beantwoord

eticket niet gebruikt


Gisteren (27/7) heb ik een e-ticket gekocht omdat ik dacht dat ik mijn Trajectvrij abonnement verloren was. Voor vertrek vond ik mijn abonnement weer terug en heb de e-ticket dan ook niet gebruikt. Kan ik hiervoor nog geld terugkrijgen? Uiteraard is de e-ticket voor hetzelfde traject als mijn abonnement (nl Rotterdam Alexander naar Amersfoort).
icon

Beste antwoord door theofiel 28 juli 2015, 13:47

Beazol schreef:

Het ticket heeft een uniek nummer. Daarmee moet te traceren zijn dat het ticket niet is gebruikt.



Gebruik van een e-ticket wordt niet geregistreerd. Er is dus niet na te gaan of u het ticket wel of niet heeft gebruikt. Wat echter wel is na te gaan is of u inderdaad op basis van uw abonnement recht had op gratis reizen (en in uw geval zelfs dat u hier vervolgens inderdaad gebruik van hebt gemaakt), waardoor u het e-ticket dus niet nodig had.
Als u in het bezit bent van een andere ov-chipkaart (deze mag anoniem zijn) dan kunt u als u nog eens in deze situatie komt ook kiezen voor het laden van tijdelijk reisrecht op die andere kaart. U hoeft dan geen vervangend vervoersbewijs te kopen.

Bekijk origineel

6 reacties

Maar wie zegt dat TS niet een ander gebruik heeft laten maken van dit e-ticket?
Volgens mij geeft NS geen restitutie voor eenmaal uitgeprinte e-tickets.
ErikVD schreef:

Maar wie zegt dat TS niet een ander gebruik heeft laten maken van dit e-ticket?.



Aangezien een e-ticket op naam staat is het geven van een e-ticket aan iemand anders net zo zinvol/zinloos als het geven van een handgeschreven briefje waarop staat "HIERMEE MAG GRATIS GEREISD WORDEN!".

Ik verwacht dat als TS het e-ticket opstuurt naar NS vergezeld van een brief met toelichting en het nummer van de OV-chipkaart waarmee gratis gereisd kan worden dat hij zijn geld terugkrijgt.
Zo niet zou hij altijd nog gebruik kunnen maken van de (voor zijn abonnement niet meer bestaande, maar NS heeft in de media aangegeven deze in de praktijk nog toe te passen) regeling voor vergeten abonnementen om zijn geld terug te krijgen.
Het ticket heeft een uniek nummer. Daarmee moet te traceren zijn dat het ticket niet is gebruikt.
Beazol schreef:

Het ticket heeft een uniek nummer. Daarmee moet te traceren zijn dat het ticket niet is gebruikt.



Gebruik van een e-ticket wordt niet geregistreerd. Er is dus niet na te gaan of u het ticket wel of niet heeft gebruikt. Wat echter wel is na te gaan is of u inderdaad op basis van uw abonnement recht had op gratis reizen (en in uw geval zelfs dat u hier vervolgens inderdaad gebruik van hebt gemaakt), waardoor u het e-ticket dus niet nodig had.
Als u in het bezit bent van een andere ov-chipkaart (deze mag anoniem zijn) dan kunt u als u nog eens in deze situatie komt ook kiezen voor het laden van tijdelijk reisrecht op die andere kaart. U hoeft dan geen vervangend vervoersbewijs te kopen.
Ik heb inmiddels de klantenservice gebeld en krijg het geld terug gestort.
Hoi Beazol,

Welkom op het forum. Allereerst sorry voor de late reactie van onze kant. E-tickets worden niet vergoed. In jouw geval heb je echter een dubbel vervoerbewijs: je Traject Vrij en het e-ticket. Om die reden kun je alsnog een verzoek naar Klantenservice sturen om het e-ticket te laten vergoeden.

Reageer