Home

Beantwoord: Extra treinstellen in de spits Alphen - Gouda

Trefwoorden:
  • DDietzen
    Reacties: 702
    Verkenner

Verkenner

2 januari 2018, 15:23

Toch nog uit nieuwsgierigheid wat research gedaan en in theorie zou het doortrekken (niet doorkoppelen!) van bv. de 30800 (Winterswijk - Zutphen) naar Apeldoorn wellicht toch mogelijk kunnen zijn, onder drie voorwaarden.
    • Ten eerste moet de 7600 een stuk later aankomen in / eerder weg uit Zutphen. Zo speel je aan het begin en einde van de knoop een perronfase vrij.
    • Ten tweede moet de doorgetrokken 30800 non-stop Zutphen - Apeldoorn af kunnen leggen met een rijtijd van 13 minuten. Ik durf niet te zeggen of dat haalbaar is. Wellicht moet de baanvaksnelheid omhoog en/of dienen de wissels in Klarenbeek geüpgraded te worden.
    • Ten derde kan het doortrekken slechts 1x per uur plaatsvinden ivm de enkelsporigheid van het baanvak Apeldoorn - Zutphen. Een vliegende kruising in Klarenbeek zou 2x/u doortrekken mogelijk maken, maar lijkt mij veel te riskant (en ook onnodig, de vervoersvraag is daar überhaupt niet groot genoeg voor).

Het is dus zonder extra perron wel mogelijk om door te trekken - met zelfs een mooie aansluiting in Apeldoorn op de 1600/1700 gratis erbij! - maar het zal toegeeflijkheid vergen van veel kanten. NS zal protesteren tegen het kunstmatig vertragen van de 7600, Arriva heeft extra composities nodig. Daarnaast moet je nog de afweging maken voor de bediening van het traject Apeldoorn - Zutphen: 2x/u stop en 1x/u snel (maar is daar voldoende vraag voor?) of 1x/u stop en 1x/u snel (maar wat vinden De Maten, Klarenbeek en Voorst-Empe daarvan?).

Leuke stof tot nadenken, maar ik schat het realismegehalte laag in.
    "If you try to design something that's idiot-proof, the universe will design a better idiot" - Simon Birch

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)