beantwoord

Vertrekpunt NS bus niet aangegeven, gestrand op Woerden

Goedemorgen,

Afgelopen maandagnacht reisde ik met een vriendin vanuit Gouda terug naar Alphen aan den Rijn (en zij naar Leiden). Aangezien er problemen waren met de treinen was het reisadvies om naar Woerden te gaan en daar de NS bus naar Alphen/Leiden te nemen. De overstaptijd was drie kwartier, dus we hadden even om op Woerden uit te zoeken waar we moesten zijn. Echter stond nergens aangegeven aan welke zijde van het station de NS bus zou vertrekken, en vanwege het late tijdstip was er niemand op het station aanwezig aan wie we dit konden vragen. Op een gegeven moment werd er omgeroepen dat de bus vanaf de 'Jaarbeurszijde' zou vertrekken: maar die heb je niet op Woerden! We zijn toen maar bij de algemene bushaltes gaan staan, ervan uitgaande dat de bus daar zou vertrekken, maar om 01.00 uur zagen we hem toch ineens voor onze neus wegrijden vanaf de andere kant van het spoor. Dit was onze laatste reismogelijkheid, dus hebben we een taxi gebeld om toch nog thuis te komen. Nu zijn we beiden zo'n 65 euro lichter.

Ik begrijp dat de NS niet zomaar elk taxiritje kan vergoeden, maar ik wil toch even weten hoe het zit in dit geval. Kan ik ergens een klacht indienen over dit gebrek aan communicatie?

met vriendelijke groet,
Eveline
icon

Beste antwoord door klant_Jac 10 januari 2018, 11:34

AllenVoorEef schreef:

....
Ik begrijp dat de NS niet zomaar elk taxiritje kan vergoeden, maar ik wil toch even weten hoe het zit in dit geval. Kan ik ergens een klacht indienen over dit gebrek aan communicatie?

goedemorgen Eveline. Welkom op dit forum! Wat een pech hebben jullie gehad.
Heb je vannacht geprobeerd NS te bereiken, via telefoon, facebook of twitter? Dat kan 24 uur, elke dag. https://www.ns.nl/klantenservice/contact
Of NS de bus had kunnen tegenhouden, vraag ik me af. Dat loopt nooit zo soepel, is de ervaring. Maar NS had wel een taxi kunnen regelen als jullie gisteravond bij het zoeken aan NS hadden gevraagd waar de NS bus is gebleven.

Ik heb zelf ervaren dat de locatie waar de NS bussen stonden een beetje vreemd is, aan de stadszijde, ergens opzij bij een onverlicht parkeerterrein. De gele verwijzingsborden zie je in het donker niet. Vreemd dat er geen NS personeel meer in/bij het station was toen jullie uit de trein kwamen. Het "Jaarbeurszijde" omroepbericht klopte in ieder geval niet.

Bel nu klantenservice NS, 0307515155, vertel je verhaal, en vraag om coulance bij de vergoeding van de taxikosten.

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge
AllenVoorEef schreef:

....

goedemorgen Eveline. Welkom op dit forum! Wat een pech hebben jullie gehad.
Heb je vannacht geprobeerd NS te bereiken, via telefoon, facebook of twitter? Dat kan 24 uur, elke dag. https://www.ns.nl/klantenservice/contact
Of NS de bus had kunnen tegenhouden, vraag ik me af. Dat loopt nooit zo soepel, is de ervaring. Maar NS had wel een taxi kunnen regelen als jullie gisteravond bij het zoeken aan NS hadden gevraagd waar de NS bus is gebleven.

Ik heb zelf ervaren dat de locatie waar de NS bussen stonden een beetje vreemd is, aan de stadszijde, ergens opzij bij een onverlicht parkeerterrein. De gele verwijzingsborden zie je in het donker niet. Vreemd dat er geen NS personeel meer in/bij het station was toen jullie uit de trein kwamen. Het "Jaarbeurszijde" omroepbericht klopte in ieder geval niet.

Bel nu klantenservice NS, 0307515155, vertel je verhaal, en vraag om coulance bij de vergoeding van de taxikosten.
Reputatie 7
Op Woerden staat ook een infozuil, waar je direct in contact komt met de klantenservice 🙂
Reputatie 7
Badge +2
@Slidestops
Toch lijkt me hier meer aan de hand. Blijkbaar is er een foutieve automatische omroep gedraaid waarin "Jaarbeurszijde" is omgeroepen in Woerden. Heel voorstelbaar dat mensen dan in verwarring raken. De infozuil blijkt voor veel mensen nog steeds een onbekend fenomeen.
Reputatie 7
Badge
Slidestops schreef:

Op Woerden staat ook een infozuil, waar je direct in contact komt met de klantenservice :)

die staat ook in Vught, maar daar was na knop indrukken en vraag stellen de enige reactie "busje komt zo"
Reputatie 5
Badge +1
Hoi AllenVoorEef, welkom op ons Serviceforum.

