me niet voorstellen dat het anders is.
Badge
Let op dat iedere railvervoerder andere voorwaarden en prijzen hanteert en dat een Dagkaart fiets niet geldig is in de Intercity direct.
Met een NS dagkaart fiets mag je je fiets wel meenemen in de treinen van NS, maar ook in de treinen van Arriva. Bij andere vervoerders durf ik het niet te zeggen.
Ter aanvulling: Arriva heeft zijn eigen fietskaartje. Deze kan ook op de OV-Chipkaart worden geplaatst. Het Arriva kaartje is niet geldig bij NS. Het is dus van belang om van te voren goed uit te zoeken welke voorwaarden iedere vervoerder hanteert.
Bedankt voor de reacties. Ook hier is het allemaal niet zo eenvoudig....

Het NS Fiets-dagkaartje is wel geldig bij Syntus:
Fiets
In de Syntus treinen kunt u buiten de spits uw fiets meenemen. Als spitstijden worden de tijden aangehouden die ook gelden bij NS, namelijk tussen 6.30 en 9.00 uur en tussen 16.30 en 18.00 uur. Voor de fiets zijn in de NS-kaartautomaat fietskaartjes verkrijgbaar. Blijft u binnen het Syntus gebied dan kunt u ook op een strippenkaart (reductietarief) een fiets meenemen. U stempelt dan gewoon het aantal benodigde strippen voor uw reis af op de roze strippenkaart. Het aantal af te stempelen strippen kunt u vinden op de stempelpaal. Een opgevouwen vouwfiets wordt beschouwd als handbagage en kan altijd gratis mee.

Maar ze hebben het nog wel over strippenkaarten, zal geen recent artikel zijn..... 😞
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb deze bijdrage ook in een ander topic geplaatst maar hij past hier beter. Je zou er uit af kunnen leiden dat de dagkaart fiets in ieder geval wel geldig is bij de andere vervoerders:

Als het gaat om geldigheid van vervoersbewijzen:

http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/voorwaarden-en-folders/geldigheid-van-vervoerbewijzen.html

Daar zou je toch uit kunnen afleiden dat de NS Dagkaart Fiets gewoon geldig is bij Arriva:

Arriva, Syntus, Connexxion, Veolia Transport en DB Regionalbahn Westfalen

De regionale vervoersmaatschappijen Arriva, Syntus, Connexxion, Veolia Transport en DB Regionalbahn Westfalen verzorgen een deel van het treinverkeer in Nederland.

De kaartjes van NS zijn op deze trajecten gewoon geldig.
De Algemene Voorwaarden van NS (AVR-NS) zijn op deze trajecten niet van toepassing.
Bij de NS-kaartautomaat koopt u kaartjes naar alle bestemmingen in Nederland.



i) Enkele reizen en retouren: Enkele reis, Dagretour, Dagkaart, Dagkaart Daluren, Dag Vrij, Railrunner, Dagkaart Hond, ----- Dagkaart Fiets ------, Keuzedag.
(i) Abonnementen: Jaartrajectabonnement, Maandtrajectabonnement, Voordeelurenabonnement, Altijd Vrij, Altijd Voordeel, Dal Vrij, Dal Voordeel, Weekend Vrij, Kids Vrij, OV-Jaarabonnement, NS-Jaarabonnement, Maandabonnement, Studenten reisrecht, OV-Begeleiderskaart.

De site van Arriva is wat onoverzichtelijk. De overgang naar het verchippen van de dagkaart Fiets geeft veel onduidelijkheid.
Hoe zit dit nu met blauwnet?
Reputatie 7
Badge +3
Er is niets gewijzigd. De dagkaart fiets geldt nog steeds bij alle vervoerders.
Dus ook bij Keolis, de vervoerder die nu op Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede rijdt.
https://klantenservice.keolis.nl/hc/nl/articles/208035825-Meenemen-van-een-fiets-in-de-trein
Badge +3
Blauwnet is Syntus en nu Keolis Overijssel toch?

Wellicht daar op de site hun voorwaarden voor fiets mee in de trein.

Edit: Oh, iMark was me voor.. 😃

Reageer