beantwoord

Regels omtrent spitsbeperking

Reputatie 4
Badge
Bij de pilot met spitsbeperking voor tickets zonder check-in afgelopen oktober (dal dagkaart + kiosk) bleek het verbod om door te reizen in de spits als gevolg van een vertraagde, uitgevallen of te vroeg vertrokken trein onhoudbaar en deze voorwaarde werd dan ook geschrapt bij dit ticket.

Maar hoe zit dit bij onderstaande 3 tickets? Op de verkooppagina's van deze tickets kan ik hier niets over vinden dus, mag daar doorgereisd worden en zo niet, is er dan recht op >60 minuten GTBV?

- Fietskaart
- Groepsticket
- Dagkaart Daluren (https://www.actievandedag.nl/actie-aanbieding/16-01-2018-ns-dag-dalurenkaart) (Die is trouwens wel fors duurder dan de doordeweekse pilot versie 🙂 )
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 1 februari 2018, 12:46

Bij het Groepsticket en het genoemde actieticket mag je je tijdens de spits (16:00-18:30) niet in de rijdende trein bevinden.

Bekijk origineel

20 reacties

Voor de Fietskaart is het volgens mij duidelijk. Een fiets mag zich niet in de trein bevinden tijdens de uitgesloten uren. Wanneer je door vertraging van de trein je reis niet voor het ingaan van de uitgesloten tijdsperiode nog in de trein bevindt dan is het aan de Hc om beslissing te nemen of je je reis mag afmaken.

Goede vraag over GBTV wanneer je met fiets de vertraagde trein wordt uitgezet en je daardoor meer dan een uur vertraging oploopt. Zonder fiets was de vertraging bijvoorbeeld minder dan een half uur geweest........
Bij het Groepsticket en het genoemde actieticket mag je je tijdens de spits (16:00-18:30) niet in de rijdende trein bevinden.
Tot zover de theorie.

Maar hoe gaat NS daarmee om in verstoorde situaties? Stel dat een groep gepland heeft om om 14.37 uur van Eindhoven naar Amsterdam Centraal te reizen. Geplande aankomst 15.55 uur. Maar de trein loopt vertraging op en is pas om 15.56 uur in Utrecht Centraal (30 minuten vertraging). Moeten de reizigers met het Groepsticket in Utrecht Centraal de trein uit en met de eerste trein na 18.30 uur verder reizen? Dat zou dan zijn om 18.38 uur met een aankomst in Amsterdam Centraal om 19.05. Een fijne vertraging van 3u10 minuten i.p.v. 30 minuten.
Het Groepsticket is alleen geldig in de daluren in plaats van de voordeeluren. Dit betekent dat er in de middagspits niet met het ticket gereisd mag worden. Dit past in het stimuleren van het reizen buiten de spits. Reizigers die door vertraging in de middagspits terechtkomen, kunnen uiteraard de reis afmaken.
Dat laatste zou ik opnemen in de sectie veelgestelde vragen bij het Groepsticket.
https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/groepsticket-daluren
Dan kan mogelijk heel vervelende discussies met het treinpersoneel voorkomen.
Eens. Ik ga dit aankaarten.
Dat kan dan weer opgeteld worden bij de minimaal 1,5 miljoen euro die dit forum jaarlijks schijnt op te leveren. 😃

Wel een beetje treurig dat degenen die deze ticketformules bedenken zelf niet stilstaan bij dit soort zaken wanneer ze de "veelgestelde vragen" beantwoorden. Het lijkt erop dat het iedere keer uit het forum moeten komen omdat NS verzuimd heeft hier zelf goed over na te denken.
Worden scenario's als grensgevallen door vertragingen niet doorgenomen wanneer de voorwaarden worden opgesteld?
Reputatie 7
Badge
iMark schreef:

Wel een beetje treurig dat degenen die deze ticketformules bedenken zelf niet stilstaan bij dit soort zaken wanneer ze de "veelgestelde vragen" beantwoorden. Het lijkt erop dat het iedere keer uit het forum moeten komen omdat NS verzuimd heeft hier zelf goed over na te denken

Een zichzelf respecterend B2C bedrijf zet geen halfproducten in de markt en voltooit daarna de ontwikkeling aan de hand van klantreacties. Minimaal doe je testrondes met prototypes. Q&A stel je tevoren met KCC seniors op aan de hand van alle te bedenken scenario's. Dat is eigen belang, want anders krijgt KCC de volle laag, en je imago een domper.

Als NS het forum en panel gebruikt om iteratief tot betere producten te ontwikkelen, getuigt dat van moderne visie. In dat geval zal men buitenstaanders een passende tegemoetkoming voor hun bijdrage moeten geven, zoals bijv. Microsoft met de Xbox di-hard gebruikers doet.
Als het forum bedacht is om geld te besparen, of als het onbedoeld tot grote besparingen leidt, moet je actieve forumleden niet misbruiken als onbezoldigde medewerkers. Zodra geld in beeld komt, voelen vrijwilligers zich gekke henkie, en haken af. Zie de case met (verkoop) Startpagina.nl in 2000.
Afdelingen en medewerkers van NS weten vaak niet eens af van dit forum. Dat is best treurig na al die jaren, zeker omdat er heel nuttige feedback van komt.

Als er dan weinig mee gedaan wordt zoals n.a.v. de genoemde pilot is dat jammer. De suggestie over het Groepsticket en het vermelden van doorreizen bij vertraging is al meerdere keren gedaan.
iMark schreef:

Dat laatste zou ik opnemen in de sectie veelgestelde vragen bij het Groepsticket.
https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/groepsticket-daluren
Dan kan mogelijk heel vervelende discussies met het treinpersoneel voorkomen.

Ik ben nog verwikkeld in een mailconversatie met de contentmanager over het wel danwel niet melden hiervan op onze website. Als ik een update heb lezen jullie dat.
Moet er een conversatie plaatsvinden over iets dat zo voor de hand ligt? Is die "contentmanager" wel van deze tijd? Niet converseren. Meteen uitvoeren.
Ok baas.
De aanbeveling is van de contentmanager terug naar de productowner gegaan en die zal beslissen of we het gaan toevoegen op onze productpagina.
Reputatie 7
Badge +3
Ik leef met je mee Klaas-Jan NS.

Als jij nou eens zelf (zoals een Amerikaanse worstelaar) bovenop die productowner ploft totdat hij 'genade' roept 😛
https://forum.ns.nl/acties-en-uitjes-10/groepsretour-wordt-groepsticket-43328/index6.html#post291701
Reputatie 7
Badge +3

Hee, een post met alleen een (of meerdere) links wordt nog steeds niet gefilterd?

Mooi, maar doe dat vooral wél bij een openingspost dan zijn we daar vanaf 🙂
Of even regex matchen op de link, als het linkt naar een .ns.nl-domein wel toestaan.
Ik heb nog geen terugkoppeling van mijn collega's.
Klaas-Jan NS schreef:

Ik heb nog geen terugkoppeling van mijn collega's.

Wederom niet. Ik heb een herinnering gestuurd.
Ik heb helaas geen terugkoppeling meer ontvangen en zie ook dat er geen aanpassing is gedaan op onze website. Ik moet dus voorlopig constateren dat er geen aanpassing of wijziging zal plaatsvinden betreffende de informatie die wij geven op onze productpagina.

Reageer