Nieuw: OV-fiets-checker in de NS reisplanner | NS Community

Nieuw: OV-fiets-checker in de NS reisplanner

  • 13 October 2015
  • 40 reacties
  • 17838 Bekeken

De vernieuwde Reisplanner Xtra-app van NS is vanaf vandaag beschikbaar en heeft twee opvallende verbeteringen! Allereerst kunnen reizigers met de nieuwe app een NS Zonetaxi bestellen. Voor de rit gelden vaste prijzen, waarvoor reizigers na afloop een rekening krijgen thuisgestuurd. Geen cash op zak is dan geen probleem meer. De tweede verbetering: reizigers krijgen nu een indicatie van het aantal beschikbare OV-fietsen op een station. In dit topic lees je alles over deze OV-fiets checker !

Op het forum is het regelmatig voorbij gekomen: de wens om inzicht te krijgen in het aantal beschikbare OV-fietsen. Op piekmomenten kan het namelijk wel eens voorkomen dat reizigers misgrijpen. Daarom beschikt de nieuwe reisplanner-app over een OV-fiets-checker . De checker is een hulpmiddel waarmee je een goede afweging kunt maken hoe je het laatste stukje van jouw reis aflegt. Mocht het aantal aanwezige OV-fietsen niet overeenkomen met de indicator, dan kan de reiziger dat met een feedbackknop aangeven en ondernemen wij daar direct actie op. Het belangrijkst blijft echter dat we voldoende OV-fietsen hebben. Daarom plaatsten we de komende 3 jaar minimaal 1000 OV-fietsen per jaar bij en zorgen we voor extra fietsen bij evenementen.

Staat jouw vraag er niet bij, of heb je een suggestie? Plaats hem hier gerust!



Hoe download ik de Reisplanner Extra app?
Je kunt nu de nieuwste versie Reisplanner Xtra gratis downloaden via de App Store, iTunes en Google Play.

Waar vind ik hoeveel fietsen er beschikbaar zijn?
Wanneer je in de Reisplanner Xtra ‘Services’ kiest en daarna ‘OV-fiets’, verschijnt er een kaart met alle stallingen in de buurt op basis van jouw GPS locatie. Boven de stallingen in het blauwe kader staat het beschikbaarheidscijfer. Ook wanneer je via ‘Stations’ een station hebt gekozen, kun je via de optie ‘Kaart’ een overzicht zien van OV-fiets locaties in de buurt van het gekozen station met daarboven in een blauw kader het beschikbaarheidscijfer.

Waar kan ik het voor gebruiken?
Het getoonde bechikbaarheidscijfer dient als hulpmiddel voor jou als reiziger. De informatie wordt minimaal elke 15 minuten bijgewerkt.

Wat laat het cijfer zien?
Het aantal beschikbare OV-fietsen in de stalling van maximaal 15 minuten geleden.

Hoe betrouwbaar is het cijfer?
Het cijfer is betrouwbaar, maar kan op momenten afwijken van de werkelijkheid omdat het cijfer een paar minuten oud kan zijn, en in een tussenliggende periode OV-fietsen kunnen worden verhuurd of teruggebracht.

Wat betekent het als er geen cijfer boven een stalling zichtbaar is?
Dan is het getal niet betrouwbaar. Dit betekent overigens niet dat er geen OV-fietsen kunnen worden gehuurd. Wanneer je de locatie selecteert zal bij ‘Fietsen beschikbaar’ de melding “onbekend” worden getoond.



Welke informatie is er nog meer allemaal zichtbaar voor OV-fiets?
Ook openingstijden en adresinformatie wordt getoond.

Hoe kan ik feedback geven?
Wanneer je op de optie ‘Fietsen beschikbaar’ klikt in het scherm van de geselecteerde stalling, opent onderstaand scherm, met uitleg over het getoonde cijfer en een knop om feedback op het getoonde cijfer te geven. Ook kun je altijd feedback geven of vragen stellen via het Serviceforum. Deze vragen zullen ook worden verzameld en waar mogelijk zal een antwoord worden geplaatst.


