beantwoord

Saldo-abonnement zonder tussenkomst beëindigd, herstellen?

  • 14 May 2024
  • 8 reacties
  • 136 Bekeken

Ik zit in een ietwat speciale situatie, even de feiten:

  • Sinds ergens voor 2010 maak ik gebruik van een Voordeelurenabonnement.
  • Dit is elk jaar keer op keer succesvol verlengd.
  • Uiteindelijk is ook dit abonnement omgezet naar Dal Voordeel.
  • Vanaf oktober 2021 maak ik (blijkbaar) gebruik van NS Flex Basis, wat ik niet gebruikte omdat ik altijd saldo laadde op het station.
  • In april 2023 bleek mijn OV-chipkaart zoek toen ik wilde uitchecken op een station.
  • Ter plekke is toen met hulp van enkele NS-medewerkers mijn Dal Voordeel abonnement tijdelijk op een anonieme OV-chipkaart gezet.
    • Men was verbaasd: het hoorde niet te kunnen, maar blijkbaar had ik een erg oud abonnement waarbij het nog mogelijk was.
  • Ik heb toen direct een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart aangevraagd en deze heb ik, samen met wat resterend saldo, in mei 2023 ontvangen.
  • In juni 2023 is het volgende naar mij gecommuniceerd: “Uit onze administratie is gebleken dat u 2 abonnementen heeft bij NS. Het gaat om een reizen op saldo-abonnement én een NS Flex-abonnement. Dit is wat er is gebeurd: u heeft een overstap aangevraagd van uw reizen op saldo-abonnement naar een NS Flex-abonnement. Dit kan al langere tijd geleden zijn. [...] Inmiddels hebben wij het reizen op saldo-abonnement (plus eventuele 60+ Keuzedagen) beëindigd.”

Mijn ‘saldo-abonnement’ is dus zonder bevestiging beëindigd en ik mocht dit ontdekken bij het (moeizaam) verkrijgen van een code voor 'Samenreiskorting’. Dit verklaart ook de aanzienlijke bedragen voor sporadische treinreizen, wat me nooit opviel omdat ik hoofdzakelijk mijn NS-Business Card inzet.

De vraag die rest is: hoe kan ik mijn abonnement (of een equivalent) herstellen gezien het nooit mijn intentie was deze te beëindigen?

icon

Beste antwoord door Momo 15 May 2024, 12:32

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt nog steeds gewoon een abonnement op saldo bestellen bij Dalvoordeel. Het makkelijkste is om dat opnieuw aan te vragen. Als u even doorklikt krijgt u bij het bestellen van DalVoordeel de optie op saldo te reizen. U betaalt dan voor een jaar vooruit.

Bij het overgaan naar Flex vervalt een eventueel abonnement op saldo als u het op dezelfde kaart zet. Dit gaat helaas voor u automatisch. Normaal is het zo dat een eventueel vooraf betaald jaarabonnement naar rato wordt teruggestort. 

Afgezien van Dalvoordeel zijn de door NS aangeboden abonnementen op basis van Flex. 

Reputatie 7
Badge +3

Een Dal Voordeel abonnment op saldo is nog gewoon nieuw te bestellen. Als u dit op de huidige kaart wilt doen en daar staat nog NS Flex Basis op, zal dit Flex contract in zijn geheel moeten worden opgezegd en van de kaart worden verwijderd. U kunt ook een nieuw Dal Voordeel op saldo aanvragen op een gratis nieuwe OV-chipkaart. 

Verder een vreemd verhaal, dat u blijkbaar vanaf oktober 2021 Flex Basis heeft zonder dit zelf te hebben gewijzigd. En met Flex Basis zou u ook geen saldo kunnen laden bij een NS automaat, wel bij andere automaten zoals bij supermarkten en gemakswinkels. Dit saldo wordt dan echter met Flex niet gebruikt. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

 

Verder een vreemd verhaal, dat u blijkbaar vanaf oktober 2021 Flex Basis heeft zonder dit zelf te hebben gewijzigd. En met Flex Basis zou u ook geen saldo kunnen laden bij een NS automaat, wel bij andere automaten zoals bij supermarkten en gemakswinkels. Dit saldo wordt dan echter met Flex niet gebruikt. 

 

 

Ik vermoed dat er nooit langs een kaartautomaat is geweest om het oude abonnement binnen een maand te deactiveren en flex te activeren. Maar blijft een vreemd verhaal, want er is wel betaald voor Dal voordeel maar blijkbaar geen korting.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat er nooit langs een kaartautomaat is geweest om het oude abonnement binnen een maand te deactiveren en flex te activeren. Maar blijft een vreemd verhaal, want er is wel betaald voor Dal voordeel maar blijkbaar geen korting.

TS geeft nergens aan zelf (bewust) een wijziging naar Flex te hebben gedaan, dan ga je logischerwijs ook niet langs een automaat. De vraag is dan hoe er dan wel gebruik van Flex Basis is gemaakt als dit niet bij automaat is geactiveerd. Al heb je nu niet meer zoveel aan die informatie. Om nu weer met Dal Voordeel op saldo te kunnen reizen kan dat weer opnieuw worden aangeschaft, zoals hierboven aangegeven. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat er nooit langs een kaartautomaat is geweest om het oude abonnement binnen een maand te deactiveren en flex te activeren. Maar blijft een vreemd verhaal, want er is wel betaald voor Dal voordeel maar blijkbaar geen korting.

