beantwoord

Ruim voor vieren ingecheckt bij Arriva, geen dalkorting bij NS

  • 29 April 2024
  • 12 reacties
  • 188 Bekeken

Ruim voor vieren checkte ik in bij Arriva op station Cuijk, er van uitgaande dat ik dan hele vervolgtraject van Nijmegen tot Delft met dalkorting zou reizen. Helaas was zulks niet het geval. Dat is toch onduidelijk en raar?

icon

Beste antwoord door Momo 29 April 2024, 12:39

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U moet in Nijmegen uitchecken bij Arriva en weer inchecken bij NS. In Delft checkt u uit bij NS. Dan gaat het wel goed, het werkt per vervoerder, niet op. basis van uw reis.

Onduidelijk of raar kan ik me wel voorstellen maar het functioneert niet zoals u verwacht. Kijk op uitcheckgemist. Het is gedoe maar dan kost het u geen geld. Het ongedaan maken kan niet onbeperkt, het is wel de bedoeling dat u het nu goed doet.

Check altijd in- en uit bij de juiste vervoerder. Dat ging er vermoedelijk mis. Feitelijk heeft u het hele NS traject zwart gereden omdat u niet bij NS had ingecheckt in Nijmegen. Dat had een boete van vijftig euro opgeleverd.  En u heeft bovendien in Nijmegen niet uitgecheckt bij Arriva.

 

Als u het wel goed had gedaan en er minder dan 35 min uren zat tussen uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS, had u als u een Flexabonnement had, het hele stuk met korting gereisd.

Reputatie 7
Badge +3

Er is verschil tussen een abonnement op saldo en een Flex abonnement. Bij een abonnement op saldo begint een nieuwe reis wanneer er bij een andere vervoerder weer wordt ingecheckt, is die incheck bij de andere vervoerder tijdens de spits dan geldt het spitsttarief. Bij Flex blijft het ook bij overstap naar een andere vervoerder 1 reis en blijft het tarief van de 1e incheck gelden. 

 

Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?

  • Ja. bij NS Flex wel. Het moment van inchecken bepaalt of je met korting reist, ook als je overstapt naar een andere vervoerder.
  • Nee, bij de andere NS-abonnementen niet. Daar betekent de overstap naar een andere vervoerder een nieuw incheckmoment. Dat nieuwe incheckmoment bepaalt of je met korting reist. Dit werkt 2 kanten op. 

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Ruim voor vieren checkte ik in bij Arriva op station Cuijk, er van uitgaande dat ik dan hele vervolgtraject van Nijmegen tot Delft met dalkorting zou reizen. Helaas was zulks niet het geval. Dat is toch onduidelijk en raar?

U hebt in Nijmegen na vieren uitgecheckt bij Arriva en weer ingecheckt bij NS neem ik aan?

Als u met een OV-kaart op saldo reist betaalt u dan vanaf Nijmegen vol tarief omdat na de overstap op een andere vervoerder een nieuwe reis begint.

Als u met Flex op rekening reist betaalt u dan ook voor het deel met NS daltarief omdat de reis als een geheel wordt beschouwd 

Het verschil heeft te maken met een andere technische implementatie voor reizen op saldo die het niet mogelijk maakt de reis als een geheel te zien. Het verschil kan zowel gunstig als ongunstig uitpakken.

Dank allemaal. Netjes uitgecheckt bij Arriva en in- bij NS in Nijmegen. Andere reis dus begrijp ik omdat ik geen flex-abonnement heb, weer wat geleerd...

Reputatie 7
Badge +1

Dank allemaal. Netjes uitgecheckt bij Arriva en in- bij NS in Nijmegen. Andere reis dus begrijp ik omdat ik geen flex-abonnement heb, weer wat geleerd...

Als je tegenwoordig in een gebied woont waar een andere vervoerder dan NS rijdt, ben je door deze constructie van de prijsberekening haast wel gedwongen om NS Flex te nemen. 

 

Als je tegenwoordig in een gebied woont waar een andere vervoerder dan NS rijdt, ben je door deze constructie van de prijsberekening haast wel gedwongen om NS Flex te nemen. 

Of gewoon echt buiten de spits te reizen (waar je abonnement voor bedoeld is). 

Reputatie 7
Badge +3

Andersom geldt dit trouwens ook. Wanneer u in de spits incheckt bij Arriva en daarna in de daluren overstapt naar NS, dan krijgt u bij NS dalkorting met een saldo abonnement. Met Flex is dit 1 reis tegen spitstarief, al is dit wel te omzeilen door het eerste gedeelte in de spits te reizen met een ander vervoerbewijs (2e OV-chipkaart, bankpas, e-ticket). 

Reputatie 7

Het verschil heeft te maken met een andere technische implementatie voor reizen op saldo die het niet mogelijk maakt de reis als een geheel te zien. 

Ook weer zo'n aspect dat de complexiteit van ov-gebruik vergroot. Het zou natuurlijk vanuit oogpunt van klantvriendelijkheid en eenvoud, voor in/uitchecken en overstappen niet moeten uitmaken of je Flex hebt of op saldo reist. 

Verschillende implementatie systemen hebben nu eenmaal hun voordelen en hun beperkingen. 

Zo lang dat maar gecommuniceerd wordt zie ik het probleem niet zo.

Reputatie 7

Verschillende implementatie systemen hebben nu eenmaal hun voordelen en hun beperkingen. 

Zo lang dat maar gecommuniceerd wordt zie ik het probleem niet zo.

Gewoon één systeem gebruiken is veel beter.

Verschillende implementatie systemen hebben nu eenmaal hun voordelen en hun beperkingen. 

Zo lang dat maar gecommuniceerd wordt zie ik het probleem niet zo.

Gewoon één systeem gebruiken is veel beter.

Op zich ja, maar achteraf laten betalen vergt voor sommige mensen te veel discipline.

 

Badge +3

Het probleem bij reizen op saldo is dat vervoerders maar heel beperkt toegang hebben tot elkaars transacties op een kaart.

Als je dus (met Arriva vanuit Cuijck) in Nijmegen overstapt naar NS ziet een paaltje dat je al X tariefeenheden gereisd hebt met een andere vervoerder, plus het tijdstip van de laatste uitcheck (Arriva uit op Nijmegen), maar niet waar je vandaan komt en hoe laat je reis begonnen is!

Vandaar dat je bij een overstap in de spits naar een andere vervoerder verder reist zonder korting (ook al kan het systeem best bedenken dat je bij een overstap om bijv. 16:10 met een voorafgaande reis met Arriva van 15 TE je reis buiten de spits begonnen bent, maar zo werkt het dus niet).

Bij Flex heeft NS al die gegevens wél (want daar heb je toestemming voor gegeven en zonder dat kunnen ze ook geen factuur opstellen), en kan het systeem rekening houden met aanvang reis buiten de spits.

Reageer