40 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Goed nieuws en een handige verbetering!
Interessante verbeteringen, ik hoop dat ze ook voorde wat oudere toestellen beschikbaar zijn. Wel jammer dat de NS app alleen wil werken als Google Play-services geïnstalleerd en geactiveerd is.
Het mooie is dat er vanuit OpenOV ook meteen een API voor beschikbaar is gekomen, dus in principe iedere externe ontwikkelaar kan zelf een leuk appje schrijven en (als NS zichzelf niet weer afsluit) genieten van OV-Fiets-data. Op die manier zou je dus ondersteuning kunnen krijgen voor alle andere platformen die NS niet meer wil of gaat ondersteunen.
Jammer dat ook in deze update de langverwachte mogelijkheid om aan te geven dat een trein overvol was, nog altijd ontbreekt. De opties gaan maar tot 'ik moest staan', maar het is gebruikelijk dat er in de spits onvoldoende zitplaatsen zijn. Nu slaat 'ik moest staan' op het hele gebied van 1 persoon op het balkon tot alle gangpaden vol, 30 personen op de balkons en nog een paar die noodgedwongen achterblijven op het perron. Daarmee valt het verschil tussen normaal drukke en overvolle treinen dus niet aan te geven. Bovendien werkt het verstorend in de onderzoeksresultaten dat reizigers die in een (over)volle trein nog wel een zitplaats hebben bemachtigd 'ik kon zitten' dienen in te vullen, in plaats van bijvoorbeeld 'er waren onvoldoende zitplaatsen' of 'er waren onvoldoende zit- en staplaatsen'.
Is er ook een elektriche fiets te huur
Badge +3
Niet meer, sinds NS er in april vorig jaar mee gestopt is. Er was te weinig animo voor en ze waren aan vervanging toe, wat te duur was voor NS.
Bedankt he.
Heel fijn, deze functie.

Ik ben een fan van OV-fiets, maar het is altijd een beetje 'spannend' om erop te moeten gokken of er nog genoeg fietsen zijn. Nu kan ik tenminste nog onderweg een taxi of zo bellen, als een tekort dreigt.

Een fiets reserveren (m.b.v. je account) zou een mooie volgende stap zijn...
Fijn dat je positief bent, Peter!
Zo jammer dat deze App steevast aangeeft dat er voldoende fietsen beschikbaar zijn op station Doetinchem, terwijl als je er dan daadwerkelijk eentje wilt pakken, de automaat volhoudt dat er geeneen meer beschikbaar is! Dit euvel is al aanwezig sinds maart dit jaar en de NS doet er niets aan! Ondanks mijn hethaaldelijke meldingen van deze storing via twitter en de reactiemogelijkheid in de app! nu mijn klacht bij Rover neergelegd, wellicht helpt dat een keertje.
Uiteraard zul je zien dat het vandaag een keer wil werkt... fijn op weg met mijn OV-fiets. Ben benieuwd of dit probleem nu definitief is verholpen of niet. Volgende week meer!
Fijn om te lezen dat het vandaag wel lukte, Pengwyn! Ik heb voor de zekerheid jouw melding nog even doorgegeven aan OV-fiets.
Stond vandaag op Amsterdam Lelylaan, volgens de checker nog een ruime 22 fietsen beschikbaar.

Daar sta ja dan; slechts 8 automatische kluisjes, en GEEN fietsen!

Super mazzel dat iemand toevallig er eentje kwam terugbrengen natuurlijk, maaruh... Kunnen jullie misschien de hoeveelheid OV fietsen op lelylaan fixen? 8 totaal, niet 30.

Voor de andere bezoekers van Amsterdam Lelylaan, de teller werkt wel, je moet er alleen 22 vanaf halen.
Tja, In Doetinchem was het weer mis vandaag: App blijft volhouden dat er 1 fiets beschikbaar is, maar de automaat zegt van niet... ergens is er iets stuk!
Reputatie 5
Vanmiddag op Nijmegen Heyendaal zouden er 7 fietsen beschikbaar moeten zijn. Fiets gehuurd, kluis opengemaakt: geen sleutel in de fiets... Fiets weer teruggezet met een defectmelding, wil ik opnieuw proberen een fiets te krijgen: geen fietsen beschikbaar. Telefoonnummer op de kluis gebeld: ja meneer, er zijn inderdaad zeven fietsen. Zes daarvan hadden al een defect waardoor ze niet gehuurd kunnen worden en de zevende nu dus ook.... Blijkbaar worden defecte fietsen meegeteld bij de beschikbare fietsen, niet heel handig 😠
Stond vandaag op Amsterdam Lelylaan, volgens de checker nog een ruime 22 fietsen beschikbaar.
Daar sta ja dan; slechts 8 automatische kluisjes, en GEEN fietsen!
Super mazzel dat iemand toevallig er eentje kwam terugbrengen natuurlijk, maaruh... Kunnen jullie misschien de hoeveelheid OV fietsen op lelylaan fixen? 8 totaal, niet 30.


Vreemd. Ik vraag het voor je na en kom hopelijk nog met een terugkoppeling.

Tja, In Doetinchem was het weer mis vandaag: App blijft volhouden dat er 1 fiets beschikbaar is, maar de automaat zegt van niet... ergens is er iets stuk!

