Inchecken bij een saldo van minder dan 10 euro | NS Community
beantwoord

Inchecken bij een saldo van minder dan 10 euro

  • 8 March 2014
  • 10 reacties
  • 7818 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Een paar weken geleden kon mijn partner inchecken terwijl hij geen 10 euro op zijn chipkaart had staan. De blieppaal gaf aan dat hij ingecheckt was.. Bij het uitchecken op het station van aankomst kreeg hij de melding dat er niet uitgecheckt kon worden omdat het saldo te laag was??

Ik ben benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben..
icon

Beste antwoord door Anonymous 8 March 2014, 19:23

Bekijk origineel

10 reacties

Dan was bij aankomst het saldo waarschijnlijk lager dan 4 euro negatief. Dat is namelijk het minimum.

Volgens mij kun je, als je een abonnement op je chipkaart hebt staan, inchecken tot het saldo op 6 euro staat. Dan gaat er een reservering van 10 euro af en sta je dus 4 euro negatief. Als de reis meer dan 10 euro kostte, kom je dus onder het minimale bedrag.
Klopt helemaal Annemiek. Bij kaarten met een abonnement moet er minimaal €6 euro op de kaart staan; bij kaarten zonder abonnement moet dat minimaal €16 zijn.

Ik heb 1x de situatie meegemaakt dat mijn saldo - na inchecken - negatief was. Maar de desbetreffende treinreis kostte minder dan €10 en na uitchecken stond ik dus weer een paar dubbeltjes postief.

En ja, als je schuld (want dat is een negatief saldo toch eigenlijk) groter wordt dan €4,00 word je er kennelijk op een heel speciale manier aan herinnerd dat het tijd wordt het saldo aan te passen.
Hallo Eddie,

Ik heb je vraag verplaatst naar 'Ov-chipkaart', omdat je vraag hier onder valt. Annemiek heeft het juiste antwoord gegeven op jouw vraag. Hans geeft ook nog een goede aanvulling op het antwoord van Annemiek.

Vriendelijke groet,
Marjan
Wat ik hier dus uit begrijp is als je meer dan 4 euro negatief staat moet je eerst bij een automaat je OV-chipkaart opladen voordat je kunt uitchecken?
Beste Lucas,

Je hebt helemaal gelijk. Het saldo op de OV-Chipkaart moet eerst worden aangevuld voordat je kunt uitchecken. Weet je zo voldoende?

Vriendelijke groet,
Susan
Helder!

Ik had dit probleem ook. Gelukkig was het op een station zonder poortjes en kon ik op en neer (letterlijk) naar een automaat lopen. Erg vervelend was het wel.

Mijn vraag is hoe dit werkt op (bijvoorbeeld) Station Delft. Daar zijn de poortjes gesloten, en staan er volgens mij geen automaten achter de poortjes. Er is dan geen (legale) mogelijkheid om het station te verlaten.
Badge +3
Op elk met poortjes afgesloten station horen er ook oplaadautomaten binnen de poortjes te staan. Ik begrijp uit dit bericht dat dit in Delft geen kaartautomaat is, maar een kleiner oplaadapparaat.
Reputatie 1
Badge
In vrijwel alle gevallen zijn het de kleine oplaadautomaten-die dus enkel werken met bankpas, zoals je die misschien kent van de Primera winkels, al is er inmiddels ook een nieuwer en wat vrindelijker type. Natuurlijk is zoals gebruikelijk bij NS de voorlichting hierover nihil.
Enkel in heel weinig stations staat nog een niet verplaatste gewone NS-automaat met platte kant (waar dan soms toch nog tickets op staat-hoewel die er niet uitkomen) met hetzelfde doel. Dus denk eens me, wat die NS niet allemaal heeft moeten investeren om zo'n voorheen helemaal open station klaar te maken voor dat sjipgedoe: te beginnen met kostbare hekwerken.
Dat hebben jij en ik echter betaald via de steun van de overheid hieraan.

De rest betalen jij en ik ook via de vele prijsverhogingen.

Reageer