TS geeft nergens aan zelf (bewust) een wijziging naar Flex te hebben gedaan, dan ga je logischerwijs ook niet langs een automaat. De vraag is dan hoe er dan wel gebruik van Flex Basis is gemaakt als dit niet bij automaat is geactiveerd. Al heb je nu niet meer zoveel aan die informatie. Om nu weer met Dal Voordeel op saldo te kunnen reizen kan dat weer opnieuw worden aangeschaft, zoals hierboven aangegeven. 

TS geeft wel aan dat er met NS business kaart is gereisd, dus ik snap het niet zo goed. Stonden dal voordeel en flex op die kaart of zijn er 2 kaarten met ieder een abonnement?

Verder een vreemd verhaal, dat u blijkbaar vanaf oktober 2021 Flex Basis heeft zonder dit zelf te hebben gewijzigd. En met Flex Basis zou u ook geen saldo kunnen laden bij een NS automaat, wel bij andere automaten zoals bij supermarkten en gemakswinkels. Dit saldo wordt dan echter met Flex niet gebruikt. 

Ik baseer me bij dit alles op oude facturen en bewaarde e-mailcorrespondentie vanaf 2013. Mijn verhaal hield ik in de veronderstelling dat ik de korting misliep sinds de invoering van Flex Basis. Wanneer ik kritischer naar de data kijk blijkt echter dat alle facturen – die sinds 2022 “Reizen op Rekening” transacties laten zien – consistent “Vol tarief buiten de spits” noemen. Impliceert dit niet dat ik al deze tijd zonder korting heb gereisd? Duidt dit wellicht op een grotere technische dwaling met de uiteindelijke ‘automatische’ opzegging tot gevolg?

TS geeft wel aan dat er met NS business kaart is gereisd, dus ik snap het niet zo goed. Stonden dal voordeel en flex op die kaart of zijn er 2 kaarten met ieder een abonnement?

De losse NS Business Card was een klein detail dat hier buiten valt, was puur om eigen reisgedrag toe te lichten.

Reputatie 7
Badge +3

Als je facturen hebt gekregen voor reizen op rekening tegen vol tarief buiten de spits dan heb je op flex basis gereisd en niet op dal voordeel op saldo. Blijkbaar heb je in 2022 flex basis geactiveerd, maar dal voordeel op saldo niet opgezegd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik baseer me bij dit alles op oude facturen en bewaarde e-mailcorrespondentie vanaf 2013. Mijn verhaal hield ik in de veronderstelling dat ik de korting misliep sinds de invoering van Flex Basis. Wanneer ik kritischer naar de data kijk blijkt echter dat alle facturen – die sinds 2022 “Reizen op Rekening” transacties laten zien – consistent “Vol tarief buiten de spits” noemen. Impliceert dit niet dat ik al deze tijd zonder korting heb gereisd? Duidt dit wellicht op een grotere technische dwaling met de uiteindelijke ‘automatische’ opzegging tot gevolg?

 

Maar Flex Basis komt niet zomaar vanzelf op kaart, dat moet door de abonnementhouder zelf gewijzigd worden of door de klantenservice op verzoek van de abonnementhouder. Wat heeft u dan in 2021 gedaan dat u daarna reisde op Flex Basis?

Bij een wijziging naar Flex Basis worden ook €10 administratiekosten berekend die dan direct per iDeal moeten worden betaald. Het is dus niets iets wat even per ongeluk gebeurd. Of heeft u toen gebeld met de klantenservice en hebben zij het gedaan?

 

Als je facturen hebt gekregen voor reizen op rekening tegen vol tarief buiten de spits dan heb je op flex basis gereisd en niet op dal voordeel op saldo. Blijkbaar heb je in 2022 flex basis geactiveerd, maar dal voordeel op saldo niet opgezegd.

Normaal gesproken is het activeren van Flex en het verwijderen van een saldo abonnement van de kaart één handeling bij de automaat. Echter bij een wijziging van een saldo abonnement naar Flex blijft de bestelling voor Flex een jaar actief maar de bestelling voor het opzeggen van het saldo abonnement blijft maar 1 maand actief. Die datum van 1 maand erna wordt ook vermeld in de mail die je ontvangt na het wijzgen. Ga je na meer dan 1 maand naar de automaat dan wordt het saldo abonnement niet verwijderd, want bestelling is niet meer actief, en blijft dus doorlopen. Maar dat betekent wel dat er een wijziging naar Flex is geweest die (weliswaar later dan 1 maand erna) is opgehaald bij een automaat. 

 

Maar de vraag was vooral, hoe het weer te herstellen dat u het oude abonnement weer terug krijgt. Dat kan door Flex geheel op te zeggen en op die kaart weer opnieuw Dal Voordeel op saldo te bestellen. En andere optie is het Flex Basis te wijzigen naar Flex Dal Voordeel, u heeft dan in principe hetzelfde Dal Voordeel abonnement met 40% korting in de daluren, maar dan niet op saldo maar op rekening. Bij dit Flex Dal Voordeel kunnen echter geen Keuzedagen worden besteld, mocht u 60+ zijn en deze willen. 

Reageer