Betrouwbaarheid drukte-indicator


In de NS reisplanner zijn poppetjes te zien om de drukte in de trein weer te geven. Ik was benieuwd of iemand weet waarop deze gebaseerd zijn en hoe betrouwbaar deze informatie is. Bijvoorbeeld de intercity tussen Den Haag Centraal en Eindhoven Centraal is volgens de poppetjes in de NS app niet druk in de spits. Terwijl op de site van volletreinen.nl de meeste klachten over dit traject binnenkomen. 


11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij wordt er momenteel heel veel met materiaal geschoven waardoor er op de ene dag een korte trein en de andere dag een langere trein komt voorrijden. Dat maakt die poppetjes flink onbetrouwbaar.

Reputatie 5

Ik dacht dat het gebaseerd is op de geschiedenis, maar betrouwbaar is het in mijn ervaring zeker niet.

Zelf kijk ik veel liever naar de lengte van de trein, het aantal rijtuigen. Op mijn trajecten is dat wel een goede indicatie van hoe vol het gaat zijn.

Reputatie 4

.... materiaal .....

Er wordt op het moment opvallend meer materieel ingezet door NS dan enkele maanden geleden. Ik zie vaak erg lange treinen, ook in de avonduren.

Dus de indicator kan een ander beeld geven dan de werkelijkheid, het is immers zeker niet real-time.

Reputatie 3

.... materiaal .....

Er wordt op het moment opvallend meer materieel ingezet door NS dan enkele maanden geleden. Ik zie vaak erg lange treinen, ook in de avonduren.

Dus de indicator kan een ander beeld geven dan de werkelijkheid, het is immers zeker niet real-time.

Gelukkig hebben we tenminste iemand die lange treinen ziet want ik zie er bijna geen op mijn traject 😊

Volgens mij wordt er momenteel heel veel met materiaal geschoven waardoor er op de ene dag een korte trein en de andere dag een langere trein komt voorrijden. Dat maakt die poppetjes flink onbetrouwbaar.

Dat zou voor de drukteindicaties niet uit hoeven te maken, als er een kortere trein rijdt dan gepland kan men de drukte indicatie simpelweg omrekenen naar de nieuwe materieelinzet. Het aantal reizigers dat op basis van een gewijzigde treinlengte besluit een trein eerder of later te nemen zal niet zo groot zijn dat de hele schatting niet meer klopt.

Als die kortere trein van te voren gepland is zal dat verwerkt moeten zijn in de drukte. Als dit op het laatste moment bijgestuurd is kan het zijn dat de drukte indicatie achterhaald is, ik weet niet of de NS real-time updates uitstuurt als open data als de drukte op het laatste moment wijzigt. In de eigen app is soms wel een waarschuwing te zien maar volgens mij alleen als de verwachte drukte door de gewijzigde materieelinzet boven een bepaalde drempelwaarde stijgt.

Waar de NS ook geen rekening mee zal houden zijn reizigers die een overstap gemist hebben of dat de vorige trein is uitgevallen waardoor de volgende trein extra druk is. Of een schoolklas die op schoolreis gaat met de trein waardoor er opeens veel meer reizigers zijn dan gemiddeld.

Reputatie 4

.....Waar de NS ook geen rekening mee zal houden zijn reizigers die een overstap gemist hebben of dat de vorige trein is uitgevallen waardoor de volgende trein extra druk is. Of een schoolklas die op schoolreis gaat met de trein waardoor er opeens veel meer reizigers zijn dan gemiddeld......

De indicator is gebaseerd op gemiddelden over een langere periode, die wordt niet aangepast als een schoolklas bedenkt mee te gaan. Er worden voor vertrek echt geen reizigers geteld welke toevallig op een maandagochtend massaal naar een postzegeltentoonstelling gaan....

Dat is ook precies wat ik zeg...

.... materiaal .....

Er wordt op het moment opvallend meer materieel ingezet door NS dan enkele maanden geleden. Ik zie vaak erg lange treinen, ook in de avonduren.

De intercity's Eindhoven-Utrecht rijden deze week om het kwartier in plaats van om de 10 minuten. En dus zijn de treinen die deze week wel rijden flink ingekort. Dat heet NS-logica.

Maar misschien is het materieel nodig voor de trajecten waar jij die lange treinen ziet.

Reputatie 7
Badge +1

.... materiaal .....

Er wordt op het moment opvallend meer materieel ingezet door NS dan enkele maanden geleden. Ik zie vaak erg lange treinen, ook in de avonduren.

De intercity's Eindhoven-Utrecht rijden deze week om het kwartier in plaats van om de 10 minuten. En dus zijn de treinen die deze week wel rijden flink ingekort. Dat heet NS-logica.

Maar misschien is het materieel nodig voor de trajecten waar jij die lange treinen ziet.

Er zijn meerdere mensen op X die heel andere dingen zien gebeuren. Ben toch zeer benieuwd waar duie lange treinen rijden?

 

 

Reputatie 7
Badge

Volgens mij wordt er momenteel heel veel met materiaal geschoven waardoor er op de ene dag een korte trein en de andere dag een langere trein komt voorrijden. Dat maakt die poppetjes flink onbetrouwbaar.

Dat zou voor de drukteindicaties niet uit hoeven te maken, als er een kortere trein rijdt dan gepland kan men de drukte indicatie simpelweg omrekenen naar de nieuwe materieelinzet.

Dat zou kunnen inderdaad en het zou ook erg handig zijn. Dat lijkt men dus echter precies niet te doen met drukte-indicatie o.b.v. het gemiddelde aantal reizigers en de gemiddelde materieelinzet op een bepaald traject op een bepaald tijdstip.

Toen de NS begon met open data voor de drukte stonden daar absolute reizigersaantallen en daadwerkelijk geplande aantal zitplaatsen in, waarbij aantal zitplaatsen echter pas 3 dagen van te voren in de open data terecht kwam. Later heeft de NS de absolute aantallen uit de open data verwijderd (zogenaamd bedrijfsgevoelig?) en sindsdien valt niet meer te controleren of de indicaties actueel zijn maar ik vermoed dat de interne werkwijze gelijk is gebleven. Eerder dan 3 dagen van te voren kreeg je wel altijd al een schatting van de materieelinzet te zien i.p.v. het actuele dagplan omdat dat dan nog niet ingeladen is in de reisinformatiesystemen.

Reageer