Ook dat ga ik uitzoeken

Vanmiddag op Nijmegen Heyendaal zouden er 7 fietsen beschikbaar moeten zijn. Fiets gehuurd, kluis opengemaakt: geen sleutel in de fiets... Fiets weer teruggezet met een defectmelding, wil ik opnieuw proberen een fiets te krijgen: geen fietsen beschikbaar. Telefoonnummer op de kluis gebeld: ja meneer, er zijn inderdaad zeven fietsen. Zes daarvan hadden al een defect waardoor ze niet gehuurd kunnen worden en de zevende nu dus ook.... Blijkbaar worden defecte fietsen meegeteld bij de beschikbare fietsen, niet heel handig

Ik ga navragen wat het beleid is op dit moment en wat de doorlooptijd is voor het maken van een defecte OV-Fiets. Ook zal ik navragen wat wij doen om defecte fietsen eventueel te vervangen op korte termijn. Niet alleen te Nijmegen Heyendaal, maar in het hele land.
Ik hoop deze week met een terugkoppeling te kunnen komen.
Het klopt dat er regio’s zijn waar we heel hard moeten werken om genoeg fietsen voorradig te hebben. Momenteel hebben we maatregelen genomen om deze sneller te kunnen vervangen dan in de afgelopen periode.

Misschien is het handig om hier uitleg te (blijven) geven – en met name waar het een zelfservice locatie betreft – dat klanten netjes hun sleutel terugplaatsen in het sleutelkastje en niet in de brievenbus wanneer dit nodig is. Daarnaast kan het altijd zijn dat een fiets stuk is en moet worden opgehaald. Deze staat dan wel in het zicht – dit is inherent aan een zelfservice locatie - maar niet verhuurbaar. Wanneer men echter van mening is dat er niets met zo’n fiets aan de hand is, dan ontvangen we graag het fietsnummer en wellicht kunnen we dan op afstand de fiets weer beschikbaar maken of snel actie ondernemen. Daarnaast wil ik ook graag van de gelegenheid gebruik maken om extra aandacht te vragen aan één ieder die dit leest om extra op te letten dat je de sleutel van een fiets niet uit onachtzaamheid meeneemt.

Beheerders bezoeken locaties regelmatig om fietsen te repareren of op te halen. Waarom even de aandacht op de zelfservice locaties en meegenomen sleutels; we merken de laatste tijd dat er met name voor deze locatie(s) veel Claimed End Rentals worden aangevraagd. Dit zijn allemaal fietsen die worden onttrokken aan de verhuur en wanneer de sleutel mist, moeten worden opgehaald en voorzien moeten worden van een nieuw slot. Al deze extra acties in de reparatiecentra zorgt voor opdruk in de reservefietsen die niet nodig is.
Reputatie 5
Het probleem in mijn geval was niet dat er geen fietsen meer beschikbaar waren, maar dat defecte fietsen in de reisplanner als beschikbare fietsen getoond worden. Als de zes fietsen die al defect gemeld waren van de zeven beschikbare afgehaald waren, zou mij nog slechts 1 beschikbare fiets getoond zijn. Dan zou ik het risico niet genomen hebben en op Nijmegen zelf al een fiets gehuurd hebben, ipv op Heyendaal.

Wat er dus moet gebeuren is dat de programmeur even:
$beschikbareFietsen = $aantalFietsen - $verhuurdeFietsen;
moet veranderen in:
$beschikbareFietsen = $aantalFietsen - $verhuurdeFietsen - $defecteFietsen;
Ik kan me dan zeker voorstellen dat je op Nijmegen dan al een fiets zou huren.

Ik heb je feedback doorgegeven. Hopelijk kan dit snel worden aangepast 🙂
Ik kom al een aantal jaren op station Rottterdam Alexander maar helaas is daar zelden of nooit een OV-fiets beschikbaar. Kan het aantal fietsen daar uitgebreid worden? Zou fijn zijn!
Hoi Mariekeinutrecht en welkom op het forum!

Jammer dat er bijna nooit een fiets voor je klaarstaat. Ik zet hierover feedback door naar de OV Fiets-afdeling met daarin de melding dat er te weinig fietsen zijn op Rotterdam Alexander. Ik hoop dat er snel meer beschikbaar voor je zijn 🙂
De afdeling bedankt je voor je melding, Mariekeinutrecht

Het wordt opgepakt en ze gaan de huidige fietsen die er staan en niet verhuurbaar zijn, zo snel mogelijk weer verhuurbaar maken.
Fijn dat je feedback kunt geven op het juiste aantal fietsen, jammer dat je geen andere opmerkingen over de huurlocatie kunt geven. Zo zag ik bij Amersfoort schothorst dat 1 deur niet goed is dicht gedaan (kluis is dus niet meer te gebruiken) en dat 1 display niet werkt (op de gok maar iets intypen en hopen dat je de kluis ziet die open gaat). Komt hier nog een uitbreiding in de feedbackfunctie voor?
Hoi Hannie29, vervelend dat er wat problemen zijn op Amersfoort Schothorst. Dat is nog niet mogelijk, maar dit kun je altijd bij ons melden. Wanneer was dit? Dan zal ik dit ook doorgeven aan mijn collega's van OV-Fiets.

Reageer