beantwoord

Waarom kan er geen gebruik gemaakt worden van de kortingskaart bij een E-ticket?

Jullie zijn je er vast van bewust dat er heel veel mensen zijn die weinig sjoege hebben van een chipcard of er geen gebruik van wensen te maken. Waarom die mensen dan niet tegemoet komen met volledig gebruik van ene E-ticket, ook met de kortingskaart?
icon

Beste antwoord door Herman NS 28 juli 2014, 13:22

Hallo Flexie,

Welkom op het NS Serviceforum. E-tickets met korting kunnen alleen nog gekochtworden door reizigers met een Jaartrajectabonnement.
Andere reizigers kunnen een eenmalige chipkaart bij de NS Kaartautomaat kopen of reizen met de OV-chipkaart.

Je topic heb ik verplaatst naar 'overige producten' om de vindbaarheid van jouw topic te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Bekijk origineel

8 reacties

Als mensen geen gebruik wensen te maken van een OV-chipkaart, kunnen zij ook nooit over een kortingsproduct beschikken. Een dergelijk abonnement staat n.l. altijd op een OV-chipkaart.

Voor die reizigers is het mogelijk om bij de kaartautomaat een vervoerbewijs te kopen of eventueel gebruik te maken van een E-ticket. Maar bij het ontbreken van een OV-chipkaart met kortingsproduct, hebben zij daarbij uiteraard ook geen recht op korting.

Overigens is alles terug te voeren op de Wet Personenvervoer 2000, die indertijd door onze volksvertegenwoordigers (dus in feite door onszelf) is aangenomen en waarin o.a. is bepaald dat het openbaar vervoer moest overstappen op een vorm van elektronisch betalen.
Welnu, daarvoor is de OV-chipkaart op de markt gekomen.
En NS (en ook andere vervoerders) hebben er daarbij voor gekozen om kortingsproducten e.d. op die OV-chipkaart te zetten.

En voor diegenen die geen OV-chipkaart wensen te gebruiken of voor de incidentele reiziger blijft een beperkt aantal papieren vervoerbewijzen beschikbaar waarmee men tegen de volle prijs (zonder korting) kan reizen of eventueel een kleine toeslag betaalt.
Hertog schreef:

Als mensen geen gebruik wensen te maken van een OV-chipkaart, kunnen zij ook nooit over een kortingsproduct beschikken. Een dergelijk abonnement staat n.l. altijd op een OV-chipkaart.

Slechts gedeeltelijk juist. Mijn trajectkaart doet dienst als kortingsproduct op reizen buiten mijn traject. Dit abonnement staat weliswaar op een chipkaart maar ik hoef hem niet als zodanig te gebruiken.

Hertog schreef:

Overigens is alles terug te voeren op de Wet Personenvervoer 2000, die indertijd door onze volksvertegenwoordigers (dus in feite door onszelf) is aangenomen en waarin o.a. is bepaald dat het openbaar vervoer moest overstappen op een vorm van elektronisch betalen.

Ik heb dit stokpaardje van je al vaker langs zien komen en daarbij al eerder aangegeven dat bij mijn weten in de Wet Personenvervoer 2000 met geen woord wordt gerept over de verplichting van elektronisch betalen. De invulling van vervoersbewijzen heeft plaatsgevonden middels Algemene Maatregelen van Bestuur die nu juist als kenmerk hebben dat ze niet ter goedkeuring langs de volksvertegenwoordig hoeven.
Als je van mening bent dat bovenstaande onjuist is, zou je dan willen aangeven in welk artikel van de Wet Personenvervoer 2000 volgens jou wel wordt gerept over het verplicht overstappen op een vorm van elektronisch betalen?
theofiel schreef:

Hertog schreef:

Slechts gedeeltelijk juist. Mijn trajectkaart doet dienst als kortingsproduct op reizen buiten mijn traject. Dit abonnement staat weliswaar op een chipkaart maar ik hoef hem niet als zodanig te gebruiken.

Dus zonder dat stukje plastic (ook wel OV-chipkaart genoemd) had jij nooit over dat product kunnen beschikken.

theofiel schreef:

Hertog schreef:

Ik heb dit stokpaardje van je al vaker langs zien komen en daarbij al eerder aangegeven dat bij mijn weten in de Wet Personenvervoer 2000 met geen woord wordt gerept over de verplichting van elektronisch betalen. De invulling van vervoersbewijzen heeft plaatsgevonden middels Algemene Maatregelen van Bestuur die nu juist als kenmerk hebben dat ze niet ter goedkeuring langs de volksvertegenwoordig hoeven.
Als je van mening bent dat bovenstaande onjuist is, zou je dan willen aangeven in welk artikel van de Wet Personenvervoer 2000 volgens jou wel wordt gerept over het verplicht overstappen op een vorm van elektronisch betalen?

Ach, ik ben zelf geen jurist, maar heb e.e.a. gebaaseerd op wat een zeer actief forumlid (Hans) hier diverse malen heeft aangevoerd in meerdere van zijn vele (ruim 1500) bijdragen.
Ik heb nog even snel gezocht naar zo'n bewering van hem, maar kon die niet zo snel vinden.