Wat een vervelend situatie moet dit zijn geweest. Ik heb even gekeken en zie dat het vervangend vervoer bij het busstation op Woerden zou moeten vertrekken. Normaal gesproken staat dit ook wel op het station aangegeven of wordt het omgeroepen. Ik wil je in dit geval adviseren om contact op te nemen met mijn collega's via Facebook of Twitter. Als je hier de situatie uitlegt en de ook alvast de bon van de taxi toevoegt aan je bericht dan kunnen mijn collega's even nagaan wat ze voor je kunnen betekenen.

Voor de meelezers: Probeer in zo'n situatie ook altijd direct contact te leggen met onze klantenservice. Als er geen collega's meer op het station aanwezig zijn is er ook altijd een infozuil aanwezig.
Mijn stiekeme hoop was dat ik de berichten over deze verstoring terug kon vinden, maar ik kan niks meer vinden dan een bus Alphen-Boskoop met bijbehorende stoplocaties. Voor station Woerden was helemaal geen bericht actief, mogelijk is er handmatig omgeroepen en daarbij een fout gemaakt.
Reputatie 7
Badge
Miriam NS schreef:

.... Ik heb even gekeken en zie dat het vervangend vervoer bij het busstation op Woerden zou moeten vertrekken. Normaal gesproken staat dit ook wel op het station aangegeven of wordt het omgeroepen.

Het stond buiten slecht aangegeven, heb ik gezien. Het is onjuist ongeroepen, meldt Eef. Het blijft raar dat het ingehuurde NS service personeel 's-nachts niet bij uitgang van station stond, zeker wanneer het om laatste trein/bus gaat. Lekker warm in de NS bus?

De NS bussen vertrokken vanaf een afgezet oostelijk deel van de Q-park parkeerplaats aan de Spoorlaan. Die ligt wel naast de bushaltes voor het NS station (Stationsplein Noord), maar het is ca 50 meter lopen. De straatverlichting daar is nihil, dus als je het niet weet, zal je daar ook niet gaan kijken. Zeker niet als vrouw 's-nachts.
Overigens is aan de uitgang zuidzijde ook een bus-stop (genaamd: Stationsplein Zuid) dus "busstation" en /of Stationsplein zijn verwarrende begrippen, die NS TVV moet vermijden.
> Kan de moderator dat aan het coordinatie management treinvervangend vervoer melden?

Ik heb je suggestie doorgezet, klant_Jac. Als ik een terugkoppeling krijg zal ik dat hier melden.
Hartelijk dank voor alle reacties! En sorry voor mijn vertraagde antwoord, ik begrijp dat hoe langer je wacht na zo'n incident hoe kleiner de kans dat er iets kan gebeuren, maar ik was de afgelopen dagen niet in de gelegenheid om te bellen.

Fijn om te horen dat meer mensen het verwarrend vinden lijken, en dat er een melding van gemaakt is zodat het voortaan misschien anders gaat. 🙂

We zijn er die nacht eigenlijk stomweg vanuit gegaan dat als er niemand meer op het station was, er ook waarschijnlijk niemand meer via telefoon of internet bereikbaar zou zijn. Goed om te weten dat dat dus niet waar is!

Ik zal nog even contact opnemen via facebook en/of twitter en zal hier nog even laten weten wat de afloop is. Dank jullie wel!
Reputatie 7
Badge +3
Aan de Spoorlaan (ter hoogte van Q-Park) is wel een uitstaphalte voor bussen die vervolgens naar de remise gaan.

Lijkt me het meest logisch om daar de NS bussen te laten stoppen. Maar als je in de stationshal zit te wachten dan zie je die niet echt duidelijk (in het donker).

Overigens is het (voor bussen naar Gouda/Alphen) gunstiger om aan de zuidzijde te stoppen maar daar is het krap (is een soort Kiss+Ride parkeerplaatsje waar een stuk of 3 auto's kunnen staan).

Ik vind het trouwens best vreemd dat je vanuit Gouda eerst naar Woerden zou moeten voor een bus naar Alphen/Leiden. Welke route rijden die bussen dan in hemelsnaam?
Reputatie 7
Badge
Robert B schreef:

....ik vind het trouwens best vreemd dat je vanuit Gouda eerst naar Woerden zou moeten voor een bus naar Alphen/Leiden. Welke route rijden die bussen dan in hemelsnaam?

@Robert
Je zou nu toch wel moeten weten dat NS TVV bijzondere communicatie en vreemde rijroutes heeft 😉
Ik had ook verwacht dat ik de NS bus aan de zuidzijde zou vinden, want dan ben je in 5 minuten op de snelweg. Maar nee, ze kwamen en vertrokken vanaf het Qpark terrein, en hadden door het omrijden 6 minuten langer nodig. Elke rit +6 is een paar uur extra op een dag, is extra bus te declareren bij NS/ProRail.
Ik heb nog geen terugkoppeling vernomen, maar ik heb een reminder gestuurd of er nog iets naar voren is gekomen toen deze klacht is bekeken.
Ik heb weer niets vernomen. Ik heb weer een reminder vestuurd.
Reputatie 7
Badge
Bedankt voor je volhardende aandacht, namens alle Tvv slachtoffers
😉
Ik heb een terugkoppeling ontvangen dat er overleg is geweest. Wij zullen bekijken hoe wij dit het beste kunnen oplossen in het geval van calamiteiten. Ik kan hier helaas tot nu toe nog niets over delen.

Reageer