Overigens lijkt die beste man van de aardbodem verdwenen. Sinds begin juni is hij niet meer actief geweest op dit forum. Bij zijn naam staat ook niet dat hij van het forum verwijderd is of zo.
Hopelijk verkeert de beste man nog in goede gezondheid en keert hij snel weer terug.
Zijn bijdragen vond ik in ieder geval vaak zeer nuttig.
Ik weet wel dat verplicht gebruik van de chipcard bij heeft gedragen aan een slechter imago van de NS. Sterker nog, in mijn omgeving hoor ik nagenoeg geen positieve reacties op de NS. Als je vervolgens een systeem gaat bedenken wat op heel veel weerstand stuit van je eigen klanten, dan kan ik niet anders concluderen dat de NS megalomaan gedrag vertoond en zeker haar klanten niet voorop stelt. Jammer, want ik zelf ben niet negatief geweest t.o.v. de NS, maar dit helpt niet.
Ik verwacht ook niet dat hier iets mee gedaan wordt, maar moest het wel even kwijt.
Hallo Flexie,

Welkom op het NS Serviceforum. E-tickets met korting kunnen alleen nog gekochtworden door reizigers met een Jaartrajectabonnement.
Andere reizigers kunnen een eenmalige chipkaart bij de NS Kaartautomaat kopen of reizen met de OV-chipkaart.

Je topic heb ik verplaatst naar 'overige producten' om de vindbaarheid van jouw topic te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Hertog schreef:

Voor die reizigers is het mogelijk om bij de kaartautomaat een vervoerbewijs te kopen of eventueel gebruik te maken van een E-ticket. Maar bij het ontbreken van een OV-chipkaart met kortingsproduct, hebben zij daarbij uiteraard ook geen recht op korting.

En NS (en ook andere vervoerders) hebben er daarbij voor gekozen om kortingsproducten e.d. op die OV-chipkaart te zetten.

En voor diegenen die geen OV-chipkaart wensen te gebruiken of voor de incidentele reiziger blijft een beperkt aantal papieren vervoerbewijzen beschikbaar waarmee men tegen de volle prijs (zonder korting) kan reizen of eventueel een kleine toeslag betaalt.

Samenreizigers hebben geen abonnement en kunnen ook geen kaartje met korting kopen.

Ze moeten echter wel elke keer verplicht naar de automaat.

Prima dat NS de OV chipkaart verplicht, maak het dan ook makkelijker voor klanten die wel een chipkaart hebben, daarmee ook nog willen reizen, maar dan eerst naar de automaat moeten lopen.

In een ander topic raadt een NS medewerker notabene aan een klant om te frauderen door haar man voor haar uit te laten checken met haar OV chipkaart.

Zo strafbaar als wat.
Dat is wat alle NS fans iedere keer wegwuiven, als trouwe klant* blijf je veroordeeld (samenreiskorting) tot de automaat. Ben je nog een trouwere klant en wil je zelfs een keer 1ste klas reizen moet je weer naar die automaat (waar je dan verplicht de hele dag eerste klas moet reizen als je een beetje wilt opschieten).

Als straks de laatste jaartrajectkaarthouder verlopen is zal het "leed" iets afnemen.
De NS had dat beter eerst kunnen afwachten.
Ik reis inmiddels zo min mogelijk buiten mijn traject met de NS en in het weekend deed ik dat vaak ook nog 1ste klas. Eerste klas is voor mij nu verleden tijd, veel te veel gedoe.

*Een trouwe klant is iedereen met elke vorm van abonnement en of kortingskaart buiten de studentenkaarten.
Ik vind het verdwijnen van de mogelijkheid om een eticket met korting te kopen onaanvaardbaar.
Een (actueel) voorbeeld:
Ik wil een reis voorbereiden voor een persoon met kortingskaart omdat heen deels vol tarief en deels korting geldt, en terug met korting 1e klas gewenst is (te volle trein om te kunnen zitten).
De reiziger lukt het zelf niet deze handelingen te verrichten.
-Deels door "gebruiksangst" (hoe moet dat allemaal)
-Deels door tijdgebrek bij overstappen (ZWOLLE: automaten te ver van de perrons binnen de overstaptijd)
-Deels door tijdgebrek op de terugreis door de verwachte grote drukte bij de automaat (GRONINGEN,omzetten 2e naar 1e klas).
Hiermee ontneemt de NS de reiziger de regie over zijn eigen reisplanning.(of die voor een ander)
Als er concurrentie zou zijn, is dat slechts een nadeel voor het product, nu is het een nadeel voor de openbaarvervoer reiziger, die namelijk geen alternatief heeft.
Er blijft er maar één optie: vooraf kopen = voltarief zowel heen als retour.
Extra kosten: 20,60 voor deze reis naar Groningen.

Het dient dus geen enkel reizigersdoel om de online kortingtickets te laten vervallen.
En NS zou zelfs bij de aankoop een check kunnen doen door om de kortingkaartgegevens te vragen. Of zelfs door de reiziger te laten inloggen op zijn MijnNS.

De keuze (b)lijkt hier te zijn: ontmoedigen van kaartverkoop online.
Maar met de consequenties die dat heeft, mag daar nooit voor worden gekozen door NS.

Reageer